Η δήλωση του ανώτατου στελέχους του Υπουργείου Παιδείας για τη μη εισαγωγή φοιτητών στα 24 τμήματα ΤΕΙ που την προηγούμενη χρονιά δεν δέχθηκαν φοιτητές, μεταξύ αυτών και το ΤΕΙ Δασοπονίας Καρδίτσας, όπως αναφέρεται στο άρθρο της διαδικτυακής πύλης esos.gr στις 6/3 και αποκάλυψε χθες με αποκλειστικό της ρεπορτάζ η «Γνώμη», όπως ήταν φυσικό αναστάτωσε τόσο τη διοίκηση του Παραρτήματος Καρδίτσας όσο και τον πρώην Υφυπουργό Παιδείας κ. Σπύρο Ταλιαδούρο, ο οποίος ξεκίνησε έναν κύκλο συναντήσεων και τηλεφωνημάτων προκειμένου να ανατραπεί αυτή η αρνητική εξέλιξη για το συγκεκριμένο τμήμα ΤΕΙ του νομού μας. Ήδη από την πλευρά της Διοίκησης του Παραρτήματος Καρδίτσας έχει συνταχθεί και αποσταλεί έγγραφο στο Υπουργείο Παιδείας στο οποίο παρατίθενται τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τμήματος, καθώς και η προοπτική της ίδρυσης μιας σχολής ΣΤΕΠ με έδρα την Καρδίτσα, με την προϋπόθεση η προαναφερθείσα σχολή να συμπεριλαμβάνει και τα τέσσερα τμήματα. Από την πλευρά του ο κ. Ταλιαδούρος με δηλώσεις του στη «Γνώμη» τονίζει ότι ισχυρό πλεονέκτημα του ΤΕΙ Δασοπονίας Καρδίτσας έναντι των άλλων σε Καρπενήσι και Δράμα είναι η εξωτερική αξιολόγηση στην οποία υπέστη και η οποία ήταν άκρως θετική.
Ο κ. Ταλιαδούρος
Η δήλωση του κ. Ταλιαδούρου είναι η εξής: «Πιστεύω ότι το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να επανεξετάσει το θέμα της εισαγωγής φοιτητών με βάση το νέο μηχανογραφικό στα τμήματα που την προηγούμενη χρονιά δεν εισήχθησαν φοιτητές. Βασικό κριτήριο στην επιλογή τους θα πρέπει να είναι τα ζητήματα της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης ώστε εκείνα τα τμήματα που έχουν αξιολογηθεί θετικά και με εξωτερική αξιολόγηση δεν μπορεί με τρόπο αυθαίρετο το Υπουργείο Παιδείας να τους στερήσει τη δυνατότητα εισαγωγής φοιτητών και να το οδηγήσει σε κλείσιμο. Όπως για παράδειγμα, το Τμήμα Δασοπονίας Καρδίτσας έχει υποστεί θετική εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, έχει άρτιες υποδομές (κτίρια, εργαστήρια) και ικανό αριθμό καθηγητών και μάλιστα καθηγητές με μεταπτυχιακά διπλώματα και διδακτορικά διπλώματα και με δημοσιεύσεις, και πληροί όλες τις προϋποθέσεις σε συνεργασία με το Τμήμα Ξύλου και Επίπλου, με βάση την πρόταση του ΤΕΙ Λάρισας μπορούν να αποτελέσουν μια ενιαία σχολή, να δεχθεί φοιτητές, να παραμείνει και να προσφέρει σημαντικό έργο στην εκπαίδευση. Προς αυτή την κατεύθυνση θα δώσουμε τον αγώνα μας ώστε το Υπ. Παιδείας να τροποποιήσει την περσινή άδικη απόφασή του. Την ερχόμενη εβδομάδα, θα κάνω μια παρέμβαση στον νέο Υπουργό Παιδείας κ. Μπαμπινιώτη αλλά και τον αναπληρωτή υπουργό κ. Αρβανιτόπουλο προκειμένου να τους ενημερώσω και να τους δώσω όλα εκείνα τα στοιχεία από τα οποία απορρέει ότι το Τμήμα Δασοπονίας πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να είναι ένα βιώσιμο, λειτουργικό και αποδοτικό για την εκπαίδευση τμήμα. Σε αντίθετη περίπτωση, της μη εισαγωγής δηλαδή φοιτητών και φέτος στο Τμήμα Δασοπονίας, θα ανατρέψει την ορθή λειτουργία και των άλλων τμημάτων και κυρίως του Τμήματος Σχεδιασμού Ξύλου και Επίπλου που είναι το μοναδικό στην Ελλάδα, διότι μαζί αποτελούν μία σχολή. Η Καρδίτσα έχει τέσσερα τμήματα τα οποία μπορούν να αποτελέσουν μία καλή και αποδοτική σχολή και δεν πρέπει να τραυματιστεί αυτή η προσπάθεια που εισηγείται το ΤΕΙ Λάρισας και η Γενική του Συνέλευση με βάση στοιχεία επιστημονικά και αντικειμενικά. Οι όποιες μεταρρυθμίσεις, οι όποιες αλλαγές θα πρέπει να βασίζονται σε επιστημονικά τεκμηριωμένα στοιχεία και δεδομένα».
Η έκθεση των εξωτερικών αξιολογητών
Άκρως θετικές ήταν οι εντυπώσεις των εξωτερικών αξιολογητών για το ΤΕΙ Δασοπονίας, όπως αυτές καταγράφονται στην έκθεσή τους (Απρίλιος 2010. Παραθέτουμε απόσπασμα της αξιολόγησης, το οποίο περιέχει και τις παρατηρήσεις τους:
Η γενική εντύπωση της ΕΟΚ σχετικά με τις συνολικές δραστηριότητες και το έργο του
Τμήματος είναι αρκετά θετική. Η σχολή καταβάλει μεγάλη προσπάθεια να διατηρήσει ένα σχετικά υψηλό επίπεδο σπουδών στο Τμήμα, για την κάλυψη διαφόρων πτυχών της δασοκομίας, για να συμπεριλάβει νέα τεχνολογία στο πρόγραμμα σπουδών και για την εφαρμογή των αποτελεσμάτων της έρευνας των δασοκομικών πρακτικών. Ωστόσο, απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια για την συμμετοχή τους σε δραστηριότητες έρευνας και διάθεσης των αποτελεσμάτων της εφαρμοσμένης δημόσιας έρευνας. Παρόλο που η ΕΟΚ διαπίστωσε ότι η IER είναι ικανοποιητική, συνιστάται να ενσωματώσει περισσότερες λεπτομέρειες και να αποφύγει τις αντιφάσεις. Συστάσεις:
1. Η έλλειψη περισσότερο συγκεκριμένων μαθημάτων περιορίζει την εξειδίκευση των φοιτητών σε περιοχές με υψηλή ζήτηση. Αυτό θα μπορούσε να βελτιωθεί με την παροχή περισσότερων μαθήματα εντός και μεταξύ των διαφόρων Τμημάτων του ΤΕΙ
2. Η ύπαρξη των θεωρητικών και εργαστηριακών ωρών για κάθε μάθημα πρέπει να
επανεξεταστεί
3. Η ανάγκη της “αλυσίδας” τύπου μαθημάτων καλύπτεται ικανοποιητικά στο αναθεωρημένο πρόγραμμα σπουδών
4. Η ΕΟΚ θεωρεί ότι η πραγματική είσοδος των μαθητών σε δύο εξάμηνα
(Σεπτέμβριο και Φεβρουάριο) είναι εξαιρετικά αναποτελεσματική και συνιστά ένθερμα να είναι μόνο μία φορά το χρόνο (δηλαδή τον Σεπτέμβριο)
5. Σύμφωνα με τη γενική άποψη (ΕΟΚ, καθηγητές, φοιτητές) περισσότερο στον τομέα της κατάρτισης θα πρέπει να ενσωματωθεί το πρόγραμμα σπουδών. Η ΕΟΚ προτείνει ιδιαίτερα τη δημιουργία ενός Summer Camp
6. Η ΕΟΚ αναφέρει ότι η πρακτική «έξι μήνες τοποθέτηση” στο δημόσιο ή ιδιωτικό
τομέα θα πρέπει να είναι μια σημαντική δραστηριότητα για τους μαθητές. Αυτή τη φορά το έργο δεν θα πρέπει να καλύψει τις διοικητικές ανάγκες του Τμήματος, αλλά να προσφέρει στους μαθητές περισσότερη πρακτική εμπειρία στην εφαρμοσμένη δασική
7. Το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών στο Τμήμα είναι σχετικά χαμηλό σε
βασικές γνώσεις, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι το σύστημα εισόδου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επιτρέπει στους μαθητές από την κλασική ενότητα να εισέλθουν στο ΤΕΙ
8. Το επίπεδο της γνώσης των ξένων γλωσσών μεταξύ των φοιτητών θεωρείται
σημαντικό για την εκπαίδευση και την καριέρα τους. Αυτό πρέπει να υποστηριχθεί κατά τη διάρκεια των μελετών, προσφέροντας αγγλική ορολογία, υποχρεωτική σε κάθε μάθημα.
9. Η πιο προβληματική κατάσταση είναι η έλλειψη του κατάλληλου αριθμού του διοικητικού προσωπικού (γραμματεία), το οποίο δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα στη λειτουργία του Τμήματος
10. Ο ανεπαρκής αριθμός του μόνιμου διδακτικού προσωπικού και τεχνικού προσωπικού οδηγεί στην υπερφόρτωση του υπάρχοντος προσωπικού
11. Η ΕΟΚ παρατήρησε ότι η διαθεσιμότητα εξειδικευμένου εκπαιδευτικού λογισμικού και υλικού είναι σύγχρονες και προηγμένες, αλλά θα πρέπει να ενσωματωθεί περισσότερο υλικό στη μελέτη από όλα τα διαφορετικά μαθήματα / εργαστήρια.
12. Η ΕΟΚ βρήκε μια πολύ καλή λειτουργία του «Γραφείου Διασύνδεσης», καταβάλλοντας σκληρή προσπάθεια για να επιλέξει και να αναλύσει τα δεδομένα εισόδου. Το Γραφείο είναι ένας σύνδεσμος που βοηθά στις επαγγελματικές ευκαιρίες των αποφοίτων. Η ΕΟΚ συνιστά την περαιτέρω ανάπτυξη του συγκεκριμένου γραφείου, το οποίο χρειάζεται θεσμική και χρηματοδοτική στήριξη από το Υπουργείο
13. Το σύστημα της διδασκαλίας συγκεκριμένων μαθημάτων θα πρέπει να υποστηρίζεται από τη δημιουργία ενός βοτανικού κήπου και herbietum στον ανοικτό χώρο της πανεπιστημιούπολης, προσέγγιση η οποία προτείνεται από την ΕΟΚ.
14. Η ΕΟΚ ανέφερε την απουσία μιας καθορισμένης στρατηγικής για την έρευνα, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τη σχολή και το IER. Προτείνουμε την οριοθέτηση των στρατηγικών στόχων της έρευνας και
την εφαρμογή τους μέσω εθνικών και / ή διεθνών πηγών χρηματοδότησης
15. Ο αριθμός δημοσιεύσεων θεωρείται ικανοποιητικός
16. Η δημιουργία ενός μεταπτυχιακού προγράμματος θεωρείται λογική. Η ΕΟΚ σημειώνει ότι ένα τέτοιο πρόγραμμα θα μπορούσε επίσης να αναπτυχθεί σε συνεργασία με άλλα Τμήματα που αφορούν στη δασοκομία ΤΕΙ ή / και άλλων περιβαλλοντικών Πανεπιστημιακών Τμημάτων