Πρόχειρο και γενικόλογο το νομοσχέδιο της Δια Βίου Μάθησης


Δήλωσε ο κ. Σπύρος Ταλιαδούρος
Ο Βουλευτής Καρδίτσας και τ. Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, σχετικά με το σχέδιο νόμου “Ανάπτυξη της Διά Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις” που συζητείται σήμερα στη Βουλή, δήλωσε τα παρακάτω:
“Αναμφισβήτητα, η Διά Βίου Μάθηση αποτελεί σημαντικό μοχλό ανάπτυξης καθώς εξασφαλίζει, μέσω της συνεχούς εκπαίδευσης και της παροχής επαγγελματικών γνώσεων, την κατάλληλη κατάρτιση των εργαζομένων και την επαγγελματική τους ένταξη, συμβάλλοντας στην προώθηση της ανάπτυξης, της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έδωσε μεγάλη έμφαση στην ενδυνάμωση του θεσμού της Δια Βίου Μάθησης. Με το Ν. 3369/2005 «Συστηματοποίηση της δια βίου μάθησης και άλλες διατάξεις» επιτεύχθηκε η συστηματοποίηση των υφισταμένων πλαισίων εκπαίδευσης και κατάρτισης. Ειδικότερα, προσδιορίστηκαν οι φορείς παροχής της δια βίου μάθησης και θεσμοθετήθηκε εθνικό όργανο, η Επιτροπή Δια Βίου Μάθησης, το οποίο όχι συντονίζει την πολιτική και τις διαδικασίες της δια βίου μάθησης σε εθνικό επίπεδο, αλλά είναι και αρμόδιο για τη διάγνωση των αναγκών της δια βίου μάθησης και τη γενικότερη αξιολόγηση των φορέων. Επίσης, θεσμοθετήθηκαν προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης και προβλέφθηκε η διαδικασία αξιολόγησής τους, ώστε να είναι δυνατή η συνεχής βελτίωσή τους, ενώ θεσμοθετήθηκαν τα Ινστιτούτα Δια Βίου Εκπαίδευσης στα Α.Ε.Ι. της χώρας μας.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο για τη Δια Βίου Μάθηση δυστυχώς δεν συνεχίζει το σημαντικό έργο και την ολοκληρωμένη στρατηγική της Νέας Δημοκρατίας στον τομέα της Δια Βίου Μάθησης. Ειδικότερα:
-Το νομοσχέδιο είναι πρόχειρο και γενικόλογο καθώς απαιτούνται περίπου 61 Υπουργικές Αποφάσεις και Προεδρικά Διατάγματα για την διευκρίνηση και υλοποίηση των θεμάτων στα οποία αφορά. Επομένως, αφενός υπάρχει ασάφεια ρυθμίσεων και αφετέρου θα υπάρξει σαφώς καθυστέρηση στην υλοποίησή τους καθώς απαιτείται χρόνος για τη σύνταξη και έκδοση των απαραίτητων Υπουργικών Αποφάσεων και Προεδρικών Διαταγμάτων.

-Δεν υπάρχει σαφής εικόνα των δαπανών, που θα βαρύνουν τον προϋπολογισμό, αφού οι αμοιβές των Διοικητικών Συμβουλίων και των διάφορων νέων φορέων που δημιουργούνται με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα καθορίζονται πλέον και αυτές με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις.

-Τίθεται ζήτημα με τη γενικότερη επάρκεια της χρηματοδότησης του συστήματος Δια Βίου Μάθησης καθώς δεν προβλέπεται τι θα γίνει σε περίπτωση διακοπής της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση και πως θα καλυφθεί το κόστος των προγραμμάτων. Ποιοι θα συμμετέχουν στην κάλυψη του κόστους και πως: το Κεντρικό Κράτος, οι Περιφέρειες, οι Δήμοι, οι ίδιοι οι εκπαιδευόμενοι, οι επιχειρήσεις που ωφελούνται;

-Δεν διευκρινίζεται πως θα γίνει η κατανομή των πόρων για τη Δια Βίου Μάθηση ανάμεσα στα τρία επίπεδα, δηλαδή της Κεντρικής Κυβέρνησης, της Περιφέρειας και των Δήμων.

-Δεν διευκρινίζεται πως θα διασφαλιστεί ο υποχρεωτικός χαρακτήρας της λειτουργίας των δομών της Δια Βίου Μάθησης στο επίπεδο του Δήμου. Δηλαδή ο κάθε Δήμος θα δημιουργεί υποχρεωτικά δομές Δια Βίου Μάθησης προκειμένου μέσω αυτών να λειτουργήσουν και οι υφιστάμενες δομές ή ο προγραμματισμός θα παραμένει στη διακριτική του ευχέρεια;

-Σχετικά με την προβλεπόμενη στο σχέδιο νόμου αρχιτεκτονική δομή του συστήματος της Δια Βίου Μάθησης, πρέπει να τονιστεί ότι όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των εμπλεκομένων φορέων, τόσο αυξάνεται και ο κίνδυνος δυσλειτουργιών και γραφειοκρατικών κωλυμάτων.

-Στο νομοσχέδιο επίσης δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τις συνολικά 55 κτιριακές υποδομές που διαμορφώθηκαν σε όλη την χώρα από το 2004 – 2009.

-Επίσης, ένα σημαντικό ζήτημα είναι η τύχη των εργαζομένων στον Ο.Ε.Ε.Κ. ο οποίος καταργείται και το προσωπικό του μεταφέρεται στον Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων που είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου.

-Τέλος, ως προς τις μετεγγραφές είναι μεν θετικό ότι διευρύνονται οι περιπτώσεις μετεγγραφών, ανακύπτουν όμως ορισμένα ζητήματα. Συγκεκριμένα, αλλάζει η διαδικασία υποβολής της αίτησης για μετεγγραφή. Ειδικότερα προβλέπεται η ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης, η απάντηση από το ίδρυμα σε 7 ημέρες από τη λήξη της σχετικής προθεσμίας και η εκ των υστέρων υποβολή των σχετικών δικαιολογητικών. Μέχρι τώρα υπήρχε ένας προέλεγχος της γνησιότητας των δικαιολογητικών οπότε υπήρχε και σχετική ασφάλεια. Τώρα τι θα γίνει που θα μεταγράφεται κάποιος αμέσως και μετά από αρκετό καιρό θα διαπιστώνεται η ανακρίβεια των δικαιολογητικών;
Όπως προκύπτει από όλα τα παραπάνω, το νομοσχέδιο της Δια Βίου Μάθησης είναι πρόχειρο, ασαφές και γενικόλογο και σε καμία περίπτωση δεν αποτυπώνει μια ολοκληρωμένη και αποτελεσματική στρατηγική της Κυβέρνησης στον τόσο σημαντικό τομέα της Δια Βίου Μάθησης.”

Προηγούμενο άρθρο Το ποδήλατό μου το χειρότερό μου….
Επόμενο άρθρο Να ομολογήσουν, ότι συμφωνούν με το αντιλαϊκό μνημόνιο κυβέρνησης