Στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+/KA1, πέντε καθηγητές του Μουσικού Σχολείου Καρδίτσας συμμετείχαν σε επιμορφωτικό πρόγραμμα στο Assen της Ολλανδίας. Το σεμινάριο είχε θέμα:«Δημιουργικότητα στην εκπαίδευση και πώς μπορεί να χρησιμοποιείται η μουσική, η τέχνη, οι ΤΠΕ και οι εξωσχολικές δραστηριότητες στην εκπαίδευση». Καθ’όλη τη διάρκεια του σεμιναρίου παρουσιάστηκαν πρωτότυπες και ενδιαφέρουσες εκπαιδευτικές μέθοδοι που μπορούν να εφαρμοστούν στην νεοελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα.
Μία ενδιαφέρουσα δραστηριότητα ήταν το παιχνίδι γνωριμίας «Bingo» που αποτελεί μια ενέργεια γνωριμίας και εξοικείωσης με τα μέλη της ομάδας. Στόχοι της δραστηριότητας είναι οι συμμετέχοντες να σχηματίσουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την προσωπικότητα του άλλου, να παρατηρηθούν κοινά στοιχεία, να επισημανθούν οι θετικές επιδράσεις της ποικιλομορφίας και να δεθούν περισσότερο τα μέλη της ομάδας.
Επόμενη δραστηριότητα ήταν η επίσκεψη στην δημοτική βιβλιοθήκη του Άσσεν. Στόχοι της επίσκεψης σε μια δημοτική βιβλιοθήκη είναι η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, η χρήση των ΤΠΕ με εποικοδομητικό τρόπο, η σύνδεση με τα διδασκόμενα μαθήματα με τρόπο ουσιαστικό, η ωφέλιμη αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου και ο συνδυασμός της ανάγνωσης με το παιχνίδι σε ένα ευχάριστο χώρο.
Στο πλαίσιο του προγράμματος πραγματοποιήθηκε επίσκεψη και σε έναν τυπικό ολλανδικό ανεμόμυλο, τον ανεμόμυλο «DeWachter» στο Zuidlaren.Στόχοι της επίσκεψης στον ανεμόμυλο ή σε έναν αντίστοιχο χώρο είναι η μάθηση μέσα από βιωματικές δράσεις και εργαστήρια, η διαθεματική προσέγγιση πολλαπλών μαθησιακών αντικειμένων, όπως τα Μαθηματικά, οι φυσικές επιστήμες και η οικιακή οικονομία και μέσω των εξωσχολικών δραστηριοτήτων και η δυναμική ένταξη και αξιοποίηση ενός μνημείου πολιτισμικής κληρονομιάς.
Το «De Grootste Poppenhuis Van Nederland» είναι το μεγαλύτερο κουκλόσπιτο – λαογραφικό μουσείο στην Ολλανδία και αποτελεί μόνιμη έκθεση του Μουσείου Drents. Η ξενάγηση στο χώρο γίνεται από επαγγελματίες ηθοποιούς, οι οποίοι υποδύονται τους κατοίκους του σπιτιού και οι επισκέπτες οδηγούνται σε ένα βιωματικό ταξίδι στο χρόνο. Στόχοι της επίσκεψης είναι η βιωματική εκμάθηση της ιστορίας στο φυσικό περιβάλλον και η απόκτηση γνώσεων μέσω του παιχνιδιού και της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών.
Επόμενη εξωσχολική διαθεματική δραστηριότητα ήταν το «κυνήγι θησαυρού».Οι συμμετέχοντες εργάζονται σε ομάδες, διερευνούν μέσω χάρτη, εντοπίζουν και ταυτοποιούνσημεία ενδιαφέροντος. Στόχοι της δραστηριότητας είναι να αποκτήσουν οι μαθητές εικόνα των μνημείων και σημείων ενδιαφέροντος της πόλης που ζούν, να προσανατολίζονται και να αναπτύσσουν πνεύμα άμιλλας.
Με τη δραστηριότητα καλλιτεχνικής έκφρασης με θέμα: «Μουσική, χρώματα και δημιουργικότητα», οι συμμετέχοντες ζωγραφίζουν υπό τους ήχους μουσικής ενώ ταυτόχρονα εμπλουτίζουν το έργο των άλλων συμμετεχόντων, συνεργαζόμενοι στην παραγωγή ενός συλλογικού καλλιτεχνικού έργου και ερχόμενοι σε επαφή με δύο τέχνες ταυτόχρονα, εκδηλώνοντας τη δημιουργικότητά τους.
Με τη δημιουργίακινούμενης εικόνας – animation, μέσω του λογισμικού «stop-motionmethod»,οι επιμορφούμενοι εργάστηκαν για την επίτευξη της ευκολότερης κατανόησηςεννοιών των μαθημάτων, λειτουργιών ή ιστορικών γεγονότων μέσω της οπτικοποίησης και τη χρήση των νέων τεχνολογιών.
Τέλος με την τεχνική του νοητικού χάρτη (Mind-mappingmethod) δοκίμασαν τρόπους γιατη βελτίωση της κατανόησης μέσω της οπτικοποίησης, την απλοποίηση σύνθετων θεμάτων, την ιεράρχηση, συσχέτιση και συνοχή θεμάτων, την δομημένη πληροφόρηση και την επίλυση προβλημάτων.
Συνοψίζοντας τα παραπάνω μπορεί να ειπωθεί ότι η μουσική, η τέχνη, οι ΤΠΕ και οι εξωσχολικές δραστηριότητες μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην εκπαίδευση με δημιουργικό και εποικοδομητικό τρόπο, οδηγώντας τους μαθητές στην αυτενέργεια, την ανάπτυξη της συνεργατικότητας και του ομαδικού πνεύματος. Έτσι, η διδασκαλία ξεφεύγει από τα στενά δασκαλοκεντρικά όρια και καθίσταται μια ευχάριστη διαδικασία που μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα για όλους.