Πρόταση για δημιουργία τεσσάρων τμημάτων ένταξης σε σχολεία του Νομού


  Ένας ακόμη επιτυχημένος κύκλος για το Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης Υποστήριξης Παιδιών με Αναπηρίες και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες Ν. Καρδίτσας (ΚΕΔΔΥ) έκλεισε στις 10 Ιουλίου, όπου η διεπιστημονική ομάδα του προσέφερε τις υπηρεσίες της σε 130 μαθητές Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης του νομού μας και έγιναν προσπάθειες ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών, των γονέων και της κοινότητας γενικότερα για θέματα που αφορούν στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του το ΚΕΔΔΥ εισηγήθηκε προς τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης την ίδρυση τμημάτων ένταξης σε τρία γυμνάσια (1ο Γυμνάσιο Καρδίτσας, Γυμνάσιο Αγναντερού, Γυμνάσιο Ματαράγκας) και σε ένα Λύκειο (4ο Λύκειο Καρδίτσας). Η νηπιαγωγός της δομής υποστήριξε μαθητές με ήπια νοητική υστέρηση σε εβδομαδιαία βάση με ψηφιακά παιχνίδια που αφορούσαν σε ψυχαγωγία, γλωσσικές, μαθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες, ενώ κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς επιλέχθηκαν να υποστηριχθούν 3 μαθητές (μια μαθήτρια Α’ τάξης, ένας μαθητής Β’ τάξης και ένας μαθητής Δ’ τάξης) στο χώρο του σχολείου, οι οποίοι παρουσίαζαν μαθησιακά προβλήματα και φοιτούσαν σε διαφορετικά σχολεία. Κατά τη διάρκεια του έτους πραγματοποιήθηκαν προγραμματισμένες επισκέψεις του Προϊστάμενου των εκπαιδευτικών και του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού του ΚΕΔΔΥ σε σχολεία της πόλης μας και στον υπόλοιπο νομό, με σκοπό την ενημέρωση, τη στήριξη των εκπαιδευτικών, την παρακολούθηση των μαθητών που αξιολογήθηκαν και την αντιμετώπιση των επειγόντων περιστατικών. Για τις αρμοδιότητες του ΚΕΔΔΥ αλλά και τις παρεχόμενες υπηρεσίες μας μίλησε σχετικά ο Προϊστάμενος της δομής κ. Τάσος Πέτσας

Ερ.: Τι είναι και που απευθύνεται;

Τ. Πέτσας: Το ΚΕΔΔΥ είναι αποκεντρωμένη δημόσια εκπαιδευτική υπηρεσία, αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας, υπάγεται στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και έχει ως σκοπό την προσφορά υπηρεσιών διάγνωσης, αξιολόγησης και υποστήριξης των μαθητών και ιδιαίτερα εκείνων που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Επίσης το ΚΕΔΔΥ αναλαμβάνει δραστηριότητες υποστήριξης, πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών, των γονέων και της κοινωνίας.

Ερ.: Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του ΚΕΔΔΥ

Τ. Πέτσας: 1. Η έρευνα για τη διαπίστωση του είδους και του βαθμού των δυσκολιών των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σύνολο των παιδιών σχολικής και προσχολικής ηλικίας.
2. Η εισήγηση για την εγγραφή, κατάταξη και φοίτηση στην κατάλληλη σχολική μονάδα καθώς και η παρακολούθηση και αξιολόγηση της εκπαιδευτικής πορείας των μαθητών σε συνεργασία με τους σχολικούς συμβούλους, τους διευθυντές των σχολείων και τους εκπαιδευτικούς των ΣΜΕΑ.
3. Η εισήγηση για την κατάρτιση προσαρμοσμένων εξατομικευμένων ή ομαδικών προγραμμάτων ψυχοπαιδαγωγικής και διδακτικής υποστήριξης, δημιουργικής απασχόλησης καθώς και την εφαρμογή άλλων επιστημονικών, κοινωνικών και λοιπών υποστηρικτικών μέτρων για τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στα σχολεία, στην έδρα του ΚΕΔΔΥ ή στο σπίτι.
4.  Η συμβουλευτική υποστήριξη και ενημέρωση στο διδακτικό προσωπικό και σε όσους συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία και επαγγελματική υποστήριξη, σε όλη την έκταση της εκπαίδευσης και τη διοργάνωση προγραμμάτων ενημέρωσης και συμβουλευτικής για τους γονείς των μαθητών και τους ασκούντες τη γονική μέριμνα.
5. Ο καθορισμός του είδους των βοηθημάτων και οργάνων που έχει ανάγκη ένα παιδί στο σχολείο ή στο σπίτι καθώς και η κατάρτιση των προτάσεων για την καλύτερη παραμονή του στους χώρους της εκπαίδευσης.
6. Η εισήγηση για την αντικατάσταση των γραπτών δοκιμασιών των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με προφορικές ή άλλης μορφής δοκιμασίες στις εξετάσεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
7. Η εισήγηση για την ίδρυση, κατάργηση, προαγωγή, υποβιβασμό, μετατροπή, ή συγχώνευση σχολείων ειδικής αγωγής και τμημάτων ένταξης.
Θα πρέπει να επισημανθεί και να διευκρινιστεί ότι όλες οι πράξεις, ενέργειες και εισηγήσεις του ΚΕΔΔΥ έχουν εκπαιδευτικό προσανατολισμό. Κάθε χρόνο διεξάγεται έρευνα στα σχολεία, τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο, για τον εντοπισμό μαθητών που χρήζουν παρέμβασης. Οι μαθητές για τους οποίους προκύπτουν ενδείξεις ότι εμπίπτουν στις κατηγορίες των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καταγράφονται στο αρχείο του ΚΕΔΔΥ και σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τους και τη συγκατάθεση των γονέων τους παραπέμπονται για περαιτέρω αξιολόγηση. Για κάθε παιδί που αξιολογείται, συντάσσεται και κρατείται στην υπηρεσία απόρρητος ατομικός φάκελος. Πέραν της αξιολόγησης του παιδιού, το ΚΕΔΔΥ είναι δυνατό να αναλάβει και υπηρεσίες υποστήριξης των οικογενειών των παιδιών, όπου και όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο. Στην περίπτωση αυτή αναπτύσσει ενέργειες και προγράμματα συμβουλευτικής γονέων τα οποία υλοποιούνται μέσα από ατομικές ή ομαδικές συναντήσεις με τους γονείς σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Ερ.: Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείται;

Τ. Πέτσας:

Α) Στο Σχολείο: Σε περίπτωση που εκτιμηθεί από το διδακτικό προσωπικό του σχολείου ότι κάποιος μαθητής παρουσιάζει κάποια από τα στοιχεία που αναφέραμε παραπάνω, σε συνεργασία με το Διευθυντή του Σχολείου, καλούν το Σχολικό Σύμβουλο της περιοχής τους για να τον συμβουλευτούν και να καταρτίσουν από κοινού ένα πρόγραμμα αντιμετώπισης βραχύχρονης διάρκειας. Αν όμως κατά την εκτίμηση τους οι δυσκολίες παραμένουν, μπορούν να απευθυνθούν στο Σχολικό Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής για να ζητήσουν τη συνδρομή του. Αν κατά την εκτίμηση του Σχολικού Συμβούλου Ειδικής Αγωγής υπάρχουν ενδείξεις για σοβαρή διαταραχή, τότε σε συνεργασία με τους γονείς μπορεί να παραπεμφθεί ο μαθητής στο ΚΕΔΔΥ, για Διάγνωση και Αξιολόγηση. Καλό είναι, λοιπόν, να αποφεύγεται η παραπομπή στο ΚΕΔΔΥ για περιπτώσεις, οι οποίες μπορούν να αντιμετωπιστούν στα Σχολεία και το ΚΕΔΔΥ να θεωρείται ως το έσχατο μέσο Διάγνωσης-Αξιολόγησης.

Β) Στο ΚΕΔΔΥ:Αρχικά, ο γονιός ή ο έχων τη γονική μέριμνα επικοινωνεί με την υπηρεσία του ΚΕΔΔΥ της περιοχής του και δίνει τα στοιχεία της αίτησής του. Στη συνέχεια, αφού οριστεί η επιτροπή αξιολόγησης στο ΚΕΔΔΥ, σε επικοινωνία με τους γονείς ορίζονται τα ραντεβού που απαιτούνται για τη διαδικασία αξιολόγησης. Η αξιολόγηση του μαθητή ολοκληρώνεται σε περισσότερες από μία συναντήσεις.
Το σχολείο συμβάλλει στη διαδικασία αξιολόγησης παρέχοντας στην υπηρεσία οποιεσδήποτε πληροφορίες σχετικές με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο/η μαθητής/τρια.. Μετά την αξιολόγηση συντάσσεται η γνωμάτευση και το Ειδικό Εξατομικευμένο Πρόγραμμα, τα οποία αποστέλλονται στο Σχολείο.

Ερ.: Ποια είναι τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες;

Τ. Πέτσας: Σύμφωνα με το Ν. 2817/2000 άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται τα άτομα που έχουν σημαντική δυσκολία μάθησης και προσαρμογής, εξαιτίας σωματικών, διανοητικών, ψυχολογικών, συναισθηματικών και κοινωνικών ιδιαιτεροτήτων. Στα άτομα αυτά περιλαμβάνονται όσοι:

  • Έχουν νοητική ανεπάρκεια ή ανωριμότητα
  • Έχουν ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες) ή ακοής (κωφοί, βαρήκοοι)
  • Έχουν σοβαρά νευρολογικά ή ορθοπεδικά ελαττώματα ή προβλήματα υγείας
  • Έχουν προβλήματα λόγου και ομιλίας
  • Έχουν ειδικές δυσκολίες στη μάθηση, όπως δυσλεξία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία
  • Έχουν σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες και όσοι παρουσιάζουν αυτισμό και άλλες διαταραχές ανάπτυξης

Επίσης:
Πρόσωπα νηπιακής, παιδικής και εφηβικής ηλικίας που δεν ανήκουν σε μια από τις προηγούμενες περιπτώσεις αλλά έχουν την ανάγκη από ειδική εκπαιδευτική προσέγγιση και φροντίδα για ορισμένη χρονική περίοδο ή για ολόκληρη την περίοδο της σχολικής ζωής τους.

Προηγούμενο άρθρο Σε απόγνωση οι καρπουζοπαραγωγοί
Επόμενο άρθρο Αργιθέα: τόπος των ανθρώπων, των μνημείων, της φύσης & της οικολογίας