Ένα ακόμη μεγάλο έργο πρόκειται να υλοποιήσει το επόμενο διάστημα στην Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας η Περιφέρεια Θεσσαλίας. Συγκεκριμένα το Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας έδωσε την έγκριση, μετά από εισήγηση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού, για υποβολή προς ένταξη στο ΕΣΠΑ Θεσσαλίας του έργου «Κατασκευή οδικού τμήματος από Δέλτα Καρδίτσας έως είσοδο Καρδίτσας», συνολικού προϋπολογισμού 42 εκατ. ευρώ.
Σε δηλώσεις του ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός τόνισε τα εξής: «Ένα ακόμη μεγάλο έργο για την Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας πρόκειται να πάρει το δρόμο της υλοποίησης από την Περιφέρεια Θεσσαλίας. Είναι ένα έργο κομβικής σημασίας στο οποίο διεισδύουν οι ανθρώπινες επιθυμίες, καθώς αφορά το οδικό τμήμα από το Δέλτα έως την είσοδο της πόλης της Καρδίτσας. Με το έργο ενισχύουμε την ασφάλεια στη μετακίνηση των ανθρώπινων κοινοτήτων και τη μεταφορά των εμπορευμάτων. Παράλληλα η υλοποίησή του σημαίνει ότι εκατοντάδες άνθρωποι θα δουλέψουν σ’ αυτό, ενώ πρόκειται να δημιουργηθεί μόχλευση στην τοπική οικονομία και κοινωνία, μέσω των ευρωπαϊκών κονδυλίων που θα διατεθούν. Ευχαριστώ τις υπηρεσίες μας για την αποτελεσματική τους δουλειά».
Το αντικείμενο της παρούσας εργολαβίας είναι η βελτίωση τμήματος του οδικού άξονα της Ε.Ο.30 που συνδέει Άρτα και Βόλο μέσω Τρικάλων και Καρδίτσας, από τον κόμβο του Δέλτα (Α/Κ Καρδίτσας της Ε65) μέχρι τον κόμβο Αθηνών (συμβολή του άξονα Καρδίτσα-Λάρισα με τον περιφερειακό Καρδίτσας).
Αντικείμενο έργου
Συνοπτικά το αντικείμενο της εργολαβίας είναι :
- Η κατασκευή της διαπλάτυνσης του οδικού τμήματος από το Δέλτα Καρδίτσας έως τον κόμβο Αθηνών συνολικού μήκους 6.0Κm, με συνολικού πλάτος 17,70m, με 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας και αμφίπλευρο μεταλλικό στηθαίο ασφαλείας στον άξονα της αρτηρίας καθώς και την προσαρμογή της κύριας αρτηρίας και των παράπλευρων οδών στον Α/Κ Καρδίτσας της Ε65 (Δέλτα Καρδίτσας).
- Η κατασκευή παραπλεύρου οδικού δικτύου εκατέρωθεν της αρτηρίας .
Διπλής κατεύθυνσης διατομής τύπου ε2 1+1 λωρίδων κυκλοφορίας πλάτους 6,5m ( 3,25m x 2 ) αλλά και μονόδρομοι με πλάτος 5,5m (3,5m λωρίδα κυκλοφορίας + 2.0m στάθμευση) με πεζοδρόμια στα εξωτερικά άκρα των παράπλευρων. Επίσης από την μία πλευρά κατά μήκος της αρτηρίας κατασκευάζεται αμφίδρομος ποδηλατοδρόμος με επέκταση της διατομής του ενός πεζοδρομίου.
Επίσης κατασκευάζεται και κάθετο Δίκτυο-Τοπικές οδοί.
Το κάθετο δίκτυο διαμορφώνεται με διατομή τύπου ε2 όταν είναι υπεραστικό και όταν είναι αστικού τύπου με διατομή πλάτους 7,0m. Οι τοπικές οδοί με διατομή τύπου ζ2 ή η2 ανάλογα με την λειτουργία τους και το πλάτος της υφιστάμενης οδού που βελτιώνουν ή συνδέονται.
- Η κατασκευή κόμβων .
Το έργο ξεκινάει από τον υφιστάμενο κόμβο των κλάδων του Α.Κ. Καρδίτσας με την Ε. Ο. 30. Ο κόμβος αυτός κατασκευάστηκε πρόσφατα και είναι μορφής κυκλικής πλατείας με δύο λωρίδες κυκλοφορίας.
Οι κόμβοι της κυρίας οδού είναι κυρίως μορφής κυκλικής πλατείας και είναι :
- Ο Ι.Κ. Αγίων Θεοδώρων μορφής Κυκλικής Πλατείας τετρασκελής περί την Χ.Θ. 0+610
- Τον Ι.Κ. Προδρόμου μορφής Κυκλικής Πλατείας τετρασκελής περί την Χ.Θ. 3+190
- Τον Ι.Κ. Σταυρού μορφής Κυκλικής Πλατείας τρισκέλη περί την Χ.Θ. 3+510
- Τον Ι.Κ. Μέλισσας – Σταυρού μορφής Κυκλικής Πλατείας τετρασκελής περί την Χ.Θ. 5+080
- Τον Ι.Κ. Μέλισσας ο οποίος διαμορφώνεται ως σηματοδοτούμενη διασταύρωση
Ο κόμβος Μέλισσας σχεδιάζεται ως σηματοδοτούμενος τετρασκελής δεδομένου ότι είναι επάλληλος με τον σηματοδοτούμενο κόμβο Αθηνών
- Προσβασιμότητα πεζών και ΑΜΕΑ
- Η αρτηρία είναι Εθνική οδός στη οποία δεν προβλέπονται πεζοδρόμια. Πεζοδρόμια κατασκευάζονται στα εξωτερικά άκρα των παράπλευρων με μικρή επισκεψιμότητα πεζών λόγω ότι το έργο οροθετείται εκτός κατοικημένης περιοχής.
- Για την εξυπηρέτηση ΑΜΕΑ, προβλέπεται η κατάλληλη διαμόρφωση των κεκλιμένων επιπέδων (ραμπών) των πεζοδρομίων με κλίση 5%.
- Υδραυλικά – τεχνικά έργα
Στο υπό μελέτη οδικό τμήμα υπάρχουν δύο μεγάλα τεχνικά έργα: η Γέφυρα «Καλέντζη» (περί την Χ.Θ. 5+210) και η Γέφυρα «Λείψιμου» (περί τη Χ.Θ. 0+910). Επίσης υπάρχουν οχετοί οι οποίοι. εξυπηρετούν την διέλευση αποστραγγιστικών τάφρων και αρδευτικών καναλιών κάτω από το σώμα της οδού, Ο μεγαλύτερος οχετός ανοίγματος 6,00m τοποθετείται περί την Χ.Θ. 2+570 και γεφυρώνει την τάφρο 2.Τ. Επεκτάσεις ή και νέες κατασκευές οχετών θα απαιτηθούν τόσο στην κύρια οδό όσο και στο δευτερεύον δίκτυο
Σήμανση-ασφάλιση οδού
Προβλέπεται η τοποθέτηση οριζόντιας και κατακόρυφης μόνιμης σήμανσης και Σ.Α.Ο. Η ασφάλιση του έργου επιτυγχάνεται με την τοποθέτηση Σ.Α.Ο. Συγκεκριμένα, θα τοποθετηθεί αμφίπλευρο μεταλλικό στηθαίο στον άξονα της αρτηρίας για τον διαχωρισμό των κινήσεών της και μονόπλευρα πλευρικά μεταλλικά στηθαία κατά μήκος της κύριας αρτηρίας και του παράπλευρου δικτύου και τέλος θα γίνει χρήση συστημάτων απορρόφησης ενέργειας πρόσκρουσης (Σ.Α.Ε.Π.) τύπου επαναφοράς κλάσεως 100 (R) κατά την εγκεκριμένη μελέτη.
Ηλεκτροφωτισμός
Στο έργο θα γίνει εγκατάσταση ηλεκτροφωτισμού σε όλο το μήκος του. Ο σχεδιασμός του συστήματος ηλεκτροφωτισμού του έργου θα είναι για εγκατάσταση συνεχούς ηλεκτροφωτισμού. Τα φωτιστικά σώματα οδικού φωτισμού τύπου βραχίονα, θα είναι τελευταίας τεχνολογίας με φωτεινές πηγές τεχνολογίας διόδων φωτοεκπομπής (LED), προσφέροντας πολλά πλεονεκτήματα, όπως:
- Μεγάλη εξοικονόμηση ενέργειας – έως και 85%
- Καλή απόδοση χρωμάτων, καθιστώντας ευκολότερο για τους χρήστες τον προσανατολισμό τους
- Μεγάλη διάρκεια ζωής – μέχρι και 100.000 ώρες, με αποτέλεσμα σε λιγότερο συντήρηση
- Ενιαίο, υψηλής ποιότητας λευκό φώς, με θερμοκρασία χρώματος 4.000Κ
Υφιστάμενη κατάσταση
Η υπάρχουσα οδός, παρουσιάζει πολύ υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους (συμβατικά και βαρέα οχήματα) καθώς αποτελεί τμήμα του Εθνικού Οδικού Δικτύου αλλά και του Διεθνούς. Ο ιδιαίτερα αυξημένος κυκλοφοριακός φόρτος που παρατηρείται στο εν λόγω οδικό τμήμα σε συνδυασμό με τα ελλιπή τεχνικά χαρακτηριστικά της διατομής σε τμήματα του εξεταζόμενου οδικού τμήματος, απουσία διαχωρισμού των αντίθετων κινήσεων και έλλειψη παράπλευρου δικτύου το καθιστούν ιδιαίτερα επικίνδυνο από την άποψη της οδικής ασφάλειας και αυξημένο κίνδυνο πρόκλησης ατυχημάτων .
Προβλήματα που θα επιλυθούν με το προτεινόμενο έργο
Με την κατασκευή του εν λόγω έργου επιλύονται αρκετά προβλήματα της περιοχής και συγκεκριμένα:
Με την κατάργηση των σηματοδοτούμενων κόμβων και τη διαμόρφωση – κατασκευή του κυκλικών (Roundabout) επιτυγχάνονται, χωρίς καθυστερήσεις, οι διαμπερείς κινήσεις επί της Εθνικής Οδού καθώς και η ασφαλής, άνετη εγκάρσια κίνηση οχημάτων και υπάρχει δυνατότητα αναστροφής.
Με την κατασκευή παράπλευρων οδών κατεύθυνσης εξασφαλίζεται η άνετη και ομαλή επικοινωνία και εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών και περιοχών. Βελτιώνεται έτσι σημαντικά η οδική ασφάλεια, αφού οι παράπλευροι οδοί συνδέονται στην αρτηρία μέσω κόμβων και εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη ανακατεύθυνση.
Βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της οδού , λόγω της τήρησης των προδιαγραφών των ισχυουσών ΟΜΟΕ, των επιλεγμένων διατομών του έργου και των Σ.Α.Ο. Η χάραξη της οδού, επιτρέπει την ανάπτυξη υψηλότερων ταχυτήτων οδήγησης, με άμεσο αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, τον περιορισμό της εκπομπής καυσαερίων και την αύξηση του διατιθέμενου χρόνου εργασίας.
Ταχύτερη, ασφαλέστερη και πιο άνετη σύνδεση της Λάρισας, της Καρδίτσας και της Ε65, που αποτελεί τμήμα του ΔΕΔ-Μ και βελτιώνεται η ενδοπεριφερειακή οδική σύνδεση της Καρδίτσας με την Λάρισα .