Σπ. Ταλιαδούρος: «Δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εκπαίδευσης το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας»


 Ο Βουλευτής, τ. Υφυπουργός Παιδείας και Αναπληρωτής Τομεάρχης του Τομέα Παιδείας της Ν.Δ.,  κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, ως Εισηγητής του σχεδίου νόμου «Θεσμικό πλαίσιο των πρότυπων πειραματικών σχολείων. Ίδρυση ινστιτούτου εκπαιδευτικής πολιτικής, οργάνωση του ινστιτούτου τεχνολογίας υπολογιστών και εκδόσεων ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ και λοιπές διατάξεις», τόνισε στη Βουλή, κατά τη συζήτηση επί της αρχής, ότι το νομοσχέδιο αυτό δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εκπαίδευσης.

 Ειδικότερα, η ομιλία του κ. Ταλιαδούρου έχει ως εξής:

«Α. Με τις ρυθμίσεις του Κεφαλαίου Α του νομοσχεδίου για το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής:

α) Ουσιαστικά καταργείται η επί της ουσίας ανεξάρτητη λειτουργία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Καταργούνται οι αρχές ενός σαφούς και διαφανούς πλαισίου δημοκρατικών διαδικασιών, η επιστημονική αυτοτέλεια και ο ακαδημαϊκός χαρακτήρας. Έτσι δεν προωθείται η εξυπηρέτηση της δημόσιας εκπαίδευσης.

β) Το σχέδιο νόμου θα οδηγήσει σε ατεκμηρίωτες πολιτικές αποφάσεις στη βάση εισηγήσεων περιστασιακών ομάδων και επιτροπών, οι οποίες θα ορίζονται από τον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας.

γ)  Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο δεν μπορεί να γίνει νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, γιατί είναι φορέας που ασχολείται με την υποχρεωτική εκπαίδευση των Ελλήνων μαθητών. Δεν μπορεί η ευθύνη αυτή, να παραδίδεται σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Συνοψίζω, ότι είμαστε υπέρ της συγχώνευσης, αλλά να οργανωθεί το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο είτε ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου είτε ως δημόσια υπηρεσία, υπαγόμενη στον Υπουργό Παιδείας. Η μορφή του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου διασφαλίζει την αξιοκρατία και τη συνέχεια στη διοίκηση, καθώς το προσωπικό θα επιλέγεται μέσω απολύτως αντικειμενικών κριτηρίων, θα είναι μόνιμο και δεν θα αλλάζει ανάλογα με την Διοίκηση του Ινστιτούτου. Ο δημόσιος χαρακτήρας του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου οδηγεί σε μία σταθερή εκπαιδευτική πολιτική, με συνέπεια και συνέχεια, που δεν θα εξαρτάται από τις αλλαγές στα πρόσωπα και στην Διοίκηση του Ινστιτούτου.

          Εμείς αναλαμβάνουμε την υποχρέωση να το επανασυστήσουμε ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου.

Β. Σε ότι αφορά το κεφάλαιο Β΄ για το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών, εδώ δεν πρόκειται για την ίδρυση ενός νέου Ινστιτούτου, αλλά για την συνέχιση των εργασιών του Ερευνητικού Ακαδημαϊκού Ινστιτούτου του Πανεπιστημίου Πατρών και μάλιστα με πολλές νέες ερευνητικές αρμοδιότητες και δικαιοδοσίες συμμετοχής σε ερευνητικά κέντρα. Η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του  πλήττει την αξιοκρατία και την ίση μεταχείριση σε σχέση με τα άλλα υπάρχοντα Ερευνητικά Ινστιτούτα, σε Πανεπιστήμια, τα οποία έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε έργα ανάπτυξης και έρευνας.

          Θεωρούμε ότι πρέπει να οργανωθεί το Ινστιτούτο αυτό ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου καθώς θα διαχειρίζεται πολύ υψηλά ποσά, ώστε μέσω του ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της τήρησης των κανόνων του δημοσίου λογιστικού, να διασφαλιστεί η ορθολογική και διαφανής διαχείρισή τους.

Γ.Σχετικά με το Κεφάλαιο Γ του νομοσχεδίου για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία, θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:

Είμαστε υπέρ της επανασύστασης των πρότυπων σχολείων, τα οποία καταργήθηκαν με το νόμο 1566/1985. Σας θυμίζω τα εξαιρετικά πρότυπα σχολεία, όπως η Βαρβάκειος, η Ιωνίδειος και η Ζωσιμαία Σχολή, όπου αποφοίτησαν χιλιάδες μαθητές από όλη την Ελλάδα. Θα ήθελα όμως να θέσω το εξής ερώτημα. Γιατί δεν καθιερώνονται ξεχωριστά πειραματικά σχολεία και ξεχωριστά πρότυπα;

Πρέπει να γίνει σαφές ότι άλλο πράγμα η αριστεία και άλλο πράγμα ο εκπαιδευτικός πειραματισμός. Η εισαγωγή καινοτομιών και νέων αναλυτικών προγραμμάτων, πράγματι θα πρέπει να δοκιμάζεται σε σχολεία με τυχαία σύνθεση του μαθητικού δυναμικού, για να εξετάζεται η δυνατότητα εφαρμογής του, σε όλα τα σχολεία της Επικράτειας. Υιοθέτηση προτύπων με επιλεγμένο και υψηλό επίπεδο μαθητικό δυναμικό, εξυπηρετεί άλλους εκπαιδευτικούς στόχους. Η ανάμειξη πρότυπων και πειραματικών, φοβούμαι ότι θα περιπλέξει τη λειτουργία και θα επαναφέρει το πρόβλημα της ασάφειας του προσδιορισμού των κριτηρίων και του είδους της αξιολόγησης για την επιλογή μαθητών από το Δημοτικό. Εισηγούμαστε να επαναφερθεί ο θεσμός των προτύπων σχολείων και παράλληλα να διατηρηθεί και ο θεσμός των πειραματικών σχολείων. Προς την κατεύθυνση αυτή έχουμε καταθέσει σχετική τροπολογία για την επαναλειτουργία και την ένταξη στον θεσμό των ιστορικών προτύπων σχολείων, όπως είναι η Βαρβάκειος, η Ιωνίδειος και η Ζωσιμαία Σχολή, καθώς και για τη δυνατότητα λειτουργίας προτύπων σε όλη την ελληνική περιφέρεια.

Επίσης, θα ήθελα να επισημάνω ότι θα πρέπει να σχεδιαστεί και να εφαρμοσθεί μέθοδος για την εντοπισμό των ταλαντούχων παιδιών σε όλα τα σχολεία της χώρας μας, με την δημιουργία επιστημονικών, π.χ. μαθηματικών, φιλολογικών, και αθλητικών ομίλων, μουσικών και θεατρικών ομάδων κ.α., μέσω των οποίων οι μαθητές θα μπορέσουν να αναπτύξουν και να διακριθούν στα ταλέντα και τις κλίσεις τους. Θα πρέπει να εξετάσουμε μεθοδικά και σε βάθος τυχόν αντίστοιχα προγράμματα που εφαρμόζονται στο εξωτερικό.

Δ. Σχετικά με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τις μετεγγραφές στο άρθρο 59 παράγραφος 11, θα ήθελα να τονίσω τα εξής:

α) Η κατάργηση των μετεγγραφών, μπορεί μεν να ικανοποιεί το πάγιο αίτημα των κεντρικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, όπως αναγράφεται στην εισηγητική έκθεση, αλλά πλήττει σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία, τις πλέον ασθενείς κοινωνικά ομάδες, όπως είναι οι πολύτεκνοι, οι τρίτεκνοι, οι ορφανοί, οι οικονομικά αδύναμοι, χωρίς να προβλέπεται η λήψη οποιονδήποτε κοινωνικών ή οικονομικών μέτρων στήριξής τους. Ειδικά για τους πολύτεκνους, η κατάργηση των μετεγγραφών είναι εξαιρετικά επιβαρυντική. Πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν ότι αρχικά ο νόμος για τις μετεγγραφές, ξεκίνησε αποκλειστικά για τους πολυτέκνους, ώστε να τους δοθεί επιπλέον στήριξη. Η κατάργηση των μετεγγραφών για αυτές τις ασθενείς κοινωνικές ομάδες θα οδηγήσει σε κοινωνική έκρηξη. Είναι σημαντικό ότι οι αλλαγές αυτές, όπως διατυπώνονται στις μετεγγραφές, ανατρέπουν εκ θεμελίων το σύστημα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση, και μάλιστα στο παρά πέντε των πανελλαδικών εξετάσεων.

Μάλιστα, το εισοδηματικό όριο που τίθεται για τις μετεγγραφές θα οδηγήσει σε ανισότητες και προβλήματα. Προτείνουμε να απαλειφθεί. Εξάλλου, όπως επισημαίνεται στο σημείο 10 της Έκθεσης της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, σχετικά με τις πολύτεκνες οικογένειες, πάγια είναι η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία η θέσπιση ανώτατου ορίου ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος, ως προϋπόθεση για την χορήγηση των παροχών στους πολύτεκνους, αντίκειται στο άρθρο 21 παρ. 2 του Συντάγματος, διότι η αναγνωριζόμενη ειδική φροντίδα προς τις πολύτεκνες οικογένειες δεν μπορεί να εξαρτηθεί από κριτήρια εισοδήματος.

β) Ακόμη, άδικη είναι η ρύθμιση που προβλέπει ότι οι θέσεις των διαγραφέντων από μετεγγραφή, δεν αναπληρώνονται, αλλά ούτε μεταφέρονται. Δηλαδή, εάν κάποιος κάνει ένσταση διότι κακώς μετεγγράφει ο προηγούμενος, δεν θα μπορεί να δικαιωθεί. Επομένως, όταν διαπιστώνεται μια αδικία, αυτή θα πρέπει να αποκαθίσταται.

Όλες αυτές οι ρυθμίσεις, είναι ουσιαστικά αποτέλεσμα της αύξησης του αριθμού των εισακτέων εξαιτίας της λανθασμένης κατάργησης της βάσης του 10. Το μέτρο αυτό οδήγησε τα κεντρικά ιδρύματα στην υπερφόρτωση, όπου έχουμε μετεγγραφή φοιτητών με πολύ χαμηλό βαθμό εισαγωγής και πολλές φορές και κάτω από το 10, σε ένα ΤΕΙ του κέντρου με βαθμό πάνω από 14.000 μόρια. Εάν είχε παραμείνει η βάση του 10, η οποία διασφάλιζε την ποιότητα της εκπαίδευσης, δεν θα είχαμε σε αυτήν την έκταση, αυτές τις κοινωνικά άδικες ρυθμίσεις.

Επίσης, για ποιο λόγο όμως η Κυβέρνηση δεν προχωράει το πρόγραμμα κατασκευής φοιτητικών εστιών στην ελληνική περιφέρεια που είχε ξεκινήσει η κυβέρνηση της ΝΔ, στις οποίες θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν φοιτητές των πιο πάνω κατηγοριών, ώστε να καλύψει τις ανάγκες των οικονομικά αδύνατων φοιτητών;

Ε. Τέλος, με την παράγραφο 14 του άρθρου 59 καθιερώνονται στην ουσία δύο τύποι απολυτηρίων λυκείου, όπου το ένα θα αποκτάται μόνο με ενδοσχολικές εξετάσεις και το δεύτερο και με πανελλήνιες. Θα υπάρχουν  επομένως απόφοιτοι δύο ταχυτήτων, αυτοί που έλαβαν το απολυτήριό τους με πανελλήνιες εξετάσεις και αυτοί που το έλαβαν χωρίς εξετάσεις. Έτσι πλήττεται το αμερόληπτο και η αντικειμενικότητα των εξετάσεων.»

Προηγούμενο άρθρο Εξιχνίαση ληστειών σε βάρος Σούπερ Μάρκετ
Επόμενο άρθρο Συνάντηση οκτώ(8) χωρών στο 1ο εσπερινό ΕΠΑ.Λ Καρδίτσας