Η Εσπερινή Εκπαίδευση καλύπτει θεμελιώδεις εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως:
• Η αντιμετώπιση του αναλφαβητισμού
• Η προστασία ατόμων που κινδυνεύουν να εκτεθούν στον κοινωνικό αποκλεισμό
• Η προσφορά εκπαιδευτικών ευκαιριών σε εργαζόμενα άτομα
• Η μέριμνα για άτομα που δεν μπόρεσαν -για ποικίλους λόγους-να ενταχθούν στο βασικό κορμό της ημερήσιας εκπαίδευσης.
Τα προβλήματα των μαθητών
Τα προβλήματα των μαθητών του Εσπερινού Σχολείου έχουν διπλό χαρακτήρα, καθώς και οι ίδιοι οι μαθητές έχουν τη διπλή ιδιότητα του εργαζομένου και του μαθητή. Αυτή είναι η φυσιογνωμία των μαθητών του Εσπερινού Σχολείου:
• Μαθητές από φτωχές οικογένειες , που αναγκάστηκαν να βγουν στο στίβο της ζωής, για να ενισχύσουν το πενιχρό οικογενειακό εισόδημα.
• Μαθητές που εργάζονται, υποαπασχολούνται, κάνοντας «δουλειές του ποδαριού», βιώνοντας κάθε μέρα στο πετσί τους όχι μόνο τις ελαστικές σχέσεις εργασίας, αλλά και την ανασφάλεια του μεροκάματου.
• Μαθητές που κυνηγούν όχι μόνο τον εργασιακό χρόνο, κάνοντας όλες τις περιστασιακές δουλειές χωρίς ωράριο, χωρίς δικαιώματα και απαιτήσεις, αλλά και το σχολικό χρόνο (ώρες λειτουργίας Σχολείου 18:45-22:15), ικανοποιώντας το όνειρό τους για μια «δεύτερη ευκαιρία» απόκτησης ενός τίτλου σπουδών για μια θέση έστω και στα «πεντάμηνα».
• Μαθητές που βλέπουν τη δική τους ζωή αλλά και των παιδιών τους να συνθλίβεται καθημερινά στις συμπληγάδες της φτώχειας και της ανέχειας.
• Μαθητές εργαζόμενοι που συνειδητά έχουν επιλέξει να αντιδράσουν στον κοινωνικό αποκλεισμό ξεπερνώντας την ανημποριά και την ηττοπάθεια, ανοίγοντας όμως μια χαραμάδα φωτός με το να γίνουν μέλη στην οικογένεια του Εσπερινού Σχολείου.
Χωροθέτηση του Εσπερινού Σχολείου
Συνυπολογίζοντας τις παραπάνω παραμέτρους εκτιμούμε ότι το Σχολείο είναι αναγκαίο να παραμείνει στο χώρο που στεγάζεται, διότι η επιχειρούμενη μεταστέγασή του θα υποβαθμίσει το έργο του και θα παρεμποδίσει την εκπαιδευτική διαδικασία, δεδομένου ότι δεν πληροί παιδαγωγικά κριτήρια και όρους. Συγκεκριμένα:
Οι μαθητές στην πλειονότητά τους είναι εργαζόμενοι και οικογενειάρχες και ο χρόνος είναι πολύτιμος για την καθημερινότητά τους . Σύμμαχός τους το κεντρικό σημείο της πόλης όπου βρίσκεται το σχολείο, γιατί αποτελεί:
• Κομβικό σημείο για τις συγκοινωνίες, κυρίως γι’ αυτούς που έρχονται από χωριά.
• Βοηθάει η συγκεκριμένη θέση για την άμεση μετακίνησή τους ανάλογα με τις προσωπικές ανάγκες και τις επαγγελματικής επιλογές (μητέρες που παραλαμβάνουν τα παιδιά τους από τις απογευματινές τους δραστηριότητες, εμποροϋπάλληλοι που έρχονται στο Σχολείο μετά το κλείσιμο των καταστημάτων, γονείς με μικρά παιδιά που ταυτόχρονα ασκούν έλεγχο και φοιτούν, αφήνοντάς τα στον αύλειο χώρο ενός φωτισμένου κεντρικού σημείου της πόλης μας).
• Επιπρόσθετα για τους ανήλικους μαθητές η παραμονή τους σε ένα χώρο κεντρικό, φωταγωγημένο και ελεγχόμενο αποτελεί εγγύηση για την ελαχιστοποίηση των πιθανών κινδύνων που μπορεί να εκτεθούν.
Νομική Προσέγγιση
Σύμφωνα με την παράγραφο 16, του άρθρου 5 του ν. 1894/1990 όπως αυτός συμπληρώθηκε με το ν.2009/1992 άρθρο 31 “ Όλα τα ακίνητα, τα οποία μεταβιβάζονται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης κατά τις προηγούμενες παραγράφους του παρόντος άρθρου, βαρύνονται με δουλεία υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, η οποία συνίσταται στη χρησιμοποίησή τους μόνο για τη στέγαση σχολείων ή μονάδων επαγγελματικής κατάρτισης ή λαϊκής επιμόρφωσης, κατά τα οριζόμενα κάθε φορά με αποφάσεις των οικείων νομαρχών. Σε περίπτωση που παύσει η λειτουργία τέτοιων σχολείων ή μονάδων στην περιοχή καθενός συγκεκριμένου ακινήτου, η χρήση του ορίζεται κάθε φορά με εισήγηση του οικείου Ο.Τ.Α. και απόφαση του οικείου νομάρχη”, προκύπτει ότι το σχολικό ακίνητο δεν μπορεί να διατεθεί (απόλυτη απαγόρευση) και να χρησιμοποιηθεί για οτιδήποτε άλλο εκτός από σχολείο.
Επίσης, σύμφωνα με την παράγραφο 4, του άρθρου 5 του ν. 1894/1990, “Η σχολική περιουσία και οι πρόσοδοί τους προορίζονται αποκλειστικά, για τη λειτουργία σχολικών μονάδων του εκπαιδευτικού συστήματος. Οι πρόσοδοι χρησιμοποιούνται και για την εξυπηρέτηση της σχολικής περιουσίας. Η κινητή σχολική περιουσία μπορεί να ανακατανέμεται από τον αντίστοιχο οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης στις σχολικές μονάδες της περιοχής του. Αν παύσει η λειτουργία σχολικών μονάδων, ο αντίστοιχος οργανισμός τοπικής αυτοδιοίκησης, με απόφαση του συμβουλίου του, καθορίζει τον τρόπο χρήσης των διδακτηρίων και εκμετάλλευσης της σχολικής περιουσίας, τα ενδεχόμενα έσοδα της οποίας διατίθενται για την επισκευή και συντήρηση του διδακτηρίου, την εκτέλεση των όρων διαθηκών και κληροδοσιών, τη χρηματοδότηση της λειτουργίας και των μικροεπισκευών και τη συντήρηση διδακτηρίων άλλων σχολικών μονάδων του ίδιου οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης ή και για τη χρηματοδότηση πολιτιστικών εκδηλώσεων. Η χρήση των διδακτηρίων αυτών και η εκμετάλλευση της περιουσίας τους κατά τον πιο πάνω τρόπο δεν πρέπει να αποκλείει την τυχόν επαναλειτουργία τους. Τα σχολικά κτίρια χρησιμοποιούνται για την πραγματοποίηση κάθε είδους εξετάσεων με αποφάσεις του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων”.
Ο διευθυντής και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών του
Εσπερινού Γυμνασίου-Λ.Τ. Καρδίτσας