Στον πάγο συνεχίζει να βρίσκεται η αγορά της Καρδίτσας αφού ούτε το ενδιάμεσο δεκαήμερων εκπτώσεων, που ξεκίνησε την περασμένη Κυριακή και ολοκληρώνεται αυτό το Σάββατο, κατάφερε να δώσει μία ουσιαστική οικονομική ανάσα στον εμπορικό κόσμο.
Οι τζίροι των καταστημάτων δεν ανέβηκαν ιδιαίτερα και ο φετινός χειμώνας προβλέπεται ακόμη πιο άσχημος και από τον περσινό.
Όπως μας δηλώνει ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καρδίτσας κ. Ηλίας Αντωνίου το θέμα είναι ότι δεν υπάρχει ρευστότητα, άρα ακόμα κι αν υπάρχει το κίνητρο των εκπτώσεων πώς να μπορέσει κάποιος να κάνει τα ψώνια που χρειάζεται. «Η αγορά είναι παγωμένη. Δεν περισσεύουν χρήματα και ο κόσμος προσπαθεί πρώτα να τακτοποιήσει τους λογαριασμούς και τις υποχρεώσεις του» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Όπως προσθέτει ο κ. Αντωνίου, σε ορισμένα είδη το ποσοστό της έκπτωσης φθάνει μέχρι και το 70%, αλλά και πάλι ο κόσμος δυσκολεύεται και οι περισσότεροι περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα.
Το μεγαλύτερο, εξάλλου, πλήγμα, υφίστανται τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης όπου οι τζίροι κυμαίνονται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα.
Αν και είναι ακόμη λίγο νωρίς για να δούμε σε τι ποσοστά κυμαίνεται η μείωση του τζίρου το φετινό φθινόπωρο σε σχέση με τα τελευταία προηγούμενα, ο κ. Αντωνίου εκτιμά πως μέχρι στιγμής είναι σίγουρα μειωμένη κατά 25%.
Πάντως, τα στοιχεία έρευνας της ΕΣΕΕ για την αντίστοιχη περυσινή περίοδο δείχνουν ότι τα αποτελέσματα ήταν περιορισμένα.
Συγκεκριμένα για το 40% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις το Νοέμβριο του 2014 παρέμειναν στα επίπεδα του 2013, ενώ το 37% διαπίστωσε μείωση πωλήσεων. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα:
-Σε μεγαλύτερο βαθμό είχαν πληγεί οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε πωλήσεις ειδών οικιακού εξοπλισμού, όπου το 47% εμφάνισε χαμηλότερες πωλήσεις.
-Μεγάλη μείωση είχε παρατηρηθεί για το 44% των επιχειρήσεων της περιφέρειας.
-Μόνο μία στις πέντε εμπορικές επιχειρήσεις εμφάνισε αύξηση πωλήσεων την συγκεκριμένη εκπτωτική περίοδο.
-Οι επιχειρήσεις που δεν συμμετείχαν στο προαιρετικό εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου πέρυσι, άγγιξαν το ένα τρίτο του συνόλου του δείγματος και συγκεκριμένα το 28%.
-Τα ποσοστά εκπτώσεων κυμάνθηκε στην πλειονότητά τους μεταξύ 10% και 20%. Τρεις στις πέντε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ένδυση πραγματοποίησαν μάλλον περιορισμένες εκπτώσεις.
Εκπτώσεις χωρίς όριο από τα καταστήματα
Στο μεταξύ, θέσεις μάχης… για μερίδια στην «πίτα» των εκπτώσεων και των προσφορών παίρνουν μεγάλοι και μικροί έμποροι εν όψει της υπουργικής απόφασης που απελευθερώνει την πώληση των προϊόντων με μειωμένες τιμές.
Πιο συγκεκριμένα το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού ξαναγράφει τον Κώδικα Δεοντολογίας για τις εκπτώσεις και τις προσφορές, ο οποίος αλλάζει μετά το Μνημόνιο του Αυγούστου. Πηγές, μάλιστα, αναφέρουν ότι το νέο πλαίσιο θα έχει ετοιμαστεί το αργότερο μέχρι τις 15 Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης έναντι των δανειστών, οι προσφορές επιτρέπεται να διενεργούνται ελεύθερα, όλο τον χρόνο, πράγμα που σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις ειδών ένδυσης, υπόδησης και άλλων εμπορευμάτων αλλά και εταιρείες παροχής υπηρεσιών θα μπορούν να πωλούν προς τους καταναλωτές με μειωμένες τιμές χωρίς να υποχρεώνονται σε προηγούμενη γνωστοποίηση προς τις υπηρεσίες του υπουργείου ή τους εμπορικούς συλλόγους.
Κληθείς να σχολιάσει την εξέλιξη αυτή, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καρδίτσας κ. Ηλίας Αντωνίου, επισημαίνει πως ναι μεν είναι κάτι το θετικό, αλλά και πάλι το θέμα είναι η έλλειψη ρευστότητας.
Πιο αναλυτικά τώρα, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στις ακόλουθες παρεμβάσεις:
- Θα διατηρηθούν ως έχουν οι τέσσερις εκπτωτικές περίοδοι. Υπενθυμίζεται ότι αυτές είναι:
- Η χειμερινή που ξεκινά από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου.
- Η θερινή που διαρκεί από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το τέλος του Αυγούστου.
- Η ενδιάμεση φθινοπωρινή εκπτωτική σεζόν που είναι το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου.
Η ενδιάμεση ανοιξιάτικη εκπτωτική σεζόν που είναι το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου.
- Οι προσφορές όλο το υπόλοιπο χρονικό διάστημα θα διεξάγονται ελεύθερα. Η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης με τους φορείς της αγοράς δρομολογούν τις ακόλουθες αλλαγές:
- Να επιτρέπεται η διενέργεια προσφορών για τους ίδιους κωδικούς προϊόντων μόνο μία φορά τον μήνα και για διάστημα 10 ημερών.
- Υπό εξέταση είναι το αν θα παραμείνει το «πλαφόν» σύμφωνα με το οποίο οι προσφορές δεν μπορούν να ξεπερνούν το 50% των προϊόντων ενός καταστήματος.
- Καθιέρωση πώλησης stock εμπορευμάτων με χαμηλές τιμές όλο τον χρόνο και στα καταστήματα που δεν έχουν τέτοια είδη, αλλά σε περιορισμένο αριθμό.