Ο Βουλευτής Καρδίτσας και τ. Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Σπύρος Ταλιαδούρος ενόψει της συζήτησης που γίνεται στη Βουλή για το ασφαλιστικό νομοσχέδιο του Δημοσίου, επεσήμανε τα εξής:
«Το σχέδιο Νόμου για τη «Μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος του Δημοσίου», περιέχει δύο βασικές ενότητες οι οποίες αφορούν, αφενός στη θέσπιση ενιαίου ασφαλιστικού καθεστώτος, μέσω της επέκτασης και στο δημόσιο τομέα των ρυθμίσεων του πρόσφατου Ασφαλιστικού Νόμου, αφετέρου, στην εξομοίωση ορίων ηλικίας μεταξύ ανδρών και γυναικών, σε συμμόρφωση της σχετικής απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Μπορούμε να πούμε ότι το εξεταζόμενο Ν/Σ είναι το δίδυμο παράγωγο της ασφαλιστικής λογικής που εισαγάγει το ΠΑΣΟΚ στο Σύστημα.
Είναι βέβαιο ότι το συνταξιοδοτικό κόστος έχει αυξηθεί. Συγκεκριμένα,
- Οι συντάξεις του Δημοσίου απαίτησαν μόνο για το 2009 το 2,73% του ΑΕΠ αλλά και το 11,19% των πρωτογενών δαπανών.
- Η συνταξιοδοτική δαπάνη του Δημοσίου από 1,42 δις το 1993 ανέβηκε στα 2,74 δις το 2000, στα 3,64 δις το 2004 και στα 6,4 δις το 2009.
- Ωστόσο, το συνταξιοδοτικό κόστος δεν αυξήθηκε από τη μια μέρα στην άλλη. Ούτε οφείλει τη διαμόρφωσή του σε αποφάσεις της χθεσινής μέρας, ούτε σε αποφάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης. Ούτε μπορεί να υποστηρίζεται αυτό που λέγεται για το μισθολογικό κόστος ότι δήθεν οφείλεται στις προσλήψεις. Οι συνταξιούχοι δεν προσλαμβάνονται, δημιουργούνται, όπως και το συνταξιοδοτικό κόστος από αποφάσεις που έχουν την αφετηρία πολλές δεκαετίες πριν. Κι εδώ υπάρχουν ευθύνες κυρίως από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το δημογραφικό επιδεινώνεται ενώ η σχέση των ασφαλισμένων προς τους συνταξιούχους από 4:1 που έπρεπε να είναι, δεν φτάνει στο 2:1. Τα δεδομένα αυτά είναι σαφές ότι επιβάλλουν την αναγκαιότητα αλλαγών στο σύστημα. όμως οι ρυθμίσεις που εισάγονται είναι βίαιες, αντιφατικές και ατεκμηρίωτες. Ειδικότερα,
Α. Οι ρυθμίσεις είναι βίαιες
-Σε ελάχιστο χρόνο (3 χρόνια) επέρχονται μεγάλες αλλαγές
-Ευαίσθητες ομάδες (γυναίκες με ανήλικα παιδιά ή γυναίκες με τρία παιδιά και άνω, επιβαρύνονται ακόμη και με 15 χρόνια πρόσθετης εργασίας
-Οι νέοι ένστολοι που συνταξιοδοτούνται σήμερα με 25 χρόνια υπηρεσίας, με τις νέες ρυθμίσεις θα χρειάζονται 40 έτη (35+5 πλασματικά) ή θα παίρνουν σύνταξη στα 60.
Β. Οι ρυθμίσεις είναι αντιφατικές
-Ενώ το δημογραφικό πρόβλημα εντοπίζεται ως ο βασικότερος παράγοντας, η κατάργηση των ορίων ηλικίας στις γυναίκες με ανήλικα παιδιά και στις γυναίκες με τρία παιδιά και άνω, υπονομεύει περαιτέρω την αντιμετώπισή του
-Θα έχουμε το ασφαλιστικό παράδοξο με εργαζόμενους να υπάγονται στον κλάδο ασφάλισης του ΙΚΑ για την κύρια ασφάλιση και σε κλάδους ασφάλισης του Δημοσίου για την επικουρική.
-Την ώρα που αυξάνονται τα όρια ηλικίας παρατείνεται η παραμονή δημοσίων υπαλλήλων στην υπηρεσία
Γ. Οι ρυθμίσεις είναι ατεκμηρίωτες
-Στηρίζονται σε τεχνικά σημειώματα ειδικά για την κατηγορία των δημοσίων υπαλλήλων δεν υπάρχει αναλογιστικό μοντέλο και τα στοιχεία είναι φύσει προκαταρκτικά όπως παραδέχεται η ίδια η Έκθεση
-Δεν υπάρχει εκτίμηση για το δημοσιονομικό αποτέλεσμα των επιμέρους ρυθμίσεων. Η Έκθεση του Γ.Λ.Κ. είναι αποκαλυπτική καθόσον το κόστος προσδιορίζεται μόνο σε τρεις περιπτώσεις.
Πέραν αυτών με τις διατάξεις του Νομοσχεδίου οικοδομείται ένας μηχανισμός μείωσης των συντάξεων, στον οποίο κυριαρχεί ο στόχος του περιορισμού του συνταξιοδοτικού κόστους κατά 2,5% του ΑΕΠ στα επόμενα 50 χρόνια. Στόχος δημοσιονομικού και όχι αναλογιστικού χαρακτήρα, ο οποίος καθαρά επιβάλλει όχι συγκρατημένες αυξήσεις ή πάγωμα συντάξεων, αλλά καθαρή μείωση συντάξεων και μάλιστα σε τακτά χρονικά διαστήματα. Άλλωστε, η περικοπή της 13ης και 14ης σύνταξης, η νέα κράτηση στις συντάξεις τύπου ΛΑΦΚΑ από 3 έως 10%, η μείωση των γενικών ποσοστών αναπλήρωσης, η αύξηση των ετών ασφάλισης και η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων, αυτή την κατεύθυνση προσδιορίζουν.
Τέλος, είναι βέβαιο ότι οι ρυθμίσεις αυτές θα προκαλέσουν κοινωνική αναταραχή, κατεδάφιση δικαιωμάτων, ανατροπή της ασφάλειας δικαίου και των έννομων σχέσεων που καλόπιστα έχουν συναφθεί.»