Με ζωηρό ενδιαφέρον, αλληλεπίδραση και μεγάλη συμμετοχή μαθητών και ενήλικου κοινού γιορτάστηκε από το Δήμο Καρδίτσας και το Μουσείο Πόλης, σε συνεργασία με το σύλλογο των Φίλων του, την περασμένη Παρασκευή η Διεθνής Ημέρα Μουσείων. Κεντρικό θέμα του εορτασμού ήταν η Εκπαίδευση και η Έρευνα στα Μουσεία, εθνικός συντονιστής το Ελληνικό Τμήμα του ICOM και το Υπουργείο Πολιτισμού και επίκεντρο του τοπικού εορτασμού το νέο Δημαρχείο της πόλης μας.
Στόχος της μόνιμης έκθεσης, η οποία εγκαινιάστηκε με αυτή την αφορμή, στην είσοδο του άλλοτε Α’ Γυμνασίου Αρρένων, κτίριο που από το Μάιο του 2023 στεγάζει το Δημαρχείο της Καρδίτσας, είναι να εισάγει τον επισκέπτη στην ιστορία του Γυμνασίου αλλά και στα ιστορικά τοπόσημα που το περιβάλλουν, με έμφαση στο Παυσίλυπο, την πλατεία Πλαστήρα και τον Μητροπολιτικό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου & Ελένης. Το άνοιγμα της έκθεσης πραγματοποίησε ο αντιδήμαρχος Παιδείας, Πολιτισμού και Τουρισμού του Δήμου Καρδίτσας, κ. Στ. Θεολόγης με την επιμελήτρια της έκθεσης και προϊσταμένη του τμήματος Μουσείων, Δρ. Φ. Λέκκα, ενώ την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο π. Θεόκλητος Δήμου, αρχιμανδρίτης, ως εκπρόσωπος της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων, ο Δ/ντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δρ. Κ. Ζαχαρής, ο αντιδήμαρχος Διοικητικών και υπεύθυνος για το κτίριο, κ. Π. Μουταρέλος, εκπρόσωπος του γραφείου του βουλευτή κ. Κ. Τσιάρα, στελέχη του Δήμου Καρδίτσας, η κ. Ξ. Παπαθανασίου, υπεύθυνη της συνδιοργάνωσης από τους Φίλους του Μουσείου και πολλοί δημότες. Οι διοργανωτές ευχαρίστησαν ιδιαίτερα τους συντελεστές της έκθεσης, πολλοί από τους οποίους ήταν εθελοντές, τους δωρητές των αντικειμένων, ορισμένοι από τους οποίους παρευρέθηκαν, ενώ δεσμεύτηκαν να ενισχύσουν τον πολιτισμικό χαρακτήρα του εμβληματικού αυτού κτιρίου και με άλλες μουσειακές παρεμβάσεις στο άμεσο μέλλον.
Οι συμμετέχοντες είχαν επιπλέον την ευκαιρία να ξεναγηθούν από την Δ/ντρια Διοικητικού του Δήμου, κ. Ευ. Τσίβου, στον χώρο όπου εκτίθενται τα πορτραίτα των δημάρχων, και στο γραφείο του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, όπου φιλοξενούνται εξαιρετικές τοπιογραφίες του Δ. Γιολδάση.
Στο πλαίσιο του εορτασμού 80 περίπου μαθητές της 5ης και 6ης τάξης του 1ου (Ντ. Μερεντίτη, Μ. Τσούμα), 3ου (Ν. Τζίκας) και 8ου Δημοτικού Σχολείου (Δ. Σπυρόπουλος, Π. Ιωαννίδης, Ζ. Κόφφα) επισκέφτηκαν το Δημαρχείο, μία μάλιστα από τις σχολικές ομάδες την υποδέχτηκε ο Δήμαρχος Καρδίτσας, κ. Β. Τσιάκος, ο οποίος φωτογραφήθηκε με τα παιδιά μπροστά στα εκθέματα. Οι μαθητές συμμετείχαν στο πιλοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που επιμελήθηκε ο εκπαιδευτικός και μέλος του ΔΣ των Φίλων του Μουσείου Πόλης, κ. Μιχάλης Παπαντώνης με την υποστήριξη του μουσείου, με τίτλο «Ένα σχολείο, πολλές ιστορίες…». Άλλοι 40 μαθητές του 3ου Νηπιαγωγείου (Αγγ. Σφήκα, Τζ. Σταθά) ξεναγήθηκαν την ίδια μέρα στη μόνιμη έκθεση του μουσείου, στο κτίριο Σακελλαρίου, από την συμβασιούχο του μουσείου κ. Αν. Τσίντζα.
Η δράση, στην οποία συμμετείχε στο πλαίσιο της μεταπτυχιακής της εκπαίδευσης ως εξωτερική αξιολογήτρια και η φοιτήτρια του ΠΑΔΑ, Ηλιάνα Κασιούρα, είχε διάρκεια 40 περίπου λεπτά. Ένα πηλήκιο και μια σχολική σάκα έγιναν αφορμή για παρατήρηση και συζήτηση γύρω από τις ποικίλες πληροφορίες που μεταφέρουν τα μουσειακά αντικείμενα, την κοινωνία που τα παρήγαγε, την εκπαίδευση, το φύλο, τα ατομικά και συλλογικά βιώματα και τις μνήμες που συνδέονται με τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος. Οι μαθητές κράτησαν τις σημειώσεις τους και συμπλήρωσαν τα πεδία ενός εκπαιδευτικού φυλλαδίου που τους διανεμήθηκε, με σκοπό αυτό να αποτελέσει υλικό επεξεργασίας και μετά το πρόγραμμα, όταν επιστρέψουν στη σχολική αίθουσα.
Η αδυναμία πολλών εκπαιδευτικών να συμμετέχουν στη δράση, παρότι το επιθυμούσαν, οδήγησε τους διοργανωτές στη δέσμευση να πραγματοποιήσουν από Σεπτέμβρη στοχευμένο σεμινάριο εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, ώστε να μπορέσουν και να το υλοποιήσουν και άλλοι, εμψυχώνοντάς το μάλιστα οι ίδιοι. Ζητούμενο του Μουσείου Πόλης είναι άλλωστε τα υλικά (κείμενα, ψηφιοποιημένα τεκμήρια) που ήδη έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του, να γίνουν εργαλεία αναβάθμισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας εκτός σχολείου και οι εκπαιδευτικοί να τα προσαρμόσουν στις ανάγκες των ομάδων τους, παράγοντας αντίστοιχα προγράμματα στο αμέσως επόμενο διάστημα.