Πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση με θέμα την ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο


 Πραγματοποιήθηκε χθες, Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2011 και ώρα 17:00 στην αίθουσα εκδηλώσεων του 5ου & 16ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας ενημερωτική εκδήλωση με θέμα την εξασφάλιση ομαλούς μετάβασης από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, υπό την αιγίδα των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Καρδίτσας.

 Στην εκδήλωση, που χαιρέτισε η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης κ. Κων/να Πραντζου-Κανιούρα παρέστησαν οι Διευθυντές Δημοτικών Σχολείων και Γυμνασίων του Νομού Καρδίτσας καθώς και εκπαιδευτικοί των δύο βαθμίδων.

Προτάθηκε η εφαρμογή ενημερωτικής διαδικασίας των παιδιών της έκτης δημοτικού ώστε να προετοιμαστούν για τις συνθήκες που θα αντιμετωπίσουν στο Γυμνάσιο. Η ενημέρωση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί καθώς προέρχεται από μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι έγκυρη. Θα διαλύσει τις υπερβολές της ενημέρωσης που δέχονται τα παιδιά από τους συνομηλίκους τους και που δυστυχώς, σε κάποιες περιπτώσεις, τα οδηγούν σε άσχημο δρόμο.

Αυτή η ενημερωτική διαδικασία, στηρίζεται σε έντυπο (εδώ παρατίθεται το εξώφυλλό του) που προετοιμάστηκε από ομάδα Καρδιτσιωτών επιστημόνων, εκπαιδευτικών κατά βάση, που εργάζονται σε μονάδες της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που συντονίστηκε από τον Βασίλειο Κωτούλα, Διευθυντή του 5ου ΔΣΧ Καρδίτσας και, που εγκρίθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και το Υπουργείο Παιδείας Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Τα μέλη της ομάδας αυτής είναι: Αλεξάκος Παναγιώτης (Πληροφορικής), Ζορμπά Βασιλική (Φιλόλογος), Κωτούλας Βασίλειος (Δάσκαλος), Λίτσιος Γεώργιος (Φυσικός), Μουσιώλη Δήμητρα (Φιλόλογος), Μπαρμπαρούσης Χαράλαμπος (Κοινωνιολόγος), Μπασδέκη Ελπίδα (Δασκάλα), Παπακυρίτσης Ιωάννης (Φυσικός – με την ιδιότητά του ως Γονέας και Πρόεδρος Γονέων και Κηδεμόνων του 6ου Γυμνασίου Καρδίτσας), Παπανούσκας Μιχάλης (Χημικός), Πέτσα Ελένη (Ψυχολόγος), Σαμαράς Ιωάννης (Δάσκαλος), Σκοτίδας Σωτήριος (Μαθηματικός), Τσιτσιμπής Γεώργιος (Δάσκαλος ειδικής αγωγής) και Τσιούντου Νατάσα (Γαλλικής).

Το έντυπο αποτελείται από υποθετικές ερωταπαντήσεις που στηρίχτηκαν σε προκαταρκτικές ερευνητικές μελέτες καταγραφής αναγκών μαθητών και μαθητριών της Στ΄ δημοτικού, που πραγματοποιήθηκαν από εκπαιδευτικούς του 5ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας και παρουσιάστηκαν σε Παγκόσμιο Συνέδριο που έγινε στην Παιδαγωγική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης και είχε θέμα τη Μετάβαση καθώς και σε πανελλήνια περιοδικά του εκπαιδευτικού χώρου. Οι ερωταπαντήσεις αυτές ταξινομήθηκαν στις ακόλουθες πέντε ενότητες: α) Η νέα καθημερινότητα, β) Τα νέα μαθήματα, γ) Άλλο το Δημοτικό και άλλο το Γυμνάσιο;, δ) Κι αν έχω δυσκολίες; και, ε) Εγώ και οι μεγάλοι στο σπίτι και στο σχολείο. Ο τρόπος συγγραφής δίνει τη δυνατότητα σε ένα παιδί να το διαβάσει μόνο του, ταυτόχρονα όμως καθιστά το έντυπο ένα μοντέρνο εγχειρίδιο διδασκαλίας για επεξεργασία μέσα στην τάξη. Θα πρέπει επίσης να αναφερθεί πως τα θέματα που θίγονται δίνουν τη δυνατότητα για ουσιαστική συζήτηση παιδιών με γονείς και καθηγητές για θέματα που ενδιαφέρουν άμεσα τα παιδιά.

Το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα εξαντλείται σε τέσσερις μήνες και απαιτεί συντονισμένη δουλειά και φυσικά συνεργασία:

Φεβρουάριος

  • ® Δήλωση των ονομάτων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας, που θα εμπλακούν στην εφαρμογή (μέχρι 7/2/2011)
  • ® Ενημερωτική συνάντηση γνωριμίας και συντονισμού με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών (10/2/2011)
  • ® Επιστολή προς τους γονείς που εξηγεί τη λογική του προγράμματος και την αναγκαιότητα πραγματοποίησής του (μέχρι 15/2/2011).
  • ® Οι μαθητές γράφουν σχετικά με ό,τι νιώθουν μπροστά στη νέα εκπαιδευτική δομή. Οι καταγραφές μένουν στα χέρια του εκπαιδευτικού του τμήματος και θα χρησιμοποιηθούν στην αξιολόγηση του προγράμματος.
  • ® Προμήθεια και διανομή του βιβλίου στα παιδιά της Στ΄ τάξης και έναρξη της επεξεργασίας του κατά ενότητα. Θα απαιτηθούν τουλάχιστον πέντε μαθήματα.

Μάρτιος

  • ® Αρχές Μαρτίου γίνεται η επαφή των εκπαιδευτικών της Στ τάξης με τους συμβούλους του ΚΕΣΥΠ για τον προγραμματισμό των συναντήσεων στο σχολείο με παιδιά και γονείς και των επισκέψεων στα γυμνάσια.
  • ® Ολοκλήρωση της μελέτης του βιβλίου σε επίπεδο τμήματος. Η συζήτηση στις ενότητες του βιβλίου μπορεί να εμβαθύνει αν υπάρχει χρόνος, κι αυτός μπορεί να εξασφαλιστεί αν επιλεγεί η διαπραγμάτευσή τους σε διαφορετικές μέρες. Το ενδεχόμενο το βιβλίο να συζητηθεί στις ώρες της Ευέλικτης Ζώνης είναι μια πρόταση.

Απρίλιος

  • ® Από το πρώτο δεκαπενθήμερο μπορούν να προγραμματιστούν οι επισκέψεις, αλλά και μετά τις διακοπές του Πάσχα. Να θυμάστε πως τα γυμνάσια βαίνουν προς την προετοιμασία των εξετάσεων και το κλείσιμο της σχολικής χρονιάς κι ενδεχομένως να είναι δύσκολη μια επίσκεψη.
  • ® Κατά την επίσκεψη στο γυμνάσιο οι μαθητές του δημοτικού θα πρέπει:
  •  να ξεναγηθούν στο κτίριο
  •  να γνωριστούν με τους διευθυντές της σχολικής μονάδας αλλά και με καθηγητές
  •  να ενημερωθούν για το σύστημα των απουσιών
  •  να ενημερωθούν για τις ποινές
  •  να ενημερωθούν για τον τρόπο βαθμολόγησης και την εξαγωγή του μέσου όρου
  •  να παρακολουθήσουν μάθημα στην πρώτη γυμνασίου
  •  να συναντηθούν με μέλη του δεκαπενταμελούς και να συζητήσουν μαζί τους

Μάιος ή μετά την επίσκεψη

  • ® Οι εμπειρίες των μαθητών καλό είναι να ανακεφαλαιωθούν. Αναζήτηση ομοιοτήτων και διαφορών σε σχέση με τον τρόπο που γίνεται το μάθημα στο δημοτικό.
  • ® Με αφορμή το κλίμα στα τμήματα και τις σχέσεις μεταξύ των παιδιών θα τονιστεί πως η φοίτηση στο γυμνάσιο είναι αφορμή για μια νέα αρχή, νέους φίλους, νέα ενδιαφέροντα.
  • ® Ενημερωτική συνάντηση με τους γονείς των παιδιών. Αν υπάρχει δυνατότητα μπορεί να εμπλακούν και οι ίδιοι σε βιωματικό σεμινάριο που θα μπορούσε να οργανώσει ο σύμβουλος του ΚΕΣΥΠ.
  • ® Αξιολόγηση της όλης διαδικασίας. Τα παιδιά θα εκθέσουν τις εμπειρίες τους είτε μέσα από κείμενα, είτε μέσα από αναφορές στο πρόγραμμα είτε και μέσα από ζωγραφιές ή φωτογραφίες.
  • ® Έχει ετοιμαστεί ερωτηματολόγιο γι αυτήν την αξιολόγηση το οποίο μάλιστα θα μπορούσε να δοθεί στην αρχή και το τέλος του προγράμματος ώστε να γίνει δυνατή η αξιολόγηση της διαδικασίας μέσα από την καταγραφή της μεταβολής των παραγόντων που προκαλούν άγχος.

Η υλοποίηση του παραπάνω σχεδίου θα αξιολογηθεί με ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια και τα αποτελέσματα θα υποβληθούν στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο προκειμένου να εκτιμηθεί η γενίκευσή τους σε επίπεδο επικράτειας. Πρέπει να τονιστεί πως οι δημόσιοι εκπαιδευτικοί λειτουργοί συνεργαζόμενοι μπορούν να δημιουργήσουν συνθήκες άρσης των εμποδίων και εξασφάλισης του αγαθού της παιδείας για όλα τα παιδιά.

Για την ιστορία θα πρέπει να αναφέρουμε πως οι φωτογραφίες είναι μελών της Λέσχης Ερασιτεχνών Φωτογραφίας Κινηματογράφου Καρδίτσας και πιο συγκεκριμένα της Λουίζας Καστάνη, του Βασίλη Κωτούλα και του Θεόφιλου Μπρουζιώτη, ενώ το στήσιμο του εντύπου ανέλαβε ο γραφίστας Χρήστος Παππάς.

Προηγούμενο άρθρο Με τεράστια επιτυχία ο χορός τους Μ.Ε.Σ "Ανάπλαση"!!!
Επόμενο άρθρο Προθερμαίνουν τα τρακτέρ τους οι αγρότες της Καρδίτσας