Ο D.W. Winnicott, διάσημος ψυχολόγος που ασχολούνταν κυρίως με τα παιδιά, είχε πει ότι δεν υπάρχει το παιδί ως ξεχωριστή οντότητα, αλλά τα παιδιά μαζί με τους γονείς τους.
Με άλλα λόγια, για να κατανοήσουμε τα παιδιά πρέπει να τα δούμε ως ομάδα με τους γονείς. Όταν κάτι δεν λειτουργεί καλά σε σχέση με το παιδί, συχνά υπάρχει μια ανισορροπία ανάμεσα στα μέλη αυτής της ομάδας. Η συναισθηματική ατμόσφαιρα που υπάρχει ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά μπορεί να οδηγήσει σε μια δημιουργική, υγιή διαβίωση ή μια ζωή γεμάτη απογοητεύσεις και συναισθηματικές δυσκολίες.
Ποια είναι όμως τα βασικά σημεία κλειδιά που θα πρέπει να προσέξουν οι γονείς;
- Ενεργητική ακρόαση
Αυτού του είδους η ακρόαση προϋποθέτει ένα συνεχόμενο ενδιαφέρον για την οπτική του άλλου ατόμου. Μπορεί να διευκολύνεται με ερωτήσεις των γονιών προς το παιδί για να μπορέσουν να κατανοήσουν πιο εύκολα εκείνα που σκέφτονται και πάνω απ’ όλα τις αντιρρήσεις τους.
- Ρύθμιση της συναισθηματικής μετάδοσης
Η ενεργητική ακρόαση μπορεί να γίνει μόνο αν οι γονείς είναι συναισθηματικά νηφάλιοι και έχουν βάλει στην άκρη τα συναισθήματά τους. Εκείνο που θα πρέπει επίσης να έχουν στο νου τους είναι ότι τα συναισθήματα είναι πολύ εύκολο να μεταφερθούν από τον ένα στον άλλο. Για παράδειγμα, μια ημέρα με νεύρα στη δουλειά είναι πολύ πιθανό να δημιουργήσει ένταση και μέσα στο σπίτι. Επιπλέον, για να επιτευχθεί η ενεργητική ακρόαση ο γονιός θα πρέπει τόσο να προσπαθήσει να αλλάξει το συναίσθημα του παιδιού, όσο και να ελέγξει τα δικά του, που δημιουργούνται στη συνέχεια.
- Συμβουλευτική με το παιδί και συναισθηματική επικοινωνία
Απ’ τη στιγμή που έχετε μάθει να ακούτε πραγματικά εκείνο που το παιδί σας λέει, θα πρέπει να είστε έτοιμοι και να το συμβουλεύσετε ανάλογα. Ίσως να ακούγεται εύκολο να συμβουλεύσει ένα γονιός το παιδί, όμως πολλές φορές στην πράξη αποτυχαίνει. Δεν έχει σημασία αυτό που λέμε, αλλά πώς το λέμε. Όταν αναφέρουμε «να συμβουλεύσετε», δεν εννοούμε να του υποδείξετε τι να κάνει, αλλά να το βοηθήσετε να βρει μόνο του τον τρόπο να το κάνει, δηλαδή ο ρόλος σας να είναι να του δίνετε τις πληροφορίες που χρειάζεται. Πολλές φορές για να καταλάβετε τι χρειάζεται θα πρέπει απλά να το ρωτήσετε και να προσπαθήσετε να περάσετε στην πράξη.
Μην ξεχνάτε ότι η καλή συναισθηματική επικοινωνία προϋποθέτει:
- Να «συγχρονίζεστε» με το παιδί σας, ώστε να αισθάνεται ότι το κατανοείτε
- Να εξετάζετε με προσοχή τα συναισθήματά του, ώστε να καταλαβαίνετε ποια είναι τα διλήμματά του
- Να συγκρατείτε τα συναισθήματά σας όταν δεν είναι δημιουργικά
- Να προσπαθείτε να μάθετε τις αντιρρήσεις του, για να δείτε γιατί δεν συνεργάζεται
- Να συζητάτε μαζί του και να το ρωτάτε πώς μπορείτε να το βοηθήσετε. Για παράδειγμα, ένα παιδί , αντί να εκφράζει λεκτικά κάποια συναισθήματα, τα οποία μπορεί να είναι ανάρμοστα,. μπορεί να χρησιμοποιεί μια συγκεκριμένη συμπεριφορά
Τέλος, θα πρέπει πάντα να έχετε στο νου σας ότι οι καλές σχέσεις των γονέων με το παιδί για να έχουν γερές βάσεις θα πρέπει να στηρίζονται στην ειλικρινή επικοινωνία και κατανόηση. Άλλωστε όλοι υπήρξαμε παιδιά και μπορούμε να μπούμε έστω και λίγο στη θέση τους.
Αγραφιώτης Αθανάσιος
Ψυχολόγος Γ.Ν.ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Την Πέμπτη 8 Οκτωβρίου και ώρα 11.00πμ στο αμφιθέατρο του Νοσοκομείου θα πραγματοποιηθεί ενημερωτική εκδήλωση για την ψυχική Υγεία στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Ψυχικής Υγείας που έχει καθιερωθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας .