Κύριε Υπουργέ, σε αντίθεση με τους προλαλήσαντες συναδέλφους μου της Αντιπολίτευσης, θα ήθελα να εκφράσω την ικανοποίησή μου, διότι επιτέλους ξεκινάνε οι μεγάλοι οδικοί άξονες. Και λέω επιτέλους, γιατί πραγματικά καθυστερήσαμε.
Επίσης, θεωρώ το ξεκίνημα αυτό και συμβολικό, διότι είναι και η αρχή της ανάπτυξης για τη χώρα μας, όπως έγινε και πριν από κάποια χρόνια, όταν τα έργα σταμάτησαν. Ήταν ακριβώς τότε που άρχισε η βαθιά κρίση. Ήταν τότε που κανείς χρηματοδοτικός οργανισμός, καμία διεθνής τράπεζα δεν εμπιστευόταν να βάλει τα κεφάλαιά του στη δική μας πατρίδα. Σήμερα αυτό το κλίμα έχει αλλάξει ριζικά. Δεν πρέπει πλέον να μεμψιμοιρούμε. Αρκετά η γκρίνια και η μοιρολατρία! Το ξεκίνημα των οδικών αξόνων είναι και η αρχή του δρόμου που οδηγεί έξω από την κρίση. Έχουν κατεξοχήν αναπτυξιακό χαρακτήρα και η επανεκκίνησή τους θα ενεργοποιήσει σημαντικές και άμεσες επενδύσεις στη χώρα, χρηματοδοτούμενες τόσο από δημόσια όσο και από ιδιωτικά κεφάλαια.
Η Ελλάδα έχει στόχο και σχεδιασμό για την ανάπτυξή της. Ο κόμβος μεταφορών που θέλουμε να καταστεί η πατρίδα μας δεν μπορεί να γίνει χωρίς σύγχρονους οδικούς άξονες. Η επανεκκίνηση των έργων θα ενισχύσει άμεσα ή έμμεσα την εθνική μας οικονομία. Δημιουργεί είκοσι χιλιάδες θέσεις εργασίας. Αυξάνει κατά 1,5% το ΑΕΠ τα επόμενα τρία χρόνια. Δημιουργούνται οδικές υποδομές, ευκαιρίες νέας επιχειρηματικότητας, στρατηγικής ανάπτυξης και αναβάθμισης του βιοτικού επιπέδου των κατοίκων της περιφέρειας. Εξασφαλίζεται όμως και ασφάλεια στους πολίτες.
Η ένταξη και η έναρξή τους έγινε επί Κυβερνήσεως Καραμανλή, τότε που ολόκληρη η Ελλάδα ήταν ένα τεράστιο εργοτάξιο με δουλειές για όλους. Τώρα, επί Κυβερνήσεως Σαμαρά θα ολοκληρωθούν.
Στο τέλος του 2015 η χώρα θα έχει ένα σύγχρονο, λειτουργικό και ασφαλές οδικό δίκτυο. Μπορεί και πρέπει η Ελλάδα να γίνει κόμβος διασύνδεσης της Ευρώπης και της Ασίας με σιδηρόδρομο βεβαίως, με οδικούς άξονες σαφώς, με λιμάνια, με εμπορευματικούς σταθμούς. Να επιτυγχάνεται με ευκολία η μετακίνηση και η επικοινωνία.
Η ασάφεια, όμως, επικράτησε και πάλι από την Αντιπολίτευση. Ακούσαμε και πολλές αοριστίες και πολλές μομφές περί εθνικών εργολάβων, διεκδικώντας τη μοναδικότητα του πατριώτη. Υπάρχουν κάποιοι άλλοι, οι οποίοι κατήγγειλαν τα έργα το 2008. Και αυτοί ήταν πατριώτες τότε. Πήγαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, χάθηκε πολύτιμος χρόνος και η Ελλάδα το πλήρωσε ακριβά.
Κάποιοι αντέδρασαν στο μοντέλο των ΣΔΙΤ. Λένε ότι δεν είναι επίκαιρο. Δεν βλέπετε γύρω σας; Τα μεγαλύτερα έργα παγκοσμίως αυτή τη στιγμή εκτελούνται με αυτόν τον τρόπο, διότι μέσω των ΣΔΙΤ εξασφαλίζεται καλύτερη ποιότητα έργου, συντήρηση για πολλά χρόνια και λιγότερες δαπάνες για το κράτος. Και σήμερα δεν μιλάμε για καινούργιες συμβάσεις, αλλά για τις συμβάσεις του 2007.
Απορώ, κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, δεν συμφωνείτε ούτε στα μεγάλα έργα; Δεν συμφωνείτε ούτε σε αυτά; Τι θα πείτε στους Έλληνες που τα περιμένουν;
Αγαπητοί συνάδελφοι, έχω και έναν ιδιαίτερο λόγο που νιώθω ικανοποιημένη, είναι για την Ε65. Αφορά άμεσα το Νομό μου, την Καρδίτσα και την ευρύτερη περιοχή, επί της ουσίας το κεντρικότερο σημείο της χώρας και ένα από τα πιο παραγωγικά, με τεράστια περιθώρια ανάπτυξης. Όμως, κύριε Υπουργέ, όσο και αν αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματά της μία περιοχή, όσα ποιοτικά προϊόντα και εάν παράγει, όσες υπηρεσίες και εάν είναι σε θέση να προσφέρει, εάν είναι οδικά απομονωμένη, δεν μπορεί να προοδεύσει. Σε αυτήν την πλήρη απομόνωση βρίσκεται η περιοχή της Δυτικής Θεσσαλίας και της Καρδίτσας. Βέβαια εσείς κ. Υπουργέ, έχετε ιδίαν άποψη, αφού την υπηρετήσατε ως Νομάρχης την Καρδίτσα, ζήσατε εκεί και την αγαπήσατε φαντάζομαι.
Επί σειρά ετών περιμέναμε την κατασκευή ενός κεντρικού αυτοκινητόδρομου. Ο Ε65 είναι η λύση σ’ αυτό το τεράστιο πρόβλημα της περιοχής και πρόκειται για ένα έργο υψίστης σημασίας, ένα έργο πνοής, όχι μόνο για τη Θεσσαλία, αλλά για την ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Δυτικής Ελλάδας, την Ήπειρο και ολόκληρης της χώρας. Κάποια στιγμή κινδύνευσε να χαθεί. Κάποιοι είπαν ότι δεν ήταν βιώσιμο. Εγώ πιστεύω ότι τα έργα δεν μπορούμε να τα κοιτάμε μόνο απ’ αυτήν την άποψη. Πρέπει να λαμβάνουμε όλες τις παραμέτρους υπ’ όψιν μας.
Το έργο αυτό βρίσκεται ήδη στο 18% του φυσικού αντικειμένου. Έχουν ξοδευτεί 400 εκατομμύρια ευρώ εκ των οποίων τα 330 εκατομμύρια πήγαν σε διάσπαρτα μικρότερα έργα πάνω στο κυρίως έργο.
Θεωρώ ότι είναι, λοιπόν, υψίστης και εθνικής σημασίας, αφενός μεν γιατί βγάζει από την απομόνωση τη Θεσσαλία και τη δυτική Μακεδονία, αφού ενώνει την ΠΑΘΕ με την Εγνατία, αφετέρου δε ενώνει τα δύο λιμάνια, του Βόλου και της Ηγουμενίτσας. Το όλο έργο θα συμβάλει στην αύξηση της παραγωγής, της εκβιομηχάνισης της περιοχής, στη διευκόλυνση της μεταφοράς των προϊόντων και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Επίσης, το όλο έργο θα συντελέσει στην αύξηση της επισκεψιμότητας και της τουριστικής ανάπτυξης, αφού και η Θεσσαλία είναι πλούσια σε αρχαιολογικά μνημεία, σε εκκλησιαστικά μνημεία και μοναστήρια, πολιτιστικά και παραδοσιακά στοιχεία και ιαματικά λουτρά. Έργα τέτοιου μεγέθους, λοιπόν, έχουν κοινωνικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα. Με την ολοκλήρωση του έργου θα υπάρξει φθηνότερο και γρηγορότερο κόστος μετακίνησης και θα αναδειχθεί μια περιοχή, που αυτή τη στιγμή δεν έχει δυνατότητα προβολής.
Δεν σας κρύβω, κ. Υπουργέ, ότι θα ήθελα να ακούσω ότι το έργο ξεκινάει στο σύνολό του, δηλαδή από την ΠΑΘΕ μέχρι την Εγνατία. Αρκούμαι όμως στη διαβεβαίωση σας ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί πλήρως και γρήγορα. Το κομμάτι, δηλαδή, γέφυρας Αλαμάνας-ΠΑΘΕ-Ανισόπεδος Κόμβος Καρπενησίου θα γίνει άμεσα και το υπόλοιπο τμήμα είναι έτοιμο για χρηματοδότηση. Όσον αφορά το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία, πιστεύω ότι θα μπορούσε και σήμερα να συμπεριληφθεί τουλάχιστον μέχρι την Καλαμπάκα. Παρόλα αυτά, υπάρχουν λύσεις και πρέπει τάχιστα να επιλέξουμε κάποια από όλες, έτσι ώστε στις αρχές του 2014 να μην υπάρχει πρόβλημα. Δεν θα έχει άλλωστε νόημα να κατασκευαστεί η μέση ενός έργου, χωρίς αρχή και τέλος. Σε αυτό νομίζω ότι συμφωνούμε όλοι.
Ζητώ, κ. Υπουργέ, να καταβάλετε κάθε προσπάθεια και να αξιοποιήσετε κάθε πόρο, ώστε να επέλθει ισορροπία και σύγκλιση μεταξύ των περιφερειών, να στηριχθούν δηλαδή οι λιγότερο αναπτυγμένες και φτωχότερες περιφέρειες όπως είναι η δυτική Θεσσαλία και η Ήπειρος.
Τέλος, επικαλούμενη την αποφασιστικότητά σας, σας ζητώ μετά τα έργα που συζητάμε απόψε, να πάρει σειρά η αποπεράτωση του πλέον πολύπαθου ελληνικού έργου, που είναι η εκτροπή το άνω ρου του Αχελώου. Ενός έργου περιβαλλοντικού, ενεργειακού, αρδευτικού, υδρευτικού, μείζονος σημασίας για τη ζωή, την παραγωγή, την ανάπτυξη και την πρόοδο της Θεσσαλίας. Αυτό το έργο το ζητούν όχι μόνο οι Θεσσαλοί πολίτες, αλλά κι όλοι οι Έλληνες, οι οποίοι έχουν ξοδέψει πολλά εκατομμύρια και το έχουν φτάσει λίγο πριν το τέλος, στο 85% των εργασιών του, χάρη στην καθοριστική πρωτοβουλία του Υπουργού κ. Σουφλιά.