Τόνισε ο Σπύρος Ταλιαδούρος στις 5/6/2010 στην πολυθεματική συνδιάσκεψη της Ν.Δ. για την παιδεία-την περιφερειακή ανάπτυξη-τον πολιτισμό-τη νησιωτική πολιτική-την Ελλάδα στην Ευρώπη και τον κόσμο
Ο βουλευτής κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, τ. Υφυπουργός Παιδείας, στην ομιλία του στις 5/6/2010 στην Πολυθεματική Συνδιάσκεψη της Ν.Δ. για την Παιδεία-την Περιφερειακή Ανάπτυξη-τον Πολιτισμό-τη Νησιώτικη Πολιτική-την Ελλάδα στην Ευρώπη και τον Κόσμο, τόνισε την ανάγκη να στηριχθεί η συνέχιση της ποιοτικής αναβάθμισης της ανώτατης εκπαίδευσης. Ειδικότερα:
Στην αρχή της ομιλίας του ο κ. Σπύρος Ταλιαδούρος αναφέρθηκε στο μεταρρυθμιστικό έργο της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας για την ανώτατη εκπαίδευση, υπογραμμίζοντας τις βασικές νομοθετικές αλλαγές οι οποίες είναι οι εξής: α) η ψήφιση του N. 3549/2007 «Μεταρρύθμιση του Θεσμικού Πλαισίου για τη Δομή και Λειτουργία των ΑΕΙ» ο οποίος μεταρρύθμισε β) η ίδρυση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.) ως ανεξάρτητης διοικητικής αρχής και η θέσπιση των διαδικασιών αξιολόγησης των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ν. 3374/2005), γ) η ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών Α.Ε.Ι. καθώς δόθηκαν νέες δυνατότητες για συνεργασίες μεταξύ ελληνικών και ξένων Α.Ε.Ι., δ) η ίδρυση του Διεθνούς Πανεπιστημίου στη Θεσσαλονίκη το έτος 2005, ε) η καθιέρωση αντικειμενικού και αδιάβλητου συστήματος για τις μετεγγραφές φοιτητών και σπουδαστών (ν. 3282/2004), στ) η καθιέρωση νέου συστήματος αναγνώρισης τίτλων σπουδών της αλλοδαπής με την ίδρυση του ΔΟΑΤΑΠ (ν.3328/2005), ζ) η συστηματοποίηση των υφιστάμενων πλαισίων εκπαίδευσης και κατάρτισης και η θεσμοθέτηση των Ινστιτούτων Δια Βίου Εκπαίδευσης (ν. 3369/2005), η) η διαμόρφωση κατάλληλου νομικού πλαισίου για την ανάπτυξη της έρευνας και της τεχνολογίας (ν. 3653/2008), θ) η ενίσχυση του ακαδημαϊκού χαρακτήρα των Τ.Ε.Ι. και ι) η επίλυση σε μεγάλο βαθμό του προβλήματος της επαγγελματικής κατοχύρωσης των αποφοίτων Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι..
Παράλληλα, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εξασφάλισε υψηλούς ρυθμούς αύξησης της χρηματοδότησης των Α.Ε.Ι.. Ενδεικτικά, κατά την περίοδο 2004-2009 η επιχορήγηση για τις λειτουργικές δαπάνες των Πανεπιστημίων αυξήθηκε κατά 60%, για τα συγγράμματα κατά 87% και για τη φοιτητική μέριμνα κατά 26%. Επίσης, η δημόσια επιχορήγηση για τις λειτουργικές δαπάνες των ΤΕΙ αυξήθηκε κατά 95,84% την περίοδο 2004-2009.
Στη συνέχεια, ο κ. Σπύρος Ταλιαδούρος αναφέρθηκε στο μέλλον της εκπαίδευσης τονίζοντας τα εξής:
«Η μεγάλη προσπάθεια που έγινε για την αναβάθμιση της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης πρέπει όμως να αξιοποιηθεί και να συνεχιστεί. Eίναι εξαιρετικής σημασίας και πρέπει να προωθηθούν τα εξής μέτρα
Πρώτον, η αναμόρφωση του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε συνδυασμό με την εισαγωγή συνεχούς και ουσιαστικής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τον καθορισμό κριτηρίων ποιότητας για τα προγράμματα σπουδών και τη συνεχή επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης.
Δεύτερον, σημαντικοί στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν είναι η δόμηση του Λυκείου των ελεύθερων επιλογών, η ανασυγκρότηση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση.
Τρίτον, εκείνο που πρέπει να γίνει είναι η υλοποίηση του ως άνω νομοθετικού έργου. Το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι ελπιδοφόρο υπό τον όρο ότι θα συνειδητοποιήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς ότι πρέπει τα ελληνικά Α.Ε.Ι. να προσαρμόζονται στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν. Δεν είναι οι παλαιότερες εποχές όπου για παράδειγμα ένα πρόγραμμα σπουδών μπορούσε να παραμείνει αναλλοίωτο για χρόνια. Τώρα πρέπει κάθε χρόνο να προσαρμόζεται στις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που συνεχώς μεταβάλλονται.
Τέταρτον, Τα πανεπιστήμια οφείλουν να λειτουργήσουν με βάση αξιόπιστα διεθνή πρότυπα και να διέπονται από τις αρχές της αξιοκρατίας, της ελευθερίας της σκέψης και της έρευνας καθώς και της επιστημονικής υπευθυνότητας. Η νομιμότητα και η διαφάνεια στις διαδικασίες λειτουργίας όλων των συλλογικών οργάνων του Α.Ε.Ι. αποτελεί αναγκαιότητα ενώ η χρηστή διοίκηση, η ισονομία και η διασύνδεση του Πανεπιστημίου με την κοινωνία μπορούν να διασφαλιστούν με την θεσμοθέτηση οργάνων και διαδικασιών κοινωνικού ελέγχου.
Πρέπει να συνειδητοποιηθεί από όλους ότι οι υπεκφυγές, οι λόγοι εντυπωσιασμού και οι κοντόφθαλμες αναφορές για προσωπικά ή κομματικά οφέλη δεν οδηγούν σε πρόοδο και ανάπτυξη. Χρήματα έχουν διατεθεί αρκετά για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Σίγουρα πρέπει να διατεθούν και πολύ περισσότερα. Χρήματα όμως χωρίς αναδιαρθρώσεις και ποιοτική άνοδο των Πανεπιστημίων θα είναι ένας κύκλος, όπου όλοι θα γυρίζουμε εκεί μέσα και δεν θα υπάρχει τρόπος διαφυγής προς τα εμπρός. Και αυτό που μας λείπει είναι ακριβώς αυτή η εκτίναξη προς το ποιοτικό μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας.»