Με ενδιαφέρον αναμένεται η ημερίδα με θέμα «Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής» που θα πραγματοποιηθεί αυτό το Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου στο Παυσίλυπο, και ώρα 11.00π.μ., στα πλαίσια της 15ης Οικολογικής Γιορτής Καρδίτσας που διοργανώνει η ΟικόΣφαιρα (Κίνηση για τον άνθρωπο, το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής), με συνδιοργανωτές το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Ενέργειας και Περιβάλλοντος, την Περιφέρεια Θεσσαλίας – Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας, το Δήμο Καρδίτσας, το Europe Direct Καρδίτσας, την ΑΝ.ΚΑ. Α.Ε., το Επιμελητήριο Καρδίτσας, το Κέντρο Γενετικής Βελτίωσης Ζώων, το ΤΕΙ Τεχνολογίας Τροφίμων, τον ΕΛΓΟ Δήμητρα, το ΚΠΕ Μουζακίου και με χορηγό επικοινωνίας το Δίκτυο ΕΡΤ Θεσσαλίας.
Καταξιωμένοι επιστήμονες, με μεγάλη εμπειρία ο καθένας στον τομέα του, θα επιχειρήσουν να αναδείξουν διαφορετικές πλευρές του θέματος, ενώ θα δοθεί έμφαση και στις διαστάσεις του σε επίπεδο Θεσσαλίας (επιπτώσεις, προβλέψεις, προσαρμογή).
Η 15η Οικολογική Γιορτή, εξάλλου, αφιερώνεται σε αυτό ακριβώς το θέμα, στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, με σκοπό να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες.
Το αναλυτικό πρόγραμμα της ημερίδας έχει ως εξής :
Προεδρείο : Ευάγγελος Κατσαρός, Αριστοτέλης Τσόγκας, Θωμάς Χατζής
11:00-11:30 Προσέλευση – Χαιρετισμοί
11:30-11:50 «Κλιματικές αλλαγές και αντιμετώπιση : η ηλιακή οικονομία»
Εισηγητής : Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος για θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace
11:50-12:10 «Προβληματισμοί για τη Θεσσαλία στην κλιματική αλλαγή»
Εισηγητής : Ζήσης Αργυρόπουλος, ειδικός περιβαλλοντολόγος
12:10-12:30 «Κλιματικές αλλαγές και εκπαίδευση»
Εισηγητής : Αντώνης Ντάνης, χημικός, υπεύθυνος Κ.Π.Ε. Μουζακίου
12:30-13:00 Κλείσιμο ημερίδας με τοποθετήσεις – συμπεράσματα
Η εκδήλωση είναι ανοιχτή για το κοινό.
Θα ακολουθήσει εκδήλωση Γευσιγνωσίας για τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση και εν συνεχεία για τους εκθέτες, στο πλαίσιο του Διατοπικού Προγράμματος «Γεύσεις Ελλήνων Εκλεκτές».
Βιογραφικά Εισηγητών
Τάκης Γρηγορίου
Σπούδασε διεθνή οικονομικά και έκανε το μεταπτυχιακό του στις ευρωπαϊκές σπουδές στην Αγγλία. Στα πρώτα χρόνια της καριέρας του δούλεψε ως ελεύθερος δημοσιογράφος σε εφημερίδες και περιοδικά. Από το 2003 είναι οικονομικός υποστηρικτής και εθελοντής στο Ελληνικό Γραφείο της Greenpeace. Έχει εργαστεί εθελοντικά και σε άλλες ανθρωπιστικές οργανώσεις και διετέλεσε για ένα χρόνο υπεύθυνος προγράμματος της αποστολής των Ελλήνων Γιατρών του Κόσμου στη Συρία. Με την επιστροφή του στην Ελλάδα το 2008, ανέλαβε τη θέση υπεύθυνου εκστρατείας για θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών στο Ελληνικό Γραφείο της Greenpeace.
Ζήσης Αργυρόπουλος
1. Σπούδασε Χημεία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και ασχολήθηκε με την Έρευνα του Περιβάλλοντος( Πηνειός, Υπόγεια νερά Θεσσαλίας, Όλυμπος κλπ). Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με το πρόβλημα των νιτρικών στα πόσιμα νερά της Θεσσαλίας
2. Είναι συγγραφέας βιβλίων σχετικών με το Περιβάλλον και την Οικολογία.
3. Αρθρογραφεί στο τοπικό, αθηναϊκό και διεθνή τύπο για ανάλογα θέματα.
4. Έλαβε μέρος σε επιστημονικά Συνέδρια Περιβάλλοντος, ελληνικά και διεθνή.
5. Επαγγελματικά: (1) Έχει ασχοληθεί με την εκπαίδευση διδάσκοντας Χημεία σε υποψήφιους και φοιτητές Πανεπιστημίου
(2) έχει εκπονήσει μεγάλο αριθμό Περιβαλλοντικών Μελετών.
(3) από το 2008 είναι ο Περιβαλλοντικός Επιβλέπων του μεγάλου τεχνικού Έργου «Μαλιακός – Κλειδί» που πραγματοποιείται σε προστατευόμενες περιοχές, ως μέλος της Διεθνούς Εταιρίας « PARSONS INTERNATIONAL LTD».
6. διετέλεσε επί σειρά ετών αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Χημικών Θεσσαλίας.
7. Συμμετείχε επί μακρόν ως εθελοντής στη λειτουργία και την εκπαίδευση των μελών του ΚΕΘΕΑ « Έξοδος».
8. Έχει εκλεγεί δύο φορές Δημοτικός Σύμβουλος Λάρισας( 1986 – 1994) και μία φορά Νομαρχιακός Σύμβουλος( 2006) με Ανεξάρτητη Παράταξη, κουβαλώντας το σύνδρομο του τοξότη που ξαστόχησε( Γ. Σεφέρης) ή που πήγε σε λάθος μάχη!
Αντώνης Ντάνης
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτος του Χημικού τμήματος του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης. Πριν διοριστεί, ίδρυσε και δούλεψε στο Φροντιστήριο «Χρυσή Τομή». Μετά τον διορισμό του δίδαξε σε διάφορα Σχολεία της Μέσης Εκπαίδευσης στις Κυκλάδες (Φολέγανδρο, Σαντορίνη, Σύρο) και στην Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας.
Πολλά χρόνια μέλος της παιδαγωγικής ομάδας του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μουζακίου, και τα τελευταία χρόνια Υπεύθυνος του Κέντρου. Στα πλαίσια αυτά υπήρξε μέλος Πανελληνίων Δικτύων Σχολικών Ομάδων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και πρόεδρος του Δικτύου «Ενέργεια» που συντονίζεται από το ΚΠΕ Μουζακίου. Συμμετείχε και διοργάνωσε ευρωπαϊκά προγράμματα που αφορούσαν το περιβάλλον.
Στα πλαίσια της κοινωνικής του δράσης, που σχετίζεται με το περιβάλλον, υπήρξε μέλος του Αναπτυξιακού Συνδέσμου Περιβάλλοντος Ανατολικής Θεσσαλονίκης, μέλος και πρόεδρος του Δ.Σ του παραρτήματος Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, καθώς και μέλος του Κεντρικού Δ.Σ αυτής της Ένωσης. Είναι επίσης μέλος της ΟικόΣφαιρας.
Περιλήψεις Εισηγήσεων
“Κλιματικές αλλαγές και αντιμετώπιση: Η ηλιακή οικονομία στην Ελλάδα” (Τάκης Γρηγορίου)
Οι κλιματικές αλλαγές αποτελούν την μεγαλύτερη απειλή για τον πλανήτη μας. Αν δεν λάβουμε άμεσα δράση – με γρήγορη και πλήρη απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα μέσα στις επόμενες δεκαετίες – οι συνέπειες θα είναι ολέθριες. Για την Ελλάδα της κρίσης σήμερα αυτό κρύβει μία τεράστια αναπτυξιακή ευκαιρία: η πλούσια σε ανανεώσιμο δυναμικό χώρα μας μπορεί να ανοικοδομήσει την οικονομία στηριζόμενη στους ανεξάντλητους φυσικούς της πόρους και να σπάσει τα δεσμά των ακριβών ορυκτών καυσίμων μία για πάντα.
“Προσαρμογή της Θεσσαλίας στην κλιματική αλλαγή” (Ζήσης Αρυγυρόπουλος)
Αντιμετώπιση – Προσαρμογή
-Τί σημαίνει ο όρος Προσαρμογή;
-Τί δεν υπολόγισαν οι περισσότερες Εκθέσεις;
Φαινόμενα ντόμινο –σημεία καταστροφής- παγκοσμιότητα του φαινομένου –κοινωνικές και γεωπολιτικές αναστατώσεις – Προσφυγικό ζήτημα – Δημοκρατία.
Τα νέα δεδομένα – Προβλέψεις για τη Θεσσαλία
(α) Μείωση ατμοσφαιρικών κατακρημνισμάτων/ Αύξηση έντασης φαινομένων (β) Αύξηση θερμοκρασίας γ) Μείωση υγρασίας του εδάφους (δ) Επιμήκυνση χρονικών περιόδων καύσωνα (ε) Μείωση της μέσης παροχής των ποταμών (στ)Εμφάνιση νέων ανθεκτικών παρασίτων κλπ
Επιπτώσεις
Α. Στη γεωργία .Β. Στο φυσικό περιβάλλον Γ. Στο αστικό περιβάλλον Δ. Στο σύστημα υγείας Ε. Στις βασικές υποδομές: υγεία – ύδρευση – παροχή Ενέργειας – μεταφορές – τουρισμός κλπ Στ. Επιπτώσεις στην κοινωνική ψυχολογία Ζ. Επιπτώσεις στο ασφαλιστικό σύστημα- ασφάλεια των πολιτών.
Προσαρμογή
Η νέα νοημοσύνη
(α) σταθερότητα/ πολυπλοκότητα( οικοσυστήματα – κοινωνίες –σποροπαραγωγή) (β)Διαγενεακή ηθική (γ ) Αυταξία της Φύσης (δ) Φέρουσα ικανότητα οικοσυστημάτων/ κοινωνιών (ε) Προστιθέμενη- Διηνεκής αξία παραγώγων της Φύσης (στ) Περιβαλλοντικό αποτύπωμα προϊόντος
Υδατικό –Ενεργειακό – Βιολογικό – Συναισθηματικό – Πολιτιστικό
Σφήνες προσαρμογής
(1) γεωργία σε οριακά εδάφη/ επανατοπικοποίηση/ «επαναπατρισμός» γηγενούς γενετικού υλικού (2) Αστικές περιοχές μηδενικού άνθρακα/αποκέντρωση – κοινωνικοποίηση παραγωγής Ενέργειας (3) τουριστική ανάπτυξη- Διατροφή χαμηλής Ενέργειας (4) νέες μορφές βιομηχανικών δραστηριοτήτων/ έμφαση στην καινοτομία (5) Διαχείριση κινδύνων και έκτακτων καταστάσεων (6) αλλαγή προσανατολισμού ασφαλιστικής κάλυψης καταστροφών από ακραία φαινόμενα (7) Δημιουργία αποτελεσματικών/ ανθεκτικών υποδομών (8) Βελτίωση διαδικασιών σε παραδοσιακές βιοτεχνικές και βιομηχανικές δραστηριότητες (9) Ενεργειακά ήπιος καταμερισμός εργασίας- ανατροπή στους κανόνες του Διεθνούς Εμπορίου (10) Ενίσχυση δημοκρατικών θεσμών και ανάπτυξη δομών αλληλεγγύης.
«Κλιματικές αλλαγές και εκπαίδευση» (Αντώνης Ντάνης)
Η εκπαίδευση είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών και των περιβαλλοντικών προβλημάτων γενικότερα. Γι ΄ αυτό χρησιμοποιείται σε πολλά επίπεδα και με διάφορους τρόπους ώστε να συμβάλλει σ΄ ένα βιώσιμο μέλλον. Σημαντικά στοιχεία όσον αφορά τους στόχους που σχετίζονται με τις κλιματικές αλλαγές είναι η σταδιακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, οι ανανεώσιμες πηγές και η εξοικονόμηση ενέργειας.
Η εκπαίδευση γίνεται από διάφορους φορείς, κυβερνητικούς και μη, απευθύνεται σε ομάδες- στόχους και με διαφορετικές προσεγγίσεις και απόψεις. Η υπευθυνότητα, η παράθεση των διαφορετικών σκέψεων και η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και των ηθικών ζητημάτων πρέπει να είναι κάποιες από τις αρχές που καθοδηγούν την εκπαίδευση. Ειδικά το θέμα αφορά τη νέα γενιά η οποία θα αντιμετωπίσει οξυμμένα ζητήματα που σχετίζονται με την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη. Έτσι η περιβαλλοντική εκπαίδευση που υπάρχει και αφορά τις μικρές ηλικίες πρέπει να αναβαθμιστεί και να κατευθυνθεί σε θέματα προτεραιοτήτων όπως είναι οι κλιματικές αλλαγές.
Σημαντική επίσης είναι η συνεργασία των εκπαιδευτικών φορέων με φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, κυβερνητικούς και μη φορείς, τόσο για την πληροφόρηση , ενημέρωση και εκπαίδευση, όσο και για την αποτροπή των συνεπειών των κλιματικών αλλαγών που επηρεάζουν την ανθρώπινη ασφάλεια και υγεία των οικοσυστημάτων.