Ένα «παράρτημα» του ΕλληνικούΔημοσίου αναπτύχθηκε αργά αλλά σταθερά από την μεταπολίτευση και μετά . Δίπλα σε κάθε υπουργείο στήθηκαν δεκάδες εποπτευόμενοι οργανισμοί και ο κάθε οργανισμός έστησε πληθώρα επιτροπών .Το φαινόμενο αυτό βρέθηκε σε απόλυτη έξαρση την τελευταία πενταετία ,καθώς από το 2004 έως το 2009 συστάθηκαν στα διάφορα υπουργεία περισσότερες από 2000…. Επιτροπές. Στήθηκε μ’αυτόν τον τρόπο το μεγάλο φαγοπότι, ένας πολυδαίδαλος μηχανισμός βολέματος ημετέρων και πολιτικάντικου ρουσφετιού. Το κόστος των εποπτευόμενων οργανισμών καθώς και επιτροπών ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, ενώ είναι ακατόρθωτο να προσδιοριστεί επακριβώς, καθώς δεν υπάρχει (ειδικά για τις επιτροπές ) ενιαίος κώδικας πληρωμών. Φυσικά οι πρόεδροι και οι διευθύνοντες σύμβουλοι των εποπτευόμενων οργανισμών αμείβονται πλουσιοπάροχα με αμοιβές τις οποίες τις καθορίζουν σε αρκετές περιπτώσεις τα Δ.Σ. των οποίων οι ίδιοι προΐστανται και ελέγχουν.
Στον πολύπαθο Αγροτικό τομέα το υπουργείο αγροτικής ανάπτυξης έχει τουλάχιστον 17 εποπτευόμενους οργανισμούς (Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ.) αλλά και ανώνυμες εταιρείες όπως τα :
- Μπενάκειο φυτοπαθολογικό ινστιτούτο
- Ινστιτούτο Γεωπονικών επιστημών
- Κεντρικό ταμείο Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και Δασών
- Ενιαίος φορέας ελέγχου τροφίμων ( ΕΦΕΤ)
- Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛΓΑ)
- Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας (ΕΘΙΑΓΕ)
- Ελληνικός Οργανισμός Γάλακτος και Κρέατος (ελογακ)
- Εθνική Επιτροπή Γάλακτος Ελλάδος
- Κονειάρειο Ινστιτούτο Εσπεριδοειδών Κορίνθου
- Οργανισμός Γεωργικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και απασχόλησης (ΟΓΕΕΚΑ) «ΔΗΜΗΤΡΑ»
- Οργανισμός Πιστοποίησης και Επίβλεψης Γεωργικών προϊόντων (ΟΠΕΓΕΠ)
- Οργανισμός πληρωμών και ελέγχου κοινοτικών ενισχύσεων προσανατολισμού και εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ)
- Τοπικά κέντρα αγροτικής ανάπτυξης (ΤΟΚΑΑ)
- Αγρογή Α.Ε.
- Κεντρική Αγορά Θ. (ΚΑΘ Α.Ε.)
- Οργανισμός κεντρικής Αγοράς Αθηνών (οκαα α.ε.)
- Εταιρεία αναπτύξεως αλιείας, ανώνυμη εμπορική και βιομηχανική( ΕΤΑΝΑΛ)
Η πράξη έχει αποδείξει ότι η πλειονότητα αυτών των οργανισμών στοχεύει στον πολιτικό έλεγχο του πρωτογενούς τομέα και όχι στην ίδια την ανάπτυξή του.
Μ’ αυτούς τους οργανισμούς δημιουργήθηκε βαθμιαία ένα αντιαναπτυξιακό, αντιπαραγωγικό και πανάκριβο σύστημα που είναι εργαλείο κεντρικού ελέγχου και καταστολής των τοπικών αναπτυξιακών προσπαθειών. Τα αντικείμενά τους είναι αλληλοεπικαλυπτόμενα, ανούσια και σε πολλές περιπτώσεις ξεπερασμένα. Η λειτουργία τους χαρακτηρίζεται από έλλειψη κανόνων διαφάνειας και βρίθει από ρουσφετολογικές εξυπηρετήσεις ημετέρων. Ως εκτούτου κρίνεται επιβεβλημένη είτε η κατάργηση είτε η ενσωμάτωσή τους με αντίστοιχους οργανισμούς άλλων υπουργείων. Ενδεικτικά:
Η αγροτουριστική να ενσωματωθεί στον ΕΟΤ.
Ο ΟΕΦΕΤ, ο ΟΠΕΓΕΠ και ο ΕΛΟΤ να αποτελέσουν ενιαίο οργανισμό
Το ίδιο τα ΤΟΚΑΑ και ο ΕΘΙΑΓΕ κλπ.
Τα οφέλη από αυτές τις κινήσεις θα είναι πολλαπλά καθώς, αφενός μεν εκατοντάδες (μήπως χιλιάδες!!!!) καλοπληρωμένοι πρόεδροι, διευθυντές, σύμβουλοι και…μυστικοσύμβουλοι( αργόσχολοι κατά πλειοψηφία)θα σταματήσουν να λυμαίνονται κοινωνικούς πόρους , αφετέρου δε η λερναία ‘Ύδρα της γραφειοκρατίας θα χάσει κάμποσα από τα κεφάλια της.
Σε περιόδους οικονομικής κρίσης, όπως η σημερινή, το δημοσιονομικό νοικοκύρεμα πρέπει να ξεκινά από τα ίδια τα υπουργεία και τους κρατικοδίαιτους μανδαρίνους των πάσης φύσεως επιτροπών και οργανισμών.
Επιπλέον, σήμερα είναι περισσότερο αναγκαίο από ποτέ όσες υπηρεσίες και οργανισμοί προκύψουν να είναι πολύτιμο στήριγμα του κάθε αγρότη του κάθε κτηνοτρόφου, του κάθε παραγωγού.