Τοποθέτηση Δημάρχου Καρδίτσας για τον «Καλλικράτη


 Η Διοικητική Μεταρρύθμιση με στόχο την ισχυροποίηση των Ο.Τ.Α.,  την εξασφάλιση  της  βιωσιμότητάς τους  και την  προώθηση της τοπικής ανάπτυξης, αποτελεί αναγκαιότητα και έρχεται να απαντήσει  σ΄ ένα πάγιο αίτημα της Πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Σχετικά με το σχέδιο νόμου «Καλλικράτης» σε γενικότερη θεώρηση είμαστε σύμφωνοι με τους προβληματισμούς, τις επισημάνσεις, τιας παρατηρήσεις και τις αποφάσεις του πρόσφατου συνεδρίου της ΚΕΔΚΕ για βελτίωση του νομοσχεδίου, κατάθεση νέων προτάσεων και εξαντλητικό διάλογο για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος.

 Ιδιαίτερα δε για το Δήμο Καρδίτσας η συνένωσή του με τους Δήμους Ιτάμου, Κάμπου, Καλλιφωνίου και Μητρόπολης, όπως προβλέπει το χωροταξικό σκέλος του σχεδίου Καλλικράτης, οδηγεί στη δημιουργία ενός Δήμου με τεράστιες δυνατότητες και προοπτικές  που πιστεύω ότι μπορεί κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των πολιτών.

ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Η προσαρμογή όμως της Αυτοδιοίκησης στα νέα δεδομένα και τις αυξημένες απαιτήσεις και προσδοκίες που δημιουργούνται θα είναι δύσκολη, γι’ αυτό και δεν πρέπει να υπάρχουν πανηγυρισμοί. Συγκεκριμένα για το Δήμο Καρδίτσας όπως προτείνεται από το νομοσχέδιο :

1. Τα προβλήματα οργάνωσης και διοίκησης θα είναι τεράστια, ιδιαίτερα στην αρχική φάση, ενώ είναι ορατός ο κίνδυνος σε έναν μεγαλύτερο σε έκταση και πληθυσμό δήμο να χαθεί η επαφή με τον πολίτη.

2. Τα χρέη είναι δυσβάσταχτα και απειλούν τη βιωσιμότητα του νέου  διευρυμένου Δήμου που δημιουργείται, καθώς, αν δεν ενισχυθεί με πόρους, δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του και θα οδηγηθεί αργά ή γρήγορα σε κατάρρευση.

3. Η περιοχή ευθύνης του νέου Δήμου είναι μια περιοχή οικονομικά υποβαθμισμένη και χωρίς τις αναγκαίες υποδομές σε πολλούς τομείς που χρειάζονται γενναίες χρηματοδοτήσεις για να ολοκληρωθούν.

4. Η γενικότερη οικονομική συγκυρία με τη χώρα σε οικονομική κατάρρευση και με τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η προσφυγή στο μηχανισμό στήριξης προκαλεί εύλογη ανησυχία για το πώς θα στηριχθεί η διοικητική μεταρρύθμιση. Ο κίνδυνος περαιτέρω οικονομικής υποβάθμισης περιοχών είναι ορατός.

ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ

Χρειάζεται επομένως:

1.  Να υπάρξει από την αρχή ουσιαστική στήριξη των Δήμων με πόρους για να ασκήσουν τις αυξημένες αρμοδιότητές τους και δεν θα πρέπει να επαναληφθούν τα λάθη του Καποδίστρια, όπου μεταφέρθηκαν στην Αυτοδιοίκηση αρμοδιότητες χωρίς να συνοδεύονται από τους αντίστοιχους πόρους κάτι που επέτεινε το οικονομικό πρόβλημα των δήμων.

Ιδιαίτερα για περιοχές όπως ο Νομός Καρδίτσας και ειδικότερα ο Δήμος Καρδίτσας με τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα με την υλοποίηση του προγράμματος Καλλικράτης, όπως προβλέπεται από το σχέδιο, θα δημιουργηθεί οξύτατο  πρόβλημα διασφάλισης πόρων, λόγω της αναμενόμενης δυσκολίας είσπραξης  των φόρων που αποδίδονται στην Αυτοδιοίκηση. Γι’ αυτό η κυβέρνηση θα πρέπει να στηρίξει οικονομικά με θεσμοθετημένους πόρους τη μεταρρύθμιση και να μην μετατρέψει τους Δήμους  σε φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς προσθέτοντας βάρη στις πλάτες των εργαζομένων, οι οποίοι είναι στα όρια της αντοχής τους και δεν μπορούν να επιβαρυνθούν άλλο.

2. Στα θέματα Παιδείας- Υγείας- Πρόνοιας πρέπει να διασφαλισθεί η ενιαία λειτουργία τους και χρηματοδότησή τους σε ολόκληρη την Ελλάδα. Να λειτουργήσουν όλα με ενιαία κρατική παροχή και ευθύνη.

Είμαστε αντίθετοι στην εξάρτησή τους από το τοπικό φορολογικό βάρος, γιατί έτσι είναι βέβαιο ότι σε περιοχές σαν την Καρδίτσα με περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες, θα υπάρξει τεράστια υποβάθμιση και παραπέρα τοπική ανισότητα σε αντίθεση με πλούσιες οικονομικά περιοχές της χώρας.

Είμαστε επίσης αντίθετοι σε οποιαδήποτε περαιτέρω εμπορευματοποίηση Δημοτικών ή Κοινωνικών Υπηρεσιών, καθώς και την οποιαδήποτε μεταφορά αρμοδιοτήτων του κράτους στους τομείς αυτούς στα πλαίσια της ανταποδοτικότητας.

3. Να υπάρξει μεταβατικό στάδιο υλοποίησης του προγράμματος Καλλικράτης, ώστε να μην ανακύψουν μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που προσδοκούμε ότι θα αντιμετωπιστούν από τον Καλλικράτη τουλάχιστον στα πρώτα στάδια υλοποίησής του.

Ιδιαίτερα σε Νομούς και περιοχές με πολλά προβλήματα και Δήμους 2 ή 3 ταχυτήτων χρειάζεται η στήριξη σε έργα και δράσεις.

Να μην μείνουν μετέωροι και ίσως έρμαια ιδιωτικών συμφερόντων.

Είναι αναγκαία η διατήρηση των ΤΥΔΚ και η ύπαρξή της ως υπηρεσία σε ολόκληρη την Ελλάδα για τη στήριξη των Δήμων τουλάχιστον στο μεταβατικό στάδιο.

4. Να δοθεί στους υπαλλήλους υπηρεσιών που διαλύονται η δυνατότητα επιλογής των υπηρεσιών που θα μεταταγούν και αυτό χωρίς να υπάρξουν απολύσεις εργαζομένων σε οποιαδήποτε περίπτωση.

ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ

5. Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να ερωτηθούν οι τοπικές κοινωνίες, οι δήμοι, αλλά και τα τοπικά διαμερίσματα μεμονωμένα για την ένταξή τους σε ένα ευρύτερο αυτοδιοικητικό σχήμα.

6. Στη λογική της συγκρότησης ισχυρών δήμων που θα μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες και τις απαιτήσεις των πολιτών, η ορθότερη επιλογή για το Νομό μας θα ήταν η δημιουργία 4 Δήμων. Από τη στιγμή όμως που επικράτησε η λογική δημιουργίας και  μικρότερων Δήμων με κριτήρια ορεινότητας νομίζω ότι η καλύτερη λύση για το Νομό και σύμφωνα με τις προτάσεις που έχουν διαμορφωθεί είναι η δημιουργία 8 δήμων. Η τελική επιλογή του αριθμού των δήμων θα πρέπει να γίνει με διάλογο και συναίνεση των τοπικών κοινωνιών.

Με βάση τα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί πρέπει να εξεταστεί θετικά η δημιουργία ενός Δήμου στην περιοχή της λίμνης Σμοκόβου, όπως προτείνουν οι Δήμοι Ταμασίου, Μενελαϊδας και Ρεντίνας, καθώς και το αίτημα των Δήμων Σελλάνων και Παμίσου για συνένωση μεταξύ τους, όπως επίσης να εισακουστούν και οι θέσεις που εκφράζει ο Δήμος Ιθώμης. Προτείνω επίσης ο δήμος όπου θα ενταχθεί το Δ.Δ. Μαυρομματίου – αν δεν υιοθετηθεί η πρόταση για αυτόνομο ιστορικό Δήμο που έχει σοβαρά ερείσματα – να ονομαστεί Δήμος Γεωργίου Καραϊσκάκη.

7. Από την πλευρά των αιρετών χρειάζεται αγώνας, πνεύμα συνεργασίας συστηματική δουλειά και ρεαλισμός για να ανταποκριθούμε στις αυξημένες υποχρεώσεις μας.

Ιδιαίτερα στο Δήμο Καρδίτσας θα πρέπει να αγωνισθούμε για την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων, του έμψυχου δυναμικού και των φυσικών πόρων του νέου Δήμου που δημιουργείται, προκειμένου να επιτύχουμε την ισόρροπη ανάπτυξη της πεδινής ζώνης, αλλά και του ορεινού όγκου που θα διαθέτει πλέον.

ΑΙΡΕΤΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ

8. Τέλος η Διοικητική Μεταρρύθμιση επιφέρει και μια ακόμα σημαντική αλλαγή την αιρετή Περιφέρεια. Μέχρι τώρα υπήρχε η κρατική Περιφέρεια που δεν κατάφερνε να απαλλαγεί από το κατεστημένο της Λάρισας και λειτουργούσε ως υπηρεσία του γειτονικού Νομού, χωρίς να έχει αναπτύξει στο βαθμό τουλάχιστον που απαιτούνταν την «Περιφερειακή συνείδηση» κάτι που δυσκόλευε το έργο μας.

Οι δυσκολίες φυσικά παραμένουν και με τη νέα δομή, αλλά τώρα υπάρχουν και οι αιρετοί, γι’ αυτό και θα πρέπει να επιλεγούν οι καλύτεροι για να προωθήσουν την ισόρροπη ανάπτυξη στη Θεσσαλία κόντρα σε ένα υπηρεσιακό και πολιτικό κατεστημένο και τη νοοτροπία που βλέπει τη Θεσσαλία ως δύο δίπολα με διαφορετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και προόδου.

Προηγούμενο άρθρο Τοποθέτηση του Χρ. Τέγου στο Δ.Σ. για το σχέδιο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»
Επόμενο άρθρο Αυτοί μίλησαν. Ήρθε η σειρά της κοινωνίας