Προτάσεις αναβάθμισης ανατολικού οδικού άξονα Λ. Πλαστήρα


Γράφει ο Παναγιώτης Νάνος*

Είναι θετική από κάθε άποψη και άξια επαίνου, η ένταξη του έργου συντήρησης και βελτίωσης του δρόμου  Μεσενικόλα – Μορφοβούνι, το οποίο υλοποιεί η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Καρδίτσας. Ο δρόμος αυτός, μετά τη νέα χάραξη (Μητρόπολη- Μορφοβούνι), για χρόνια εγκαταλείφθηκε. Αποτέλεσμα ήταν να καταστεί επικίνδυνος, σε ορισμένα σημεία λόγω φθοράς και καθιζήσεων. Μπορεί, εκ των πραγμάτων, να υποβαθμίστηκε η σημασία του ωστόσο ποτέ δεν έπαψε να αποτελεί σημαντική υποδομή, πρωτίστως για το Δήμο Πλαστήρα και δευτερευόντως για την παραλίμνια περιοχή. Η εγκατάλειψή του μετρά ήδη αρνητικές επιπτώσεις στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη των χωριών Μεσενικόλα και Μορφοβούνι. Το οδικό «κύκλωμα της λίμνης» ουσιαστικά μόνο έτσι δεν λειτουργεί, διότι οι είσοδοι – έξοδοι στην λίμνη είναι το Μοσχάτο, η παράκαμψη Μορφοβουνίου και δευτερευόντως η Καστανιά.     

Ωστόσο το τμήμα του παλαιού επαρχιακού δρόμου «Τσαρδάκι» – Μεσενικόλα – κόμβος Μορφοβουνίου  είναι σημαντικό διότι:

Α) Σε δημοτικό – διαδημοτικό επίπεδο  συνδέει τα χωριά του Δήμου Πλαστήρα και καλύπτει τις ανάγκες των  παραλίμνιων χωριών.

Β) Σε νομαρχιακό επίπεδο, αποτελεί τμήμα του οδικού κυκλώματος της λίμνης Πλαστήρα, το οποίο μπορεί να συνεισφέρει στην αύξηση της τουριστικής ανάπτυξης, αφού εντάσσει εν δυνάμει νέα τουριστικά ενδιαφέροντα, τα οποία βρίσκονται στη «γκρίζα ζώνη» του αποκλεισμού, όπως είναι λ.χ τα επισκέψιμα σημεία του Μεσενικόλα.

Η μέχρι και σήμερα κακή κατάσταση του οδοστρώματος, τα παραμελημένα δέντρα ένθεν κακείθεν του δρόμου σε συνδυασμό με τη στενότητα, είναι αιτίες που εδώ και χρόνια έδιωξαν τα τουριστικά λεωφορεία από τα χωριά Μεσενικόλα – Μορφοβούνι. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την απουσία επισκέψιμων χώρων, είναι μία από τις αιτίες τουριστικής και οικονομικής υστέρησης στα δύο κεφαλοχώρια. Επειδή ο δρόμος εξακολουθεί να είναι βασική και αυτονόητη υποδομή, καταθέτουμε προτάσεις για συμπληρωματικά έργα, τα οποία είναι απαραίτητα κυρίως στον οδικό άξονα «κόμβος Μορφοβουνίου – Μεσενικόλα – Μονή Κορώνας – Λαμπερό – Καστανιά».

Προτείνουμε στη Νομαρχιακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση με αποφάσεις τους να χαρακτηρίσουν:

Α. «Ιστορική εθνική οδό Καρδίτσης – Αγρινίου», τον παλαιό δρόμο «Μητρόπολη – διασταύρωση και στάση Μεσενικόλα – Λαμπερό – Κακαβάκια» ως ένα έργο που οραματίστηκε ο Πλαστήρας και υλοποιήθηκε στα χρόνια του Μεσοπολέμου. Η διάνοιξη και κατασκευή έγινε εξ ολοκλήρου χειρονακτικά, ενώ κάποια στοιχεία όπως η εξωτερική τοιχοποϊα και τα πέτρινα γεφύρια, αποτελούν άριστο δείγμα αρχιτεκτονικής των προπολεμικών εθνικών οδών. Τα στοιχεία αυτά χάθηκαν σχεδόν από το σύνολο της επικράτειας, γεγονός που καθιστά το συγκεκριμένο δρόμο επιπλέον αξιόλογο. 

Β. Να χαρακτηριστεί «Δρόμος Ευχάριστης Οδήγησης», το τμήμα του δρόμου «Κόμβος Μορφοβουνίου – Τσαρδάκι – Λαμπερό – Καστανιά» (υπάρχουν τμήματα όπως βρύση Βελέντζα – Μονή Κορώνας και πάνω από το Λαμπερό που είναι πράγματι μοναδικά) με τις δεσμεύσεις που συνεπάγεται στη σήμανση και το όριο ταχύτητας. Ταυτόχρονα με την διοικητική δημοσίευση των αποφάσεων, να επιδιωχθεί συστηματικά η ένταξη των χαρακτηρισμών σε όλους τους οδικούς και τουριστικούς χάρτες, ώστε να τύχει ανάλογης προβολής. Με κατάλληλη σήμανση να αναδειχθεί η μοναδικότητα του ανατολικού παραλίμνιου δρόμου. 

  

Στη φωτ. τμήμα του παλαιού δρόμου Τσαρδάκι – Λαμπερό.

Παράλληλα όμως πρέπει από την Τοπική Αυτοδιοίκηση να γίνουν έργα ανάδειξης του φυσικού και ιστορικού περιβάλλοντος, όπως βρύσες, πλατάνια, πέτρινα γεφύρια, εκκλησάκια, θέσεις θέασης, κ.ά. Επίσης πρέπει να αποκατασταθούν τα σημεία εκείνα της πέτρινης τοιχοποίας που ανεύθυνοι λεηλάτησαν κλέβοντας την πέτρα, (Θου Κύριε φυλακή τω στόματί μου…), ενώ κάποιοι αρμόδιοι παράγοντες έδειξαν περίεργη ανοχή, προστατεύοντας τους κλέφτες με τη σιωπή τους. Επίσης κατά μήκος του δρόμου πρέπει να γίνει καθαρισμός από τα σκουπίδια που ασυνείδητοι πετούν, καθώς και μια ολοκληρωμένη αποκατάσταση της παλαιάς χωματερής στη στάση Μεσενικόλα. Τέλος, κατόπιν ειδικής μελέτης, να δημιουργηθούν δενδροστοιχίες κατά μήκος του δρόμου, πρωτίστως με δέντρα που αποπνέουν ιστορικότητα, όπως πλατάνια και ορθόκλαδα κυπαρίσσια, ώστε να αναβαθμιστεί το Φυσικό Περιβάλλον και η αισθητική της διαδρομής.

Είμαστε βέβαιοι ότι η Νομαρχιακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση θα εξετάσει τις προτάσεις, ώστε σε λίγα χρόνια η ευρύτερη περιοχή της λίμνης να έχει ένα επιπλέον σημείο αναφοράς: Ένα πρότυπο οδικό κύκλωμα που θα λειτουργεί πραγματικά, συνεισφέροντας στην ισόρροπη ανάπτυξη των παραλίμνιων χωριών.

* τ. πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Πλαστήρα

Προηγούμενο άρθρο Επιστολή Κωτσού στην ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Καρδίτσας
Επόμενο άρθρο Συνεργασία του Δήμου Καρδίτσας με το ΤΕΙ