Αιώνες τώρα [αμέτρητους] για την επιβίωσή του ο άνθρωπος είχε την ανάγκη να μεταναστεύει είτε σε κοντινά ,είτε σε μακρινά μέρη όπου θα εύρισκε τον κατάλληλο χώρο για την δική του επιβίωση αλλά συνάμα και των ζώων του προστατευμένοι αμφότεροι από τις δύσκολες καιρικές συνθήκες . Στην Ελλάδα υπάρχουν ακόμη και σήμερα τέτοιου είδους <<ομάδες>> ανθρώπων όπως οι Βλάχοι , οι Σαρακατσάνοι και μερικοί από την περιοχή των Αγράφων και της Αργιθέας . Πολλές φορές οι άνθρωποι αυτοί μαζί με τα κοπάδια των ζώων τους κουβαλούσαν στο μέρος που θα ξεχείμαζαν και μερικές από τις εικόνες των εκκλησιών τους είτε για να τις προφυλάξουν από τυχόν κλοπή είτε γιατί έτσι αισθάνονταν ποιο δεμένοι με την πατρώα γη . Έτσι συνέβαινε και στο χωριό μας με τους εδώ <<Νομάδες>> που αιώνες τώρα, ακόμη και σήμερα χρησιμοποιούν το χωριό μας σαν τόπο για το ξεχειμώνιασμα το δικό τους και των ζώων τους. Έτσι και εδώ, στο χωριό μας ,αιώνες μαζί με τα κοπάδια και όλα τα υπάρχοντά τους από τις αρχές του Οκτώβρη <<κατέβαζαν>> και την εικόνα της Παναγίας Σπηλιώτησας της ομώνυμης Ι. Μονής από την περιοχή της Αργιθέας και καθ’ όλη την περίοδο του χειμώνα η εικόνα ήταν τοποθετημένη στην ιστορική Ιερά Μονή του Αγίου Γεωργίου –Καραϊσκάκη Μαυρομματίου της οποίας η συγκεκριμένη Ι.Μ. της Παναγίας Σπηλιώτησας είναι Μετόχι της και όπου είχαν την δυνατότητα και την ευκαιρία να την επισκέπτονται πάρα πολλοί προσκυνητές από όλη σχεδόν τη Θεσσαλία και όχι μόνο . Από την χρονιά όμως που ανέλαβε Ηγούμενος στη Ι.Μ. της Σπηλιάς ο Νεκτάριος απαγόρεψε την <<κάθοδο>> της εικόνας στο Μοναστήρι του Μαυρομματίου με την δικαιολογία ότι υπάρχει Μοναχός στη Μονή και δεν συντρέχει κανένας λόγος μετακίνησης της εικόνας σε άλλο μέρος και ο δρόμος είναι πλέον ασφαλής για τους προσκυνητές και όποιος ήθελε μπορούσε να μεταβεί εκεί για να προσκυνήσει την εικόνα. Να κάνω γνωστό στο σημείο αυτό ότι όσο διάστημα η εικόνα παρέμεινε στο Μοναστήρι του Μαυρομματίου υπήρχε ειδικό , ξεχωριστό παγκάρι και τα όποια έσοδα πήγαιναν στο ταμείο της Σπηλιώτησαςαν και νομικά έπρεπε να το διαχειρίζεται το Μοναστήρι του Μαυρομματίου που ποτέ δεν το επιδίωξε . Επίσης σε τακτά χρονικά διαστήματα <<υπεύθυνοι >> της Μονής της Σπηλιάς περιέφεραν την εικόνα στα Θεσσαλικά πεδινά χωριά ,έφτανε μέχρι τα Φάρσαλα μαζεύοντας διάφορα όπως τα λέγανε <<γεννήματα –Ζαϊρέδες ,από στάρι ,καλαμπόκι, σουσάμι , τριφύλλι ,λάδι ,λεφτά και ότι άλλο μπορούσαν και έδιναν οι ευσεβείς κάτοικοι της πλούσιας Θεσσαλικής πεδιάδας στην <<Παναγία >> τα οποία μεταφέρονταν στην Ι.Μ. της Σπηλιώτησας στα Κουμπουριανά με δεκάδες Μουλάρια. Και ξαφνικά η εικόνα της Παναγίας της Σπηλιώτησας μετά από δεκατρία χρόνια αδιάλειπτης παραμονής στα ψηλά βουνά της Αργιθέας και φυσικά μετά και από συναίνεση πιστεύω του Ηγούμενου της Μονής Νεκτάριου αποφασίστηκε πως έπρεπε να αρχίσει να <<ροβολάει >>ξανά στον Θεσσαλικό κάμπο και στα ξεχειμαδιά να μαζέψει κανά <<Ζαϊρέ>> γιατί μάλλον δυσκόλεψαν τα οικονομικά της <<Παναγίας>> [ Βλέπε γενική οικονομική κρίση ] τα έξοδα μετακίνησης στα βουνά της Αργιθέας μεγάλα . Το 4Χ4 της <<Παναγίας >> στα κακοτράχαλα βουνά χρειάζεται φαϊ για να επισκέπτεται όλα τα χωριά χειμώνα ,καλοκαίρι ,όπως γίνονταν παλαιά με τα<<οικονομικά>> Μουλάρια τα οποία αρκούνταν σε λίγο σανό και τριφύλλι και αν ο καιρός το επέτρεπε και με ελεύθερη βοσκή στις πλαγιές της Αργιθέας. Μαθαίνουμε ότι στην Καρδίτσα με την βοήθεια πάντα της εικόνας της Παναγίας μας να μαζεύονται αρκετοί Ζαϊρέδες για το ξεχειμώνιασμα και τις ανάγκες της Παναγίας . Μέχρι και <<πάγκο>>διαθέτει στους χώρους που μεταφέρεται η εικόνα της Παναγίας ο Ηγούμενος Νεκτάριος με διάφορα <<Αγιασμένα>> αντικείμενα όπως, εικόνες , κομποσκοίνια , χαϊμαλιά για το μάτι, λαδάκι και Αγίασμα απ’ την Παναγία κ.λ.π. μπορεί να βρει ο προσκυνητής με το αζημίωτο βέβαια για τα φαϊ που είπαμε παραπάνω πατριώτες μου για το 4Χ4. Και έτσι μ’ αυτά και μ’ αυτά θα τον <<βγάλουμε >> και τούτο τον χειμώνα με τη βοήθεια πάντα των ευλαβών και ευσεβών κατοίκων των χειμαδιών του φιλόξενου Θεσσαλικού μας κάμπου . Βοήθειά μας πατριώτες !!!!
Δημήτριος Γιώτης κάτοικος του χειμαδιού του Μαυρομματίου .