Ο Βουλευτής Καρδίτσας, τ. Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Αναπληρωτής Τομεάρχης του Τομέα Παιδείας της Ν.Δ., κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, κατά την παρέμβασή του, μετά την τοποθέτηση της Αναπληρωτού Υπουργού Παιδείας κας Γενημματά, στην Επιτροπή Αποδήμου Ελληνισμού της Διασπορά της Βουλής, που συνεδρίασε χθες, τόνισε ότι η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα και ελλείψεις στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού, καθώς κλείνουν σχολεία, το εκπαιδευτικό προσωπικό περικόπτεται, λείπουν βιβλία και αρκετοί εκπαιδευτικοί μένουν απλήρωτοι.
Ειδικότερα, τα βασικά σημεία της ομιλίας του κ. Ταλιαδούρου είναι τα εξής:
«Το ζήτημα της διδασκαλίας και εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, είναι εξαιρετικά κρίσιμο καθώς αποτελεί μονόδρομο για τη συντήρηση της ελληνικής συνείδησης στους τρίτης και τέταρτης γενιάς Έλληνες της διασποράς και πρέπει να αντιμετωπιστεί με σοβαρότητα. Ήδη έχω διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις ενώπιον της Επιτροπής για το ζήτημα αυτό. Συγκεκριμένα:
Πρώτον, πρέπει να προβληθεί και να προωθηθεί άμεσα, σε συνεργασία με τα συντονιστικά γραφεία του εξωτερικού το πιστοποιητικό ελληνομάθειας. Πρέπει να αυξηθεί ο αριθμός των εξεταστικών κέντρων, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να διευκολύνονται.
Δεύτερον, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, με συγχρηματοδότηση από το Υπουργείο Παιδείας και από το ΕΠΕΑΕΚ, είχε αναλάβει και έχει ολοκληρώσει την παραγωγή υλικού σχετικά με τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, της ιστορίας και του πολιτισμού, σε τρεις δράσεις. Πρέπει το έτοιμο και ολοκληρωμένο αυτό εκπαιδευτικό υλικό να αξιοποιηθεί άμεσα.
Τρίτον, το καθεστώς των αμιγών σχολείων στο εξωτερικό, που λειτουργούν με βάση το ελληνικό αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα, οι μονάδες δίγλωσσης εκπαίδευσης, το ομολογιακό σχολείο και άλλοι τύποι σχολείων, θεωρώ ότι πρέπει να επανεξεταστούν ως προς τη λειτουργικότητά τους και να προταθεί ένα άλλο μοντέλο, ίσως αυτό του «Σχολείου της Βαυαρίας», ώστε οι μαθητές να αξιοποιούν τις εκπαιδευτικές προοπτικές του συστήματος της χώρας που διαμένουν και, παράλληλα, να συγκρατήσουν και τη δυνατότητα εισόδου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην πατρίδα μας. Έτσι, λοιπόν, έχουν δύο δυνατότητες και στη χώρα την οποία μένουν να προχωρήσουν, να μάθουν και να σταδιοδρομήσουν, αλλά και να έρθουν στην Ελλάδα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τέταρτον, θα ήθελα να αναφερθώ στην απόφαση του Υπουργείου να διακόψει την χρηματοδότηση και την εμπλοκή του στην διοργάνωση του τόσο επιτυχημένου Διεθνούς Διαγωνισμού Αρχαίων Ελληνικών. Η απόφαση αυτή αποτελεί ένα σοβαρό λάθος στρατηγικής για την στήριξη της ελληνικής γλώσσας και θα πρέπει να επανεξεταστεί εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας.
Οι προτάσεις μας αυτές πρέπει να μελετηθούν άμεσα από το Υπουργείο καθώς είναι εξαιρετικά σημαντικές για την στήριξη του απόδημου ελληνισμού.
Δυστυχώς, η πολιτική που ακολουθεί στην πράξη, μέχρι σήμερα, το Υπουργείο Παιδείας για τον απόδημο ελληνισμό έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα και ελλείψεις στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού, με αποτέλεσμα τις έντονες διαμαρτυρίες των ελληνικών κοινοτήτων. Συγκεκριμένα, όσον αφορά στα σχολεία της Γερμανίας, το Υπουργείο Παιδείας, με συνοπτικές διαδικασίες και χωρίς ουσιαστική διαβούλευση, έχει προχωρήσει σε:
α) περικοπή του εκπαιδευτικού προσωπικού καθώς και των αμοιβών του. Παρατηρείται έλλειψη καθηγητών ειδικοτήτων, όπως μαθηματικών και φυσικών και ιδιαίτερα μάλιστα στη τελευταία τάξη των Λυκείων, δημιουργώντας πρόβλημα στην προετοιμασία των μαθητών για τις εισαγωγικές εξετάσεις.
β) σύμπτυξη τμημάτων και σχολικών μονάδων στα κρατίδια της Βάδης Βυρτεμβέργης, Έσσης και Ρηνανίας-Βεστφαλίας ενώ κλείνουν τα μέχρι σήμερα βιώσιμα Λύκεια Ludwigsburg και Neustadt-Waiblingen και έχει ήδη κλείσει το γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης στο Παρίσι. Άραγε ποιοι παιδαγωγικοί λόγοι συνηγορούν στις αποφάσεις αυτές;
γ) μη καταβολή των απαραίτητων χρημάτων για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων, με αποτέλεσμα να προκαλούνται προβλήματα στην καταβολή ενοικίων, κοινοχρήστων και λογαριασμών τηλεφώνων ενώ συχνό είναι το φαινόμενο της καθυστέρησης στην καταβολή της μισθοδοσίας των εκπαιδευτικών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρόβλημα που έχει ανακύψει στην πληρωμή των εκπαιδευτικών στα δημοτικά και στο γυμνάσιο της Νυρεμβέργης. Σύμφωνα με πληροφορίες, η τριμελής επιτροπή διαχείρισης των οικονομικών των σχολείων έχει λάβει την εντολή να μην καλύπτει πλέον την μισθοδοσία των εκπαιδευτικών από το ποσό των 25% το οποίο αποστέλλεται στην Ελλάδα ως έσοδο του ελληνικού κράτους.
δ) έλλειψη βιβλίων σε σχολικές μονάδες επί μήνες, γεγονός που καθιστά προβληματική την διδασκαλία.
ε) Δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για την επίλυση του χρόνιου κτηριακού προβλήματος. Οι συντονιστές εκπαίδευσης έχουν παγώσει κάθε ενέργεια για μεταστέγαση σχολείων, π.χ. Γυμνάσιο Μονάχου. Το μεγάλο όνειρο επομένως του ελληνισμού στο Μόναχο για την ανέγερση ιδιόκτητου ελληνικού σχολείου, σε ήδη αγορασμένο με συμμετοχή του ελληνικού κράτους οικόπεδο, εξανεμίζεται.
Όλα τα ως άνω προβλήματα στα σχολεία της Γερμανίας έχουν πλήξει ανεπανόρθωτα τους μαθητές καθώς και τους γονείς τους. Επακόλουθο είναι η ολοένα αυξανόμενη απαξίωση των ελληνικών σχολείων, με την κάθετη μείωση πέρυσι και φέτος των εγγραφών των μαθητών στην πρώτη δημοτικού και την μεταπήδησή τους στα γερμανικά σχολεία. Για την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, απαραίτητη είναι η επίλυση του κτηριακού προβλήματος καθώς και των ως άνω προβλημάτων, η δημιουργία τμημάτων προσχολικής αγωγής ώστε να βοηθηθούν τα παιδιά στην εκμάθηση της ελληνικής και γερμανικής γλώσσας, η επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων και η ουσιαστική αξιολόγηση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών.
Επίσης, είναι αναγκαίο να μας διευκρινίσει η κα Υπουργός εάν η Κυβέρνηση σκοπεύει να εγκαταλείψει το σημερινό μοντέλο λειτουργίας των ελληνικών σχολείων και να προσανατολιστεί αποκλειστικά στην ένταξη της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στα γερμανικά σχολεία ενώ πρέπει να αποσαφηνιστούν και τα κριτήρια με βάση τα οποία το Υπουργείο Παιδείας θα κρίνει το βιώσιμο ή μη των ελληνόγλωσσων σχολείων στη Γερμανία.
Κλείνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι θα πρέπει να υπάρξει καλύτερος συντονισμός και συνεργασία όλων των δημόσιων φορέων που αναλαμβάνουν δράσεις για τη στήριξη του απανταχού Ελληνισμού, γιατί δεν είναι μόνο το Υπουργείο Παιδείας. Είναι και το Υπουργείο Εξωτερικών, εμπλέκονται οι δήμοι και διάφοροι άλλοι παράγοντες. Εδώ θα πρέπει να εξεταστούν τα μέτρα που απαιτούνται για να υπάρξει ο κατάλληλος συντονισμός, για να προωθηθεί η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, που νομίζω ότι είναι το υπ’ αριθμόν ένα ζητούμενο και όλες οι προσπάθειές μας προς τα εκεί πρέπει να κατατείνουν.»