Τόνισε ο Σπύρος Ταλιαδούρος στην ομιλία του
στο 8ο τακτικό συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας
Ο βουλευτής κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, τ. Υφυπουργός Παιδείας, στην ομιλία του στις 26/6/2010 στο 8ο Τακτικό Συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας, τόνισε την ανάγκη για μια νέα πολιτική στη νέα εποχή που έχουμε εισέλθει. Ειδικότερα, επεσήμανε τα εξής:
«Κεντρικοί άξονες της νέας πολιτικής πρότασης θα πρέπει να είναι: Η αναζωογόνηση του πολιτικού συστήματος, ο εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης και η προώθηση μεταρρυθμίσεων στον χώρο της παιδείας.
Πρώτον, η θεσμική αναζωογόνηση του πολιτικού μας συστήματος. Είναι απαραίτητη η εξυγίανση της σχέσης χρήματος και εξουσίας για την θωράκιση του δημοκρατικού μας συστήματος καθώς και η διασφάλιση της δημοκρατικότητας της πληροφόρησης μέσω ενός σύγχρονου κώδικα δημοσιογραφικής δεοντολογίας.
Δεύτερον, αναγκαιότητα αποτελεί ο εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης και η μετεξέλιξή της από ένα δυσκίνητο γραφειοκρατικό σύστημα, αποκομμένο από την κοινωνία και ταγμένο στην υπηρεσία των συντεχνιακών συμφερόντων, σε ένα αποτελεσματικό εργαλείο εξυπηρέτησης των πολιτών και υποστήριξης των αναπτυξιακών προσπαθειών της χώρας με σαφές κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας και αξιοκρατικά κριτήρια στελέχωσης και επαγγελματικής ανέλιξης των εργαζομένων του.
Τρίτον, βασική προτεραιότητα της νέας μεταπολίτευσης αποτελεί η περαιτέρω προώθηση μεταρρυθμίσεων στον χώρο της παιδείας. Ο ενισχυμένος ρόλος της μάθησης στη σύγχρονη κοινωνία της γνώσης και της δια βίου μάθησης επιβάλλει τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων που έγιναν στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, όπως η εισαγωγή της αξιολόγησης, η ενίσχυση της αυτοδιοίκησης και της εξωστρέφειας των Α.Ε.Ι. κ.α.. Απαιτείται η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος εφάμιλλου των ευρωπαϊκών και διεθνών συστημάτων. Η μάθηση αποτελεί σήμερα τη βασικότερη προϋπόθεση διατήρησης και επιβίωσης του έθνους μας στη σύγχρονη ανταγωνιστική ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Πρέπει επομένως όλοι μας να δουλέψουμε για ένα εκπαιδευτικό σύστημα ποιοτικό, ανταγωνιστικό, που να στοχεύει στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης και του κριτικού πλουραλισμού των μαθητών, την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών κατά τη μαθησιακή διαδικασία, την αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος και την ορθολογική διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Η μεγάλη προσπάθεια που έγινε για την αναβάθμιση της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης πρέπει όμως να αξιοποιηθεί και να συνεχιστεί. Eίναι εξαιρετικής σημασίας και πρέπει να προωθηθούν τα εξής μέτρα:
Πρώτον, εκείνο που πρέπει να γίνει είναι η υλοποίηση του νομοθετικού έργου που παρήγαγε η Κυβέρνηση της Ν.Δ. το χρονικό διάστημα 2004-2009. Το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι ελπιδοφόρο υπό τον όρο ότι θα συνειδητοποιήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς ότι πρέπει τα ελληνικά Α.Ε.Ι. να προσαρμόζονται στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν. Δεν είναι οι παλαιότερες εποχές όπου για παράδειγμα ένα πρόγραμμα σπουδών μπορούσε να παραμείνει αναλλοίωτο για χρόνια. Τώρα πρέπει κάθε χρόνο να προσαρμόζεται στις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που συνεχώς μεταβάλλονται.
Δεύτερον, η αναμόρφωση του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε συνδυασμό με την εισαγωγή συνεχούς και ουσιαστικής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τον καθορισμό κριτηρίων ποιότητας για τα προγράμματα σπουδών και τη συνεχή επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης.
Τρίτον, σημαντικοί στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν είναι η δόμηση του Λυκείου των ελεύθερων επιλογών, η ανασυγκρότηση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση.
Τέταρτον, τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, στο πλαίσιο της συνταγματικά κατοχυρωμένης αυτοδιοίκησής τους, οφείλουν να λειτουργούν με βάση αξιόπιστα διεθνή πρότυπα και να διέπονται από τις αρχές της αξιοκρατίας, της ελευθερίας της σκέψης και της έρευνας καθώς και της επιστημονικής υπευθυνότητας. Η νομιμότητα και η διαφάνεια στις διαδικασίες λειτουργίας όλων των συλλογικών οργάνων του Α.Ε.Ι. αποτελεί αναγκαιότητα ενώ η χρηστή διοίκηση, η ισονομία και η διασύνδεση του Πανεπιστημίου με την κοινωνία μπορούν να διασφαλιστούν με την θεσμοθέτηση οργάνων και διαδικασιών κοινωνικού ελέγχου.
Πρέπει να συνειδητοποιηθεί από όλους ότι οι υπεκφυγές, οι λόγοι εντυπωσιασμού και οι κοντόφθαλμες αναφορές για προσωπικά ή κομματικά οφέλη δεν οδηγούν σε πρόοδο και ανάπτυξη. Χρήματα έχουν διατεθεί αρκετά για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Σίγουρα πρέπει να διατεθούν και πολύ περισσότερα. Χρήματα όμως χωρίς αναδιαρθρώσεις και ποιοτική άνοδο των Πανεπιστημίων θα είναι ένας κύκλος, όπου όλοι θα γυρίζουμε εκεί μέσα και δεν θα υπάρχει τρόπος διαφυγής προς τα εμπρός. Και αυτό που μας λείπει είναι ακριβώς αυτή η εκτίναξη προς το ποιοτικό μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας
Οι τρείς ως άνω βασικοί άξονες είναι ζωτικής σημασίας και πρέπει ν’ αποτελέσουν τους τρείς βασικούς πυλώνες της στρατηγικής του κοινωνικού φιλελευθερισμού, που αποτελεί και την δική μας ιδεολογία. Ο κοινωνικός φιλελευθερισμός συνδυάζει την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, της αξιοσύνης του Έλληνα που εκδηλώνεται στο κατάλληλο περιβάλλον, αλλά και του κοινωνικού κράτους που προφυλάσσει τον αδύναμο και προστατεύει την κοινωνική συνοχή. Για αυτό τον λόγο και η ιδεολογία της Νέας Δημοκρατίας αποτελεί την απάντηση στις προκλήσεις των καιρών μας.»