Ρυθμίζεται η γκρίζα ζώνη της μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης & κατάρτισης


Ομιλία του Υφυπουργού Παιδείας κου Σπύρου Ταλιαδούρου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου.

«Ίδρυση και Λειτουργία Κολλεγίων και άλλες διατάξεις».

Ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, στην ομιλία του κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου «Ίδρυση και Λειτουργία Κολλεγίων και άλλες διατάξεις» στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων τόνισε ότι:

«Ρυθμίζεται η γκρίζα ζώνη της μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης και για πρώτη φορά τίθενται σαφείς κανόνες στο άναρχο τοπίο της»

Ειδικότερα ο κ. Σπύρος Ταλιαδούρος επεσήμανε ότι:

«Αταλάντευτη βούληση της Κυβέρνησής μας αποτελεί η ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης και η ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου Πανεπιστημίου. Προς την κατεύθυνση αυτή έχουμε ήδη λάβει μέτρα και συνεχίζουμε να λαμβάνουμε  για να έχουμε ένα δημόσιο Πανεπιστήμιο που να μπορεί να δρα ανταγωνιστικά στο διεθνή και ευρωπαϊκό χώρο. Όλες οι πρωτοβουλίες και οι δράσεις μας έχουν ένα ξεκάθαρο στόχο: Ποιοτική αναβάθμιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες και Δημόσιο Πανεπιστήμιο που να ανταποκρίνεται με δυναμισμό στις απαιτήσεις της νέας εποχής και να δίνει στους νέους και τις νέες της χώρας μας τα εφόδια που χρειάζονται για να πετύχουν στη ζωή τους.

Σχετικά με τη λειτουργία των Κ.Ε.Σ. και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών στη χώρα μας, κρίσιμο είναι ότι μέχρι τώρα ο χώρος αυτός  λειτουργεί απολύτως ανεξέλεγκτα. Για την ίδρυση των Κ.Ε.Σ. και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών, μέχρι σήμερα, αρκεί μία απλή δήλωση έναρξης επιτηδεύματος στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., χωρίς να διενεργείται κανένας έλεγχος ως προς τις υποδομές, το εκπαιδευτικό προσωπικό και την ποιότητα γνώσης που παρέχουν, πράγμα που οδηγούσε σε χαοτικές καταστάσεις.

Παράλληλα, η χώρα μας έχει υποχρέωση να εναρμονίζεται με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Ειδικότερα, η Οδηγία 36/2005/ EK κωδικοποιεί σχετικές προηγούμενες κοινοτικές Οδηγίες με τις οποίες διευκολύνεται  η ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημειώνεται ότι η Οδηγία αυτή δεν πραγματοποιεί την ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων αλλά την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων που αποκτώνται στα κράτη μέλη, υπό δύο αυστηρές προϋποθέσεις: πρώτον, ο τίτλος σπουδών να αναγνωρίζεται από το κράτος-μέλος προέλευσης και δεύτερον, ο απόφοιτος να έχει κατοχυρώσει το δικαίωμα άσκησης επαγγέλματος, σύμφωνα με τα όσα ισχύουν στο κράτος-μέλος αυτό. Σχετικά με την ενσωμάτωση της Οδηγίας, το Υπουργείο Παιδείας μελετά το θέμα με προσοχή και σε πολλά επίπεδα, προκειμένου να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των πολιτών.

Περαιτέρω, όπως είναι γνωστό, η πατρίδα μας έχει ήδη παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και καλείται να αναγνωρίσει τα επαγγελματικά προσόντα των πτυχιούχων ευρωπαϊκών πανεπιστημίων, που έχουν κάνει ένα τμήμα των σπουδών τους σε ιδιωτικά Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών ή σε Κολλέγια, τα οποία λειτουργούν στον τόπο μας και συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια. Αναμένουμε επομένως την έκδοση της σχετικής απόφασης, ώστε να μελετήσουμε το σκεπτικό της και να συμμορφωθούμε αναλόγως με τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα θέτει.

Συνεπώς, καλούμαστε να τοποθετηθούμε ανάμεσα στα δύο ως άνω δεδομένα: Πρώτον, την υποχρέωση της Ελλάδας να εναρμονίζεται με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, ενσωματώνοντας τις ευρωπαϊκές οδηγίες στην εσωτερική έννομη τάξη και δεύτερον, την ανάγκη να αντιμετωπισθεί το φαινόμενο της άναρχης κατάστασης που δημιουργήθηκε, εδώ και πολλά χρόνια, στο χώρο των Κ.Ε.Σ. και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών.

Με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, ρυθμίζουμε την γκρίζα ζώνη των Κ.Ε.Σ. ή Κολλεγίων και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών και αποσαφηνίζουμε ότι αυτά ανήκουν στον χώρο της μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και σε καμία περίπτωση  δεν ανήκουν στην Ανώτατη Εκπαίδευση  αλλά ούτε και στην τυπική εκπαίδευση. Τα Κ.Ε.Σ. και τα Εργαστήρια αυτά σε καμία περίπτωση δεν είναι Πανεπιστήμια καθώς στερούνται των ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών των  Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν πραγματοποιούν έρευνα. Διευκρινίζεται επομένως ότι τα Κ.Ε.Σ. ή Κολλέγια και τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών σε καμία περίπτωση δεν χορηγούν πτυχία παρά μόνο βεβαιώσεις σπουδών. Επίσης, κατά ρητή πρόβλεψη του σχεδίου νόμου (άρθρο 17) δεν επιτρέπεται η χρήση του όρου «Πανεπιστήμιο» από οποιονδήποτε πάροχο εκπαιδευτικών υπηρεσιών, πλην των δημοσίων Πανεπιστημίων. Η χρήση του όρου αυτού στην επωνυμία, την προβολή ή τους παρεχόμενους τίτλους σπουδών συνεπάγεται τη διακοπή της λειτουργίας των εκπαιδευτηρίων που επέρχεται με τη σφράγιση της εγκατάστασης.

Με το σχέδιο νόμου τίθενται για πρώτη φορά ουσιαστικές προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας για τα Κολλέγια. Για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας Κολλεγίου λαμβάνονται υπ’ όψιν ποιοτικά κριτήρια, όπως κτηριακές υποδομές, συνθήκες υγιεινής, υλικοτεχνικός εξοπλισμός, διοικητική στελέχωση, πληρότητα προγράμματος σπουδών, αριθμός και προσόντα διδασκόντων κ.α..

Με το ως άνω θεσμικό πλαίσιο διασφαλίζουμε την ποιότητα των υποδομών και της παρεχόμενης γνώσης στο χώρο των Κ.Ε.Σ. και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών. Είναι η πρώτη φορά που στο θέμα αυτό το κράτος αναλαμβάνει την ευθύνη της ρύθμισης, ώστε να αρθούν τα αδιέξοδα και οι στρεβλώσεις που είχαν δημιουργηθεί στο άναρχο, θολό και πλήρως αρρύθμιστο πεδίο των Κ.Ε.Σ. και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών.

Πλέον, ο χώρος αυτός ρυθμίζεται πλήρως και τίθενται σαφείς κανόνες τόσο ως προς την αδειοδότηση όσο και την λειτουργία των Κ.Ε.Σ. και των Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών. Η καθιέρωση του ρυθμιστικού πλαισίου θα διασφαλίσει ότι οι μελλοντικές ευρωπαϊκές εξελίξεις στις οποίες θα κληθεί να προσαρμοσθεί η χώρα μας, θα είναι προς όφελος των πολιτών».

Προηγούμενο άρθρο Κυβέρνηση άχρηστη για τους αγρότες
Επόμενο άρθρο Διεθνές Φεστιβάλ Πολιτισμού «ΕΠΙΒΑΤΙΑΝΑ»