Είναι κοινά παραδεκτό πως η χώρα μας τα τελευταία χρόνια βιώνει οικονομική κρίση, τεράστια οικονομική ύφεση και πολλά νοικοκυριά υφίστανται οικονομική ασφυξία. Πάνω από 14 χιλιάδες επιχειρήσεις κατέβασαν ρολά από την αρχή του χρόνου σε όλη την Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου.
Η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, τα capital controls, η έλλειψη ρευστότητας, η αύξηση της φορολόγησης και των ασφαλιστικών εισφορών, η υπερχρέωση δημιούργησαν να θανατηφόρο «κοκτέιλ» για την ελληνική επιχειρηματικότητα με αποτέλεσμα χιλιάδες λουκέτα και χαμένες θέσεις εργασίας για πολλές επιχειρήσεις και καταστήματα.
Στη τοπική αγορά Σοφάδων τέτοιου είδους φαινόμενα σπανίως παρατηρούμε διότι οι δημότες Ρομα του δήμου Σοφάδων αφήνουν πάνω από μισό εκατομμύριο ευρώ μηνιαίως στη τοπική αγορά της πόλης των Σοφάδων με τα χρήματα που λαμβάνουν από τα επιδόματα ως πολύτεκνοι, δικαιούχοι του προγράμματος ΚΕΑ, συνταξιούχοι αναπηρίας πρόνοιας, συνταξιούχοι γήρατος κτλ. Γεγονός που σημαίνει πως υπάρχει σταθερή οικονομική αγοραστική δύναμη καταναλωτών Ρομάστη τοπική αγορά της πόλης των Σοφάδων.
Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί στο επιχείρημα πως οι επιχειρήσεις της τοπικής αγοράς των Σοφάδων80% στηρίζονται στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών Ρομά.
Σε περιόδους οικονομικής ασφυξίας και κρίσης της χώρας οι συνδημότες μας Ρομά αφήνουν τα χρήματα που περνούν από τα επιδόματα και της εργασία τους στη πόλη των Σοφάδων και οι επιχειρηματίες επιβιώνουν καλύπτοντας τις οικογενειακές ανάγκες και ανταποκρίνονται στις επαγγελματικές τους υποχρεώσεις όπως φόρους στο κράτος, ανταποδοτικά τέλη στο δήμο μας ( ΔΕΥΑΣ, ΔΕΗ. κτλ ).
Ένας έμπειρος οικονομολόγος και πολιτικός αναλυτής θα υποστήριζε την άποψη πως αυτό που συμβαίνει με τους Ρομά να ξοδεύουν την ίδια μέρα όσα περνούν τόσο από την εργασία τους όσο κα από τις κρατικές παροχές είναι πολύ σημαντικό όφελος για την οικονομική ανάπτυξη και για τη τοπική κοινωνία.
Φανταστείτε την τοπική αγορά των Σοφάδων χωρίς την ύπαρξη των Ρομά στο δήμο μας.Θα είχαμε τεράστιες οικονομικές συνέπειες στη τοπική οικονομία, όπως τεράστια ανεργία σε όλες τις ηλικίες, 70% των επιχειρήσεων όπως κρεοπωλεία, σούπερ μάρκετ, fastfood, φαρμακεία, αρτοποιία, πρατήρια καυσίμων κ.ά θα είχαν βάλει λουκέτο ή θα μετακόμιζαν σε άλλες περιοχές του νομού μας. Θεωρώ πως η πόλη των Σοφάδων χρειάζεται τους δημότες Ρομάασχέτως πως κάποιοι άλλοι έχουν διαφορετική άποψη. Χρειαζόμαστε τους Ρομά διότι στο δήμο Σοφάδων σχεδόν το 90% της περιοχής είναι αγροτική που σημαίνει για να καλλιεργήσουμε τα χωράφια μας χρειαζόμαστε σταθερό άφθονο και εφεδρικό δυναμικό δυναμικό εργατών γης. Τους χρειαζόμαστε διότι το 70% του γενικού πληθυσμού του νομού μας ψωνίζει φθηνά προϊόντα από τους πλανόδιους εμπόρους. Τους χρειαζόμαστε διότι έχουν μία μεγάλη εκλογική δύναμη και καθορίσουν το αποτέλεσμα στις εκλογές υπερ της έδρας της πόλης μας.Σπουδαίας σημασίας στην συνεισφορά της ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας είναι η συμβολή των εργατών γης, των πλανόδιων εμπόρων και των μουσικών της περιοχής μας που τα χρήματα τους αφήνουν στα καταστήματα της πόλης των Σοφάδων.
Η ύπαρξη των Ρομά στη πόλη των Σοφάδων είναι πολύ σημαντική και ιστορική. Αν υποθέσουμε ότι οι 5.000 – 6.000 δημότες Ρομά κατά προσωπική μου προσέγγιση φύγουν από την έδρα του δήμου Σοφάδων όπως ορισμένοι διαδίδουν στα χωριά και στα καφενεία για ψηφοθηρικούς λόγους και μετακομίσουν π.χ στο πρώην δήμο Άρνης, ξέρετε τι σημαίνει αυτό;
Αυτόματα η πόλη των Σοφάδων χάνει την έδρα του δήμου, το αστυνομικό τμήμα, το κέντρο υγείας, πολλές δημόσιες υπηρεσίες, την κεντρική εμπορική δραστηριότητα της τοπικής αγοράς και πολλά άλλα προνόμια. Η εμπειρία μας έδειξε πως ήδη έφυγε η εφορία από τη πόλη, παρ’ όλου που κάποιοι επικαλέστηκαν επανειλημμένα την ύπαρξη των Ρομά για να σταματήσει αυτό το μέτρο της Κυβέρνησης.
Το πιο σημαντικό που θα χάσει η πόλη των Σοφάδων είναι η ΣΑΤΑ των μόνιμων δημοτών Ρομα, που υπολογίζεται στα 110.000 ευρώ ετησίως. Φανταστείτε 85 χρόνια οι δημότες Ρομά δεν πήραν τη ΣΑΤΑ που δικαιούταν και τα λεφτά αυτά πήγαν σε έργα της πόλης των Σοφάδων. Γι’ αυτό το λόγο βλέπουμε ερείπια και τριτοκοσμικές συνθήκες στον οικισμό. Αν κάποιος κάνει μια βόλτα μες στον οικισμό θα διαπιστώσει πως οι Τσιγγάνικοι Οικισμοί στερούνται βασικών δομών και υποδομών. Υπάρχει έλλειψη παιδικών χαρών όπου 1.200 περίπου παιδιά στερούνται αυτό το αγαθό, δεν υπάρχουν αθλητικές εγκαταστάσεις για τους Τσιγγάνους ποδοσφαιριστές και αθλητές όπου 50% των τοπικών αθλητικών ομάδων και σωματείων στηρίζονται σε παίχτες του οικισμού.
Με ρωτάνε πάρα πολύ συμφοιτητές μου, – από πού είσαι Παναγιώτη; και ντρέπομαι να τους περιγράψω τον χωριό μου. Ένα χωριό που αν μοιράσουμε τους κατοίκους ανά 200 οικογένειες βγαίνουν 15 χωριάδηλαδή 3.000 κατοίκους σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταία απογραφής το 2011. Ένα χωριό χωρίς δρόμους, χωρίς πεζοδρόμια, χωρίς αποχετευτικό δίκτυο, χωρίς βασικές στοιχειώδης συνθήκες διαβίωσης. Ένα χωριό που ο πληθυσμός του αυξάνεται μέρα με την ημέρα. Ένα χωριό γεμάτο παραπήγματα με χωματόδρομους χωρίς προοπτικές ανάπτυξης. Ένα χωριό με πολλές μετά διδόμενες ασθένειες προς το γενικό πληθυσμό. Τα λέω τώρα για να γίνουν ολοκληρωμένες παρεμβάσεις πριν έρθει το κακό.
Αν τα αφήσουμε αυτά να διαιωνίσουν και αρκεστούμε στους εσωκομματικούς μας ενδοιασμούς, και φοβηθούμε το πολιτικό κόστος είμαι σίγουρος η εγκληματικότητα και η παραβατικότητα θα αυξηθεί στους Σοφάδες μετά το 2019 στα ύψη, αφού προηγούμενος οι μορφωμένοι Τσιγγάνοι και οι νέα γενιά των Ρομά καθώς και μερικές καλές οικογένειες θα φύγουν από τον οικισμό και θα μείνουν πίσω οι ταραξίες και σε συσχέτιση με την μετακόμιση των νέων ΣοφαδιτώνΜπαλαμε και τη γήρανση της τρίτης ηλικίας, η κατάσταση θα είναι μη διαχωρίσιμη. Εγώ είμαι νέος επιστήμονας και γύρισα στο τόπο μου να βοηθήσω όχι μόνο τους Ρομά άλλα και τους Μπαλαμό.
Εφόσον ζούμε σε μια δημοκρατική πλουραλιστική κοινωνία με βασικά δημοκρατικά στοιχεία ισότητας, ισονομίας, δικαιοσύνης και διαφάνειας.Γιατί το δικό μου χωριό να μην έχει τις υποδομές και τις δομές όπως άλλωστε έχουν τα 32 χωριά του δήμου μας; Γιατί το δικό μου χωριό να μην συμμετέχει ισότιμα σε όλα τα δρώμενα του τόπου όπως όλα τα χωριά, στη παιδεία, στον αθλητισμό, στη πολιτική, στη στέγαση στο πολιτισμό κ.ά. Γιατί δηλαδή όλοι αυτοί που υπηρέτησαν το δήμο Σοφάδων, ξεχώρισαν τους δημότες σε παιδιά και παραπαίδια, σε πολίτες Α και Β κατηγορίας και δεν έκαναν τίποτα για να βελτιώσουν τη ποιότητα ζωής και αυτών των ανθρώπων. Και καλείται η σημερινή δημοτική αρχή να δώσει λύσεις σε ένα πρόβλημα που οι άλλοι άφησαν.
Εμείς αλλάξαμε, κάνε ένα βήμα παραπάνω, σπουδάσαμε παιδιά και πλέον ψηφίζουμε κατά συνείδηση χωρίς 20 ευρώ. Εμείς αλλάξαμε, οι άλλοι πότε θα αλλάξουν;
Μας λέγανε κάποτε, οι «δήθεν μορφωμένοι» δεν μπορούμε να βάλουμε Τσιγγάνο υποψήφιο στο ψηφοδέλτιο του συνδυασμού, διότι δεν ξέρει γράμματα, και δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του ρόλου του δημοτικού συμβούλου ή του αντιδημάρχου.
Μα η δικιά μου εμπειρία έδειξε πως από την εποχή του Δαψαρά έως σήμερα αυτοί που υπηρέτησαν την τοπική αυτοδιοίκηση ως αιρετοί ελάχιστοι ήταν σπουδαγμένοι. Χωρίς να θέλω να μειώσω και να προσβάλω μερικούς συναδέλφους μου, τους οποίους εκτιμώ και σέβομαι ιδιαίτερα στο σημερινό Δ.Σ του δήμου μας, οι περισσότεροι έχουν γνώσεις τουλάχιστον λυκείου και παρατηρώ πως τα καταφέρνουν μια χαρά στα κοινά.
Και αναρωτιέμαι γιατί ήθελαν από τους Τσιγγάνους μορφωμένους αιρετούς; Μήπως αυτός δεν ήταν ο αυτοσκοπός άλλα υπονοούσαν κάτι άλλο; Τώρα που η πόλη των Σοφάδων έχει επιστήμονές Ρομά στο ενεργητικό της, τι θα βρουν να πουν στη κοινωνία;
Μας κατηγορούσαν και έλεγαν,ότι οι Τσιγγάνοι πληρώνονται στις εκλογές γι’ αυτότο λόγο δεν έχουν ίσα δικαιώματα με τους άλλους δημότες στο δήμο. Για 85 χρόνια επικρατούσε αυτή η άποψη διότι βόλευε πολλούς για πολλούς λόγους.
Τώρα όμως που μάθαμε γράμματα σχεδόν όλοι οι Τσιγγάνοι και που έχουμε παιδιά με επιστημονικές γνώσεις και που οι περισσότεροι ψηφίζουν κατά συνείδηση, τι άλλο θα βρουν να μας πουν;
Προκαλώ τους τοπικούς βουλευτές, ή τους αιρετούς της τοπικής αυτοδιοίκησης να μας πουν ότι εμείς δώσαμε λεφτά στους Ρομά στις εκλογές 2014 και 2015 μετά τη δικιά μου εμπλοκή στη πολιτική;
Αν αυτή τη φορά συνεχίσουν τις ίδιες τακτικές και πολιτικές του βαρύ παρελθόντος με τα μέλανα χρώματα, τότε θα λάβουμε και εμείς άλλα μέτρα. Και δεν θα μείνουμε με τα χέρια σταυρωμένα όπως οι αγράμματοι παππούδες μας. Και αυτή τη φορά τα μέτρα θα είναι τόσο σκληρά που θα στεναχωρήσουν πολλούς φίλους των Τσιγγάνων.
Ευτυχώς η σημερινή δημοτική αρχή του Δήμου Σοφάδων έμπρακτα έδειξε πως δεν κάνειδιακρίσεις και δεν ακολουθεί τέτοιους είδους πρακτικές. Επίσης έδειξε πως δεν συμμερίζεται απόψεις του παρελθόντος και αυτό διαπιστώθηκε με τη δικιά μου επιλογή στο ψηφοδέλτιο του συνδυασμού της διαδημοτικής πρωτοβουλίας. Άλλωστε αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι το γεγονός πως η δημοτική αρχή ήδη έχει έτοιμες και ώριμες τρεις μελέτες τις οποίες έχει καταθέσει και αναμένουμε την έγκριση για τη χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους.
Όσο καιρό θα είμαι το τιμόνι της τοπικής αυτοδιοίκησης από τη θέση που ο λαός με επέλεξε με ξεκάθαρή εκλογική εντολή ως πρώτος δημοτικός σύμβουλος στη προτίμηση του εκλογικού σώματος σε σταυρούς της έδρας του δήμου με 538 μονοσταυρία, δεν θα επιτρέψω λάθη του παρελθόντος, η δικιά μου εκλογή στο δήμο Σοφάδων θέλω να σηματοδότηση την κοινωνική αλλαγή τόσο στη διαχείριση των σοβαρών θεμάτων του δήμουόσο και στην εκπροσώπηση ισοτιμίας και ισονομίας όλων δημοτών στο δήμο Σοφάδων χωρίς διακρίσεις και διαχωρισμούς άλλωστε το αντικείμενο σπουδών μου και η δουλειά μου αυτή είναι.
Η δικιά μου εκλογή έχει στόχο την κοινή συνύπαρξη των δημοτών Ρομά με τους Μπαλαμέ. Η εντολή που πήρα από τους δημότες είναιμόνο μία, η κοινή ωφέλεια και των δύο κοινωνιών, από τη μία επιθυμώ την κοινωνική ένταξη των Ρομά στη τοπική κοινωνία των Σοφάδων με ίσες υποχρεώσεις και δικαιώματα πράγμα για το οποίο εργάζομαι οργανωμένα, συστηματικά και συντονισμένα με τις υπηρεσίες του δήμου καθώς και με τα κρατικά και ευρωπαϊκά όργανα και από την άλλη επιδιώκω τηνβελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών Μπαλαμέ και των 32 χωριών γι’ αυτό και άλλωστε ψηφίζω όλα τα θέματα κατά συνείδηση.
Αν αυτό δεν επιτευχθεί όχι από δικιά μου αδυναμία αλλά από άλλων υστεροβουλία(προφανώς μακριάαπό μένα τέτοιου είδουςχαρακτηρισμούς από το στόμα μου στο Δήμαρχο), τότε θα αποχωρήσω από τα κοινά και θα ασχοληθώ με την προσωπική μου καριέρα και με τις σπουδές μου.
Τότε φοβάμαι πολύ πως θα ξανά γυρίσουμε σε τακτικές και πρακτικές του παρελθόντος με τα μελανά χρώματα,με πολλές συνέπειες και κινδύνους της τοπικής κοινωνίας των Σοφάδων.
Όπως όλοι μας γνωρίζουμε οιι αιρετοί έρχονται και παρέρχονται και τα προβλήματα θα μείνουν άλυτα και θα διαιωνίζουν για πολλά χρόνια στη πόλη των Σοφάδων για τις επόμενες γενιές. Οι επόμενες γενιές των Σοφαδιτώνθα καλεστούν να βρουν λύσεις σε πρόβλημα που οι γονείς τους, ή συγγενείς τους ή οι φίλοι τους δεν άγγιξαν και δεν μπόρεσαν να λύσουν άλλα απλά έγιναν παρατηρητές του προβλήματος. Μια ζωή το Τσιγγάνικο θέμα θα μείνει προβληματικό για πολλά χρόνια. Εγώ δεν επιθυμώ να γίνω παρατηρητής του προβλήματος, γι’ αυτό και επιζητώ τρόπους και λύσεις.
Χαρίτος Παναγιώτης
Δημοτικός Σύμβουλος στο δήμο Σοφάδων
Πρόεδρος της ΜΚΟΡομά Χωρίς Σύνορα
Απόφοιτος Δ.Π.Θ
Μεταπτυχιακός φοιτητής
ΕΚΠΑ& Πανεπιστημίου Βόλου.