Διαπιστώσαμε τις τελευταίες ημέρες ρωτώντας τους επιχειρηματίες – πελάτες μας, ότι δεν γνωρίζει κανείς τίποτε, σχετικά με τη νέα υποχρέωση που έχουν οι ατομικές επιχειρήσεις, καθώς και οι προσωπικές εταιρείες (Ο.Ε., Ε.Ε).
Στο παρόν δελτίο τύπου θα προσπαθήσουμε με απλά λόγια και χωρίς την επίκληση διατάξεων, να εξηγήσουμε στους επιχειρηματίες τι ακριβώς συμβαίνει. Άλλωστε όσο περισσότερες αναφορές σε διατάξεις, νόμους, διευκρινιστικές εγκυκλίους και παραρτήματα έχει μια ανακοίνωση, τόσο περισσότερο βέβαιον είναι, ότι γράφεται με τον τρόπο αυτό εσκεμμένα ώστε να μην καταλαβαίνει κανείς τι λέει.
Στις 30.12.14 υπεγράφη απόφαση με την οποία υποχρεώνονται οι ατομικές επιχειρήσεις όλων των ειδών καθώς και οι προσωπικές εταιρείες (Ο.Ε. και Ε.Ε.), να υποβάλλουν στο ΓΕ.Μ.Η. το αποδεικτικό υποβολής της φορολογικής τους δήλωσης.
Σύμφωνα με την απόφαση αυτή:
-
Οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να υποβάλλουν ηλεκτρονικά την απόδειξη αυτή.
-
Η ηλεκτρονική ανάρτηση της απόδειξης υποβολής φορολογικής δήλωσης, είναι υποχρέωση των επιχειρήσεων και οφείλουν να το κάνουν (οι επιχειρήσεις) εντός δύο μηνών από την ημερομηνία υποβολής της φορολογικής τους δήλωσης.
-
Είναι υποχρέωση της επιχείρησης να κάνει τα ανωτέρω, (έτσι τουλάχιστον αναφέρει η Κοινή Υπουργική Απόφαση).
Για να γίνουν όλα τα παραπάνω, θα πρέπει προηγουμένως να συμβούν τα εξής:
-
Οι επιχειρήσεις να κάνουν εγγραφή στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες.
-
Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία εγγραφής, θα πρέπει να γίνουν οι εξής πληρωμές:
α. 10,00€ επειδή υποβάλλεται η αίτηση (και το κάνετε μόνοι σας και πληρώνετε)
β. 30,00€ ως τέλος τήρησης της μερίδας στο ΓΕΜΗ των ατομικών επιχειρήσεων.
γ. 80,00€ ως τέλος τήρησης μερίδας των προσωπικών εταιρειών.
Άρα:
40,00€ οι ατομικές επιχειρήσεις και 90,00€ οι προσωπικές εταιρείες.
Η υποχρέωση αυτή (όπως ορίζει η απόφαση), ανήκει στις επιχειρήσεις. Δεν αναφέρεται πουθενά ότι είναι υποχρέωση της υπηρεσίας ΓΕ.Μ.Η. Δεν αναφέρεται επίσης πουθενά ότι είναι υποχρέωση των λογιστών.
Στις περισσότερες των περιπτώσεων οι επιχειρήσεις θεωρούν περίπου ως δεδομένο ότι «θα το κάνει ο λογιστής, τον πληρώνω».
Να διευκρινίσουμε εδώ, ότι τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά απ’ ότι θεωρούν ορισμένοι. Συμφωνούμε όλοι ότι υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες στην αγορά. Η έλλειψη ρευστότητας, η μείωση της αγοραστικής δύναμης του κόσμου, τελευταία η εφαρμογή των capital controls, είναι μερικοί από τους λόγους για τους οποίους η τοπική (και όχι μόνο) αγορά στενάζει. Το τελευταίο που θα θέλαμε είναι να επιβαρύνουμε κι άλλο τις επιχειρήσεις με επιπλέον κόστος.
Και θα υπάρξει τέτοιο κόστος και μάλιστα μεγάλο στην περίπτωση που ζητηθεί από τους λογιστές να κάνουν την εργασία αυτή.
Θα ήταν εύκολο για μας τους λογιστές-φοροτεχνικούς να προβούμε στη διαδικασία αυτή ζητώντας ένα αντίτιμο, (μικρό ή μεγάλο δεν έχει σημασία).
Θα ήταν πιο εύκολο ακόμη, ο Σύλλογος με την πρόσληψη προσωπικού για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, να αναλάβει τη διαδικασία της ανάρτησης των βεβαιώσεων για λογαριασμό των μελών του, επίσης με ανάλογο αντίτιμο και στη συνέχεια να το επιμερίσει στα μέλη του.
Ο σκοπός μας όμως δεν είναι αυτός. Διότι αν συνέβαινε αυτό, τότε:
-
Κανείς επιχειρηματίας δεν θα έπαιρνε χαμπάρι για την υποχρέωση αυτή,
-
Κανείς δεν θα γκρίνιαζε για τα ποσά που καλούνται να πληρώσουν στο ΓΕ.Μ.Η.,
-
Όλοι θα γκρίνιαζαν για τα ποσά που θα τους ζητούσε ο λογιστής τους.
-
Όλοι θα πλήρωναν το χαράτσι του ΓΕ.Μ.Η, το οποίο δεν είναι χαράτσι αλλά «…υποχρέωση γιατί έτσι λέει η απόφαση» και «..δε βαριέσαι 40,00€ είναι μόνο, δώστα να πάει στο διάολο»
-
Κανείς δεν θα πλήρωνε το λογιστή του γιατί «.. έχεις υποχρέωση να το κάνεις, σε πληρώνω…».
Κι επειδή σύμφωνα με την απόφαση, (η οποία αναφέρει ότι η υποβολή πρέπει να γίνει εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία υποβολής της φορολογικής δήλωσης), το αποτέλεσμα θα είναι οι μισές και πλέον υποβολές των καταστάσεων αυτών να είναι εκπρόθεσμες,
-
Θα τσακωθούν οι επιχειρήσεις με το λογιστή τους γιατί δεν υπέβαλλε τις βεβαιώσεις εμπρόθεσμα, άρα θα προκύψει και θέμα ποιος θα πληρώσει το πρόστιμο.
Ο σκοπός της παρούσας ενημέρωσης είναι να κατανοήσουν οι επιχειρηματίες ότι τους επιβάλλεται κάποιο ποσό ως ετήσιο τέλος, παρότι η ενημέρωση αυτή δεν είναι υποχρέωση του Συλλόγου μας αλλά βαρύνει το φορέα που εισπράττει, δηλαδή το ΓΕ.Μ.Η.
Κλείνοντας, είμαστε υποχρεωμένοι να επισημάνουμε το γελοίο του όλου θέματος καθώς: η διαδικασία εγγραφής στο ΓΕ.Μ.Η γίνεται αφού προηγουμένως μας οδηγεί μέσα από το taxis να αντλήσουμε τα στοιχεία της επιχείρησης για διασταύρωση. Γιατί επομένως, αφού υπάρχει αυτή η δυνατότητα, δεν αντλούν αυτόματα την απόδειξη υποβολής της φορολογικής δήλωσης της κάθε επιχείρησης;
Καλό είναι λοιπόν και σύντομα, οι επιχειρηματίες του Νομού, αν θέλουν να μάθουν το λόγο της ύπαρξης αυτού του κόστους είτε ατομικά ή μέσω των φορέων τους, να απευθυνθούν στην αρμόδια υπηρεσία του ΓΕΜΗ, να ρωτήσουν και να μάθουν όλες τις λεπτομέρειες αυτής της διαδικασίας. Είναι το καλύτερο που μπορούν να κάνουν, γιατί θα μάθουν έτσι από πρώτο χέρι τα ισχύοντα.
Η υπηρεσία ΓΕ.Μ.Η. στην Καρδίτσα βρίσκεται επί της οδού Ηρ. Πολυτεχνείου 3, (3ος όροφος), τηλ. 2441022301, 2441022334
Με εκτίμηση,
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Γιώργος Παπαδημητρίου Κώστας Λαμπρόπουλος