Σημαντικό και πολυδιάστατο το μεταρρυθμιστικό έργο της Ν.Δ. Στην ανωτάτη εκπαίδευση


 

Αόριστες οι εξαγγελίες της κυβέρνησης του πασοκ για την μεταρρύθμιση στην ανωτάτη εκπαίδευση, αγνοώντας τις πραγματικές ανάγκες των α.ε.ι.»

 Ο Βουλευτής και τ. Υφυπουργός Παιδείας, κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, στην ομιλία του κατά την παρουσίαση του βιβλίου του «ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ 2004-2009 ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ», την Κυριακή 28 Νοεμβρίου, τόνισε τη σημασία του πολυδιάστατου μεταρρυθμιστικού έργου της Νέας Δημοκρατίας στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ειδικότερα, επεσήμανε τα εξής:

 «Προς την κατεύθυνση της προσαρμογής της Ανώτατης Εκπαίδευσης της πατρίδας μας στις απαιτήσεις της νέας εποχής και συμπλέοντας με τις ευρωπαϊκές επιταγές και προτεραιότητες, η Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα μας τέθηκε στο επίκεντρο των μεταρρυθμίσεων της εκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας από το 2004 έως το 2009.

Συντελέστηκε ένα πολυμερές και πολυδιάστατο έργο, το οποίο αφενός αποσκοπούσε στην επίλυση και διευθέτηση των σοβαρών εκκρεμοτήτων του παρελθόντος και αφετέρου στο να θέσει τις βάσεις για την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης στην χώρα μας ανώτατης εκπαίδευσης. Κεντρικός στόχος αυτού του μεταρρυθμιστικού έργου μας ήταν ο ολόπλευρος εκσυγχρονισμός και αναμόρφωση των δημοσίων Α.Ε.Ι., προκειμένου να καταστούν ισότιμα μέρη του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και του διεθνούς ακαδημαϊκού γίγνεσθαι. Για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, η μεταρρύθμιση, ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης απετέλεσαν το μεγάλο στοίχημα της κοινωνίας μας, προκειμένου να αντιμετωπίσει δημιουργικά τις μεγάλες προκλήσεις που βρίσκονται μπροστά της στο σκληρό ανταγωνιστικό παγκοσμιοποιημένο οικονομικό περιβάλλον.

Το αποτέλεσμα ήταν ότι η ελληνική ανώτατη εκπαίδευση κατόρθωσε να ενσωματώσει στις δομές και λειτουργίες της όλα εκείνα τα καινοτόμα στοιχεία που θα της επιτρέψουν να εξασφαλίσει στους αποφοίτους της το κατάλληλο γνωστικό υπόβαθρο, το οποίο θα τους παρέχει τη δυνατότητα όχι μόνο επαγγελματικής σταδιοδρομίας στις απαιτητικές συνθήκες της σύγχρονης παγκοσμιοποιημένης οικονομίας, αλλά και ισότιμης συμμετοχής τους στη λειτουργία μια σύγχρονης και πλουραλιστικής κοινωνίας. Επίσης, τέθηκαν οι βάσεις ώστε η ανώτατη εκπαίδευση να ανταποκριθεί στη κοινωνική αποστολή της, δίνοντας ικανοποιητική λύση στο πρόβλημα της ποιοτικής ανισορροπίας που παρουσιάζεται στην αγορά εργασίας, υπό την έννοια της αναντιστοιχίας μεταξύ των προσόντων που διαθέτουν οι πτυχιούχοι των ελληνικών Α.Ε.Ι. και εκείνων που πραγματικά ζητούν οι σύγχρονες επιχειρήσεις.

Οι βασικοί άξονες των αλλαγών ήταν οι εξής:

Η αύξηση της χρηματοδότησης, η επίλυση του προβλήματος της επαγγελματικής κατοχύρωσης των αποφοίτων Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι. και ο συνολικός εκσυγχρονισμός της λειτουργίας των Α.Ε.Ι. με μέτρα όπως:

-η ενίσχυση και η αποσαφήνιση της κατοχύρωσης του ακαδημαϊκού ασύλου,

-η πρόβλεψη της υποχρέωσης των Α.Ε.Ι. να καταρτίζουν Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας,

-η καθιέρωση του τετραετούς ακαδημαϊκού-αναπτυξιακού προγραμματισμού των Α.Ε.Ι.,

-η ενίσχυση του δημοκρατικού χαρακτήρα της διοικητικής λειτουργίας των Α.Ε.Ι.

-η πρόβλεψη ανώτατης διάρκειας σπουδών,

-η θεσμοθέτηση του πολλαπλού συγγράμματος

-η ίδρυση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση,

-η ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών Α.Ε.Ι.

-η ίδρυση του Διεθνούς Πανεπιστημίου.

-η καθιέρωση ενός αντικειμενικού και αδιάβλητου συστήματος για τις μετεγγραφές φοιτητών και σπουδαστών Α.Ε.Ι.,

-η καθιέρωση ενός νέου συστήματος αναγνώρισης τίτλων σπουδών της αλλοδαπής  με την ίδρυση ενός νέου οργανισμού του Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.,

-η θεσμοθέτηση των Ινστιτούτων Δια Βίου Εκπαίδευσης στα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης.

-η ενίσχυση του ακαδημαϊκού χαρακτήρα των Τ.Ε.Ι. με την κατοχύρωση του ανώτατου χαρακτήρα των Τ.Ε.Ι…

-η ενδυνάμωση του ρόλου των Τ.Ε.Ι., καθώς δόθηκε σε αυτά η δυνατότητα αυτοδύναμης οργάνωσης Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.), μετά από αξιολόγηση.

Ως αποτέλεσμα των μεταρρυθμιστικών μέτρων που λήφθηκαν ήταν η βελτίωση της θέσης των ελληνικών ιδρυμάτων σε παγκόσμια κλίμακα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την Εurostat, την προηγούμενη χρονιά, η Ελλάδα ήταν μέσα στις 5 χώρες με την υψηλότερη δημόσια χρηματοδότηση για την Ανώτατη Εκπαίδευση και επίσης 6 ελληνικά Πανεπιστήμια βρίσκονταν μέσα στον κατάλογο με τα 500 καλύτερα Πανεπιστήμια παγκοσμίως.

Την φετινή χρονιά όμως δυστυχώς τα ελληνικά Πανεπιστήμια δεν έχουν ανάλογη θέση στην παγκόσμια κατάταξη. Και αυτό δεν είναι τυχαίο. Η σημερινή κατάσταση στην ανώτατη εκπαίδευση έχει οδηγήσει στην υποβάθμιση των Α.Ε.Ι. της χώρας μας και έχει εντείνει τα προβλήματα λειτουργίας τους. Συγκεκριμένα, δεν προχωρεί η υλοποίηση των τετραετών ακαδημαϊκών – αναπτυξιακών προγραμματισμών των ΑΕΙ. Οι περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες των ΑΕΙ έχουν προ πολλού ξεπεράσει το 40%. Δεν έχει προχωρήσει η υλοποίηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Εκκρεμούν στο Υπουργείο Παιδείας περισσότεροι από 700 διορισμοί εκλεγέντων καθηγητών διάφορων βαθμίδων. Παρατηρείται καθυστέρηση στην έγκριση νέων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών, Τμημάτων των Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι. όλης της χώρας. Σημειώνεται σημαντική καθυστέρηση στην πληρωμή των εκτάκτων καθηγητών των περισσοτέρων ΤΕΙ της χώρας. Δεν έχουν προωθηθεί οι προκηρύξεις για στελέχωση Τμημάτων ΤΕΙ και ΑΕΙ της χώρας με Διοικητικό προσωπικό. Τέλος, η κατάργηση της βάσης του δέκα (10) για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, οδήγησε σε φαινόμενα απαξίωσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με υποψηφίους να «πετυχαίνουν» σε σχολές με βαθμούς που αγγίζουν το μηδέν.

Όλη αυτή  κατάσταση οδηγεί σε υποβάθμιση της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας μας. Η Κυβέρνηση όμως του ΠΑΣΟΚ αντί να σκύψει πάνω στα προβλήματα και τις αδυναμίες των Α.Ε.Ι. αγνοεί τις πραγματικές τους ανάγκες και επιδίδεται σε αόριστες εξαγγελίες και δηλώσεις, προχωρώντας σε ένα διάλογο, χωρίς συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις. Η μη κατάθεση συγκεκριμένης πρότασης εκ μέρους της Κυβέρνησης και οι γενικόλογες και αόριστες εξαγγελίες που διατυπώθηκαν, προδίδουν ότι δεν έχει μελετηθεί το ισχύον σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης. Για πολλά από τα θέματα, για τα οποία καλεί σε διάλογο το Υπουργείο Παιδείας, έχουν ήδη θεσπιστεί από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας οι κατάλληλες νομοθετικές διατάξεις και απομένει να αξιοποιηθούν.».

Ο κ. Ταλιαδούρος ολοκληρώνοντας την ομιλία του επεσήμανε ότι «η μεγάλη προσπάθεια που έγινε για την αναβάθμιση της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης πρέπει να αξιοποιηθεί και να συνεχιστεί. Πρέπει να συνειδητοποιηθεί από όλους ότι οι υπεκφυγές, οι λόγοι εντυπωσιασμού και οι κοντόφθαλμες αναφορές για προσωπικά ή κομματικά οφέλη δεν οδηγούν σε πρόοδο και ανάπτυξη».

Το περιεχόμενο του βιβλίου ανέλυσαν οι κ.κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, βουλευτής Ροδόπης, τ. Υπουργός, Γραμματέας Προγράμματος Ν.Δ., Ανδρέας Λυκουρέντζος, βουλευτής Αρκαδίας, τ. Υφυπουργός, Γραμματέας Πολιτικής Επιτροπής Ν.Δ. και Κων/νος Γουργουλιάνης, Πρύτανης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ενώ τη συζήτηση συντόνισε ο κ. Λ. Σδρόλιας, Αν.Καθηγητής ΤΕΙ Λάρισας και Προϊστάμενος Τμήματος Πολιτικών Δομικών Έργων στο Παράρτημα Τρικάλων, οι οποίοι εξήραν την προσφορά του Σπύρου Ταλιαδούρου στο μεταρρυθμιστικό έργο για την Ανώτατη Εκπαίδευση.

Ειδικότερα, ο κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης αναφέρθηκε στις υποχρεώσεις που ανέλαβε η Ελλάδα με τις υπόλοιπες χώρες-μέλη της Ε.Ε. για τη δημιουργία του ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου της Ανώτατης Εκπαίδευσης, οι οποίες εκκρεμούσαν από το 1999 και τη σημασία που έχει το νομοθετικό έργο που έγινε το 2004-2005 για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση και το Σύστημα Πιστωτικών Μονάδων, καθώς και το Παράρτημα Διπλώματος. Στη συνέχεια αναφέρθηκε λεπτομερέστερα στο Νόμο της Διασφάλισης της Ποιότητας των Α.Ε.Ι. και στη συμβολή του στη βελτίωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Ο κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος έκανε αναφορά στα μέτρα που ελήφθησαν για τη στήριξη και αναβάθμιση της ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης ώστε τα ελληνικά δημόσια Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα να είναι ανταγωνιστικά μέσα στο σύγχρονο διεθνές περιβάλλον. Επίσης, αναφέρθηκε στην ενεργοποίηση και αξιοποίηση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας που συνέβαλε ουσιαστικά στη χάραξη και εφαρμογή μιας πολιτικής για την αναβάθμιση της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Τέλος, ο κ. Κων/νος Γουργουλιάνης αναφέρθηκε στο συγγραφικό έργο του κ. Ταλιαδούρου ως Νομικού, Καθηγητή, Βουλευτή και Υπουργού και στους νόμους 2916/2001 και 3404/2005. Επεσήμανε τη σημαντική αύξηση της χρηματοδότησης των Ανώτατων Ιδρυμάτων, κατά 95%, επί κυβερνήσεως της Ν.Δ. Αναφορά επίσης έκανε στην έκδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων, στην ίδρυση νέων τμημάτων, τις μετονομασίες άλλων τμημάτων καθώς και τις επιτροπές Επαγγελματικών Δικαιωμάτων και Χωροταξικού Σχεδιασμού που συστάθηκαν.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ρεντίνας Σεραφείμ, οι Βουλευτές  κ.Κων/νος Τσιάρας Κων/νος, κ. Νικόλαος Λέγκας, ο νεοεκλεγείς Περιφερειάρχης κ. Κώστας Αγοραστός, ο νεοεκλεγείς Αντιπεριφερειάρχης κ. Βασίλης Τσιάκος, οι Δήμαρχοι κ. Γ. Κωτσός, κ. Κ. Παπαλός, κ. Π. Μουταρέλος, κ. Β. Μόσχος, κ. Σ. Ππαγεωργίου, ο νεοεκλεγείς  Δήμαρχος κ. Κ. Πατσιαλής, ο Υπ. Δήμαρχος κ. Δ. Τουλιάς, οι νεοεκλεγέντες Περιφερειακοί Σύμβουλοι κα. Γ. Κόκκαλη και ο κ. Ε. Λέμας, ο πρώην Δ/της Ασφάλειας Καρδίτσας κ. Βαλομάνδρας, ο Υ/ντής Σχολής Αστυνομίας κ. Τ. Τσόγκας,η Δ/ντρια Περιφερειακής Εκπαίδευσης κ. Πράντζου, Δ/ντές εκπαίδευσης και σχολείων, εκπρόσωποι στρατιωτικών και πολιτικών αρχών και πλήθος φίλων του κ. Ταλιαδούρου.

Προηγούμενο άρθρο Η Κινηματογραφική λέσχη – μετά από απόφαση της ΔΗΚΕΚ εκτός κινηματοθεάτρου
Επόμενο άρθρο Συνεχίζονται τα μαθήματα φωτογραφίας στη Λέσχη Φωτογραφία & Κινηματογράφου Καρδίτσας