Πέρασε ένας μήνας από την προηγούμενη παρέμβασή μου σχετικά με την ουσιαστική εγκατάλειψη του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65). Ομολογώ ότι είμαι απογοητευμένος με τους εκπροσώπους μας στη Βουλή και την Αυτοδιοίκηση. Δυο – τρεις δηλώσεις για επικοινωνιακούς λόγους και αποκεί και πέρα, κατάθεση όπλων. Πλήρης συνθηκολόγηση.
Από τις συζητήσεις μου με κάποιους από τους παραπάνω η μέση εικόνα που έχω αποκομίσει είναι συμβιβασμός να μην πω ικανοποίηση, του στυλ “πάλι καλά που γίνεται και αυτό το κομμάτι”, παρά δικαιολογημένη οργή.
Και ρωτάω είναι δυνατόν; Είναι δυνατόν να επιτρέψουμε από τους πέντε αυτοκινητόδρομους να εγκαταλείπεται ουσιαστικά μόνο ο Ε65;
Θυμίζω ότι προτείνουν ένα «κολοβό έργο» από τον Δομοκό μέχρι τα Τρίκαλα, δηλαδή μόνο μέσα στον Θεσσαλικό κάμπο και αφήνουν απέξω τα δυο άκρα του αυτοκινητόδρομου, προς Λαμία και Εγνατία οδό που είναι και τα αναγκαία για να βγει η περιοχή μας από την οδική απομόνωση.
Δεν είναι βιώσιμος λένε κάποιοι. Δεν υπάρχουν λεφτά λένε κάποιοι άλλοι. Υπάρχει απάντηση και για τα δύο.
α) Βιωσιμότητα. Η βιωσιμότητα ενός δρόμου εξαρτάται από την προίκα που του δίνεις. Στην Ιόνια οδό δόθηκε προίκα – δηλαδή οδικό τμήμα που ο κατασκευαστής θα εισπράττει διόδια – εκτός από τον ίδια την οδό και το τμήμα Αθήνα – Καμένα Βούρλα. Δηλαδή ένα από τα καλύτερα φιλέτα. Στον δρόμο Κόρινθο – Πάτρα, δόθηκε επιπλέον προίκα το τμήμα Αθήνα – Κόρινθος, που και αυτό είναι φιλέτο. Για τις σήραγγες των Τεμπών δίνουν προίκα όλο το τμήμα από Μαλιακό μέχρι Κλειδί (διασταύρωση για Βέροια) μήκους 200 χλμ. Ξέρετε τι δόθηκε προίκα στον Ε65, το πέταλο το Μαλιακού μήκους 30 χλμ. Δηλαδή τίποτα. Και επειδή ήταν γνωστό ότι το έργο χωρίς προίκα δεν βγαίνει ειδικά για τον Ε65 προβλέφθηκαν τα λεγόμενα υβριδικά διόδια. Να παίρνει ένα συγκεκριμένο ποσό ο κατασκευαστής ετησίως και το κράτος να συμπληρώνει το υπολειπόμενο ποσό αν δεν επαρκούν οι εισπράξεις από τα διόδια. Ας ανταλλάξουμε την προίκα με την Ιόνια οδό και τότε να δούμε ποιό έργο είναι βιώσιμο. Έτσι κι αλλιώς η ίδια κοινοπραξία έχει και τα δυο έργα. Ας αφήσει τις κοροϊδίες ο αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, κ. Καλογιάννης, που εκλέγεται στα Γιάννενα και τον ενδιαφέρει η Ιόνια οδός.
β) Έλλειψη χρημάτων. Ωραία. Ας κοπούν 30 χιλιόμετρα από την Ιόνια οδό και να γίνει το τμήμα του Ε65, από Δομοκό μέχρι Λαμία ώστε να αποκτήσουμε τουλάχιστον πρόσβαση προς Αθήνα. Δεν χρειάζεται εξυπνάδα να καταλάβει κανένας ότι το πρόβλημα της Δυτικής Θεσσαλίας είναι ο Δομοκός κι όχι το οδικό τμήμα Καρδίτσα – Ν. Μοναστήρι. Αφού δεν υπάρχουν χρήματα δεν πρέπει να κοπούν τμήματα από όλους τους δρόμους, δηλαδή να υπάρξει δίκαια κατανομή των όποιων καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση των έργων; Γιατί πρέπει κάποιοι δρόμοι να ολοκληρωθούν στο σύνολό τους και να την πληρώσει μόνο ο Ε65 και η περιοχή μας; Μήπως γιατί ο κ. Καλογιάννης “καθάρισε” για την πατρίδα του και εμείς κοιτάμε τον ουρανό μετ’ άστρα;
Οφείλουμε να κατανοήσουμε ότι χωρίς σύγχρονο οδικό δίκτυο η Δυτική Θεσσαλία δεν έχει καμιά πιθανότητα να ανταγωνιστεί τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας. Δεν θα παραμείνει μόνο οδικά απομονωμένη αλλά και αναπτυξιακά καταδικασμένη.
Τι πρέπει να κάνουμε;
1. Να καταστήσουν σαφές με κοινή τους δήλωση, οι βουλευτές των περιοχών που περνάει ο Ε65 ότι τέτοια σύμβαση δεν περνάει από τη Βουλή.
2. Να δούμε τον πρωθυπουργό και τους αρχηγούς των κομμάτων αντιπροσωπεία από όλα τα κόμματα και τις παρατάξεις της αυτοδιοίκησης.
3. Αν δεν καρποφορήσουν τα παραπάνω να κάνουμε συμβολικές καταλήψεις δύο ωρών στην Εθνική οδό στο ύψος των Καμένων Βούρλων ενημερώνοντας τους διερχόμενους για την αδικία που υφίσταται η περιοχή μας.
4. Να μεταβεί το σύνολο των αιρετών α΄ και β΄ βαθμού και εκπροσώπων φορέων στο Υπουργείο Ανάπτυξης για συντεταγμένη διαμαρτυρία, δημιουργώντας πανελλήνιας εμβέλειας γεγονότα.
Έχουμε τα κότσια;
Ο Φώτης Αλεξάκος είναι:
Τοπογράφος Μηχανικός
Περιφερειακός Σύμβουλος
Πρ. Νομάρχης Καρδίτσας