Δήλωσε ο κ. Σπύρος Ταλιαδούρος
Ο Βουλευτής Καρδίτσας και τ. Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, στην ομιλία του στις 21/9/2010 στη Βουλή, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου «Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές», δήλωσε τα παρακάτω:
«Συζητείται σήμερα στη Βουλή ένα νομοσχέδιο το οποίο αφορά στο σημαντικό αλλά και ιδιαίτερα ευαίσθητο ζήτημα των οδικών μεταφορών στην χώρα μας. Το νομοσχέδιο αυτό έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στη κοινωνία. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο το οποίο δεν είναι προϊόν διαβούλευσης και το οποίο δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των οδικών μεταφορών.
Αρχικά θα ήθελα να επισημάνω ότι η Νέα Δημοκρατία πιστεύει στην απελευθέρωση των αγορών και των επαγγελμάτων καθώς και στη διάχυση επιχειρηματικών ευκαιριών σε όλους τους πολίτες. Με μέθοδο όμως και σύστημα, και όχι με βεβιασμένες και πρόχειρες κινήσεις. Είμαστε υπέρ μιας σταδιακής και ελεγχόμενης απελευθέρωσης του επαγγέλματος. Οι αποφάσεις στον τομέα των οδικών μεταφορών πρέπει να εντάσσονται σε μία συνολική στρατηγική πολιτική, και όχι να αντιμετωπίζονται από την Κυβέρνηση αποσπασματικά και μάλιστα με βιαστικές κινήσεις. Εμείς ήδη από τον περασμένο Μάρτιο είχαμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για το μεταφορικό πρόβλημα της χώρας.
Συγκεκριμένα, για το νομοσχέδιο που συζητείται σήμερα θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:
–Το νομοσχέδιο αυτό επικεντρώνεται στις οδικές μεταφορές, χωρίς όμως να εξετάζει αυτές σε συνδυασμό με τις σιδηροδρομικές, τις θαλάσσιες αλλά και τις αεροπορικές μεταφορές. Το ζήτημα των μεταφορών όμως αποτελεί ένα σοβαρό ζήτημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί συνολικά.
–Επίσης, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό οι όποιες αποφάσεις λαμβάνονται στον τομέα των μεταφορών να έχουν προκύψει κατόπιν συγκεκριμένης και επισταμένης μελέτης, η οποία να λαμβάνει υπ’ όψιν τα σύγχρονα δεδομένα αλλά και τις ιδιαίτερες συνθήκες των μεταφορών στη χώρα μας. Δυστυχώς το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, δεν συνοδεύεται από μια αξιόπιστη αναλογιστική μελέτη, με βάση την οποία θα αποφασίσει η Ελληνική Βουλή.
–Το σημαντικότερο όμως ζήτημα που προκύπτει με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι το εξής:
Η παράταξη της Ν.Δ. υποστηρίζει πάντοτε τη διάχυση επιχειρηματικών ευκαιριών σε όλους τους πολίτες, επί ίσοις όροις. Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως, με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, ένας μεμονωμένος ιδιώτης ο οποίος θέλει να διατηρήσει την άδειά του, σε 5 χρόνια από σήμερα δεν θα μπορεί να πραγματοποιεί ούτε διεθνείς αλλά ούτε και εθνικές μεταφορές, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό του από το επάγγελμα. Πως όμως μπορεί να εξασφαλιστεί ότι η ύπαρξη 4 – 5 μεγάλων εταιριών για τις οδικές μεταφορές, θα ρίξει τις τιμές των μεταφορών; Το ζήτημα αυτό θέλει επισταμένη έρευνα και μελέτη ώστε να διασφαλιστεί η ουσιαστική προώθηση του ανταγωνισμού, χωρίς όμως κοινωνικές αναταράξεις και συγκρούσεις.
Με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου δεν λαμβάνεται μέριμνα για το άνοιγμα του επαγγέλματος με ίσους όρους για τους παλιούς και τους νέους ιδιοκτήτες φορτηγών. Επίσης, δεν λαμβάνονται μέτρα ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος να ελέγχεται η αγορά από καρτέλ, κάτι που αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των κομίστρων. Με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου υπάρχει κίνδυνος να οδηγηθούμε στα ολιγοπώλια και στους μεσίτες μεταφοράς.
–Επίσης, η μεταβατική περίοδος των 30 μηνών που προβλέπεται στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι πολύ μικρή και δεν μπορεί να εγγυηθεί την ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς. Στις περισσότερες χώρες του κόσμου προβλέφθηκε δεκαετής μεταβατική περίοδος για την απελευθέρωση της αγοράς.
-Τέλος, θα πρέπει να επανεξεταστεί το ζήτημα της διατήρησης του 35% της αξίας της άδειας των ιδιοκτητών φορτηγών, ώστε να μην καταστεί μηδενική η αξία της μετά το 2013, όπως στην ουσία συμβαίνει με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου.
Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι το νομοσχέδιο που συζητείται σήμερα επιχειρεί την απελευθέρωση της σχετικής αγοράς και του επαγγέλματος με πρόχειρες όμως και βεβιασμένες κινήσεις. Η Ν.Δ. υποστηρίζει το άνοιγμα των επαγγελμάτων, όταν όμως γίνεται με σύστημα, σταδιακά και ελεγχόμενα, ώστε να αποφεύγονται κοινωνικές αναταράξεις και συγκρούσεις. Δυστυχώς το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, αν και είναι θεωρητικά προς τη σωστή κατεύθυνση, δημιουργεί σοβαρά επιμέρους προβλήματα και δεν εγγυάται την ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς.»