Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, κ. Σταύρος Καλογιάννης, απαντώντας στην υπ’ αριθμ. 5522/7.1.2013 Ερώτηση που υπέβαλε στη Βουλή, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ο Βουλευτής Καρδίτσας και π. Υφυπουργός Παιδείας, κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, αναφορικά με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Ε65, επεσήμανε ότι θα διατεθούν πόροι από το ΕΣΠΑ για την στήριξη της κατασκευής του Ε65 και ότι η επανεκκίνηση των εργασιών κατασκευής των αυτοκινητόδρομων αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Ειδικότερα, η απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης έχει ως εξής:
«Η επανεκκίνηση των εργασιών κατασκευής των αυτοκινητόδρομων που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης, αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο, καθώς συνδέεται ευθέως με την επιδιωκόμενη ανάπτυξη της χώρας μας.
Είναι ένα εξαιρετικά πολύπλοκο θέμα και με την κατ’ αρχάς συμφωνία που ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης, τον περασμένο Δεκέμβριο, ολοκληρώθηκε μόνον η πρώτη φάση.
Οι τέσσερις μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι είναι έργα αυτοχρηματοδοτούμενα μέσω της χρήσης των εσόδων των διοδίων για την ολοκλήρωσή τους. Υλοποιούνται κατά ποσοστό 25% με δημόσια δαπάνη, μέσω αξιοποίησης πόρων του ΕΣΠΑ, κυρίως όμως μέσω τραπεζικού δανεισμού και ιδίων κεφαλαίων των ιδιωτών που έχουν αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευσή τους.
Η χρηματοδότηση των Εταιρειών Παραχώρησης από τις Τράπεζες εξαρτάται απόλυτα από τη βιωσιμότητά τους, βιωσιμότητα που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον κυκλοφοριακό φόρτο και τα έσοδα των αυτοκινητόδρομων.
Οι συμβάσεις παραχώρησης ενεργοποιήθηκαν το 2008, σε μια άλλη Ελλάδα. Σήμερα οι εισροές εσόδων από τα διόδια υπολογίζεται ότι έχουν μειωθεί κατά μέσο όρο 45% σε σχέση με το 2008.
Αυτή η μεταβολή των οικονομικών συνθηκών, κατά κύριο λόγο, είχε ως αποτέλεσμα την αναστολή της χρηματοδότησής τους από της Τράπεζες στα τέλη του 2010 και την διακοπή των εργασιών κατασκευής από τις Εταιρείες Παραχώρησης στις αρχές του 2011. Επί 1 ½ χρόνο, δεν έγιναν ουσιαστικά ενέργειες για να ξεπεραστούν τα σοβαρότατα προβλήματα των έργων.
Στόχος των διαπραγματεύσεων είναι η προσαρμογή των συμβάσεων στις ανάγκες της εποχής. Να προσαρμόσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι τις απαιτήσεις τους στη σημερινή πραγματικότητα για ένα βιώσιμο σχέδιο, το οποίο να προσελκύει επενδυτικό ενδιαφέρον και να μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τις Τράπεζες.
Με τη συμφωνία με τις Εταιρείες Παραχώρησης έχει επιτευχθεί μέχρι τώρα:
-Δραστικός περιορισμός των διεκδικήσεων των Παραχωρησιούχων εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.
-Προσαρμογή του τεχνικού αντικειμένου των έργων στις χρηματοοικονομικές δυνατότητες με ετεροχρονισμό ή αναβολές τμημάτων ορισμένων έργων. Σε ό,τι αφορά τον Ε-65, μετατίθεται χρονικά η κατασκευή του Τμήματος Τρίκαλα-Παναγιά, όπου άλλωστε υπάρχουν εκκρεμότητες στο ΣτΕ.
Η δεύτερη φάση έχει ξεκινήσει με τις διαπραγματεύσεις με τις Τράπεζες και ακολουθεί η έγκριση των όρων της συμφωνίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί αναμένονται οι απαντήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των Τραπεζών εντός διμήνου περίπου.
Οι Ελληνικές Τράπεζες έχουν ήδη εκδηλώσει την επιθυμία τους να συνεχίσουν την χρηματοδότηση των έργων. Για τις διεθνείς Τράπεζες η κατάσταση είναι σαφώς πιο δύσκολη.
Το κενό χρηματοδότησης που θα δημιουργηθεί λόγω της κρίσης, θα προσπαθήσουμε να καλυφθεί μέσω του ΕΣΠΑ. Το δάνειο ύψους 650 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο, που εγκρίθηκε τον περασμένο Νοέμβριο και αφορά την ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων, συνεισφέρει σημαντικά στη χρηματοδότηση των έργων.»