Την Τρίτη 13 Φεβρουαρίου 2018 πραγματοποιήθηκε στις 6.00 το απόγευμα στο πνευματικό κέντρο του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης το 4ο σεμινάριο κατηχητών της Ιεράς Μητροπόλεως μας, με ομιλητή τον Αιδεσιμολογιώτατο πρωτοπρεσβύτερο π. Αλέξανδρο Καριώτογλου κληρικό της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Με θέμα: Τα χαρακτηριστικά της κατήχησης.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας καλωσόρισε και ευχαρίστησε θερμά τον π. Αλέξανδρο Καριώτογλου για την τιμή που μας έκανε να είναι ομιλητής στο 4ο σεμινάριο των κατηχητών. Ευχαρίστησε και τους κατηχητές για την παρουσία τους αλλά και για το θεάρεστο έργο που επιτελούν πάντα με πολύ αγάπη, σεβασμό και υπευθυνότητα.
Ο π. Αλέξανδρος στην πολύ ωραία ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Η κατήχηση δεν αποτελεί έργο προσηλυτισμού πιστών στην εκκλησιαστική κοινότητα. << Κατήχηση είναι ο τύπος της διδαχής που εισάγει τον πιστό στις αλήθειες της πίστης>>. Ο προσηλυτισμός φέρει από τη φύση του το στοιχείο του καταναγκασμού, ενώ η κατήχηση είναι κίνηση του κατηχούμενου προς τον κατηχητή περισσότερο από τη στιγμή που επιθυμεί να γνωρίσει την αλήθεια της Εκκλησίας. Η Εκκλησία δεν στρατολογεί οπαδούς. Η Εκκλησία φροντίζει για την πνευματικότητα τους.
Η κατήχηση δεν είναι έργο ηθικοποίησης των πιστών, αλλά μετάδοση ήθους. Η Εκκλησία δεν ενδιαφέρεται για τη συμπεριφορά, κάτι το οποίο είναι εντελώς εξωτερικό, αλλά για την οικοδόμηση του ήθους τους, του τρόπου ζωής τους, ώστε να είναι σύμφυτο με το ήθος του Κυρίου.
Η κατήχηση προϋποθέτει τη συνεχή κατάρτιση του ποιμένα και των στελεχών του. Και η γνωστική κατάρτιση περιλαμβάνει τη μελέτη της Αγίας Γραφής, ο εργάτης του ευαγγελίου πρέπει να μελετάει την Αγία Γραφή. Η ερμηνεία των γραφών δεν είναι έργο του καθενός, ωστόσο η μελέτη τους είναι υποχρέωση όλων, επειδή ο λόγος της Βίβλου στηρίζει και γίνεται οδηγός στην πνευματική ζωή. Ένας κληρικός δεν είναι δυνατό να μην εφοδιάζεται ψυχικά και να μην << ανανεώνει τις μπαταρίες του>> πνευματικά. Έπειτα το κατηχητικό έργο μιας ενορίας είναι ανάγκη να στηρίζεται στις επιταγές του Ευαγγελίου. Πέρα από την μελέτη του Ευαγγελίου και για καλύτερη κατανόηση του είναι αναγκαία η προσφυγή στα κείμενα των πατέρων της Εκκλησίας και κάθε όχι απλά ωφέλιμου βιβλίου, αλλά κάθε βιβλίου που μπορεί να συγκροτήσει την προσωπικότητα και των δύο πλευρών και της πνευματικής και της γνωστικής.
Αν το έργο της κατήχησης είναι υπόθεση και έγνοια όλης της εκκλησιαστικής κοινότητας θα χρειαστεί μέσα από την κοινότητα αυτή να επιλεγούν κατάλληλα πρόσωπα που θα βοηθήσουν στο έργο αυτό είτε έμμεσα, είτε άμεσα. Οι κατηχητές κατ΄αρχήν με επί κεφαλής τον ποιμένα θα πρέπει να είναι πρόσωπα που να πιστεύουν στο έργο αυτό, να είναι καταρτισμένοι, άνδρες και γυναίκες, άνθρωποι με όρεξη και φαντασία και πνευματικότητα, όπως ακριβώς καθορίζει ο Απ. Παύλος λέγοντας στον Τιμόθεο: << Απόφευγε τις επιθυμίες της νεότητας. Να αγωνίζεσαι για τη δικαιοσύνη, την πίστη, την ειρήνη, μαζί με εκείνους που ομολογούν με καθαρή καρδιά ότι ανήκουν στον Κύριο. Μην παίρνεις μέρος σε ανόητες και ανώφελες συζητήσεις γιατί ξέρεις καλά ότι καταλήγουν σε φιλονικίες. Και ο δούλος του Κυρίου δεν πρέπει να φιλονικεί αλλά να είναι ήπιος απέναντι σε όλους, πρόθυμος να διδάξει, ανεκτικός. Και πρέπει η πίστη να είναι βιωματική. Όταν η πίστη γίνεται βίωμα, ο μεν κατηχητής ενδυναμώνεται στο έργο του, ο δε κατηχούμενος στηρίζεται πνευματικά. Και τέλος ο π. Αλέξανδρος ανέφερε πολλά παραδείγματα και καθήλωσε με την αμεσότητα του λόγου του όλους τους κατηχητές.
Το 5ο Σεμινάριο των κατηχητών θα γίνει την Τρίτη 13 Μαρτίου με ομιλητή τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη π. Διονύσιο Ανθόπουλο, υπεύθυνο του γραφείου νεότητος της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας Ναούσης και Καμπανίας. Με θέμα: ΄΄Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή στα μάτια των παιδιών΄΄