Σε απάντηση Αναφοράς που είχε καταθέσει στη Βουλή, στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, ο Βουλευτής Καρδίτσας και π. Υφυπουργός Παιδείας, κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, σχετικά με τη υποστήριξη των ατόμων με αναπηρία, ο Υπουργός Οικονομικών δηλώνει ότι παρά τη δυσμενή δημοσιονομική συγκυρία που διανύει η χώρα, η Πολιτεία με μέτρα και ρυθμίσεις, όπως ο μειωμένος ΦΠΑ για τρόφιμα, φάρμακα και εμβόλια στηρίζει έμπρακτα τα άτομα με αναπηρία και εξαντλεί κάθε δημοσιονομικό περιθώριο προκειμένου να διαφυλαχθεί το εισόδημά τους.
Ειδικότερα, η απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών έχει ως εξής:
«Σε απάντηση της με αριθμ.πρωτ. 595/28/9/2012 αναφορά που κατέθεσε ο Βουλευτής κ.Σ.Ταλιαδούρος σχετικά με το ανωτέρω θέμα, για τα θέματα που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Οικονομικών σας γνωρίζουμε τα εξής.
Α. Θέματα Φ.Π.Α. :
Με τη Δ/νση ΦΠΑ, με την Οδηγία 2006/112/ΕΚ, όπως ισχύει, καθορίζεται το πλαίσιο εφαρμογής του Φ.Π.Α. από τα κράτη μέλη της Ε.Ε. Ο πίνακας αγαθών και υπηρεσιών για τα οποία τα κράτη-μέλη δύνανται να εφαρμόζουν μειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α είναι καθορισμένος από τις διατάξεις της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ και έχει ενσωματωθεί στο εσωτερικό δίκαιο της χώρας στo Παράρτημα III του Κώδικα φ.Π.Α. (ν. 2859/2000), όπως ισχύει.
Με βάση τις δυνατότητες που παρέχονται από το παραπάνω νομικό πλαίσιο Παράρτημα III, κεφ. Α’ παρ. 44, 45, 46, 47, 48 και 49 Κώδικα Φ.Π.Α.), έχουν ήδη ενταχθεί στο μειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α.13%, ειδικά για τα άτομα με αναπηρία αλλά αγαθά που κρίθηκαν απαραίτητα για τα άτομα αυτά και που καλύπτουν άμεσες θεραπευτικές και λειτουργικές ανάγκες τους. Οι ρυθμίσεις αυτές αποτελούν έκφραση της βούλησης της πολιτείας για έμπρακτη στήριξη των ατόμων με αναπηρία. Επιπλέον, με τον ν. 3899/2010 από 1.1.11, για λόγους κοινωνικής ευαισθησίας, διευρύνθηκε η εφαρμογή του υπερμειωμένου συντελεστή (6,5%) στα φάρμακα και τα εμβόλια για την ιατρική του ανθρώπου. Κατανοώντας την όποια επίπτωση του ΦΠΑ στο γενικό επίπεδο τιμών και κατ’ επέκταση στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, επισημαίνεται ότι στα πλαίσια της τρέχουσας δημοσιονομικής συγκυρίας δεν είναι δυνατή η περαιτέρω διεύρυνση του υπερμειωμένου συντελεστή και σε όλα τα θεραπευτικά ορθωτικά μέσα και αναλώσιμα υλικά που διατίθεται προς χρήση από τα ΑμεΑ και τους χρόνια πάσχοντες.
Β. Θέματα Μισθολογίου:
Από 1.11.2011 τέθηκαν σε ισχύ οι διατάξεις του Δεύτερου Κεφαλαίου τοι ν.4024/2011 {ΦΕΚ 226/Α) με τις οποίες θεσμοθετήθηκε το νέο ενιαίο βαθμολόγιο-μισθολόγιο των υπαλλήλων του Κράτους, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού και άλλων φορέων του δημοσίου τομέα, όπως ειδικότερα αυτοί ορίζονται στο άρθρο 4 του ανωτέρα νόμου. Περαιτέρω, τα μισθολογικά αιτήματα ειδικών κατηγοριών υπαλλήλων εξετάζονται κάθε φορά με γνώμονα την εκάστοτε μεν περίπτωση, αλλά και το ενδεχόμενο επέκτασης τυχόν ευνοϊκότερης μεταχείρισης και σε άλλες κατηγορίες, εν όψει ιδίως των δεδομένων δημοσιονομικών συνθηκών.
Γ. Θέματα Συντάξεων.
- Η Πολιτεία, αναγνωρίζοντας τα προβλήματα και τις ιδιαίτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες, εξάντλησε όλα τα δημοσιονομικά περιθώρια προκειμένου να μην πληγούν οι καταβαλλόμενες στα πρόσωπα αυτά συντάξεις και να διαφυλαχθεί το εισόδημά τους. Από το όριο ηλικίας που προβλέπεται από το ν. 3847/2010 για τη χορήγηση των επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και του επιδόματος αδείας.
Από τις μειώσεις των διατάξεων της περ. α’ της παρ. 10 του άρθρου 1 του ν. 4024/2011 (μείωση κατά 40% του ποσού της μηνιαίας κύριας σύνταξης που υπερβαίνει τα 1.000€ για όσους δεν έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας τους και για όσους έχουν συμπληρώσει το έτος αυτό, μείωση κατά 20% του ποσού της μηνιαίας κύριας σύνταξης που υπερβαίνει τα 1.200 €) καθώς και από τη μείωση των διατάξεων της περ. α’, της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4051/2012 (μείωση κατά 12% του ποσού της μηνιαίας κύριας σύνταξης που υπερβαίνει τα 1.300€).
Ειδικά και για τα πρόσωπα που φέρουν ιδιαίτερα βαριές αναπηρίες (παντελώς τυφλοί, νεφροπαθείς που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση κλπ), υπήρξε περαιτέρω ευνοϊκή μεταχείριση, αφού εξαιρέθηκαν και από την παρακράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων των διατάξεων του άρθρου 11 του ν. 3865/2010 καθώς και του άρθρου 2 (παρ. 14) του ν. 4002/2011, ενώ με τις διατάξεις της παρ. 12 του άρθρου 2 του ν. 4002/2011, ορίστηκε ότι τα καταβαλλόμενα σε αυτούς ποσά των επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και του επιδόματος αδείας προσαυξάνοντας το μεν δώρο Χριστουγέννων με ολόκληρο το ποσό του επιδόματος ανικανότητας που λαμβάνουν με τη σύνταξή τους, το δε δώρο Πάσχα και το επίδομα αδείας με το ήμισυ του ποσού αυτού, κατά περίπτωση. Επιπλέον και πολύ σημαντικό, με τις διατάξεις του ν. 3865/2010 (Νέο Ασφαλιστικό Σύστημα του Δημοσίου), δεν άλλαξε ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης των προσώπων αυτών και παραμένει το ποσοστό αναπλήρωσης στο 80% που αντιστοιχεί στα 35 έτη υπηρεσίας, αρκεί να έχουν συμπληρώσει 15 έτη πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας.
- Η Πολιτεία, επιδεικνύοντας την ευαισθησία της έναντι των υπαλλήλων (ανδρών και γυναικών) που έχουν ανίκανα παιδιά ή ανίκανο σύζυγο, παρείχε ν. 3865/2010, να συνταξιοδοτούνται με συμπλήρωση του 50ού έτους της ηλικίας τους εφόσον έχουν 25ετή πλήρη πραγματική συντάξιμη υπηρεσία.
Δ. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω και στην παρούσα εξαιρετικά δυσμενή δημοσιονομική συγκυρία, η Πολιτεία θα εξαντλήσει όλα τα δημοσιονομικά περιθώρια προκειμένου να υπάρξουν οι μικρότερες δυνατές επιπτώσεις για τα άτομα με αναπηρία.»