Ειδήσεις

Σημαντική διάκριση του 4ου ΓΕΛ σε ευρωπαϊκό διαγωνισμό


Στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό EDU ARCTIC 2018 αναδείχθηκαν – για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά – νικήτριες δύο (2) μαθήτριες του 4ου ΓΕΛ Καρδίτσας. Πρόκειται για διαγωνισμό που διενεργεί το EDU-ARCTIC, το οποίο είναι Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα εξοικείωσης των μαθητών με τις φυσικές επιστήμες (Φ.Ε) και την τεχνολογία μέσω της έρευνας στον Αρκτικό Κύκλο. Ο αρκτικός κύκλος είναι η γεωγραφική ζώνη που εμφανίζει πρώτη τα συμπτώματα της κλιματικής αλλαγής και επομένως κατέχει εξέχουσα θέση στην επιστημονική μελέτη και καταγραφή των συνεπειών της ανθρωπογενούς δραστηριότητας στον πλανήτη μας. Στόχος του Προγράμματος είναι η ενθάρρυνση της ενασχόλησης των μαθητών ηλικίας 13 – 20 ετών με την επιστημονική έρευνα και την ευαισθητοποίησή τους στα περιβαλλοντικά ζητήματα.

Το Πρόγραμμα, το οποίο ξεκίνησε τον Μάιο του 2016, θα διαρκέσει μέχρι τον Απρίλιο του 2019 και χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα υποστήριξης της Έρευνας Horizon 2020 της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εκτός από το Διαγωνισμό, περιλαμβάνει online διαδικτυακές διαλέξεις καθώς και σεμινάρια (workshops) για εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο διαγωνισμό οι μαθητές, με τη βοήθεια εκπαιδευτικού των Φ.Ε, σχεδιάζουν μια πειραματική εργασία σχετική με τη ζωή στους πόλους της Γης σε μορφή επιστημονικού δοκιμίου, poster ή video.

Στο φετινό, δεύτερο διαγωνισμό του EDU ARCTIC συμμετείχαν οκτώ (8) μαθητές και μαθήτριες και των τριών τάξεων του 4ου ΓΕΛ Καρδίτσας με εργασίες που αφορούσαν στη μετανάστευση της αρκτικής στέρνας (Γιάννης Αντωνίου, Α’ Λυκείου, δοκίμιο) τον βιοφωτισμό των πυγολαμπίδων στον αρκτικό κύκλο (Άννα Παπαγεωργίου, Α’ Λυκείου, poster), την αλλαγή του χρώματος στο αρκτικό σπουργίτι (Βασίλης Ράπτης, Γ’ Λυκείου, δοκίμιο), καθώς και στα θερμομονωτικά χαρακτηριστικά (Χριστίνα Ατανάσοβα, Β’ Λυκείου, poster) και το χρώμα (Θανάσης Καφεντζής, Γ’ Λυκείου, δοκίμιο) της πολικής αρκούδας. Αρχικά, προκρίθηκαν και οι οκτώ (8) (!) στις 50 καλύτερες εργασίες σε σύνολο 154 που κατατέθηκαν αρχικά από μαθητές/τριες όλων των Ευρωπαϊκών χωρών. Στη 2η φάση της επιλογής, αφού οι μαθητές κατέθεσαν μια πιο αναλυτική μορφή της πρότασής τους, προκρίθηκαν τρεις (3) εργασίες του 4ου ΓΕΛ ανάμεσα στις δώδεκα (12) καλύτερες!

Η 3η φάση του διαγωνισμού υλοποιήθηκε μέσω διαδικτυακών συνεντεύξεων, στις οποίες οι μαθητές, παρόντος του υπεύθυνου εκπαιδευτικού, παρουσίασαν την ερευνητική τους πρόταση και απάντησαν σε ερωτήσεις της Επιτροπής του Διαγωνισμού. Οι τρεις εργασίες αφορούσαν στη «Γενετική βάση της ανθεκτικότητας των βραδυπόρων» (δοκίμιο), στη «Χημική σύγκριση της βασαλτικής με την μη βασαλτική χλωρίδα στο αρχιπέλαγος Svalbard» (poster) και στις «Συνέπειες της θαλάσσιας ρύπανσης στο φυτοπλαγκτόν του αρκτικού ωκεανού» (Μαρία Τσιλομήτρου, Β’ Λυκείου, poster). Τελικά, ανάμεσα στους έξι (6) νικητές/τριες του Διαγωνισμού από Ισπανία (3 μαθητές), Πολωνία (1 μαθητής), δύο αναδείχθηκαν από την Ελλάδα και μάλιστα από το σχολείο της Καρδίτσας.

Πρόκειται για τις μαθήτριες Γλυκερία Μπούκη της Β’ Λυκείου και Τριανταφυλλιά Βαϊοπούλου της Γ’ Λυκείου που ως έπαθλο θα έχουν την ευκαιρία, μαζί με συνοδό τον υπεύθυνο για τις εργασίες τους καθηγητή, να εξερευνήσουν για 10 μέρες συγκεκριμένες περιοχές του Αρκτικού Κύκλου. Συγκεκριμένα, θα επισκεφθούν αυτό το καλοκαίρι είτε το Spitsbergen του Aρχιπελάγους Svalbard, που συνιστά το βορειότερο κατοικημένο μέρος της Γης, είτε το Προστατευόμενο Πάρκο του Pasvik της βόρειας Νορβηγίας στην περιοχή της Λαπωνίας. Οι νικητές του Διαγωνισμού μαζί με τους καθηγητές τους θα διαμείνουν, σε ομάδες των τριών,  σε ερευνητικούς σταθμούς της Πολωνίας (Hornsund, Spitsbergen) και της Νορβηγίας (Svanhovd, Pasvik) αντίστοιχα. Ο προορισμός θα καθοριστεί τις προσεχείς ημέρες.

Την εμψύχωση, καθοδήγηση των μαθητών καθώς και την επιστημονική επιμέλεια των ερευνητικών θεμάτων και της παρουσίασής τους από τους μαθητές πραγματοποίησε ο βιολόγος του 4ου ΓΕΛ Στέλιος Αναστασόπουλος με τη στήριξη των συναδέλφων του και του Δ/ντή κ. Δήμου Ζάρρα.  Υπενθυμίζεται ότι μαθήτρια, από το ίδιο σχολείο, η Βασιλική Δεληγιώργη, είχε κερδίσει και στον περσινό και πρώτο διαγωνισμό του EDU ARCTIC και είχε επισκεφθεί τα νησιά Φερόε.

 

Προηγούμενο άρθρο Ενημέρωση για τον οργανισμό καραντίνας Xylella fastidiosa
Επόμενο άρθρο Εκατομμύρια κυβικά μέτρα χαμένου πόσιμου νερού στο Δήμο Μουζακίου