Για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση μίλησε η Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ν. Καρδίτσας κα. Μαρία Θεοχάρη στην Ολομέλεια της Βουλής, στο πλαίσιο συζήτησης του εν λόγω νομοσχεδιου.
«Είναι γνωστό σε όλους μας ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πολίτης στην καθημερινή του ζωή είναι η ταλαιπωρία που συνοδεύει κάθε συναλλαγή με το δημόσιο. Καθυστερήσεις, έλλειψη επικοινωνίας ανάμεσα σε διαφορετικές υπηρεσίες, ωράρια που δεν ευνοούν τον εργαζόμενο, που θα πρέπει να λείψει από τη δουλειά του για να διεκπεραιώσει τις υποθέσεις του, ακόμη και απροθυμία πολλές φορές μερικών από τους υπαλλήλους – όχι όλων βέβαια, γιατί υπάρχουν ικανοί και πρόθυμοι δημόσιοι υπάλληλοι και οφείλω αυτό να το καταθέσω, γιατί έχω υπηρετήσει τη δημόσια διοίκηση αρκετά χρόνια.
Όλα αυτά είναι συμπτώματα ενός δύσκαμπτου συστήματος δημόσιας διοίκησης, τα οποία βιώνουμε όλοι μας σε κάθε έκβαση του δημόσιου βίου. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο το γεγονός ότι τα γραφεία όλων μας συχνά κατακλύζονται από αιτήματα και παράπονα πολιτών, που, έχοντας εξαντλήσει κάθε περιθώριο και προσπάθεια, απευθύνονται σε εμάς, για να βρούμε άκρη στις υποθέσεις τους με το δημόσιο.
Στο παρελθόν έγιναν μεμονωμένες προσπάθειες που φυσικά έχουν συμβάλλει στην καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού, όπως το «TAXISNET» ή το «ΣΥΖΕΥΞΙΣ». Το ΠΑΣΟΚ από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας έθεσε ως προτεραιότητα την απλοποίηση διαδικασιών και τη διαφάνεια στη δημόσια διοίκηση. Πρωτοβουλίες, όπως το πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και η ηλεκτρονική διαβούλευση, άνοιξαν το δρόμο για πιο ουσιαστικό διάλογο μεταξύ δημόσιων φορέων και πολιτών. Στόχος μας, όμως, παραμένει ένα ολοκληρωμένο σύστημα δημόσιας διοίκησης, ένας στρατηγικός σχεδιασμός, που θα διευκολύνει τον πολίτη, θα ελαττώνει τους χρόνους αναμονής και την ταλαιπωρία και θα καταστήσει το σύστημα περισσότερο ευέλικτο και αποτελεσματικό, αναβαθμίζοντας την ποιότητα των υπηρεσιών.
Πεποίθηση όλων μας είναι ότι αυτόν ακριβώς το σκοπό θα πετύχει το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα. Εισάγουμε ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο, που περικλείει νέες και υφιστάμενες υπηρεσίες του δημόσιου τομέα, από τους ΟΤΑ και τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που ελέγχονται από το κράτος μέχρι τα Υπουργεία και τους άλλους αμιγώς δημόσιους φορείς. Θεσμοθετούμε την ψηφιακή δημόσια διοίκηση με διαδικασίες που σε πολλές άλλες χώρες θεωρούνται ήδη αυτονόητες, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η τεχνολογία, μειώνοντας δραστικά την ταλαιπωρία, αλλά και τους χρόνους που απαιτούνται για τη διεκπεραίωση κάθε συναλλαγής.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το θεσμικό πλαίσιο που καθιερώνει το νομοσχέδιο κινείται σε δυο βασικούς άξονες: Πρώτον, την ηλεκτρονική επικοινωνία ανάμεσα σε φυσικά και νομικά πρόσωπα και στο δημόσιο και δεύτερον, την ηλεκτρονική επικοινωνία μεταξύ των ίδιων των δημοσίων φορέων. Τα οφέλη για τον πολίτη, την επιχείρηση, τους εργαζόμενους του δημοσίου, αλλά και για το κράτος θα είναι πολλαπλά.
Κατ’ αρχάς, ο καθένας από εμάς θα μπορεί πλέον από το σπίτι ή το χώρο εργασίας του να λαμβάνει οποιαδήποτε πληροφορία επιθυμεί από την ιστοσελίδα του δημόσιου φορέα που τον ενδιαφέρει, να υποβάλει αιτήσεις, να ζητά βεβαιώσεις και δικαιολογητικά και να εκπληρώνει τις οικονομικές ή άλλες υποχρεώσεις του μέσω διαδικτύου. Πρόκειται για μία τεράστια τομή στον τρόπο που έχουμε μάθει παραδοσιακά να συνδιαλεγόμαστε με το δημόσιο, που θα συμβάλει στην σημαντική εξοικονόμηση πόρων τόσο σε χρόνο και κόστος όσο και σε ανθρώπινο δυναμικό.
Ας αναλογιστούμε πόση προσπάθεια, χρόνο, αλλά και χρήμα θα πρέπει να καταβάλει κάποιος συμπολίτης μας, κάτοικος απομακρυσμένης, ορεινής ή νησιωτικής περιοχής, για να λάβει μια βεβαίωση ή ένα δικαιολογητικό ή ακόμη και μια απλή πληροφορία που αδυνατεί να βρει μέσα από τις δαιδαλώδεις υπηρεσίες, όπως λειτουργούν σήμερα. Δεν είναι δυνατόν σε ένα δημοκρατικό κράτος του 21ου αιώνα να μην παρέχεται ίση πρόσβαση όλων στις δημόσιες υπηρεσίες. Η ηλεκτρονική διοικητική εξυπηρέτηση αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την εξάλειψη αυτών των ανισοτήτων, ενώ ανοίγει το δρόμο και για άλλου είδους ηλεκτρονικές υπηρεσίες, όπως αυτές της υγείας. Το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους συμπολίτες μου Καρδιτσιώτες που κατοικούν σε ορεινά χωριά και απομακρυσμένες περιοχές και αντιμετώπιζαν μέχρι σήμερα αρκετά προβλήματα στην εξυπηρέτησή τους από δημόσιες υπηρεσίες.
Παράλληλα, η αυτεπάγγελτη ή μετά από αίτηση αναζήτηση εγγράφων σε οποιονδήποτε δημόσιο φορέα απαλλάσσει επιτέλους τον πολίτη από την ιδιαίτερα χρονοβόρα, εκνευριστική και πολλές φορές άσκοπη αναζήτηση σειράς δικαιολογητικών για την απόκτηση του εγγράφου που τον ενδιαφέρει. Επιπλέον, το νέο ηλεκτρονικό σύστημα συνδιαλλαγής με το δημόσιο περιορίζει τα φαινόμενα διαφθοράς που έχουν παρουσιαστεί σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν, καθώς μειώνεται η απευθείας επαφή του πολίτη με το δημόσιο υπάλληλο.
Για να υλοποιηθεί αυτό το νέο θεσμικό πλαίσιο με ασφάλεια και για την εξασφάλιση της πλήρους νομιμότητας των συναλλαγών, εισάγουμε καινοτομίες, όπως η ηλεκτρονική υπογραφή, η ηλεκτρονική πρωτοκόλληση, η νομική και αποδεικτική ισχύς των ηλεκτρονικών εγγράφων και φυσικά όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις που θα εγγυώνται την ασφαλή ψηφιακή συναλλαγή, με απόλυτη προστασία των προσωπικών δεδομένων κάθε χρήστη του συστήματος.
Τα οφέλη του νέου ηλεκτρονικού συστήματος για το κράτος είναι εξίσου σημαντικά. Απλοποίηση των διοικητικών λειτουργιών, βελτίωση του συντονισμού μεταξύ φορέων, αλλά και μείωση των διοικητικών επιβαρύνσεων κατά 25%, οφέλη που θα οδηγήσουν σε τεράστια εξοικονόμηση πόρων για το ελληνικό κράτος, ύψους περίπου 4 δισεκατομμυρίων ευρώ το χρόνο.
Θα ήθελα να κάνω μόνο μια παρατήρηση. Προφανώς, οι νεότερες γενιές είναι ήδη πλήρως εξοικειωμένες στη χρήση των υπολογιστών και στην πλοήγηση στο διαδίκτυο και δεν θα αντιμετωπίσουν κανένα πρόβλημα στη μετάβαση σε αυτόν τον ψηφιακό τρόπο εξυπηρέτησής τους. Τι γίνεται, όμως, με τους μεγαλύτερους σε ηλικία, που δεν είναι χρήστες ηλεκτρονικού υπολογιστή ή δεν συνηθίζουν να «σερφάρουν» στο διαδίκτυο; Αυτοί, εξάλλου, είναι οι κάτοικοι των απομακρυσμένων περιοχών, που κατ’ εξοχήν ωφελούνται από τις διατάξεις του νομοσχεδίου. Θα πρέπει, πιστεύω, να υπάρξει κάποια τεχνική υποστήριξη, τρόπον τινά, ίσως μέσω ΚΕΠ ή με τηλεφωνικά κέντρα που θα εξειδικεύονται στην παροχή βοήθειας και συμβουλευτικών υπηρεσιών σε όσους δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν το Internet για τη διεκπεραίωση των υποθέσεών τους.
Η τομή που επιχειρούμε με το παρόν νομοσχέδιο θα αλλάξει άρδην τα δεδομένα στον τρόπο συναλλαγής των πολιτών και των επιχειρήσεων με το κράτος και τις υπηρεσίες του. Γυρίζουμε σελίδα και προσαρμοζόμαστε στην ψηφιακή εποχή. Εκμεταλλευόμαστε όλες τις δυνατότητες που μας προσφέρει η τεχνολογία και γλιτώνουμε χρόνο, κόπο και έξοδα. Μόνο κερδισμένοι μπορούμε να βγούμε απ’ αυτό το νέο θεσμικό πλαίσιο τόσο o καθένας από εμάς, ως πολίτης, όσο και το δημόσιο και οι φορείς και οι υπηρεσίες που το αποτελούν. Πιστεύω ότι όλοι θα επικροτήσουμε αυτήν την τεράστια προσπάθεια και θα υπερψηφίσουμε το νομοσχέδιο.»