Συνέντευξη τύπου παραχώρησε, το πρωί της Τρίτης, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Καρδίτσας, η ομάδα της Καρ.Πό.Σ. παρουσιάζοντας τις θέσεις και τις απόψεις της σε σχέση με όλα τα θέματα που απασχολούν το Δήμο το τελευταίο διάστημα, όπως ο προϋπολογισμός, το πρόγραμμα έργων και οι αυξήσεις στα τέλη.
Χαρακτηριστικά, ο επικεφαλής της ομάδας κ. Βάϊος Βαρελάς ανέφερε τα ακόλουθα :
«Η συνέντευξη μας πραγματοποιείται σε μια πολιτική συγκυρία που τη χαρακτηρίζει η πτώση της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα στις αριστερές ριζοσπαστικές δυνάμεις να αναλάβουν τη διακυβέρνηση της χώρας και να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης που δημιούργησαν οι εφαρμοζόμενες πολιτικές του άκρατου νεοφιλελευθερισμού. Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα στην τοπική αυτοδιοίκηση η οποία είναι η άμεσα και η πλέον θιγόμενη από την εφαρμογή αυτών των πολιτικών να ανακάμψει και να διαδραματίσει τον πραγματικό της ρόλο ως βασικό κύτταρο της δημοκρατίας.
Η παράταξή μας δίνει την τελευταία της συνέντευξη στο κλείσιμο της χρονιάς, μετά από τα αλλεπάλληλα Δημοτικά Συμβούλια, στα οποία συζητήθηκαν σοβαρά ζητήματα που απασχολούν το Δήμο μας».
Εισήγηση επί του Τεχνικού Προγράμματος 2015
Μελετώντας το Τεχνικό Πρόγραμμα για το 2015 έχουμε να παρατηρήσουμε καταρχήν ότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα χωρίς σαφείς στόχους και όραμα για το Δήμο μας. Δεν δίνεται σε κανένα σημείο του προγράμματος η κατεύθυνση που επιθυμεί να χαράξει η νέα Δημοτική Αρχή. Όσον αφορά στα νέα έργα δεν είναι συγκεκριμένο πρόγραμμα τεχνικών έργων. Έργα όπως η αποκατάσταση οδικού δικτύου δεν δίνουν σαφές στίγμα και περισσότερο ικανοποιούν πάγιες και λειτουργικές ανάγκες και δίνουν την εντύπωση ότι πρόκειται για έργα εξυπηρέτησης ημετέρων ή κάλυψης παλαιότερων οικονομικών εκκρεμοτήτων.
Τα νέα έργα όπως έχετε ήδη δει είναι ως επί το πλείστον μικρά έργα με μικρούς προϋπολογισμούς, με αποτέλεσμα να υπάρχει πολυδιάσταση. Πρόκειται κυρίως για έργα – κατασκευής, και όχι μελέτες, που είναι αναγκαίες για τη διεκδίκηση ευρωπαϊκών και εθνικών προγραμμάτων. Σε όλο το Τεχνικό Πρόγραμμα δεν υπάρχει ούτε μια μελέτη. Ο Δήμαρχος γνωρίζει ή πρέπει να γνωρίζει ότι οι υπηρεσίες δεν μπορούν να μελετήσουν, λόγω της σχέσης ελέγχου – ελεγχόμενου. Επιπλέον, δεν προέχει η λογική της κάλυψης των αναγκών σε έργα βασικής υποδομής, αλλά επιχειρείται να μη δημιουργούνται προβλήματα μεταξύ των πρώην καποδιστριακών Δήμων, με την ίση κατανομή των χρηματικών ποσών για τα έργα. Είναι, εξάλλου, ενδεικτική η κατανομή των πόρων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ούτε καν οι προεκλογικές εξαγγελίες της παράταξης του κυρίου Αλεξάκου δεν έχουν περιληφθεί στο τεχνικό πρόγραμμα. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά το στρατόπεδο Λουμάκη και την αξιοποίησή του και την Παλιά Ηλεκτρική, για την οποία ήδη έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια. Δεν δίνει απαντήσεις στα βασικά προβλήματα υποδομής της πόλης, όπως είναι η μετεγκατάσταση του Δημαρχείου. Θεωρούμε δε ότι βασικές προτεραιότητες αποτελούν η συντήρηση της Δημοτικής Αγοράς και το Κέντρο Γενετικής Βελτίωσης Ζώων.
Τέλος, η εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης και η συζήτηση που έχει προκληθεί το τελευταίο διάστημα γύρω από αυτό το μέτρο θα έπρεπε τουλάχιστον να οδηγήσει τη Δημοτική αρχή να συμπεριλαμβάνει έργα και μελέτες για την συνολική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην πόλη.
Μελέτη Γενικού πολεοδομικού Σχεδίου Διευρυμένου Δήμου Καρδίτσας
Πρόκειται για μια προσεγμένη μελέτη, επί της οποίας η Υπηρεσία κατέθεσε ουσιαστικές παρατηρήσεις. Το Γενικό πολεοδομικό Σχέδιο, όμως, πρέπει να αποτελεί αντικείμενο συνεχούς βελτίωσης και επικαιροποίησης από στελεχωμένο με ειδικούς γραφείο στην Υπηρεσία Πολεοδομίας. Να επισημανθεί επίσης και η ανυπαρξία πλέον Γραφείου Κυκλοφορίας.
Η αίσθησή μας είναι ότι για τη σοβαρότητα του θέματος δεν υπήρξε η ανάλογη διαβούλευση με τους φορείς και τους κατοίκους του Δήμου. Σε καμία περίπτωση δεν αποτέλεσε γεγονός για την πόλη. Ενώ αποτελεί μειονέκτημα ότι η μελέτη αναφέρεται στον πρώην Καποδιστριακό Δήμο και όχι στον Καλλικρατικό Δήμο.
Όσον αφορά στη Χωρική οργάνωση και την οργάνωση Χρήσεων Γης συμφωνούμε με την εισήγηση της Υπηρεσίας για ΠΕΠΔ ΚΑΙ ΠΟΑΠΔ. Θα θέλαμε μόνο να επισημανθεί ότι από τον κόμβο της Μέλισσας ως το Δέλτα θα κατασκευαστεί κλειστός αυτοκινητόδρομος με παράπλευρο οδικό δίκτυο και ποδηλατόδρομο, γεγονός που δεν έχει ληφθεί υπόψη από τους μελετητές.
Εκφράζουμε την αντίθεσή μας για την ένταξη ΑΠΕ στην ΠΕΠ1. Προτείνουμε με την οριοθέτηση των ποταμών και των ρεμάτων, με τη Ζώνη Ειδικής Προστασίας να περιλαμβάνει κυρίως υψηλό πράσινο για τη δημιουργία μικροκλίματος. Όσον αφορά στις ΠΕΠ2 και ΠΕΠ3 να οριοθετηθούν οι αρχαιολογικοί χώροι και να εξεταστεί εκ νέου ο περιορισμός των 30τμ για αναψυκτήρια κ.λπ., καθώς η επιφάνεια αυτή δεν επαρκεί για τις απαιτήσεις τέτοιων κτιριακών χρήσεων (χώροι υγιεινής, παρασκευής, τουαλέτες ΑμεΑ, κ.λπ.). Για την ΠΕΠ4 συμφωνούμε με την Υπηρεσία, όσον αφορά στις χρήσεις γης της γης υψηλής παραγωγικότητας – δόμηση. Για την ΠΕΠ5 ούτως ή άλλως χρειάζεται να γίνει η οριοθέτηση των ποταμών – ρεμάτων, οπότε στις υπόλοιπες εκτάσεις προτείνεται η εκτός σχεδίου δόμηση.
Όσον αφορά στην πρόταση για την περιοχή της εμποροπανήγυρης, η πρότασή μας είναι να ορισθεί από τώρα η πρόταση για αποκατάσταση της ιδιοκτησία σε άλλη περιοχή, ώστε να μη δημιουργηθεί μια «τρύπα» στο σχέδιο της πόλης. Για το στρατόπεδο Λουμάκη προτείνουμε πέραν της παραμονής των υφιστάμενων κτιρίων να υπάρχει η δυνατότητα για ανέγερση κτιρίων πολιτιστικών και αθλητικών χρήσεων με χαμηλό σ.δ. Να δοθεί έτσι η δυνατότητα σύνδεσης με το γειτονικό Παλέρμο. Θα ήταν θετική η πραγματοποίηση των προτάσεων για το 1ο Λύκειο, το Μύλο Κολέτσου και το Νυχτερινό Γυμνάσιο, καθώς και για το κτίριο ΥΕΒ.
Όσον αφορά στο Συντελεστή Δόμησης προτείνουμε να διατηρηθεί ο σ.δ. ως έχει. Ωστόσο, λόγω της εφαρμογής του ΝΟΚ με συνετελεστή κάλυψης 60%, θα ήταν επιθυμητή η διαφοροποίηση του μέγιστου ύψους σε 18 μέτρα για Α’ και Β΄ Ζώνη.
Επίσης, προτείνουμε:
- Την έναρξη διαδικασιών για την ενοποίηση ακάλυπτων χώρων στο εσωτερικό των οικοπέδων, χωρίς να χάνεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς.
- Την επέκταση του πλέγματος των πεζοδρόμων και των ποδηλατοδρόμων
- Τον χαρακτηρισμό περισσότερων Ο.Τ. ως ενεργά στο κέντρο της πόλης.
- Για τις περιοχές των επεκτάσεων προτείνουμε να ισχύσουν οι υπάρχουσες διατάξεις.
Αυξήσεις στα τέλη Καθαριότητος και Ηλεκτροφωτισμού
Πρόκειται για υπέρογκες αυξήσεις που δεν δικαιολογούνται αφενός μεν από την ανθρωπιστική κρίση των ημερών μας που δημιούργησε η μνημονιακή πολιτική της Συγκυβέρνησης ΝΔ και ΠΑΣΟΚ κατ’ επιταγή της Τρόικα αφετέρου δε από τις παρεχόμενες από τον Δήμο υπηρεσίες τόσον στον τομέα της καθαριότητας όσον και στον τομέα του ηλεκτροφωτισμού.
Είναι εμφανές και διαπιστώνεται από όλους τους δημότες καθημερινά ότι η καθαριότητα στην Πόλη βαίνει συνεχώς μειούμενη αφού η συχνότητα αποκομιδής των σκουπιδιών από τους κάδους έχει μειωθεί στο ελάχιστο (εκτίμησή μας είναι ότι γίνεται άπαξ εβδομαδιαίως) και ότι οι κάδοι, πολλοί εκ των οποίων είναι ημικατεστραμμένοι, παραμένουν για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα άπλυτοι. Συνεχώς και αδιαλείπτως, σε καθημερινή βάση, εσείς ως δημοσιογράφοι, ασκείτε κριτική για την κατάσταση που βρίσκεται η Πόλη μας όσον αφορά τον τομέα της καθαριότητας και δεν αποτελεί μόνο δική μας διαπίστωση.
Μία βόλτα δε στις συνοικίες της Πόλης αλλά κυρίως στις Τοπικές Κοινότητες, τις βραδινές ώρες, θα σας πείσει και για την κριτική που ασκούμε στον τομέα του ηλεκτροφωτισμού.
Κατά συνέπεια δεν δικαιολογείται μια τέτοια υπέρογκη αύξηση στα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού που εμφανίστηκε από την μεριά της Δημοτικής Αρχής και ως εξισορροπητική στις υπάρχουσες διαφορές μεταξύ των πρώην Καποδιστριακών Δήμων του Καλλικρατικού Δήμου Καρδίτσας.
Ας είμαστε όμως σοβαροί. Η ποσοστιαία αύξηση των τελών ανέρχεται με βάση τους δικούς μας υπολογισμούς σε 18,86% στο σύνολο του Καλλικρατικού Δήμου ( όσον αφορά τις κατοικίες, διότι για τα καταστήματα και τις επιχειρήσεις η αύξηση είναι μεγαλύτερη), Το ποσοστό αυτό, που εκ πρώτης όψεως μπορεί να εκπλήσσει, τεχνηέντως αποκρύπτεται από την Δημοτική Αρχή και προκύπτει τόσο διογκωμένο διότι επιβάλλεται στο 45829/55216=83% του πληθυσμού του Δήμου. Δηλαδή αυξάνουμε κατά 19,05% και 95,31% !!!!!! τα τέλη στις κατοικίες στην Καρδίτσα και την Καρδιτσομαγούλα και τις υπόλοιπες Τ.Κ. του Δήμου Καρδίτσας αντίστοιχα και κατά 17,48% στον πρώην Δήμο Κάμπου, αλλά ο πληθυσμός των ανωτέρω ενοτήτων αποτελεί το 83% του συνολικού πληθυσμού του Καλλικρατικού Δήμου Καρδίτσας.
Αυτή η αύξηση θα έχει σαν αποτέλεσμα τα έσοδα του Δήμου από τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού να εκτοξευτούν στο ποσόν των 4500000 € αυξημένα σε απόλυτα νούμερα κατά 700000 € και μάλιστα σε χαλεπούς οικονομικά καιρούς για τους δημότες μας.
Πως προκύπτει το νούμερο αυτό.
Έσοδα βεβαιωθέντα μέχρι 30/9/2014 2822781,66 €
Εκτίμηση εσόδων μέχρι 31/12/2014 4/3*2822781,66=3763708,88 €
Αύξηση 18,86% 18,86%*3763708,88= 709835,50 €.
Να σημειωθεί ότι λόγω της μείωσης μισθών και προσωπικού στον τομέα καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού τα έξοδα της συγκεκριμένης Υπηρεσίας είναι πολύ πιθανόν να ελαττωθούν και ένα τέτοιο στοιχείο λόγω του χαρακτήρα των τελών ως ανταποδοτικά μπορεί να οδηγήσει και σε μείωση ακόμη των τελών αν δεν υπάρξει βελτίωση στις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Προϋπολογισμός του Δήμου για το έτος 2015
Αναγνωρίζουμε και κατανοούμε το γεγονός ότι εδώ και πολύ καιρό η Οικονομική Υπηρεσία, με την αρμόδιο Αντιδήμαρχο και τον Διευθυντή της, προσπάθησαν να συντάξουν, μέσα στα ασφυκτικά νομοθετικά πλαίσια του Καλλικράτη και κάτω από τον οικονομικό στραγγαλισμό που οδήγησαν τους ΟΤΑ οι μνημονιακές πολιτικές της συγκυβέρνησης ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, έναν προϋπολογισμό. Εκείνο όμως που δεν μπορούμε να αναγνωρίσουμε και να κατανοήσουμε είναι ότι, η κατά τα άλλα «ανεξάρτητη» πολιτικά προεκλογική παρουσία του Δημάρχου και του συνδυασμού του δεν αφιερώνουν στις πολυσέλιδες εισηγήσεις τους ούτε μία αράδα καταγγελίας ή κριτικής έστω στους πρωτεργάτες της κεντρικής πολιτικής σκηνής που δημιούργησαν τις προϋποθέσεις μετατροπής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε όργανο διεκπεραίωσης των επιλογών της, κατ΄ επιταγή της Τρόικα και των φορέων της πολιτικής του άκρατου νεοφιλελευθερισμού.
Δεν ασκεί ουδεμία κριτική στους συντελεστές και άκριτους υποστηρικτές αυτής της πολιτικής που είναι οι ντόπιοι παράγοντες – βουλευτές της ΝΔ που από τη μια χύνουν τα κροκοδείλια δάκρυά τους για την συνεχή υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου των συμπολιτών μας και του ρόλου του Δήμου στην αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και από την άλλη είναι αυτοί που ψηφίζουν την διάλυση των εργασιακών σχέσεων και του κοινωνικού κράτους, τις διαθεσιμότητες και τις μαζικές απολύσεις, την μείωση μισθών και συντάξεων, τον οικονομικό στραγγαλισμό των ΟΤΑ και την ανάθεση αρμοδιοτήτων στην ΤΑ χωρίς την ταυτόχρονη μεταφορά πόρων. Βέβαια ο στόχος αυτής της πολιτικής είναι η μετατροπή της ΤΑ σε ολίγον Τοπική και καθόλου Αυτοδιοίκηση, με την απαξίωση των υπηρεσιών που αυτή προσφέρει στους Δημότες και την παραχώρηση των υπηρεσιών αυτών σε ιδιώτες. Εργαλείο σε αυτές τις επιδιώξεις αποτελεί ο Καλλικράτης, γι΄ αυτό και καλούμε τον Δήμαρχο και την Δημοτική Αρχή, έστω και αργά να τον καταδικάσουν και να συνταχθούν με τις δυνάμεις εκείνες που παλεύουν για την κατάργησή του.
Ο προϋπολογισμός και ο τρόπος που συντάχθηκε απέχει παρασάγγας από την δική μας θεώρηση για τον τρόπο που θα έπρεπε να συνταχθεί. Είναι ο συμμετοχικός προϋπολογισμός, που συνδυάζει στοιχεία άμεσης και αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, όπου οι λαϊκοί εκπρόσωποι συζητούν και εγκρίνουν, με «δέσμευση εντολής», τις κατευθυντήριες γραμμές για τις δαπάνες της πόλης. Μια τέτοια διαδικασία θα μας έβρισκε σύμφωνους και έτοιμους να ψηφίσουμε έναν προϋπολογισμό που θα είχε ως κυρίαρχο στοιχείο τη συμμετοχή των πολιτών στην σύνταξή του αλλά και στον έλεγχο υλοποίησής του.
Αντ΄ αυτού έχουμε μπροστά μας τον δικό σας προϋπολογισμό, έναν προϋπολογισμό διεκπεραιωτικό, που τακτοποιεί τα πενιχρά έσοδα τα προερχόμενα από το Κράτος (ΚΑΠ) για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών του Δήμου, άλλα έσοδα προερχόμενα από ανταποδοτικές υπηρεσίες που επιστρέφουν στις ίδιες υπηρεσίες και διάφορα άλλα τακτικά και έκτακτα έσοδα του Δήμου το ύψος των οποίων καταδεικνύουν την αδυναμία της Δημοτικής Αρχής να τα αυξήσει αξιοποιώντας τα οποιαδήποτε Εθνικά και Ευρωπαϊκά Προγράμματα τελούν εν εξελίξει και τούτο γιατί δεν βρίσκεται σε ετοιμότητα αλλά ούτε πρόκειται να βρεθεί δεδομένου ότι στο Τεχνικό Πρόγραμμα απουσιάζουν τα στοιχεία εκείνα που θα τον οδηγήσουν σε αυτή.
Ο προϋπολογισμός δεν έχει διεκδικητικό χαρακτήρα, δεν χαρακτηρίζεται δηλαδή από τα στοιχεία εκείνα που σηματοδοτούν αφενός μεν την διεκδίκηση πολιτικής λύσης στην υπόθεση του χρέους (το είχαμε επισημάνει και κατά την συζήτηση για την ρύθμιση των δανείων του Δήμου με την ALPHA BANK), αφετέρου δε την διεκδίκηση από το Κράτος της αύξησης των επιχορηγήσεων στα πλαίσια των προ Καλλικράτη εποχών με την ανάπτυξη διεκδικητικού κινήματος όλων των Δήμων και την απαίτηση από την ΚΕΔΕ να παίξει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο και όχι τον ρόλο του ιμάντα μεταβίβασης της κυρίαρχης πολιτικής γραμμής στους Δήμους.
Τέλος ο Προϋπολογισμός δεν είναι υλοποιήσιμος ως έχει. Η Δημοτική Αρχή θα αναγκαστεί να παρουσιάσει σε επόμενα Δημοτικά Συμβούλια αναμορφώσεις όχι τόσον τακτοποιητικού χαρακτήρα όσον για να καλύψετε αναγκαίες δαπάνες για τις οποίες δεν υπάρχουν σήμερα έσοδα για τον ισοσκελισμό τους. Για τους παραπάνω λόγους η παράταξή μας καταψήφισε τον προϋπολογισμό.