[Δήλωση του Υφυπουργού Παιδείας κ. Σπύρου Ταλιαδούρου].
Ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, μετά την κατάθεση του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Παιδείας για τα Κολλέγια και τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών σε δηλώσεις του επεσήμανε ότι :
«Με αυτό το Σχέδιο Νόμου μπαίνει τάξη στο χάος της μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης, αφού καθορίζονται κανόνες για την άδεια ίδρυσης και λειτουργίας των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών και των κολλεγίων».
Ειδικότερα ο κ. Ταλιαδούρος τόνισε τα εξής:
«Με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, ρυθμίζουμε την γκρίζα ζώνη των Κ.Ε.Σ. ή Κολλεγίων και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών και αποσαφηνίζουμε ότι αυτά ανήκουν στον χώρο της μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και σε καμία περίπτωση δεν ανήκουν στην Ανώτατη Εκπαίδευση, αλλά ούτε και στην τυπική εκπαίδευση. Τα Κ.Ε.Σ. και τα Εργαστήρια αυτά σε καμία περίπτωση δεν είναι Πανεπιστήμια καθώς στερούνται των ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν πραγματοποιούν έρευνα. Διευκρινίζεται επομένως ότι τα Κ.Ε.Σ. ή Κολλέγια και τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών σε καμία περίπτωση δεν χορηγούν πτυχία παρά μόνο βεβαιώσεις σπουδών. Επίσης, κατά ρητή πρόβλεψη του σχεδίου νόμου (άρθρο 17) δεν επιτρέπεται η χρήση του όρου «Πανεπιστήμιο» από οποιονδήποτε πάροχο εκπαιδευτικών υπηρεσιών, πλην των δημοσίων Πανεπιστημίων. Η χρήση του όρου αυτού στην επωνυμία, την προβολή ή τους παρεχόμενους τίτλους σπουδών συνεπάγεται τη διακοπή της λειτουργίας των εκπαιδευτηρίων που επέρχεται με τη σφράγιση της εγκατάστασης.
Με το σχέδιο νόμου τίθενται για πρώτη φορά ουσιαστικές προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας για τα Κολλέγια. Για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας Κολλεγίου λαμβάνονται υπ’ όψει ποιοτικά κριτήρια, όπως κτιριακές υποδομές, συνθήκες υγιεινής, υλικοτεχνικός εξοπλισμός, διοικητική στελέχωση, πληρότητα προγράμματος σπουδών, αριθμός και προσόντα διδασκόντων κ.α.. Ακόμη, για τη σύμπραξη Κολλεγίου με ιδρύματα της αλλοδαπής ορίζονται ρητά οι προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν, μεταξύ των οποίων είναι οι διδάσκοντες στο Κολλέγιο να έχουν τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που απαιτούνται για τη κατοχή θέσης διδακτικού προσωπικού στο ίδρυμα της αλλοδαπής και η αναλογία διδασκόντων-διδασκομένων να είναι αντίστοιχη με εκείνη του ιδρύματος της αλλοδαπής. Επίσης, ελέγχονται και αδειοδοτούνται για πρώτη φορά τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών. Δημιουργείται γραφείο Κολλεγίων στο ΥΠ.Ε.Π.Θ. και συστήνονται μητρώα Κολλεγίων και Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών καθώς και μητρώα διδασκόντων. Συγκροτείται Επιτροπή αξιολόγησης και ελέγχου Κολλεγίων, στην οποία συμμετέχουν εκτός των άλλων και μέλη Δ.Ε.Π., Ε.Π. και εμπειρογνώμονες. Προσδιορίζονται με σαφήνεια οι υποχρεώσεις και ο τρόπος ελέγχου των Κολλεγίων και προβλέπεται η επιβολή αυστηρών προστίμων και κυρώσεων που επιφέρουν μέχρι και το οριστικό κλείσιμο του Κολλεγίου, αν δεν συμμορφωθεί με την κείμενη νομοθεσία.
Με το ως άνω θεσμικό πλαίσιο διασφαλίζουμε την ποιότητα των υποδομών και της παρεχόμενης γνώσης στο χώρο των Κ.Ε.Σ. και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών. Είναι η πρώτη φορά που στο θέμα αυτό το κράτος αναλαμβάνει την ευθύνη της ρύθμισης, ώστε να αρθούν τα αδιέξοδα και οι στρεβλώσεις που είχαν δημιουργηθεί στο άναρχο, θολό και πλήρως αρρύθμιστο πεδίο των Κ.Ε.Σ. και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών.
Πλέον, ο χώρος αυτός ρυθμίζεται πλήρως και τίθενται σαφείς κανόνες τόσο ως προς την αδειοδότηση όσο και την λειτουργία των Κ.Ε.Σ. και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών. Η καθιέρωση του ρυθμιστικού πλαισίου θα διασφαλίσει ότι οι μελλοντικές ευρωπαϊκές εξελίξεις στις οποίες θα κληθεί να προσαρμοσθεί η χώρα μας, θα είναι προς όφελος των πολιτών».