Για τη ρύθμιση θεμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού μίλησε η Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Καρδίτσας κα. Μαρία Θεοχάρη την Τρίτη 7 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο της συζήτησης του εν λόγω νομοσχεδίου στο τμήμα διακοπής των εργασιών της Βουλής:
Το παρόν νομοσχέδιο που αποτελεί σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό όχι μόνο γιατί ρυθμίζει θέματα που έχουν προκαλέσει προβλήματα στη σωστή λειτουργία των διαφόρων οργανισμών και εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου, αλλά και γιατί επιλύει προβλήματα με τρόπο δίκαιο, διαφανή και αποτελεσματικό.
Το νομοσχέδιο βάζει τέλος στην αδιαφάνεια και την έλλειψη ελέγχου στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε ο ειδικός λογαριασμός του Υπουργείου, με όλα τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν με την κατάργησή του, αλλά και στη νοοτροπία που έχει επικρατήσει και στα θέματα του Υπουργείου Πολιτισμού, αλλά και γενικώς στη χώρα μας, τη νοοτροπία των προσωρινών εύκολων λύσεων που τελικά δημιουργούν μεγαλύτερα προβλήματα μακροπρόθεσμα.
Ένα μεγάλο τμήμα του πολυνομοσχεδίου αφορά στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, ένα χώρο τον οποίον υπηρέτησα επί σειρά ετών και μέχρι την εκλογή μου στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Έχω λοιπόν μακρόχρονη ενασχόληση με την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και πολυετή εμπειρία. Γνωρίζω καλά τα προβλήματα εκ των έσω.
Όπως τόνισα και στην Επιτροπή, ξεκινώ από τη ρύθμιση που επιλύει θέματα που έχουν να κάνουν με το Εθνικό Συμβούλιο Καταπολέμησης του Ντόπινγκ. Το ΕΣΚΑΝ σήμερα, με τη μορφή που έχει ως Συμβούλιο, αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα ως προς τις δαπάνες που αφορούν στην αποζημίωση των δειγματοληπτών, αλλά και τις λειτουργικές του δαπάνες.
Θα πρότεινα λοιπόν να δημιουργηθεί ένας φορέας για να δοθούν ουσιαστικές λύσεις στα χρόνια προβλήματα του ΕΣΚΑΝ, γιατί θεωρώ ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση για τις οφειλές που προέκυψαν από την κατάργηση του ειδικού λογαριασμού επιλύει προσωρινά μόνο τα προβλήματα, και στο μέλλον η ηγεσία του Υπουργείου θα κληθεί να τα αντιμετωπίσει εκ νέου.
Θα ήθελα να σταθώ και σε κάποια εργασιακά θέματα, με πρώτο ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που έχω ζήσει από κοντά, αυτό των 70 υπαλλήλων της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού που εργάζεται με απόσπαση από τον ΟΠΑΠ. Έχω δουλέψει αρκετά χρόνια μαζί τους. Είναι υπάλληλοι που έχουν τεχνογνωσία και εμπειρία πάνω από 10 χρόνια και θεωρώ ότι αυτός ο αγώνας που δίνουν τόσα χρόνια πρέπει κάποια στιγμή να δικαιωθεί. Βεβαίως δεν θα δικαιωθεί με το να παραταθεί η σύμβασή τους μέχρι το τέλος του χρόνου.
Εφόσον ο λόγος για τον οποίον δίνεται αυτή η παράταση είναι η προετοιμασία ανειλημμένων σημαντικών διεθνών υποχρεώσεων και αφορά διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις που θα τελεστούν από το 2011, αρχίζοντας με τους Special Olympics και φτάνοντας μέχρι το 2013, με αποκορύφωμα τους Μεσογειακούς Αγώνες, η απόσπαση δεν θα έχει νόημα παρά μόνο αν παραταθεί μέχρι το τέλος του 2013, τοποθετώντας τους συγκεκριμένους υπαλλήλους στην οργανωτική επιτροπή των Μεσογειακών Αγώνων.
Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν τη γνώση, την εμπειρία, την τεχνογνωσία των εργαζομένων, διαφυλάσσοντας παράλληλα τις θέσεις εργασίας τους για δυο ακόμα χρόνια, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία, αλλά και δεν θα αναγκαστούμε να πάρουμε νέους υπαλλήλους, δημιουργώντας νέα γενιά συμβασιούχων υπαλλήλων. Θα είναι άδικο μετά από 10 χρόνια αυτοί οι υπάλληλοι στο τέλος του χρόνου να βρεθούν χωρίς δουλειά. Θεωρώ ότι είναι άλλωστε και διακομματική απαίτηση και από το παρελθόν. Άρα, λοιπόν, πρέπει να δοθεί λύση στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Με το νομοσχέδιο όμως αποκαθίσταται μια άλλη αδικία που έχει να κάνει με την αναγνώριση προϋπηρεσίας εργαζομένων υπαλλήλων αορίστου χρόνου στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Σε κάποιους υπαλλήλους είχε αναγνωριστεί η προϋπηρεσία με τον αποκαταστατικό, τότε, νόμο Πετραλιά. Όμως για 252 άτομα που είχαν προσληφθεί με το ίδιο καθεστώς στον ΑΣΕΠ δεν αναγνωριζόταν η προϋπηρεσία εδώ και 10 χρόνια, δημιουργώντας μια κατάσταση με υπαλλήλους δυο ταχυτήτων.
Όμως θεωρώ ότι για να αποκατασταθεί πλήρως αυτή η αδικία πρέπει στις περιπτώσεις αυτές να προστεθεί και η περίπτωση 3 μονίμων υπαλλήλων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, καθώς δεν έχει γίνει πρόβλεψη να αναγνωριστεί και γι’ αυτούς η προϋπηρεσία.
Τέλος θέλω να αναφερθώ στην ΕΥΔΕ του Προεδρικού Διατάγματος 220/2000 των Ολυμπιακών έργων, που σήμερα την μετονομάζουμε και της δίνουμε αρμοδιότητες για εγκαταστάσεις πολιτιστικής και τουριστικής ανάπτυξης, αθλητικών και λοιπών έργων.
Οι υπάλληλοι της ΕΥΔΕ του παραπάνω διατάγματος ήταν οι περισσότεροι μηχανικοί, αποσπασμένοι από την γενική γραμματεία με τεχνογνωσία και εμπειρία, πολλοί από τους οποίους ήταν επικεφαλής μεγάλων ολυμπιακών έργων. Μετά το 2004 οι περισσότεροι απ’ αυτούς επέστρεψαν στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Παρέμειναν μόνο τρεις μηχανικοί και οκτώ διοικητικοί υπάλληλοι για να στηρίξουν τη διοικητική λειτουργία και την υλοποίηση δυο μουσείων στο ΟΑΚΑ.
Το υπάρχον προσωπικό στην ΕΥΔΕ σήμερα είναι συνολικά 41 άτομα, με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, που η σύμβασή τους λήγει στις 31/12/2010. Συνεπώς η τεχνογνωσία που απαιτείται δεν μπορεί να αντληθεί από υπαλλήλους ορισμένου χρόνου. Βασικός πυρήνας της τεχνογνωσίας είναι οι μηχανικοί της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, που μπορούν να πραγματοποιήσουν τους Μεσογειακούς Αγώνες και συνεπώς θα πρέπει να στελεχωθεί πάλι από αποσπασμένους υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού.
Γιατί λοιπόν οι Μεσογειακοί Αγώνες να μη γίνουν με τη τεχνική υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας; Αν αναλογιστούμε ότι ο προϋπολογισμός των Μεσογειακών Αγώνων είναι 40 εκατομμύρια και μόνο το Παγκρήτιο, ένα ολυμπιακό έργο το οποίο κατασκεύασε η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, στοίχισε 60 εκατομμύρια, είναι προφανές ότι η τεχνογνωσία δεν υπάρχει στους υπαλλήλους ορισμένου χρόνου που είναι ήδη στην ΕΥΔΕ σήμερα, αλλά στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού που μπορούν να ανταποκριθούν σ’ αυτές τις απαιτήσεις.
Θεωρώ ότι τα έργα των Μεσογειακών Αγώνων μπορούν να πραγματοποιηθούν από το τεχνικό στελεχιακό δυναμικό της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, με την νέα ΕΥΔΕ, που συστήνεται τώρα, να αναλαμβάνει έργα τουριστικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, πλην των αθλητικών. Έτσι θα στηρίξουμε μια υπηρεσία με πλούσια διοικητική και τεχνική εμπειρία που έφερε σε πέρας μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το παρόν νομοσχέδιο αποτελεί μια ακόμα έμπρακτη απόδειξη της στοχευμένης προσπάθειας που καταβάλει η Κυβέρνηση για εξοικονόμηση πόρων, υπεύθυνη δημόσια διοίκηση, διαφάνεια και λογοδοσία. Έχουν γίνει ήδη σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση από την ηγεσία του Υπουργείου για να επιλυθούν τα διοικητικά προβλήματα που αντιμετώπιζε ο χώρος του πολιτισμού και του τουρισμού. Και με το νομοσχέδιο που καλούμαστε να ψηφίσουμε γίνεται ένα ακόμα πολύ σημαντικό βήμα προκειμένου να αναδείξουμε τις πιο αποτελεσματικές λύσεις, να θέσουμε προτεραιότητες και να εξαλείψουμε τη σπατάλη και τη γραφειοκρατία.