Την ευκαιρία να ξαναβρεθεί για άλλη μια φορά στο επίκεντρο του τοπικού ενδιαφέροντος η Δημοτική Αγορά πρόσφερε ο φετινός εορτασμός της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων. Η πρόσκληση του Υπουργείου Πολιτισμού στα μουσεία απ’ όλη την Ελλάδα που συμμετείχαν ήταν να ανασύρουν ιστορίες που δεν έχουν ειπωθεί ή για κάποιους λόγους ειπώθηκαν παραποιημένες. Μια τέτοια είναι και η πολυκύμαντη ιστορία της Δημοτικής Αγοράς, ενός κτηρίου-σύμβολο για την οικονομική δραστηριότητας της πόλης εδώ και έναν αιώνα, με την οποία είχαν την ευκαιρία να ασχοληθούν 50 περίπου μαθητές έκτης Δημοτικού και αρκετοί δημότες, μεταξύ των οποίων και ο δήμαρχος της πόλης.
Συγκεκριμένα, οι δράσεις περιλάμβαναν εκπαιδευτικό παιγνίδι αναζήτησης χαμένου θησαυρού στο κτήριο και στον περιβάλλοντα χώρο της Αγοράς και ξεναγήσεις, ομαδικές και μεμονωμένες. Τον συντονισμό και την ευθύνη των δράσεων είχε το Μουσείο πόλης του Δήμου Καρδίτσας/ ΔΟΠΑΚ σε συνεργασία με τον Σύλλογο των «Φίλων» του, οι οποίοι σχεδίασαν και εμψύχωσαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Οι ξεναγήσεις, τόσο των μαθητών αλλά και όσων βρέθηκαν στο χώρο, πραγματοποιήθηκαν από τους εκπαιδευόμενους του τμήματος «Φύλακες μουσείων και αρχαιολογικών χώρων» του Δημόσιου ΙΕΚ Καρδίτσας.
Οι 50 μαθητές έκτης τάξης του 3ου και του 14ου Δημοτικού Σχολείου με την βοήθεια των δασκάλων τους Σ. Ασκητή, Θ. Παπαγιάννη και Μ. Παπαντώνη, και με την καθοδήγηση των εμψυχωτριών, Μ. Καρατσιώρη, Κ. Κακαρίμπα, Ξ. Παπαθανασίου και Β. Τσουλά αναζήτησαν «Ίχνη στο χρόνο» τεσσάρων ανθρώπων, οι οποίοι σε κάποια φάση της ζωής τους πέρασαν από το χώρο της Αγοράς και άφησαν εκεί το αποτύπωμά τους. Τα τέσσερα σενάρια αναφέρονταν στην οθωμανική εποχή , στις αρχές του 20ου αι., στον μεσοπόλεμο και στη δεκαετία 1950 και έδωσαν την ευκαιρία σε όσους συμμετείχαν να έρθουν σε επαφή με αντικείμενα εποχής, παλιές φωτογραφίες, καρτ ποστάλ, εφημερίδες, αλλά και αρχειακές πηγές και προφορικές μαρτυρίες. Μια αφορμή να συνειδητοποιήσουν ότι η επαφή με την ιστορία δεν είναι παρά προσωπική υπόθεση, η οποία συνήθως περνά μέσα από ατομικά βιώματα και μνήμες. Το ενδιαφέρον που εκδήλωσαν και άλλοι εκπαιδευτικοί να υλοποιήσουν με τις ομάδες τους τη δράση οδήγησε τους διοργανωτές στη ιδέα το υλικό που χρησιμοποιήθηκε, μαζί με τις απαραίτητες συνοδευτικές πληροφορίες, να αποτελέσουν σύντομα το περιεχόμενο μιας δανειζόμενης μουσειοσκευής, η οποία θα είναι στη διάθεση όσων επιθυμούν.
Οι δράσεις πραγματοποιήθηκαν ενόψει της πρωτοβουλίας που έχει αναλάβει η Δημοτική Αρχή, με την παρότρυνση και την επιστημονική ευθύνη του μουσείου πόλης και των «Φίλων» του, να ενσωματώσει στο χώρο των τεσσάρων εισόδων της Αγοράς κείμενα και εποπτικό υλικό (σχέδια, χάρτες φωτογραφίες κά.) που θα αφηγούνται σπονδυλωτά την ιστορία του κτηρίου και του περιβάλλοντα χώρου. Το ζητούμενο για όσους συμμετείχαν ωστόσο φάνηκε ξεκάθαρα ότι δεν ήταν μόνο η παραγνωρισμένη ιστορία της Αγοράς, όσο η ανάγκη να επικοινωνήσουν συζητώντας γύρω από το παρόν, το μέλλον και τη χρήση ιστορικών κτηρίων και χώρων της πόλης με βαρύ συμβολικό φορτίο, όπως ο συγκεκριμένος. Και αυτό ήταν μάλλον το μεγαλύτερο κέρδος.