Μαθήτρια του 4ου ΓΕΛ Καρδίτσας δημοσίευσε, στις αρχές αυτού του μήνα, στο διεθνές εκπαιδευτικό online (ψηφιακό) περιοδικό Open Schools Journal for Open Science (ΟSJ) έρευνα που διενεργήθηκε σύμφωνα με τη μεθοδολογία της επιστήμης. Πρόκειται για την Ελένη Κοτρώτσιου η οποία πραγματοποίησε πρωτότυπη έρευνα με θέμα «Aurora borealis and the arctic climate change: is there any relation?» – «Βόρειο σέλας και κλιματική αλλαγή στην αρκτική: υπάρχει κάποια συσχέτιση;». Την έρευνα πραγματοποίησε σε συνεργασία με τον καθηγητή του σχολείου βιολόγο κ. Στέλιο Αναστασόπουλο ο οποίος την καθοδήγησε στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό Edu Arctic, στα πλαίσια του οποίου έγινε η εργασία με τη διατύπωση του επιστημονικού ερωτήματος και την πρόταση για απάντησή του. Η Ελένη, μαθήτρια τότε Α’ λυκείου, είχε προκριθεί στον τελικό στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό Edu arctic του 2018.
Μαθήτρια και καθηγητής αναζήτησαν και βρήκαν βάσεις δεδομένων της NASA και άλλων διεθνών οργανισμών προκειμένου να υπολογίσουν και να συγκρίνουν μέσες τιμές παραμέτρων που χαρακτηρίζουν το βόρειο σέλας και την κλιματική αλλαγή όπως αυτή καταγράφεται στην Αρκτική. Συγκεκριμένα η Ελένη υπολόγισε τις μέσες τιμές ανά Μάρτιο και Σεπτέμβριο κάθε έτους από το 2009 μέχρι και το 2019 της πυκνότητας (πρωτόνια/cm3) και της ταχύτητας (km/s) των πρωτονίων του βορείου σέλας καθώς και της θερμοκρασίας στην ατμόσφαιρα της αρκτικής (οC) και της έκτασης του πάγου (km2) στο βόρειο πόλο. Eρέθισμα για τη συγκεκριμένη ιδέα διερεύνησης αποτέλεσε η ενημέρωση από τον Τύπο ότι το βόρειο Σέλας παρουσιάζει υπερδραστηριότητα τα τελευταία χρόνια. Τα αποτελέσματα της σύγκρισης στη συγκεκριμένη εργασία των παραπάνω δίνουν κάποιες ενδείξεις υποτυπώδους σχέσης των δύο φαινομένων, χρειάζεται ωστόσο περαιτέρω και πιο ενδελεχής διερεύνηση περισσότερων παραμέτρων για να επιβεβαιωθεί.
Το βόρειο σέλας οφείλεται στην πρόσκρουση των ηλιακών ανέμων στην ατμόσφαιρα της Γης η οποία συμβαίνει μόνο στους πόλους λόγω του μαγνητικού πεδίου του πλανήτη μας που τους κατευθύνει εκεί. Η έρευνα της μαθήτριας θεωρήθηκε και από την εκδοτική ομάδα του online περιοδικού ως υψηλού επιπέδου για μαθητή. To OSJ είναι το μοναδικό περιοδικό στην Ευρώπη (και από τα ελάχιστα παγκοσμίως) που φιλοξενεί άρθρα μαθητών, απευθύνεται σε μαθητές και ακολουθεί διαδικασίες επιστημονικού περιοδικού (με διενέργεια peer review). Στόχος του είναι η εξοικείωση των μαθητών με τη μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας και με τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων αλλά και των συμπερασμάτων που προκύπτουν από αυτή.