Η διοίκηση του ΣΘΕΒ και η διοίκηση του ΣΕΒ πραγματοποίησαν συνέντευξη τύπου την Τρίτη, 14 Μαΐου και ώρα 12:00, στα γραφεία του ΣΘΕΒ. Στη συνέντευξη τοποθετήθηκαν ο Πρόεδρος του ΣΘΕΒ κ. Αχιλλέας Νταβέλης και ο Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος όπου παρουσιάσθηκαν: (α) οι άξονες της στρατηγικής συνεργασίας των δυο φορέων, (β) η επενδυτική γραφειοκρατία και οι προϋποθέσεις τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης, και (γ) οι ανάγκες της τοπικής βιομηχανίας.
Η συνέντευξη τύπου πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της επίσκεψης αντιπροσωπείας του ΣΕΒ στη Λάρισα και της συνδιοργάνωσης ενημερωτικής εκδήλωσης, με θέμα: «Αλλαγές και εξελίξεις στη λειτουργία των επιχειρήσεων».
Α. Η συνεργασία των περιφερειακών βιομηχανικών συνδέσμων με τον ΣΕΒ
- Εκπροσωπεί τις σύγχρονες και οργανωμένες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε όλους τους δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, όπως βιομηχανία – μεταποίηση, ενέργεια, μεταφορές, φάρμακο, μέταλλα, τρόφιμα, τράπεζες, τεχνολογία, χημική βιομηχανία, υπηρεσίες, χονδρεμπόριο, κ.ά. τους δυναμικούς κλάδους επιχειρήσεων σε όλη την Ελλάδα. Τα μέλη του ΣΕΒ περιλαμβάνουν (3.500 μέλη πανελλαδικά, με το 70% και πλέον να αποτελείται από ΜμΕ) με έχουν μεγάλη συνεισφορά στην ελληνική οικονομία και κοινωνία (26% εισφορών, 20% συνόλου των μισθών, 200.000 εργαζόμενοι, κλπ).
- Η συνεργασία με τους περιφερειακούς βιομηχανικούς συνδέσμους διευρύνεται συνεχώς. Ενώνουμε δυνάμεις, ώστε να πολλαπλασιάσουμε το αναπτυξιακό αποτύπωμα της Θεσσαλίας και να καλύψουμε συνολικά, το έλλειμμα ανάπτυξης στην ελληνική περιφέρεια.
- Η οικονομική ανάπτυξη και σύγκλιση με τις ευρωπαϊκές επιδόσεις περνάει μέσα από την ανάπτυξη της περιφέρειας. Η βιομηχανική ανάκαμψη δεν μπορεί να ολοκληρωθεί χωρίς την ενεργό παρουσία των επιχειρήσεων της περιφέρειας σε αυτή αλλά και στον κεντρικό δημόσιο διάλογο.
- Η θεσμική συνεργασία του ΣΕΒ με τον Σύνδεσμο Θεσσαλικών Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών καιτους υπόλοιπους περιφερειακούς βιομηχανικούς συνδέσμους θα περιέχει σειρά κοινών δράσεων και συλλογικών πρωτοβουλιών για την προώθηση της βιομηχανίας, τη διοργάνωση εξειδικευμένων εργαστηρίων σε κάθε περιφέρεια, και την εκπόνηση κοινών προτάσεων για βελτίωση του σχεδιασμού και της υλοποίησης αναπτυξιακών πολιτικών, προγραμμάτων και δράσεων.
Β. Η αναπτυξιακή πρόκληση
- Η οριστική και βιώσιμη έξοδος από την κρίση προϋποθέτει ένα νέο παραγωγικό και αναπτυξιακό υπόδειγμα που θα βασίζεται στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και της αύξησης διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών. Είμαστε επιταχυντές των αλλαγών που πρέπει να κάνουμεστη χώρα, τόσο από πλευράς ρυθμιστικού πλαισίου και δημόσιων πολιτικών, όσο και από πλευράς αλλαγών που πρέπει να κάνουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις. Οι μεγάλες προκλήσεις για την ελληνική οικονομία απαιτούν συστηματικό δημόσιο διάλογο, γενναίες παρεμβάσεις και δομικούς μετασχηματισμούς στις δομές της παραγωγής και της κατανάλωσης.
- Βοηθάμε τις επιχειρήσεις να αναπτύξουν παραγωγή και εξωστρέφεια. Οι πρωτοβουλίες του ΣΕΒ, που υποστηρίζονται από υπομνήματα, specialreports κοκ αφορούν στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, και θα αντιμετωπίσουν, οι επιχειρήσεις (π.χ. Ψηφιακός Μετασχηματισμός, Μέλλον Εργασίας, Μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις, Επενδύσεις, Εξαγωγές, κλπ).
- Επιδιώκουμε δυναμικές επιχειρήσεις μέσα από: Απλοποίημένο και αποτελεσματικό επιχειρηματικό περιβάλλον, προσαρμογή του κράτους και της οικονομίας για την αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων του διεθνούς ανταγωνισμού, ποιότητα διοίκησης, διαρκή προσαρμογή της παραγωγής και των προϊόντων στις εξελίξεις της τεχνολογίας και διαρκή βελτίωση του ανθρώπινου δυναμικού.
- Η πρόοδος που επιτεύχθηκε κατά τη μακρά περίοδο δημοσιονομικής προσαρμογής πρέπει να συμπληρωθεί από συνολικό εθνικό σχέδιο για όλα τα θέματα (διαδικασίες, εγκρίσεις, αδειοδοτήσεις, φορολογία, επενδυτικά κίνητρα, κλπ). Χρειάζεται υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων για ένα σταθερό και φιλικό επενδυτικό περιβάλλον με καλούς θεσμούς, ποιοτική εκπαίδευση, παραγωγική ικανότητα και εξωστρέφεια.
- Θετικά βήματα όπως οι πρόσφατες ρυθμίσεις για απλούστευση του «αναπτυξιακού νόμου», υπερ-αποσβέσεις 200% στον ενεργειακό εξοπλισμό, υπερ-εκπτώσεις 150% στις προσλήψεις, υπερ-εκπτώσεις 130% στο R&D, φορολογικές απαλλαγές στην αξιοποίηση πνευματικής ιδιοκτησίας, φοροαπαλλαγές για τη συγκέντρωση κεφαλαίου προς R&D, μείωση φόρου μερισμάτων, κίνητρα για κέντρα κοινών υπηρεσιών, αδειοδότηση επιχειρηματικών πάρκων, εξυγίανση άτυπων συγκεντρώσεων, αιγιαλός, εταιρικοί μετασχηματισμοί, κτλ, πρέπει να συμπληρωθούν από απλοποίηση και εξορθολογισμό του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Ομοίως, ο νόμος για τις στρατηγικές επενδύσεις υιοθετεί κίνητρα (υπερ- και επιταχυνόμενες αποσβέσεις), παρά τη στασιμότητα στη περιβαλλοντική αδειοδότηση.
- Η Ελλάδα, καθώς παραμένει ουραγός σχεδόν σε όλους τους δείκτες πρέπει να εντατικοποιήσει την αναπτυξιακή προσπάθεια. Το προσδοκώμενο 2% ανάπτυξη δεν επαρκεί. Έχουμε ανάγκη για ανάπτυξη 3-4% για αντιστροφή της οικονομικής κατάστασης μιας χώρας που έχασε 25% του ΑΕΠ της. Οι επενδύσεις και ο εξωστρεφής προσανατολισμός είναι άμεσα συνδεμένα με ρυθμούς ανάπτυξης μεγαλύτερους του 1,9%. Η επίτευξη αυτού του στόχου περνάει και από την αύξηση της συμμετοχής της μεταποίησης στο 12% στο ΑΕΠ έως το 2020, από το 8,6% που είναι σήμερα, και στο 15% μεσοπρόθεσμα.
Γ. Επενδύσεις: Ο νέος Εθνικός Στόχος
- Το επενδυτικό κενό των €100 δις. εμποδίζει την ανάκαμψη, τις νέες θέσεις εργασίας΄, την αύξηση της μεταποίησης και την προσαρμογή στην 4η βιομηχανική επανάσταση. Η Ελλάδα χάνει έδαφος ως προς την επενδυτική ανταγωνιστικότητα, φθίνουν οι επενδύσεις σε πάγια (-12.2%) και έχει 45% λιγότερες επενδύσεις σε σχέση με την ΕΕ (στο 20,5% του μέσου ευρωπαϊκού ΑΕΠ).
- Ένα ρεαλιστικό σενάριο αποκατάστασης του επενδυτικού κενού δεν πρέπει να ξεπερνά τα 6 έτη (2025), με ετήσια επέκταση των επενδύσεων στο 15%. Με τις προβλέψεις στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2020-23, ο χρόνος κάλυψης υπολογίζεται σε 20 χρόνια. Χρειαζόμαστε γενναίες παρεμβάσεις, μηχανισμούς και κίνητρα ενθάρρυνσης επενδύσεων.
Δ. Περιφερειακοί Στόχοι
Περιφερειακός Στόχος 1: Αποκατάσταση επενδύσεων σε περιοχές με έντονη παραγωγική δραστηριότητα που έχουν πληγεί δυσανάλογα από την κρίση. Εργαλεία η ταχύτερη διάθεση συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, η αποκατάσταση πρόσβασης στο τραπεζικό δανεισμό και η επίλυση του προβλήματος των κόκκινων δανείων.
Περιφερειακός Στόχος 2: Αποκατάσταση ελλείψεων σε υποδομές ενέργειας και μεταφορών.Οι σημαντικότερες αφορούν στην ενίσχυση των Οργανωμένων Υποδοχέων Βιομηχανίας, στην εξυγίανση των άτυπων συγκεντρώσεων περιμετρικά των μεγάλων πόλεων, στη χωροθέτηση νέων μονάδων παραγωγής ενέργειας από βιοκαύσιμα. το δίκτυο φυσικού αερίου και τον Αχελώο, ιδίως, στον τομέα της παραγωγής ενέργειας, κάτι για το οποίο οι γραμμές μεταφοράς, ήδη, υπάρχουν.
Ε. Η Αναπτυξιακή Ατζέντα της Θεσσαλίας
- Ένα μακροπρόθεσμο Εθνικό Σχέδιο Υποδομών που εστιάζει στην επόμενη γενιά έργων και διασυνδέσεων προστιθέμενης αξίας για τη δημιουργία ισχυρών περιφερειακών πόλων.
- Παραγωγική μεγέθυνση και πολιτικές ανάπτυξης των Μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων, που στην Ελλάδα, παραμένουν στο 50% της παραγωγικότητας της ΕΕ-28 και μόλις στο 1/3 της προστιθέμενης αξίας έναντι της ΕΕ.
- Χρηματοδότηση με λογικούς όρους που σήμερα αποτελεί τεράστιο εμπόδιο.
- Βελτίωση της αποτελεσματικότητας των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και του ΕΣΠΑ, μέσα από στρατηγική στόχευση στην ανταγωνιστικότητα, διαφοροποιημένα προγράμματα βάσει αναγκών, νέα εργαλεία (όπως η ανακλυκλούμενη χρηματοδότηση)
- Κάλυψη κρίσιμων δεξιοτήτων λόγω των διαρκών τεχνολογικών εξελίξεων και της δυσκολίας κάλυψης των αναγκών των επιχειρήσεων παρά τη μεγάλη ανεργία.
- Αύξηση των εμπορεύσιμων προϊόντων και βελτίωση των εξαγωγικών επιδόσεων των τοπικών επιχειρήσεων. Πρόσβαση των επιχειρήσεων με έδρα την περιφέρεια σε όλες τις υπηρεσίες του ΣΕΒ, όπως το Export Ready για την ενίσχυση της εξωστρέφειας.