Οι ελλείψεις στις δημόσιες δομές υγείας του νομού Καρδίτσας είναι πλέον ο κανόνας. Τα γνωστά σε όλους προβλήματα με την παιδιατρική και τη γυναικολογική κλινική αποτελούν την κορυφή του παγόβουνου που το τελευταίο διάστημα έχουν έρθει στην επιφάνεια με τον πιο δραματικό τρόπο για τις ανάγκες των λαϊκών οικογενειών σε υγεία.
Οι ελλείψεις και τα προβλήματα είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση
Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν στις τεράστιες ελλείψεις τόσο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας(ΠΦΥ) οι οποίες αντιμετωπίζονται διαχρονικά με προσωρινά μόνο μέτρα. Στα 3 περιφερειακά Κέντρα Υγείας, από τις 32 συνολικά μόνιμες θέσεις γενικών ιατρών και παθολόγων υπηρετούν μόνο 5 (επομένως στηρίζονται σχεδόν αποκλειστικά σε θέσεις αγροτικών γιατρών που εναλλάσσονται κάθε χρόνο), ενώ αντίστοιχα από τις 9 θέσεις παιδιάτρων δεν υπηρετεί κανένας. Στο ΤΟ.ΜΥ. οι εργαζόμενοι, υγειονομικοί και μη, εργάζονται με συμβάσεις μέσω ΕΣΠΑ, άρα θα καλύπτουν ανάγκες μόνο για όσο διάστημα θα υπάρχει χρηματοδότηση, η οποία από την αρχή είχε οριστεί με ημερομηνία λήξης.
Στο Νοσοκομείο υπηρετούν σχεδόν 20 συμβασιούχοι γιατροί (περίπου το 25% της συνολικής τρέχουσας δύναμης), ενώ ακόμα και με αυτούς υπάρχουν άλλες 20 θέσεις γιατρών κενές (περίπου 20% του συνόλου). Επίσης η καθαριότητα και η φύλαξη πραγματοποιείται από εργαζόμενους με συμβάσεις (σχεδόν 40). Το ίδιο συμβαίνει και στην εστίαση με συμβασιούχους τραπεζοκόμους, που όμως ούτε αυτοί επαρκούν και επομένως η βραδινή βάρδια της κουζίνας παραχωρείται για εκμετάλλευση σε εργολαβία-catering. Τα πράγματα στους υπόλοιπους τομείς δεν είναι καλύτερα, με την εντατικοποίηση της εργασίας να αυξάνεται σταδιακά, εδικά μετά την τροποποίηση του οργανισμού του νοσοκομείου το 2012 με περικοπή 100 και πλέον οργανικών θέσεων.
Η ανάγκη για μόνιμη και σταθερή εργασία είναι η άλλη όψη της ανάγκης του λαού για υγεία
Τα παραπάνω στοιχεία είναι μερικά μόνο ενδεικτικά που αποδεικνύουν με ποιο τρόπο αντιμετωπίζουν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις, αλλά και οι διοικήσεις του Νοσοκομείου και της ΥΠΕ, τις μόνιμες και πάγιες ανάγκες του λαού και των οικογενειών του σε υγεία. Με τον ίδιο τρόπο αντιμετωπίζουν και την ανάγκη των εργαζόμενων για μόνιμη και σταθερή εργασία, για συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας στο χώρο εργασίας, την ώρα που η Κυβέρνηση όχι μόνο απορρίπτει το αίτημα για επιστροφή του 13ου και 14ου μισθού αλλά ετοιμάζεται με βάση τις μνημονιακές δεσμεύσεις της ΕΕ να περικόψει ακόμα παραπέρα το επίδομα ανθυγιεινής εργασίας.
Ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης-ΕΕ για Νοσοκομεία-Επιχειρήσεις
Συνολικά, οι ελλείψεις δεν είναι η εξαίρεση αλλά ο κανόνας του νέου στρατηγικού σχεδιασμού της ΕΕ και της Κυβέρνησης για την υγεία ως πυλώνα επιχειρηματικότητας και κερδοφορίας. Κομβικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία διαδραματίζει η ίδρυση από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ του Κέντρου Τεκμηρίωσης και Κοστολόγησης Νοσοκομειακών Υπηρεσιών (ΚΕΤΕΚΝΥ) που έρχεται στη θέση του Εθνικού Συστήματος Αμοιβών Νοσοκομείων (ΕΣΑΝ) Α.Ε., που ίδρυσε η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Πρόκειται για μία Α.Ε. που θα αντικαταστήσει το ΕΣΥ και θα έχει στόχο την προώθηση της οικονομικής αυτοτέλειας των νοσοκομείων αλλά και την ενίσχυση της λειτουργίας τους με τους νόμους της αγοράς. Είναι το δοκιμασμένο μοντέλο της ΕΕ για να ρίξει τα βάρη της υγείας στις πλάτες των λαϊκών οικογενειών που θα απευθύνονται για υπηρεσίες υγείας. Αυτό θα πραγματοποιείται μέσα από την ανταποδοτικότητα του συστήματος ασφάλισης. Επομένως τα ασφαλιστικά ταμεία είναι αυτά που θα πληρώνουν για τις νοσοκομειακές υπηρεσίες υγείας. Αυτό σημαίνει ότι θα πληρώνουν πάλι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, αφού μειώνεται σταθερά η χρηματοδότηση των ταμείων και του ΕΟΠΥΥ από το κράτος και τους εργοδότες.
Το νέο αυτό σύστημα υγείας αναγνωρίζει με την ίδια λογική τόσο τα δημόσια όσο και τα ιδιωτικά νοσοκομεία που ανήκουν σε αυτό (με πρώτο το Ιδιωτικό Νοσοκομείο της Σαντορίνης) και άρα το κράτος θα χρηματοδοτεί ή θα τιμωρεί με περικοπές τα δημόσια ή και ιδιωτικά νοσοκομεία ανάλογα με την οικονομική αποδοτικότητά τους. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Περιφέρειας Θεσσαλίας που στήριξε οικονομικά ιδιωτική επιχείρηση στην ψυχική υγεία για ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, τη στιγμή που οι δημόσιες δομές υγείας στενάζουν από τις ελλείψεις. Με τον τρόπο αυτό γίνεται αφενός «εξοικονόμηση», αφού κύριος χρηματοδότης είναι τα ταμεία και όχι το κράτος, και αφετέρου προωθείται η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των δημόσιων μονάδων υγείας.
Σκοπός είναι η Π.Φ.Υ. να παρέχει ελάχιστες υπηρεσίες στους εξαθλιωμένους
και ταυτόχρονα να αποτελέσει κόφτη υπηρεσιών για τους υπόλοιπους
Παρόμοιος είναι ο σχεδιασμός και για την Π.Φ.Υ. με τις περιφέρειες να παίζουν καταλυτικό ρόλο στην προώθηση των κυβερνητικών σχεδιασμών. Αξιοποιείται η ίδρυση των ΤΟ.ΜΥ. όχι μόνο ως επικοινωνιακό κόλπο της κυβέρνησης για να προσεταιριστεί τμήματα των εργαζομένων που βρίσκονται σε άσχημη κατάσταση, αλλά και για να αποτελέσει, μαζί με το θεσμό του οικογενειακού γιατρού, έναν ακόμη κόφτη υπηρεσιών υγείας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του σχεδιασμού της ΥΠΕ για τις εργαστηριακές εξετάσεις στην Π.Φ.Υ. του νομού. Στα περιφερειακά Κ.Υ. θα εγκατασταθούν αυτόματοι αναλυτές που θα αφορούν περιορισμένες εξετάσεις και αποτελούν τις ελάχιστες αναγκαίες για την εφημέρευση. Οι υπόλοιπες εργαστηριακές εξετάσεις για 120 χιλιάδες κατοίκους προβλέπεται να διενεργούνται μόνο από το κεντρικό Κ.Υ. της πόλης. Αυτό σημαίνει ότι αν και υπάρχουν σήμερα αντίστοιχες εγκαταστάσεις και μηχανήματα στα Κ.Υ., αυτά θα παραμείνουν ανενεργά ή θα επιστρέψουν πίσω στις εταιρείες. Η περιφέρεια εξάλλου αξιοποιώντας τα προγράμματα ΕΣΠΑ, θα είναι υπεύθυνη σε μεγάλο βαθμό για τη χρηματοδότηση των Κ.Υ. και ΤΟ.ΜΥ., όπως έγινε με τις θέσεις ΥΕ, κυρίως στην καθαριότητα, που προκηρύχθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα και έχουν ημερομηνία λήξης το Δεκέμβρη του 2019. Αντιμετωπίζουν τις πάγιες ανάγκες του λαού σε υγεία με ημερομηνία λήξης!
Οι καλοθελητές της κυβερνητικής πολιτικής με επιστημονικό μανδύα
Στην ίδια κατεύθυνση βρίσκονται ακόμη και «επιστημονικοί» φορείς που αντιμετωπίζουν υπό το πρίσμα της επιχειρηματικότητας την υγεία και για το λόγο αυτό, παρά τα αιτήματα για μικροτροποποιήσεις, συμφωνούν στην ουσία της προωθούμενης πολιτικής. Παράδειγμα είναι ο Ιατρικός Σύλλογος Καρδίτσας, του οποίου η πλειοψηφία του αποτρέπει να καλλιεργείται πανικός(!) με τα προβλήματα των κλινικών στο νοσοκομείο. Εφησυχάζουν ότι τα προβλήματα μπορούν να λυθούν με κάποια τηλεφωνήματα και τις κατάλληλες σωστές κινήσεις κάτω από το τραπέζι, την ώρα που αυτά χρονίζουν με αρνητικές επιπτώσεις για τους ασθενείς. Προπαγανδίζουν για τη συνεισφορά τους στις μετακινήσεις γιατρών της τελευταίας στιγμής που σκοπό έχουν να κατευναστεί η δικαιολογημένη αγανάκτηση, βάζοντας τη σφραγίδα τους στην εφαρμογή της αντεργατικής νομοθεσίας για μετακινήσεις υπαλλήλων. Ακόμα πιο φανερά αναδεικνύεται η ταύτισή τους με την εφαρμοζόμενη πολιτική, με τη θέση της πλειοψηφίας του Ιατρικού Συλλόγου για να δοθούν αίθουσες χειρουργείων του Δημόσιου Νοσοκομείου σε απογευματινή βάση σε ιδιώτες. Βγάζουν αλλεργία από το γεγονός ότι δεκάδες φορείς εργαζομένων, γυναικών και γονιών της πόλης πραγματοποιούν πλατιά σύσκεψη και αναδεικνύουν ότι τα προβλήματα στην υγεία αφορούν τις λαϊκές οικογένειες, που στο νομό μας είναι όλες οι οικογένειες των εργαζόμενων, των αγροτών, των αυτοαπασχολούμενων και των ανέργων, δηλαδή η συντριπτική πλειοψηφία.
Ενάντια στην κυβερνητική πολιτική προτάσσουμε τις ανάγκες μας για υγεία
Βάζουμε όλες μας τις δυνάμεις για να ενισχυθεί ο αγώνας για αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν υγεία για όλους χωρίς καμία επιχειρηματική δράση
Στηρίζουμε τις αποφάσεις και τις δράσεις της σύσκεψης φορέων, συλλόγων και σωματείων:
Μαζική Κινητοποίηση στην Πύλη του Νοσοκομείου την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου στις 10πμ και Παράσταση Διαμαρτυρίας στη Διοίκηση του Νοσοκομείου.
Συγκέντρωση στο Νοσοκομείο για την αγωνιστική υποδοχή του υπουργού την Τετάρτη 6 Μαρτίου
Της Αγωνιστικής Συσπείρωσης Υγειονομικών στο Γ.Ν. Καρδίτσας και της Δημοκρατικής Πανεπιστημονικής Κίνησης Ιατρών