Η αθέατη όψη της (αυτο)αξιολόγησης εκπαιδευτικών και μονάδων με κονδύλια του ΕΣΠΑ μέσω του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) – Παλιοί γνώριμοι οι νέοι «αξιολογητές»
Με 58.560 υπογραφές, δηλαδή το 93% των ενεργών εκπαιδευτικών, εκφράστηκε το πρώτο βήμα της καθολικής αντίδρασης των δασκάλων και των νηπιαγωγών της χώρας στην προωθούμενη αξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Παράλληλα, σε όλο τον χώρο της σχολικής εκπαίδευσης (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια), εκατοντάδες σύλλογοι διδασκόντων απορρίπτουν τη συγκρότηση των ομάδων εργασίας, αγνοώντας τις απειλές, την παραπληροφόρηση και τις μεθοδεύσεις του υπουργείου Παιδείας και των μηχανισμών του.
Επιμένει το υπουργείο
Και ενώ η μάχη αυτή συνεχίζεται, μια αθέατη πλευρά δίνει ακόμη μια διάσταση στην επιμονή του υπουργείου Παιδείας και των επιτελών του να «περάσουν» με κάθε τρόπο την αυτοαξιολόγηση–αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Με μια απλή επίσκεψη στην ιστοσελίδα του προγράμματος ΕΣΠΑ, αλλά και στον χώρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) μπορεί κανείς να διαπιστώσει τον χορό των εκατομμυρίων ευρώ, που έχει στηθεί γύρω από την αυτοαξιολόγηση-αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Σύμφωνα με τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Αλέξανδρος Δελμούζος» είναι «λυπηρό να διαπιστώνει κανείς πως το ΙΕΠ της χώρας μας, αντί να ανοίγει νέους ορίζοντες στην εκπαίδευση, στηρίζοντας τον μαχόμενο εκπαιδευτικό της τάξης και να παράγει επιστημονικό έργο, καθορίζει τη στάση του με μοναδικό γνώμονα την απορρόφηση κονδυλίων από το ΕΣΠΑ και εξαντλεί σχεδόν όλη του τη δράση στη διαχείριση των κονδυλίων αυτών, φτάνοντας στο σημείο να ασχολείται με τις μερίδες μπιφτεκιών και βουτημάτων των γευμάτων των σεμιναρίων».
Τα τεράστια ποσά και η αγωνιώδης προσπάθεια είσπραξής τους μπορούν να ερμηνεύσουν την επιμονή του ΙΕΠ να συγκροτηθούν πάση θυσία οι λεγόμενες «ομάδες εργασίας» στις σχολικές μονάδες, δίνοντας αγώνα, για να υποτάξει τους διευθυντές των σχολικών μονάδων και να κάμψει την αντίσταση του εκπαιδευτικού κινήματος.
Ακριβοπληρωμένοι
Προκαλεί επίσης αγανάκτηση στην πλειονότητα των εκπαιδευτικών που διαπιστώνουν ότι σε αυτή την πρωτοφανή αυταρχική επιχείρηση του υπουργείου Παιδείας για τη χειραγώγησή τους, επιχείρηση που οδηγεί στην κατάργηση κάθε έννοιας παιδαγωγικής και δημοκρατικής ελευθερίας στα σχολεία, πρωτοστατούν και πάλι τα ίδια πρόσωπα, γνωστά στην εκπαιδευτική κοινότητα από τις διάφορες θέσεις της εκπαίδευσης που κατείχαν και κατέχουν πολλά χρόνια τώρα, ως πολυθεσίτες τις περισσότερες φο-ρές, ακόμη και ως συνταξιούχοι, προσπαθώντας να πείσουν ακόμη και σήμερα πως κομίζουν το νέο και ότι διαχρονικά είναι οι μοναδικοί κάτοχοι της επιστημονικής αλήθειας για τα παιδαγωγικά ζητήματα στη χώρα μας.
Πρόσωπα, τα οποία είχαν συναντήσει οι σημερινοί εκπαιδευτικοί ως καθηγητές στις Παιδαγωγικές Ακαδημίες πριν από 20 και 30 χρόνια, στη μετεκπαίδευση, στα Παιδαγωγικά Τμήματα, στην Εξομοίωση, στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Είναι απαράδεκτο τη στιγμή που οι εκπαιδευτικοί της τάξης έχουν εξαθλιωθεί οικονομικά με μισθούς πείνας, χωρίς διορισμούς, αποσπάσεις και μεταθέσεις οι «αξιολογητές» τους να αμείβονται με προκλητικούς μισθούς.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με όσα καταγγέλλει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Αλέξανδρος Δελμούζος»:
* Ο πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αμείβεται με 62.400 ευρώ τον χρόνο, δηλαδή, με 5.200 ευρώ τον μήνα.
* Ο διευθυντής με 37.900 ευρώ τον χρόνο, δηλαδή με 3.158 ευρώ τον μήνα.
* Για τους 25 επιστημονικούς συνεργάτες προβλέπονται κονδύλια αμοιβής 830.000 ευρώ, δηλαδή, περίπου 2.766 ευρώ τον μήνα για κάθε έναν από αυτούς.
* Επίσης προβλέπεται το ποσόν των 21.600 € για αποζημιώσεις των μελών του συμβουλίου για τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις.
* Ακόμη προβλέπεται επιπλέον δαπάνη για έξοδα φιλοξενίας, πρόσκληση καθηγητών ΑΕΙ και επιστημόνων ημεδαπής και αλλοδαπής.
* Τέλος, 10.000 € ως επίδομα θέσης ευθύνης στον προϊστάμενο διεύθυνσης και 11.400 για τους προϊσταμένους των δύο τμημάτων που τη συγκροτούν, σύνολο 21.400 €.
* Στον διαδικτυακό τόπο του ΙΕΠ μπορεί να δει κανείς δεκάδες προϋπολογισμούς – προκηρύξεις – διαγωνισμούς που αφορούν την αυτοαξιολόγηση – αξιολόγηση και τη διάθεση – κατανομή των συγκεκριμένων κονδυλίων. Φαίνεται πως στην Ελλάδα ο ρόλος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής είναι καθαρά και μόνο διαχειριστικός.
ΕΡΕΥΝΑ – του Χρήστου Κάτσικα
Για την αντιγραφή
Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας