Μια παροιμία λέει πως η καθαριότητα είναι η μισή αρχοντιά. Είτε πρόκειται για την ατομική μας καθαριότητα, είτε για την καθαριότητα της πόλης στην οποία ζούμε. Για την καθαριότητα της πόλης της Καρδίτσας αλλά και των δημοτικών της διαμερισμάτων, μας μίλησε ο πλέον αρμόδιος, ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας του Δ. Καρδίτσας κ. Σωτήρης Αντωνίου. Ο κ. Αντωνίου δεν υποστήριξε φυσικά ότι είναι όλα τέλεια και ιδανικά, υπογράμμισε όμως ότι έγιναν μεγάλα βήματα και αλλαγές και προσπαθεί τόσο ο ίδιος όσο και η υπηρεσία να βρίσκεται 24 ώρες το 24ωρο κοντά στον πολίτη.
Ο κ. Αντωνίου
«Πιστεύω ότι ο δημότης έχει πάντα δίκιο στα αιτήματά του κι εμείς πρέπει να είμαστε δίπλα του 24 ώρες το 24ωρο, με τις απαραίτητες προϋποθέσεις όμως. Το πρόβλημα ωστόσο δεν λύνεται μόνο με τις προσπάθειες του Δήμου και των υπαλλήλων. Χρειάζεται και η ευαισθητοποίηση του κόσμου», τόνισε χαρακτηριστικά, ξεκινώντας τη συνέντευξη.
Η Διεύθυνση Περιβάλλοντος
«Η διεύθυνση περιβάλλοντος ασχολείται εκτός από την αποκομιδή των οικιακών σκουπιδιών, με την ανακύκλωση, έναν πολύ σημαντικό τομέα επίσης, που χρειάζεται τη βοήθεια και συνειδητοποίηση από τους πολίτες, αλλά και την αποκατάσταση του ηλεκτροφωτισμού. Ο πολίτης, εάν θέλει να έχει καθαρή πόλη, πρέπει να βγαίνει έξω, να ενδιαφέρεται, να ενημερώνει, να βοηθάει τα συνεργεία του Δήμου, σύμφωνα με τα προγράμματα που υπάρχουν, τα οποία έχουν συγκεκριμένες ημέρες και συγκεκριμένες θέσεις. Έχει υπάρξει ενημέρωση πόρτα πόρτα σε όλους τους δημότες για το ποιες μέρες και από πού περνάνε τα συνεργεία του Δήμου για τα ογκώδη απορρίμματα. Με λύπη μου όμως διαπιστώνω ότι παρότι το 95% του κόσμου βλέπει ότι περάσαμε για παράδειγμα την Πέμπτη και θα κάνει μια εβδομάδα να περάσει πάλι το φορτηγό, γιατί τα ογκώδη δεν μπορούν να μαζεύονται καθημερινά, τα βγάζει την επόμενη ημέρα, με αποτέλεσμα τα ίδια σημεία να είναι πάλι βρώμικα. Υπάρχουν σημεία στην Καρδίτσα και κυρίως στο κέντρο της, όπου δέκα λεπτά από τη στιγμή που περνάμε έχουν ξαναβγεί σκουπίδια. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει σεβασμός, δε σέβονται τη δουλειά μας. Όταν δούμε τους ανθρώπους που μαζεύουν τα σκουπίδια ως εργάτες καθαριότητας κι όχι ως «σκουπιδιάρηδες» τότε θα αλλάξουμε νοοτροπία.
Πολλές φορές ο κάδος είναι άδειος και τα σκουπίδια απέξω επειδή ο δημότης δεν ήθελε να σηκώσει το καπάκι του. Άλλες πάλι φορές κάποιοι παίρνουν τα ογκώδη αντικείμενα και τα πετάνε σε άλλη γειτονιά».
Ανακύκλωση
«Πολλοί δημότες επίσης δεν έχουν ευαισθητοποιηθεί αρκετά όσον αφορά στην ανακύκλωση. Συχνά βρίσκουμε κάδους ανακύκλωσης γεμάτους οργανικά απορρίμματα με αποτέλεσμα να δημιουργείται πρόβλημα στη διαλογή που κάνει η εταιρία ανακύκλωσης. Το φαινόμενο είναι πιο έντονο τώρα τελευταία που προμηθευτήκαμε επιπλέον μπλε κάδους και τους τοποθετήσαμε στην πόλη».
Οργάνωση
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Αντωνίου, έχει μπει μια τάξη και μια καλύτερη οργάνωση σε όλους τους τομείς της αρμοδιότητάς του, χωρίς βέβαια ακόμη το αποτέλεσμα να έχει φτάσει στο 100%, όμως είναι αρκετά ικανοποιητικό και πλέον στις περισσότερες γειτονιές του Δήμου, ο δημότης βλέπει συνεργεία καθαριότητας. «Είναι δύσκολο όμως να φτάσουμε στο τέλειο γιατί η Καρδίτσα είναι τεράστια για το προσωπικό που διαθέτουμε… και το να περνάει απλώς μια φορά την εβδομάδα κάποιος δεν αρκεί. Έχουμε ζητήσει επίσης να αγοράσουμε επιπλέον απορριμματοφόρα, αυτοκίνητα-σκούπες και άλλο μηχανολογικό εξοπλισμό, όμως ακόμη κάτι τέτοιο κολλάει στην Περιφέρεια».
Προσωπικό
«Ποτέ δεν επαρκεί το προσωπικό. Σήμερα στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και ιδιαίτερα στο πράσινο, θέλουμε πολλά άτομα. Δυστυχώς η Περιφέρεια Θεσσαλίας δεν μας ενέκρινε το αίτημα μας για πρόσληψη 15 επιπλέον ατόμων για το καλοκαίρι με δίμηνη απασχόληση, ενώ τόσο οι μόνιμοι όσο και οι συμβασιούχοι καθυστερούν να έρθουν λόγω της απόφασης της τριμελούς εξ Υπουργών επιτροπής. Θέλουμε η διεύθυνση καθαριότητας να δουλεύει επί 24ώρου βάσεως, να ακούμε τα παράπονα και να προσπαθούμε να βοηθήσουμε ανά πάσα στιγμή και ώρα για το καλύτερο αποτέλεσμα. Μπορεί να κάνουμε και λάθη, λάθη δεν κάνει όποιος δε δουλεύει. Λάθη κάνουμε αλλά η προσπάθειά μας είναι μεγαλύτερη και τα υπερκαλύπτει. Θέλουμε να φτάσουμε στο σημείο ο δημότης να βλέπει τα συνεργεία μας κάθε μέρα έξω από την πόρτα του, να φτάσουμε σε τέτοιο σημείο ώστε η καθαριότητα στο Δήμο Καρδίτσας να γίνει αισθητή. Θέλω να ξέρουν οι δημότες οι συνεργάτες της καθαριότητας, είναι άνθρωποι οι οποίοι επί 24ώρου βάσεως βρίσκονται κοντά στο δημότη». Το κλειδί της επιτυχίας, όσο είναι τα μηχανήματα, άλλο τόσο είναι και το έμψυχο δυναμικό και ο Δήμος Καρδίτσας έχει επενδύσει σε αυτό. Η ανάγκη για νέες προσλήψεις στον τομέα της καθαριότητας, είναι επιβεβλημένες. Εξαντλούμε τις δυνατότητες των νόμων και προσπαθούμε με συμβάσεις ορισμένου χρόνου δίμηνα και οχτάμηνα, να στελεχώνουμε την υπηρεσία για να αντιμετωπίσουμε τα κενά που δημιουργούν οι αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδοτήσεων, αλλά και των αυξανόμενων αναγκών της πόλης. Δυστυχώς, όπως αντιλαμβάνεστε, η έλλειψη ικανού αριθμού μόνιμου προσωπικού και οι εξαιρετικά χρονοβόρες διαδικασίες για προσλήψεις, οδηγούν στο φαινόμενο να υπάρχουν χρονικά διαστήματα χωρίς επαρκές προσωπικό. Ο προσωπικός στόχος που είχα θέσει και που ελπίζω στο μέλλον να επιτευχθεί, ήταν να εμφανίσουμε σε κάθε γειτονιά συνεργείο καθαριότητας. Είμαι αρκετά ικανοποιημένος από την αποκομιδή των οικιακών απορριμμάτων και των ογκωδών, παρά την κακή συμπεριφορά που περιγράψαμε πιο πάνω, δε φτάσαμε όμως ακόμη στο σημείο που πρέπει και θα επιδιώξουμε να το πετύχουμε στη συνέχεια. Δεν είναι εύκολο να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη. Ήδη, τις τελευταίες ημέρες, περνούν δορυφορικά απορριμματοφόρα σε σημεία που άλλοτε δεν περνούσαν».
Ηλεκτροφωτισμός
Στη συνέχεια συμπλήρωσε ότι ένας ακόμη τομέας που φροντίζει η Διεύθυνση Περιβάλλοντος είναι η συντήρηση ηλεκτροφωτισμού και δεν αφορά μόνο στα φώτα των δρόμων, αλλά και τα πάρκα, τις παιδικές χαρές, τα γήπεδα και επειδή δεν υπάρχει φύλαξη, η ανάγκη για να διορθώνονται οι βλάβες είναι καθημερινή. Στις πλατείες τόσο της πόλης όσο και των δημοτικών διαμερισμάτων για παράδειγμα, κάθε μέρα δυο με τρία φωτιστικά καταστρέφονται. Κατά την άποψή μου είναι ο τομέας εκείνος της διεύθυνσης καθαριότητας που έχει σχεδόν φτάσει το άριστα, αν και με ολιγομελές προσωπικό, μέσα σε 48 ώρες το πολύ επισκευάζονται όλες οι βλάβες, και αν για την καθαριότητα υπάρχουν ακόμη και είναι λογικό τηλεφωνήματα διαμαρτυρίας, για τις επισκευές και τη συντήρηση του ηλεκτροφωτισμού τολμώ να πω ότι δεν υπάρχει κανένα».