Για την εξυγίανση και αναδιάρθρωση του ΟΣΕ μίλησε στη Βουλή η Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ν. Καρδίτσας κα. Μαρία Θεοχάρη, στο πλαίσιο της συζήτησης του συγκεκριμένου νομοθεσίου στην Ολομέλεια.
«Βασική μας δέσμευση από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας είναι η εξυγίανση των ΔΕΚΟ. Η ανάγκη για την κατάρτιση και υλοποίηση τολμηρών προγραμμάτων εξυγίανσης των ζημιογόνων δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών είναι προφανής και επιτακτική και αποτελεί άμεση προτεραιότητά μας. Και βέβαια όταν μιλάμε για ζημιογόνες ΔΕΚΟ, δυστυχώς ο ΟΣΕ βρίσκεται στην πρώτη θέση του καταλόγου.
Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους. Αύξηση των ζημιών κατά 31% τα τελευταία τρία χρόνια, με χρησιμοποίηση το 78% των εσόδων για μισθολογικές δαπάνες. Ανάγκη για δανεισμό που υπερβαίνει κατά οκτώ φορές το ύψος των εσόδων και μισθούς πολύ υψηλούς, σε σχέση με τον ιδιωτικό αλλά και τον στενό δημόσιο τομέα. Έτσι λειτουργούσαν οι προβληματικές ΔΕΚΟ έως σήμερα, ως μηχανισμοί παραγωγής ελλείμματος και δημοσίου χρέους με τεράστιο κόστος για τον πολίτη. Είναι ένα καθεστώς που πρέπει να αλλάξει άμεσα. Δεν το απαιτεί το μνημόνιο, το απαιτεί η κοινή λογική.
Έτσι, λοιπόν, το νομοσχέδιο έρχεται να αντιμετωπίσει χρόνια προβλήματα που οξύνθηκαν ιδιαίτερα κατά τη διακυβέρνηση της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία. Τόσο οι αλλεπάλληλοι δανεισμοί για την χρηματοδότηση επενδυτικών προγραμμάτων και η μετέπειτα αδυναμία αποπληρωμής τους, όσο και το κόστος συντήρησης του τροχαίου υλικού που είναι πολύ αυξημένο, χωρίς την αντίστοιχη κάλυψη των δαπανών, έχουν οδηγήσει τον ΟΣΕ σε ένα φαύλο κύκλο. Επιπλέον, η αδυναμία αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, λόγω της ασάφειας ως προς τη διαχείρισή της, έχει ως αποτέλεσμα και την απώλεια δυνητικού κέρδους, αλλά και την εγκατάλειψη και απαξίωση των ακινήτων. Φυσικά, ας μην ξεχνάμε ότι το προσωπικό του ΟΣΕ είναι αριθμητικά δυσανάλογο σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες, ενώ ο μέσος όρος των απολαβών των υπαλλήλων με τα ανεξέλεγκτα επιδόματα είναι πολύ υψηλότερος του αντίστοιχου μισθολογίου στον ιδιωτικό τομέα.
Σε αυτές τις παθογένειες καταφέρνει να βάλει τέλος το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προκειμένου να εξυγιανθεί το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα, να γίνει βιώσιμο, να αναπτυχθεί ως σύγχρονη, υγιής και κερδοφόρα επιχείρηση που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας.
Είναι ένα νομοσχέδιο που καταρτίστηκε με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, το συμφέρον του Έλληνα φορολογούμενου, που έχει επωμιστεί το τεράστιο βάρος του υπέρογκου συσσωρευμένου χρέους και ελλείμματος, αλλά και το συμφέρον των εργαζομένων του ΟΣΕ, το δικαίωμά τους στην εργασία, τη διατήρηση των τακτικών αποδοχών τους στα ίδια επίπεδα και βέβαια όλα αυτά με διαφάνεια, αξιοπιστία και χρηστή διοίκηση.
Τα οφέλη για τον ίδιο τον ΟΣΕ, το κράτος και τον πολίτη είναι πολλά:
- Ελαφρύνεται ο τακτικός προϋπολογισμός και οι φορολογικές επιβαρύνσεις από τις αυξημένες δαπάνες για τη συντήρηση των ζημιογόνων εταιρειών του Ομίλου.
- Το ελληνικό δημόσιο αναλαμβάνει τη διαχείριση του συσσωρευμένου χρέους και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, ενώ με την μεταφορά του πλεονάζοντος προσωπικού περιορίζεται το λειτουργικό κόστος.
- Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προικίζεται με τροχαίο υλικό, ώστε να πάψει να μισθώνει μηχανές και βαγόνια από τον ΟΣΕ, όπως έκανε ως τώρα.
- Με την απελευθέρωση των τιμών αναπτύσσεται ο ελεύθερος ανταγωνισμός με άμεση συνέπεια την αποτελεσματικότητα των εταιρειών που θα εισέλθουν στο χώρο των σιδηροδρομικών μεταφορών, τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών και τη δημιουργία ευκαιριών για ανάπτυξη.
- Αναβαθμίζονται οι υποδομές του σιδηροδρομικού δικτύου, εφαρμόζονται επενδυτικά προγράμματα, κατασκευάζονται νέα έργα. Ενισχύεται η ασφάλεια στη μετακίνηση με τη συνεχόμενη εκπαίδευση και κατάρτιση των μηχανοδηγών.
- Διαχωρίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για πιο ευέλικτη πολιτική στο θέμα των δρομολογίων για να επανασχεδιαστούν με βάση τις πραγματικές ανάγκες των επιβατών, ενώ παράλληλα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα επιδοτείται για τη δρομολόγηση τρένων σε άγονες γραμμές.
Όλα αυτά σημαίνουν βελτιωμένες σιδηροδρομικές υπηρεσίες για τους πολίτες και κέρδος για το κράτος. Δεν πρόκειται επ’ ουδενί για ξεπούλημα, όπως μας κατηγορεί η αντιπολίτευση, αλλά για αξιόπιστη, τεκμηριωμένη πρόταση και μοναδική λύση για τη σωτηρία του ΟΣΕ. Παραλάβαμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο καταχρεωμένο και απαξιωμένο. Στόχος μας είναι να τον καταστήσουμε αντάξιο των Ευρωπαίων εταίρων μας, ανταγωνιστικό, με αξιώσεις να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στον τομέα τόσο των επιβατικών όσο και των εμπορευματικών μεταφορών.
Η Κυβέρνηση ήταν και είναι υποχρεωμένη να προχωρήσει σε τολμηρές λύσεις για την εξυγίανση των ΔΕΚΟ, για να μειώσει το βάρος που προκαλούν αυτές στον Προϋπολογισμό. Ξεκινήσαμε μια τεράστια προσπάθεια στο δημόσιο για να πάψουν οι αδικίες και συνεχίζουμε με τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Δεν επιχειρούμε να εφαρμόσουμε αποσπασματικές και ισοπεδωτικές λύσεις. Κάτι τέτοιο μόνο προβλήματα θα προκαλούσε και εξάλλου κάθε ΔΕΚΟ έχει την ιδιαιτερότητά της όσον αφορά το έργο που επιτελεί.
Κάνουμε την αρχή με τον ΟΣΕ με σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Το ζήτημα της εξυγίανσης είναι θέμα εθνικής στρατηγικής και απαιτεί συναίνεση. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα όχι μόνο της Κυβέρνησης, αλλά και του ίδιου του ελληνικού κράτους και είμαστε αποφασισμένοι να το κερδίσουμε. Για όλους αυτούς τους λόγους καλούμαστε να υπερψηφίσουμε το νομοσχέδιο.