Τη συνέχιση της απεργίας αποφάσισαν οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων την Παρασκευή, απορρίπτοντας τις προτάσεις του υπουργείου Υποδομών και αγνοώντας την επίταξη, με αποτέλεσμα να οδηγείται στα άκρα η σύγκρουση με την κυβέρνηση.
«Δεν ήρθαμε εδώ για να κάνουμε μνημόσυνο για τις άδειές μας» δήλωσε εν μέσω έντονων επιδοκιμασιών από τους οδηγούς ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Χερσαίων και Εμπορευματικών Μεταφορών Γιώργος Τζωρτζάτος, μετά τη συνέλευση στο θέατρο Περοκέ.
«Εδώ ήρθαμε για να πανηγυρίσουμε. Όπως οι πρόγονοί μας όταν πήγαιναν σε μάχη, τους είχαν επιτάξει πανηγύριζαν, πανηγυρίζουμε και μεις», πρόσθεσε.
«Θέλω να πιστέψετε ότι όλος αυτός ο κόσμος που βλέπεται γύρω σας, ο κόσμος που αποτελείται από νοικοκυραίους, οικογενειάρχες ανθρώπους, αυτή τη στιγμή δίνει ότι έχει και δεν έχει προκειμένου να μην χάσει αυτό που λέγεται περιουσιακό τους στοιχείο. Συνεχίζουμε, δυναμικά και προχωράμε» συμπλήρωσε ο κ. Τζωρτζάτος.
Στη συνέχεια, οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων πραγματοποίησαν πορεία προς τη Βουλή.
Επεισόδια μεταξύ απεργών και αστυνομικών σημειώθηκαν στη Θεσσαλονίκη, στις εγκαταστάσεις της JETOIL στο Καλοχώρι. Σύμφωνα με το ΕΚΑΒ, τέσσερα άτομα μεταφέρθηκαν με εκδορές σε νοσοκομείο της πόλης για την παροχή πρώτων βοηθειών.
Κατόπιν των εξελίξεων αυτών, έκτακτη διυπουργική σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Υποδομών (συμμετείχαν Δ.Ρέππας, Θ.Πάγκαλος, Χ.Παμπούκης, Ευ.Βενιζέλος, Μ.Χρυσοχοΐδης, Π.Μπεγλίτης, Ν.Αθανασάκης και Χ.Τσόκας) για την εφαρμογή της επίταξης.
Σχέδιο «έκτακτης ανάγκης»
Μετά τη σύσκεψη, εκδόθηκε ανακοίνωση που χαρακτηρίζει την άρνηση των βυτιοφορέων να συμμορφωθούν με την επίταξη ως «βαριά προσβολή της έννομης τάξης», η οποία πλήττει το κοινωνικό σύνολο.
Για την αντιμετώπιση της κατάστασης αποφασίστηκε τα στοιχεία των παραβατών να διαβιβάζονται στους εισαγγελείς για άσκηση ποινικών διώξεων, να εφαρμοστούν κυρώσεις που φθάνουν ως την αφαίρεση της άδειας, ενώ κινητοποιούνται οι Ένοπλες Δυνάμεις για τη μεταφορά των καυσίμων.
Συγκεκριμένα, στη Διυπουργική, αποφασίστηκε:
- 1. Τα βυτιοφόρα Ιδιωτικής Χρήσης εντάσσονται στο σχέδιο κάλυψης των δημοσίων αναγκών σε συνεργασία με τις εταιρείες πετρελαιοειδών.
- 2. Οι Ένοπλες Δυνάμεις με τα δικά τους μέσα διασφαλίζουν ήδη -σύμφωνα με το υπάρχον σχέδιο- την τροφοδοσία σε καύσιμα κρίσιμων τομέων (αεροδρόμια, μονάδες της ΔΕΗ, Νοσοκομεία, κ.ο.κ). Αρματαγωγά του Πολεμικού Ναυτικού θα συμβάλλουν, εφόσον χρειαστεί, στην κάλυψη των αναγκών των νησιών μεταφέροντας βυτιοφόρα.
- 3. Τα στοιχεία όλων των παραβατών διαβιβάζονται στους αρμόδιους εισαγγελείς για την άσκηση ποινικής δίωξης.
- 4. Οι προβλεπόμενες στη νομοθεσία διοικητικές κυρώσεις που φθάνουν μέχρι την αφαίρεση αδειών, θα εφαρμοσθούν αμέσως σε βάρος των παραβατών.
Ήδη μετά την ανακοίνωση της απόφασης για συνέχιση της απεργίας, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε προειδοποιήσει ότι η επίταξη «θα εφαρμοστεί μέχρι κεραίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται».
Σημειώνεται, επίσης, ότι το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να αρθούν κατ’ εξαίρεση οι περιορισμοί στην κυκλοφορία φορτηγών και βυτιοφόρων για τη μεταφορά καυσίμων το Σαββατοκύριακο.
Δήλωση του Δημήτρη Ρέππα
Ξεκάθαρο μήνυμα προς τους απεργούς ότι «η Πολιτεία δεν είναι ανοχύρωτη» και ότι «θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για ότι επακολουθήσει» απηύθυνε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δημήτρης Ρέππας, με αφορμή την απόφαση για συνέχιση της απεργίας, αγνοώντας την πολιτική επιστράτευση.
Συγκεκριμένα, ο Δ.Ρέππας δήλωσε:
«Η Ελλάδα για να πάει μπροστά έχει ανάγκη από ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις, όπως αυτή που αφορά στο άνοιγμα της αγοράς των μεταφορών. Η μεταρρύθμιση αυτή είναι απαραίτητη για την ελληνική κοινωνία και θα προχωρήσει οπωσδήποτε.
Από την πρώτη στιγμή επιδιώξαμε ουσιαστικό διάλογο με τους ιδιοκτήτες μεταφορείς που έχουν λάβει άδεια από το κράτος, προκειμένου να εκτελούν μια δημόσια υπηρεσία. Διατυπώσαμε ουσιαστικές και θετικές προτάσεις. Εξαντλήσαμε κάθε όριο καλής πίστης. Εξαντλήσαμε κάθε δυνατότητα, προκειμένου να συμφωνήσουμε στο πως θα πάμε σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα.
»Μεταξύ των άλλων διατυπώσαμε προτάσεις για φορολογικές ρυθμίσεις με τις οποίες θα πετύχουμε την απόσβεση της αξίας των αδειών που κατέχουν οι ιδιοκτήτες. Διατυπώσαμε προτάσεις για αναπτυξιακά κίνητρα και επιδοτήσεις, που θα συμβάλουν στην ομαλή ένταξη των μεταφορέων επαγγελματιών σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα. Διατυπώσαμε ακόμη και την πρόταση να χορηγήσουμε δωρεάν μία ακόμη άδεια.
»Συναντήσαμε όμως δυστυχώς την άρνηση και μόνο, με πολλά υβριστικά συνθήματα. Η Πολιτεία δεν είναι ανοχύρωτη. Η κοινωνία δεν είναι απροστάτευτη. Η μεταρρύθμιση θα προχωρήσει.
»Και αυτοί που έχουν τεράστια ευθύνη απέναντι στην κοινωνία και το ελληνικό κράτος ας την αναλάβουν έστω και αυτήν τη στιγμή. Αλλιώς, είναι και παραμένουν οι αποκλειστικοί υπεύθυνοι για τη συνέχεια» κατέληξε ο κ. Ρέππας.
Μοιράζονται τα φύλλα πορείας
Σημειώνεται ότι στην πράξη δεν υπάρχει ακόμη γενικευμένη εφαρμογή της πολιτικής επιστράτευσης.
Η διαδικασία της πολιτικής επιστράτευσης ξεκίνησε με καθυστέρηση και τα πρώτα «φύλλα πορείας» άρχισαν να διανέμονται στους ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων μετά το μεσημέρι της Πέμπτης.
Σύμφωνα με εκπροσώπους των Νομαρχών η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί την Παρασκευή.
Μεταξύ άλλων, η Νομαρχία Αθηνών ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε τη διαδικασία, παραδίδοντας στην Αστυνομία τα Δελτία Επίταξης των 9.046 φορτηγών δημοσίας χρήσεως.
Και η Νομαρχία Πειραιά ανακοίνωσε πως ολοκλήρωσε την αποστολή αποφάσεων επίταξης για συνολικά 3.032 βυτιοφόρα υγρών καυσίμων και φορτηγών δημόσιας χρήσης.