Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός υπέγραψε τη σύμβαση για την εκπόνηση της «Μελέτη Παράκαμψης Σοφάδων», προϋπολογισμού 400.000 ευρώ με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Η μελέτη οδηγεί στη βελτίωση τμήματος της Εθνικής Οδού Ν. Μοναστήρι – Σοφάδες για την παράκαμψη του οικισμού των Σοφάδων. Ο νέος οδικός άξονας προβλέπεται να έχει συνολικό μήκος 3,8 χλμ., δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση διαχωρισμένης κυκλοφορίας, παράπλευρο δίκτυο συνολικού μήκους 6,5 χλμ. και δυο ισόπεδους κυκλικούς κόμβους, στην είσοδο – έξοδο στον οικισμό των Σοφάδων και στη σύνδεση της Εθνικής Οδού από το Ν. Μοναστήρι (όρια της Περιφέρειας Θεσσαλίας) έως το Δέλτα Καρδίτσας.
«Υπογράψαμε τη σύμβαση για την εκπόνηση της μελέτης που θα οδηγήσει στην κατασκευής της παράκαμψης των Σοφάδων. Σε συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες μας, επικαιροποιούμε τη μελέτη ενός οδικού έργου που βελτιώνει τις συνθήκες οδικής ασφάλειας στην Εθνική Οδό Ν. Μοναστήρι – Σοφάδες» δηλώνει ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας. «Έχει δυο ισόπεδους κυκλικούς κόμβους, αλλά συζητώντας με την τοπική κοινωνία θα δούμε αν χρειάζεται η κατασκευή και τρίτου κυκλικού κόμβου. Χρειάζεται η επικαιροποίηση της παλαιάς μελέτης προκειμένου να ωριμάσουμε το έργο και να οδηγηθούμε σε ένα σύγχρονο και ασφαλές έργο που θα ολοκληρώσει την οδική αρτηρία. Συνεχίζουμε με αμείωτο ρυθμό να σχεδιάζουμε σήμερα τη Θεσσαλία του αύριο» προσθέτει ο Περιφερειάρχης.
Το έργο
Η μελέτη χωροθετείται εντός των διοικητικών ορίων του Δ. Σοφάδων της ΠΕ Καρδίτσας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας και με αυτή ολοκληρώνεται το τμήμα της Ε.Ο. 30 από το Ν. Μοναστήρι (όρια της Περιφέρειας Θεσσαλίας) έως το Δέλτα Καρδίτσας.
Στην παρούσα μελέτη προβλέπεται η πλήρης μελέτη βελτίωσης της οδού με μήκος της κύριας αρτηρίας 3,8 km διαχωρισμένης κυκλοφορίας με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, παράπλευρο δίκτυο με τους απαιτούμενους ισόπεδους κόμβους.
Σε αντιστοιχία με τα κριτήρια κατάταξης των Οδών σύμφωνα με τις ΟΜΟΕ– ΛΚΟΔ, η μελετώμενη οδός θεωρείται οδός μεταξύ νομών/επαρχιών και συνεπώς κατατάσσεται στη κατηγορία οδών ΑΙΙ. Επιλέγεται διατομή με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση. Με βάση τα προβλεπόμενα από τις ΟΜΟΕ, προτείνεται η διατομή β4ν* με προσαρμογή της κεντρικής νησίδας στα μεγέθη των ΣΑΟ. Θα πρέπει να υπάρχει συνέχεια και ομοιομορφία της διατομής της αρτηρίας με την ολοκληρωμένη εργολαβία με τίτλο: «Ολοκλήρωση εργασιών της έκπτωτης εργολαβίας : Κατασκευή Ε.Ο. Ν. Μοναστήρι – Σοφάδες στο τμήμα από ΧΘ 9+274,59 (Γεφύρια) έως ΧΘ 17+811,35». Για το λόγο αυτό ο διαχωρισμός των ρευμάτων κυκλοφορίας προτείνεται να μελετηθεί με αμφίπλευρα μεταλλικά ΣΑΟ.
Η υφιστάμενη οδός είναι κατασκευασμένη επί χαμηλού επιχώματος ύψους μέχρι 2m. Η διαπλάτυνση της οδού, προβλέπεται ότι θα γίνει με επέκταση των υφιστάμενων επιχωμάτων.
Στα πλαίσια της μελέτης του συγκοινωνιακού έργου είναι απαραίτητη η μελέτη τουλάχιστον δύο (2) ισόπεδων κόμβων (Ι/Κ) .Οι πιθανές θέσεις των ισόπεδων κόμβων είναι:
- Κόμβος Κυκλικής Κίνησης (Κ3) τρισκελής περί τη Χ.Θ. 18+150 στην είσοδο της πόλης των Σοφάδων με πορεία κίνησης από το Ν. Μοναστήρι.
- Ι/Κ τετρασκελής περί τη Χ.Θ. 19+600 για τη σύνδεση της Ε.Ο. 30 με της Ε65 (Κεντρική Οδός).
Αλλά θα καθοριστούν στα πλαίσια της εκπόνησης της σύμβασης κατόπιν συνεννόησης με την τοπική κοινότητα.
Πρόκειται να γίνει επικαιροποίηση, συμπλήρωση ή και μερική τροποποίηση, σε περίπτωση που κριθεί αναγκαίο, της υπάρχουσας οριστικής μελέτης για την αρτηρία, μήκους περί τα 3,8 km.
Στο εξεταζόμενο τμήμα της οδεύσεως κρίνεται απαραίτητη η μελέτη παράπλευρων οδών εκατέρωθεν της αρτηρίας ώστε να είναι δυνατή η εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών και των κάθετων οδών. Το συνολικό μήκος των παραπλεύρων είναι περί τα 6,65 km. Αναλυτικότερα, προτείνεται η μελέτη δεξιού, με φορά κίνησης από το Ν. Μοναστήρι προς Σοφάδες, παράπλευρου μήκους 3,45 km ο οποίος θα διέρχεται από το υφιστάμενο τεχνικό γέφυρας του ποταμού Φαρσαλίτη. Επίσης προτείνεται η μελέτη αριστερού παράπλευρου από τη από τη Χ.Θ. 17+700 έως Χ.Θ. 21+150, με διακοπή στην περιοχή της γέφυρας Φαρσαλίτη (από Χ.Θ. 19+100 έως Χ.Θ. 19+600 περίπου) και συνέχιση αυτού από τη Χ.Θ. 21+150 για περίπου 300m για τη σύνδεσή του για την οδό προς Καρποχώρι.
Πρόκειται για παράπλευρες οδούς σύνδεσης παρόδιων ιδιοκτησιών (βιοτεχνικής και εμπορικής χρήσης) καθώς και αγροτικών εκτάσεων και συνεπώς σύμφωνα με τις ΟΜΟΕ, ανήκουν στη κατηγορία ΑΙV. Επειδή όμως προτείνεται η ομοιομορφία με το κατασκευασμένο τμήμα της Ε.Ο. 30 η διατομή που προτείνεται είναι η ε2 (ΟΜΟΕ-ΛΚΟΔ & ΟΜΟΕ-Δ).
Το έργο που θα προκύψει από την προς ανάθεση μελέτη είναι βελτίωση του υφιστάμενου οδικού τμήματος και η κατασκευή του οποίου θα πρέπει να γίνει με την διατήρηση της κυκλοφορίας κατά την διάρκεια κατασκευής του. Η οργάνωση και η διαδοχή των εργασιών της κατασκευής θα πρέπει να εξασφαλίζουν την χρήση της παλαιάς οδού όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, κατά την φάση της κατασκευής της οδού.