Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 3ο σεμινάριο κατηχητών της Ιεράς Μητροπόλεως μας, την Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2017 στο πνευματικό κέντρο του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στην Καρδίτσα, στα πλαίσια των επιμορφωτικών σεμιναρίων που διοργανώνει η Ιερά μας Μητρόπολη για τους κατηχητές αλλά και για όσους ασκούν εκπαιδευτικό και κοινωνικό λειτούργημα.
Προσκεκλημένος ομιλητής στο 3ο Σεμινάριο των κατηχητών ήταν ο συμπατριώτης μας Μητροπολίτης Καστοριάς κ. Σεραφείμ. Το θέμα που ανέπτυξε και παρακολούθησαν με πολύ ενδιαφέρον οι κατηχητές του Νομού Καρδίτσας και της περιοχής των Φαρσάλων, αλλά και πολλοί πιστοί, ήταν: ΄΄Η πάλη της προσευχής΄΄
Ο Μητροπολίτης Καστορίας στην υπέροχη ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Τι είναι η προσευχή;
Είναι η ένωση του ανθρώπου με τον Θεό, κατά την έκφραση του Αγίου Ιωάννου του Σιναϊτου, συγγραφέως της Κλίμακος. Είναι η μητέρα των δακρύων, συγχώρηση αμαρτημάτων, γέφυρα που μας σώζει από τους πειρασμούς, τοίχος που μας προστατεύει από τις θλίψεις. Είναι ιατρός των παθών, αντίδοτο εναντίον των νόσων, γαλήνη της ψυχής και οδηγός της προς τα ουράνια σκηνώματα. Είναι πόθος προς το Θεό, αγάπη ανέκφραστος που δεν επιτελείται από τους ανθρώπους, αλλά υπό της ενεργείας της θείας χάριτος… Γι αυτό και χαροποιεί την καρδιά, αναπαύει την ψυχή, δημιουργεί εντός μας το φόβο του Θεού και την επιθυμία της Βασιλείας Του, διδάσκει την ταπεινοφροσύνη, παρέχει επίγνωση της αμαρτίας και γενικώς στολίζει τον άνθρωπο με όλα τα αγαθά.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος την ονομάζει φως και ήλιο της ψυχής. Διότι όπως ακριβώς στο σώμα παρέχει φως ο ήλιος, κατά τον ίδιο τρόπο και στην ψυχή η προσευχή. Όπως η ανοχύρωτη πόλη εύκολα μπορεί να υποταχθεί στους εχθρούς από έλλειψη κάθε εμποδίου, έτσι και η ψυχή που δεν είναι οχυρωμένη με προσευχές, εύκολα ο διάβολος την υποτάσσει.
Ο Μέγας Βασίλειος απαντώντας σε μια ερώτηση για το πώς θα κρατηθεί ο νους προσηλωμένος στην προσευχή και δεν θα φεύγει, δίνει από την εμπειρία του την εξής λύση: Όταν προσεύχεσαι να γνωρίζεις πολύ καλά ότι μπροστά σου είναι ο Θεός. Αν, όταν βλέπει κανείς κάποιον άρχοντα ή προϊστάμενο έχει προσηλωμένο το βλέμμα του σ αυτόν και συζητεί μαζί του (με προσοχή), πολύ περισσότερο εκείνος που προσεύχεται στο Θεό, πρέπει να έχει προσηλωμένη τη σκέψη του σ Εκείνον που ερευνά <<καρδίας και νεφρούς>> (δηλαδή τον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου) και να εφαρμόζει αυτό που αναφέρει η Γραφή. Υψώνοντας (για προσευχή) χέρια καθαρά (και αμόλυντα από την αμαρτία) χωρίς οργή και διαλογισμούς (αμφιβολίας, ολιγοπιστίας και ξένους προς την ιερή αυτή στιγμή).
Για να έχει η προσευχή τα θαυμαστά αποτελέσματα και να απολαμβάνουμε και εμείς από αυτή τις δωρεές του Θεού, θα πρέπει να έχει και τις ανάλογες προϋποθέσεις.
Πρώτον. Προϋπόθεση της καθαρής επικοινωνίας με τον Θεό είναι η ταπείνωση. Ο Μέγας Βασίλειος, στις συμβουλές που δίδει ως έμπειρος ιατρός και θεραπευτής, αναφέρεται στον τρόπο της προσευχής, ώστε αυτή να είναι ευάρεστη στο Θεό: Όταν προσεύχεσαι… και απευθύνεις ύμνο στο Θεό, τότε να αρχίσεις και να λες με ταπεινοφροσύνη << Εγώ Κύριε δεν είμαι άξιος να μιλήσω ενώπιον Σου γιατί είμαι αμαρτωλός >> Ακόμη κι αν η συνείδησή σου δεν σε ελέγχει για κάτι κακό, έτσι πρέπει να λες, γιατί κανείς δεν είναι αναμάρτητος, παρά μόνον ο Θεός.
Δεύτερον. Συνοδός της προσευχής απαραίτητα θα πρέπει να είναι η αληθινή πίστη στον Τριαδικό Θεό, όπως ακριβώς μας την παρέδωσε η Αγία μας Εκκλησία, γνήσια και απαραχάρακτη ανά τους αιώνες, χωρίς προσθήκες ή αφαιρέσεις κατά το δοκούν.
Τρίτον. Την αληθινή προσευχή την χαρακτηρίζει η ανεξικακία. Παρακαλούμε το Θεό να συγχωρήσει τα αμαρτήματά μας, αφού πρώτα εμείς έχουμε συγχωρήσει τα παραπτώματα των αδελφών μας. Και όπως ο Θεός μας συγχωρεί και μας αγαπά, έτσι και εμείς πρέπει να συγχωρούμε και να αγαπούμε. Άλλωστε, η προσευχή του ανθρώπου που δεν συγχωρεί δεν έχει καμία αξία, διότι απουσιάζει η ειρήνη από το χώρο της καρδιάς και άρα έχουμε την παρουσία της ταραχής και των δαιμονικών δυνάμεων. Γι αυτό έγινε ο Θεός άνθρωπος και δίδαξε όλη την διδασκαλία Του, για να σπείρει την αγάπη μεταξύ μας.
Τέταρτον. Βασική προϋπόθεση της καθαρής προσευχής είναι και η ελεημοσύνη.
Πέμπτον. Η προσευχή θα πρέπει να έχει συγχρόνως και τα φτερά της υπομονής.
Μπαίνουν πολλοί στην Εκκλησία, απευθύνουν άπειρους στίχους προσευχής, ύστερα βγαίνουν και δεν ξέρουν τι είπαν. Τα χείλη κινούνται και η ακοή δεν ακούει. Εσύ δεν ακούς την δική σου προσευχή και θέλεις ο Θεός να την εισακούσει; Γονάτισα, λες, αλλά ο νους σου πετούσε έξω, το σώμα σου ήταν μέσα στην Εκκλησία και η ψυχή σου έξω, το στόμα έλεγε την προσευχή και ο νους μετρούσε τόκους, συναλλαγές, χωράφια, συναναστροφές με φίλους. Γιατί ο διάβολος, επειδή είναι πονηρός και γνωρίζει πως την ώρα της προσευχής κερδίζουμε μεγάλα πράγματα, τότε επιτίθεται. Πολλές φορές αναπαυόμαστε ξαπλωμένοι στο κρεβάτι και δεν σκεπτόμαστε τίποτε, ήρθαμε να προσευχηθούμε και έρχονται άπειρες σκέψεις, για να μας βγάλουν έξω άδειους. Ας μιμηθούμε την Χαναναία γυναίκα… ΄΄Ελέησον με΄΄ μικρός ο λόγος και βρήκε πέλαγος φιλανθρωπίας.
Ο Όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης διδάσκει: Αγαπήστε την προσευχή… Το παν είναι η αγάπη με τον Κύριο, τον Νυμφίο Χριστό. Γίνεται άξιοι της αγάπης του Χριστού. Για να μην ζείτε στο σκοτάδι, γυρίστε το διακόπτη της προσευχής, ώστε να έλθει θείο φως στην ψυχής σας. (Όταν προσευχόμαστε) μόνος Του θα έλθει ο Χριστός και θα εγκύψει στην ψυχή μας, αρκεί να βρει ορισμένα πραγματάκια που Τον ευχαριστούν: αγαθή προαίρεση, ταπείνωση, αγάπη. Χωρίς αυτά δεν μπορούμε να πούμε το ΄΄Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με΄΄. … Πρέπει η καρδιά να είναι καθαρή, να μην έχει κανένα εμπόδιο, να είναι ελεύθερη από μίσος, από εγωισμό, από κακία. … Η προσευχή είναι μητέρα όλων των καλών, αρκεί να γίνεται πάντοτε με ταπείνωση. … με αγάπη για τον Χριστό. … Πρέπει να μιλάμε στο Θεό με απλότητα. … Η απλότητα είναι αγία ταπείνωση, δηλαδή απόλυτη εμπιστοσύνη στον Χριστό. Να δίνουμε στον Χριστό όλη μας την ζωή.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος ευχαρίστησε θερμά τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Καστορίας για την μεγάλη τιμή που μας έκανε να έρθει αυθημερόν και να είναι ομιλητής στο 3ο σεμινάριο των κατηχητών, αλλά και για την πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία του, που συνεπήρε, ενθουσίασε και συγκίνησε όλους.
Ευχαρίστησε επίσης και τους κατηχητές για την αθρόα προσέλευσή τους, στο επιμορφωτικό σεμινάριο που διοργάνωσε η Ιερά μας Μητρόπολη.
Ακολούθησε μπουφές και πολλές ευχές για καλό Τριώδιο και καλή Σαρακοστή.