41 συνολικά εργαζόμενοι αορίστου χρόνου από ΔΕΤΑΚ και ΔΗΑΜΕΚ περνούν στο Δήμο Καρδίτσας.
Το δημοτικό του χαρακτήρα κρατά το Παυσίλυπο με άμεση σύσταση ανώνυμης εταιρείας με αντικείμενο τη λειτουργία δημοτικών αναψυκτηρίων.
Με τρεις ημέρες καθυστέρηση, συζητήθηκε τελικά στο Δημοτικό Συμβούλιο Καρδίτσας το θέμα της διάλυσης των Δημοτικών Επιχειρήσεων και το εργασιακό μέλλον των εργαζομένων σε αυτές. Αρχικά ο Πρόεδρος του Συλλόγου των Εργαζομένων των ΟΤΑ κ. Απ. Ταξιάρχης έκανε μια σύντομη τοποθέτηση, καλώντας ουσιαστικά το συμβούλιο να απαντήσει σε διαδικαστικές ερωτήσεις όπως π.χ. για το τι θα γίνει με τους εργαζόμενους που είναι απλήρωτοι 3 μήνες, αν θα χάσουν τα χρήματά τους ή στο να μην αδικηθεί κανείς εργαζόμενος που θα μετακυλήσει στον Δήμο ως προς τις νέες θέσεις που θα καταλάβουν κλπ. Στην συνέχεια τέθηκαν ερωτήσεις από τους συμβούλους, κυρίως ως προς την εισήγηση του μελετητή κ. Ξανθόπουλου, ο οποίος πολύ σύντομα ανέπτυξε το σκεπτικό της διάλυσης των επιχειρήσεων, με βάση τις κατευθύνσεις που είχε λάβει από τη δημοτική αρχή. Παρακάτω αναφέρετε η πρόταση της Δημοτικής Αρχής Καρδίτσας η οποία πέρασε κατά πλειοψηφία, ενώ η πρόταση της αντιπολιτευόμενης πλευράς θα δημοσιευθεί στο αυριανό μας φύλλο.
Η πρόταση της Δημοτικής Αρχής
«Η Δημοτική Αρχή είχε δεσμευτεί από την πρώτη στιγμή ότι θα διαχειριστεί το θέμα των Δημοτικών Επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους με υπεύθυνο τρόπο με γνώμονα τα συμφέροντα του Δήμου που οι δημότες μας έταξαν να υπηρετούμε και την ανάγκη εξασφάλισης των εργαζομένων.
Αυτό το επαναλάβαμε με κατηγορηματικό τρόπο κάθε φορά που το θέμα συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο υπογραμμίζοντας ότι η σοβαρότητα του ζητήματος δεν αφήνει περιθώρια για πολιτική εκμετάλλευση, αλλά απαιτεί συστηματική και μεθοδική προσπάθεια και μελέτη όλων των παραμέτρων.
Κάποιοι κινδυνολογούσαν και αμφισβητούσαν τις προθέσεις μας δημιουργώντας ένα κλίμα ανασφάλειας στους εργαζόμενους. Ήρθε λοιπόν η ώρα και τις δεσμεύσεις μας να τηρήσουμε και τις «Κασσάνδρες» να διαψεύσουμε για μια ακόμα φορά δίνοντας λύση σε ένα ομολογουμένως δύσκολο πρόβλημα που κληρονομήσαμε και κάνοντας ένα ακόμα βήμα για την ανασυγκρότηση του Δήμου και των υπηρεσιών του.
Σε όλη αυτή την προσπάθεια είχαμε συνεχή και εποικοδομητική συνεργασία με τους εκπροσώπους των εργαζομένων ενώ ακούσαμε με προσοχή και εξετάσαμε τις προτάσεις τους. Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και αφού οριστικοποιήσαμε την σημερινή πρότασή μας είχαμε μια συνάντηση με όλους τους εργαζομένους για να τους ενημερώσουμε και όπως μπορούν να σας επιβεβαιώσουν και όσοι είναι σήμερα παρόντες, η πρόταση που φέρνουμε σήμερα προς έγκριση διασφαλίζει απόλυτα το εργασιακό τους μέλλον.
Υπήρξα και εγώ συμβασιούχος και καταλαβαίνω την ανασφάλεια και την αγωνία που ένοιωθαν, το ίδιο ίσως και περισσότερο, από κάποιους άλλους που όλο αυτό το διάστημα αμφισβητούσαν τις προθέσεις τις δικές μου και τις Δημοτικής Αρχής γενικότερα κινδυνολογώντας για μαζικές απολύσεις. Όλοι κρινόμαστε από τους δημότες για τα λόγια και τις πράξεις μας και πιστεύω ότι το ίδιο θα γίνει και τώρα.
Το μόνο που θα ήθελα να ζητήσω από τους εργαζόμενους τώρα που λύνουμε το πρόβλημα των εργασιακών τους σχέσεων και τους απαλλάσσουμε από την εργασιακή «ομηρία» πολλών ετών, είναι να μεγιστοποιήσουμε όλοι τις προσπάθειές μας για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών στους δημότες, δηλαδή σε όλους εμάς.
Ποια είναι η στρατηγική μας:
Διασφάλιση των συμφερόντων του δήμου σε συνδυασμό με την εξασφάλιση των εργαζομένων στις δημοτικές επιχειρήσεις.
Γιατί δεν προχωράμε σε συγχώνευση των δύο επιχειρήσεων:
Η ΔΗΑΜΕΚ δεν έχει καμιά αρμοδιότητα που να μπορεί να ασκηθεί από την κοινωφελή επιχείρηση. Επομένως νομικά δεν μπορεί να σταθεί η συγχώνευση. Προχωράμε επομένως σε λύση της ΔΗΑΜΕΚ.
Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε είναι:
1.Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου περί λύσης της ΔΗΑΜΕΚ.
2.Πράξη του Γ.Γ.Περιφέρειας περί λύσης της ΔΗΑΜΕΚ η οποία θα δημοσιευτεί στο ΦΕΚ Β΄.
3.Αμέσως μετά την δημοσίευση του ΦΕΚ με νέα απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου αποφασίζουμε την μεταφορά των εργαζομένων αορίστου χρόνου στο δήμο ή σε νομικά του πρόσωπα (σύμφωνα με όσα προβλέπει ο δημοτικός κώδικας) . Περίληψη της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου περί μεταφοράς του προσωπικού στο δήμο ή σε νομικά πρόσωπα και σύστασης προσωρινών προσωποπαγών θέσεων στο δήμο Καρδίτσας ή σε νομικά του πρόσωπα δημοσίου δικαίου δημοσιεύεται στο ΦΕΚ Β.
4.Μετά τη δημοσίευση ακολουθούν πράξεις του δημάρχου Καρδίτσας ή των προέδρων των ΝΠΔΔ (κατά περίπτωση) περί κατάταξης του συγκεκριμένου προσωπικού στο Δήμο ή σε νομικά του πρόσωπα που δημοσιεύονται στο ΦΕΚ Γ’ . Με τη τελευταία δημοσίευση οι εργαζόμενοι θεωρούνται πλέον εργαζόμενοι του Δήμου ή των νομικών προσώπων. Μέχρι εκείνη τη στιγμή εξακολουθούν να αμοίβονται από την ΔΗΑΜΕΚ.
5.Σε συζήτηση με τον ΟΑΕΔ θα προβούμε σε μεταφορά εργαζομένων ορισμένου χρόνου στην νέα κοινωφελή επιχείρηση (ώστε να εξασφαλισθεί η συνέχιση των προγραμμάτων).
6.Το δημοτικό συμβούλιο επίσης πρέπει να ορίσει δύο εκκαθαριστές της ΔΗΑΜΕΚ.
Τα ίδια βήματα θα ακολουθήσουμε και κατά τη μετατροπή της ΔΕΤΑΚ σε κοινωφελή επιχείρηση.
Εδώ θα πρέπει να υπογραμμίσω ότι η μεταφορά όλων των εργαζομένων αορίστου χρόνου (στις 31/12/2005) από τις επιχειρήσεις στο Δήμο ΔΕΝ είναι αυτονόητη από το νόμο. Η απόφαση μεταφοράς όλων των εργαζόμενων αορίστου χρόνου στο Δήμο είναι πολιτική απόφαση (ευθύνης) της διοίκησης και του δημάρχου προσωπικά. Θα μπορούσε η διοίκηση να επικαλεστεί λόγους δημοσίου συμφέροντος (π.χ. οικονομικά προβλήματα του δήμου) και να μην μεταφέρουμε κανέναν. Ή πάλι θα μπορούσε να επικαλεστεί το γράμμα του νόμου και να μεταφέραμε έναν (ελάχιστο) αριθμό εργαζόμενων. Ή να ακολουθούσαμε όσα αρχικά μας πρότεινε ο μελετητής . Εμείς όμως δεν θελήσαμε να κρατήσουμε εργαζομένους σε ομηρία.
-Τι γίνεται με το ΠΑΥΣΙΛΥΠΟ; Σε σύντομο χρόνο θα προχωρήσουμε σε σύσταση ανώνυμης εταιρείας με αντικείμενο τη λειτουργία δημοτικών αναψυκτηρίων. Εδώ δεν προχωράμε άμεσα στη σύσταση γιατί στην περίπτωση αυτή θα έπρεπε να μεταφέρουμε όλο το προσωπικό του ΠΑΥΣΙΛΙΠΟΥ στην ανώνυμη εταιρεία.
-Το πρόγραμμα Βοήθεια στο σπίτι θα συνεχίσει να υλοποιείται από την Επιχείρηση. Οι εργαζόμενοι είναι ορισμένου χρόνου. Αν δεχτούμε να συνεχίσει το πρόγραμμα από τα ΚΑΠΗ τότε θα πρέπει να απολυθούν οι εργαζόμενοι (κάτι που κανένας μας δεν επιθυμεί).
-Το πρόγραμμα ΚΔΑΠ με προϋποθέσεις μπορεί (όχι στο σύνολό του) να αρχίσει να υλοποιείται από το Δήμο. Απαιτούνται όμως προσεκτικές κινήσεις ώστε να μην χαθούν χρηματοδοτήσεις .
Σκοποί της νέας επιχείρησης
Σκοποί της κοινωφελούς επιχείρησης είναι:
Α) η οργάνωση λειτουργιών, δραστηριοτήτων και η παροχή υπηρεσιών που αναφέρονται στους τομείς
Α1. κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης και συγκεκριμένα:
– Η εφαρμογή πολιτικών και η συμμετοχή σε δράσεις που αποσκοπούν στην υποστήριξη και κοινωνική φροντίδα της βρεφικής και παιδικής ηλικίας και της τρίτης ηλικίας, με τη
Α.1.1. λειτουργία παιδικών , βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών,
Α.1.2. κέντρων ημερήσιας φροντίδας, ψυχαγωγίας και αναψυχής ηλικιωμένων, α.1.3. μονάδων κοινωνικής φροντίδας
Α.1.4. προγραμμάτων «Βοήθεια στο Σπίτι» κ.λπ.
Α.1.5. μελέτη και εφαρμογή σχετικών κοινωνικών προγραμμάτων.
– Η εφαρμογή πολιτικών και η συμμετοχή σε δράσεις και προγράμματα, που στοχεύουν στη μέριμνα, υποστήριξη και φροντίδα ευπαθών κοινωνικών ομάδων με την παροχή υπηρεσιών υγείας και την προαγωγή ψυχικής υγείας, όπως δημιουργία δημοτικών ιατρείων, κέντρων αγωγής υγείας, υποστήριξης και αποκατάστασης ατόμων με αναπηρία, κέντρων ψυχικής υγείας, συμβουλευτικής στήριξης των θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας και βίας κατά συνοικούντων προσώπων και κέντρων πρόληψης κατά εξαρτησιογόνων ουσιών.
– Η μέριμνα για τη στήριξη των οικονομικά αδύνατων δημοτών
– Ο σχεδιασμός και εφαρμογή προγραμμάτων ή συμμετοχή σε προγράμματα και δράσεις για την ένταξη την ένταξη αθίγγανων, παλιννοστούντων ομογενών, μεταναστών και προσφύγων στην κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή της τοπικής κοινωνία.
– Η προώθηση και ανάπτυξη του εθελοντισμού και της κοινωνικής αλληλεγγύης με τη δημιουργία τοπικού δικτύου κοινωνικής αλληλεγγύης, εθελοντικών οργανώσεων και ομάδων εθελοντών που θα δραστηριοποιούνται για την επίτευξη των στόχων και την υποβοήθηση του έργου της κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης του Δήμου
– Η υλοποίηση ή η συμμετοχή σε ολοκληρωμένα τοπικά σχέδια και προγράμματα δράσης και πρωτοβουλίες για την εφαρμογή και ανάπτυξη πολιτικών προώθησης της απασχόλησης και της κοινωνικής ενσωμάτωσης διαφόρων κατηγοριών ανέργων, στο πλαίσιο των εθνικών και ευρωπαϊκών πολιτικών.
– Συμβολή στην απορρόφηση του εργατικού δυναμικού της περιοχής τους με την ανάπτυξη συμβουλευτικών δράσεων που παρέχονται δωρεάν προς τους ανέργους, με στόχο την υποστήριξη και την ενθάρρυνσή τους για την εξεύρεση απασχόλησης, καθώς και στην προώθηση ίσων ευκαιριών πρόσβασης στην αγορά εργασίας.
Α.2 παιδείας, πολιτισμού και αθλητισμού, και συγκεκριμένα:
– Η ίδρυση και λειτουργία κέντρων δημιουργικής απασχόλησης παιδιών.
– Η λειτουργία πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής.
– Η εφαρμογή πολιτικών για την ανάδειξη και προστασία του τοπικού πολιτισμού, η προβολή των πολιτιστικών αγαθών και των σύγχρονων πολιτιστικών έργων που παράγονται σε τοπικό επίπεδο, με τη λειτουργία δημοτικού κινηματογράφου , θεατρικών εργαστηρίων, φιλαρμονικών και σχολών διδασκαλίας μουσικής, σχολών χορού, ζωγραφικής, γλυπτικής κ.λπ., καθώς και η μελέτη και εφαρμογή πολιτιστικών προγραμμάτων.
– Η προστασία μουσείων, μνημείων, σπηλαίων, καθώς και αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων της περιοχής και των εγκαταστάσεων αυτών τα οποία ανήκουν ή παραχωρούνται στο δήμο Καρδίτσας.
– Η διοργάνωση συναυλιών, θεατρικών παραστάσεων και άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων ή η συμμετοχή της σε αυτά.
– Η προώθηση πολιτιστικών ανταλλαγών, σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
– Η ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού εφόσον δεν έχει εμπορικό χαρακτήρα.
– Η προώθηση και εφαρμογή προγραμμάτων ενίσχυσης μαζικού αθλητισμού και διοργάνωση αθλητικών εκδηλώσεων.
Α.3 Περιβάλλοντος και συγκεκριμένα:
– Η εκπόνηση τοπικών προγραμμάτων για την προστασία και αναβάθμιση του φυσικού, αρχιτεκτονικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, στο πλαίσιο των εθνικών και ευρωπαϊκών πολιτικών.
– Η προστασία και διαχείριση των υδάτινων πόρων, η προστασία του εδάφους και η καταπολέμηση της ρύπανσης.
β) Η οργάνωση δημοτικής συγκοινωνίας σύμφωνα με τα όσα ορίζουν σχετικά τα άρθρα 75 και 83 του Ν. 3463/2006
γ. η εκπόνηση και εφαρμογή προγραμμάτων έρευνας και τεχνολογίας για την ανάπτυξη της περιοχής»