Ο Σιδηρόδρομος είναι αναγκαίος και έχει μέλλον στην Καρδίτσα


  Να προλάβουμε τις αρνητικές εξελίξεις

– Να αναβαθμίσουμε το δίκτυο Παλαιοφαρσάλου- Καλαμπάκας

– Η ενεργοποίηση όλων στόχος της  ημερίδας για το σιδηρόδρομο που διοργανώνουμε σήμερα στην αίθουσα της ΤΕΔΚ

-Του Δομήνικου Βερίλλη, Δημάρχου Καρδίτσας

Η Δυτική Θεσσαλία και ο Νομός Καρδίτσας ειδικότερα έχει συνδεθεί ιστορικά με το Σιδηρόδρομο που για δεκαετίες δίνει διέξοδο στην οδική απομόνωση της περιοχής μας, αποτελώντας αγαπημένο μέσο μετακίνησης και μεταφοράς αγαθών για τους συμπολίτες, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην τοπική ανάπτυξη.

Γενικότερα, ο σιδηρόδρομος είναι γνωστό ότι έχει διαδραματίσει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας μας και ιδιαίτερα της περιφέρειας. Για πολλές δεκαετίες όμως, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, ουσιαστικά εγκαταλείφθηκε, χωρίς επενδύσεις και αναπτυξιακό σχέδιο.

Ωστόσο, κυρίως χάρη στις άοκνες προσπάθειες του προσωπικού του ΟΣΕ, αλλά και την αγάπη των επιβατών για τα τρένα, ο σιδηρόδρομος κρατήθηκε στη ζωή και εξυπηρετούσε και τις πιο απόμακρες περιοχές της πατρίδας μας και τους συμπολίτες μας με τα μεγαλύτερα οικονομικά προβλήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα κινούνται με το μισό προσωπικό, απ’ ότι πριν μια δεκαετία, πολύ περισσότερα τρένα.

Στη δεκαετία του 1990 ξεκίνησε με τη στήριξη της Ε.Ε. ένα σοβαρό αναπτυξιακό πρόγραμμα, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη και το οποίο δημιούργησε ελπίδες και προσδοκίες, ότι επιτέλους θα αποκτήσει και η χώρα μας ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Πρέπει όμως να είμαστε ειλικρινείς. Πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι στην  παρούσα συγκυρία με τα οικονομικά προβλήματα της χώρας και την εμπλοκή του Δ.Ν.Τ., την οικονομική κατάσταση του ΟΣΕ, αλλά και τα σχέδια που υπάρχουν από την προηγούμενη ηγεσία του ( που κατά πάσα πιθανότητα υιοθετούνται από τη σημερινή,) διακυβεύονται πολλά για το παρόν και το μέλλον του σιδηροδρόμου στην περιοχή μας. 

Να αντιδράσουμε

Συγκεκριμένα, πριν λίγες μέρες ο Υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων ανακοίνωσε σε συνέντευξη τύπου ένα σχέδιο για το σιδηρόδρομο- σε συνέχεια του σχεδίου της προηγούμενης κυβέρνησης – το οποίο, εάν εφαρμοσθεί, θα έχει ως αποτέλεσμα:

  1. Τη συρρίκνωση του περιφερειακού σιδηροδρόμου, συμπεριλαμβανομένου και του δικτύου Παλαιοφαρσάλου- Καλαμπάκας ( κλείσιμο δικτύου Πελοποννήσου, Δυτικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης) τον περιορισμό χρήσιμων και αναγκαίων δρομολογίων και την εγκατάλειψη κάθε σχεδίου επέκτασης του σιδηροδρόμου και στον υπόλοιπο ελλαδικό χώρο. Μόλις την Πέμπτη διαδήλωσαν στην Αθήνα οι φορείς της Πελοποννήσου ζητώντας να μην προχωρήσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ στο σκέλος που προβλέπει σύμφωνα με τις πληροφορίες τους την αναστολή των δρομολογίων στους άξονες Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα και Κόρινθος-Τρίπολη, με το υπουργείο Υποδομών να δηλώνει πως ο μόνος τρόπος να παραμείνουν οι ζημιογόνες γραμμές σε λειτουργία είναι να επιδοτηθεί το κόστος τους από την Τοπική Αυτοδιοίκηση!
  2. Τη διάλυση των εργασιακών σχέσεων στον Ο.Σ.Ε. και τη δραστική μείωση των εργαζομένων με προγράμματα αναγκαστικής μετάταξης ή απόλυσης, όταν το προσωπικό που ήδη υπηρετεί δεν επαρκεί.
  3. Την εκποίηση της ακίνητης περιουσίας του Ο.Σ.Ε., όπως δεσμεύθηκε και στην υπογραφή του Μνημονίου με την ΤΡΟΪΚΑ, των προαστιακών γραμμών και των γραμμών Αθήνας- Θεσσαλονίκης, γεγονός που θα οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση των εισιτηρίων και σε ουσιαστική μείωση της ασφάλειας των δρομολογίων.

Ως πρόσχημα για να δικαιολογηθούν αυτά τα μέτρα, χρησιμοποιείται το έλλειμμα του Ο.Σ.Ε. Και λέμε ότι η επίκληση αυτή είναι προσχηματική, γιατί τα πράγματι μεγάλα ελλείμματα δημιουργήθηκαν με ευθύνη των κυβερνήσεων της τελευταίας 20ετίας που δεν εκπλήρωναν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στον Ο.Σ.Ε., αλλά αντίθετα τον ανάγκαζαν να δανείζεται για τις επενδύσεις που όφειλε να κάνει το κράτος στην υποδομή, όπως έγινε με τους αυτοκινητοδρόμους, ενώ παράλληλα δεν κατέβαλε τις υποχρεώσεις του για τα δρομολόγια κοινωνικής υποχρέωσης, όπως κάνει με ακτοπλοϊκές γραμμές και αεροπορικές πτήσεις.

Πρέπει όλοι μας να αντιδράσουμε και να προσπαθήσουμε για την ανατροπή αυτών των μέτρων, γιατί η εφαρμογή τους θα στερήσει ολόκληρες περιοχές της χώρας και μάλιστα τις πιο ευαίσθητες, – μεταξύ αυτών και τη Δυτική Θεσσαλία-  από το σιδηρόδρομο. Θα στερήσει απ’ τον Έλληνα πολίτη τις υπηρεσίες ενός μεταφορικού μέσου που αναγνωρίζεται παγκόσμια ως οικολογικό, ασφαλές, άνετο και φιλικό προς το χρήστη και το περιβάλλον.

Ιδιαίτερα δε για το δίκτυο Παλαιοφαρσάλου – Καρδίτσας- Τρικάλων- Καλαμπάκας που μας αφορά άμεσα, οφείλουμε να επαγρυπνούμε και να αγωνιστούμε για τη διάσωση και την περαιτέρω αναβάθμισή του.

Είναι δε χαρακτηριστικό για παράδειγμα ότι το  περασμένο καλοκαίρι διακόπηκε αναίτια το πρωινό δρομολόγιο Intercity από Καλαμπάκα για την Αθήνα και το αντίστοιχο απογευματινό από την πρωτεύουσα προς την περιοχή μας που εξυπηρετούσαν τα μέγιστα τους κατοίκους των δύο νομών και είχαν αυξημένη πληρότητα.

Ως Δήμος Καρδίτσας πρωτοστατήσαμε σε συνεργασία και με άλλους τοπικούς φορείς στη διεκδίκηση της επαναδρομολόγησης του Intercity. Δυστυχώς και παρά τις διαβεβαιώσεις που υπήρξαν, η αδικία σε βάρος της περιοχής μας δεν αποκαταστάθηκε ακόμη, γι’ αυτό απαιτείται ο αγώνας μας να έχει συνέχεια. 

-Διεκδικούμε αναβάθμιση και επέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής

Παράλληλα δεν πρέπει να μείνουμε εδώ, αλλά πάγια διεκδίκηση για την  περιοχή μας είναι:

  1. Η επέκταση της ηλεκτροκίνησης στη Δυτική Θεσσαλία, ώστε τα πλεονεκτήματα του ηλεκτροκινούμενου σιδηροδρόμου, να  διαχυθούν και στην υπόλοιπη Θεσσαλία αναβαθμίζοντας την ενδοπεριφερειακή σύνδεση και την πρόσβαση στα μεγάλα αστικά κέντρα, με τη μορφή ενός Προαστιακού Σιδηροδρόμου. Αυτό είναι τώρα εφικτό μέσω χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ ( Δ’ ΚΠΣ)

  2.  Στρατηγικός στόχος μας επίσης ήταν και παραμένει πάντα η επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου προς Κοζάνη και Ηγουμενίτσα, έτσι ώστε ο σιδηρόδρομος μαζί με την Ε65 και τα άλλα οδικά δίκτυα που βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης να άρουν την σιδηροδρομική και οδική απομόνωση της περιοχής μας, αλλά να την καταστήσουν κέντρο μεταφορών και συγκοινωνιών.

Ο Δήμος Καρδίτσας θέλοντας να αναδείξει όλα τα ζητήματα που αφορούν το παρόν και το μέλλον του σιδηροδρόμου στην περιοχή μας σε συνεργασία με το Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου Ν. Καρδίτσας διοργανώνουμε την  σημερινή ημερίδα, στη διάρκεια της οποίας οι διακεκριμένοι εισηγητές θα αναπτύξουν όλα τα θέματα και θα συμβάλουν στην ανάπτυξη ενός γόνιμου διαλόγου και προβληματισμού που θα δώσει τη δυνατότητα στους τοπικούς φορείς να ιεραρχήσουμε τις προτεραιότητες όσον αφορά τις διεκδικήσεις μας από την Πολιτεία και τη Διοίκηση του ΟΣΕ, ώστε αφ’ ενός να πιέσουμε για να αποσυρθεί αμέσως το σχέδιο συρρίκνωσης του ελληνικού σιδηροδρόμου και να υιοθετηθούν οι προτάσεις που προβλέπουν εκσυγχρονισμό ολόκληρου του δικτύου και ενίσχυση του δημόσιου – κοινωνικού χαρακτήρα του Ο.Σ.Ε., γιατί αυτό θα είναι χρήσιμο για όλους τους πολίτες και πριν απ’ όλα για τον κόσμο της ελληνικής περιφέρειας και αφ’ ετέρου η περιοχή μας να μην μείνει ουραγός της εξέλιξης του σιδηροδρόμου και χάσει έναν «σύμμαχο» στην αναπτυξιακή της προσπάθεια.

Προηγούμενο άρθρο Απαραίτητη μια νέα πολιτική για τη νέα εποχή
Επόμενο άρθρο Άρχισαν οι πρόωρες εκπτώσεις έως 50%