Το Παυσίλυπο που διαχρονικά υπήρξε το σημαντικότερο ίσως σημείο αναφοράς των Καρδιτσιώτων, στην παρούσα φάση δημιουργεί τεράστιο πονοκέφαλο στη Δημοτική Αρχή Καρδίτσας. Στο προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο Καρδίτσας διατυπώθηκαν τέσσερις προτάσεις για τη λειτουργία του, ωστόσο το ίδιο θέμα θα συζητηθεί και στην επόμενη συνεδρίαση του σώματος, προκειμένου να βρεθεί η λύση εκείνη που θα καταστήσει το χώρο βιώσιμο. Η παράταξη «Νέα Καρδίτσα» με επικεφαλής τον κ. Χρήστο Τέγο, παραχώρησε συνέντευξη τύπου, αναπτύσσοντας αρχικά το θέμα του Παυσιλύπου και στη συνέχεια το πρόγραμμα Θησέας. Αναλυτικά:
Παυσίλυπο
«Επειδή πολλά έχουν λεχθεί μέχρι σήμερα σχετικά με την πρότασή μας σε ό,τι έχει σχέση με το Παυσίλυπο, καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα:
α. Η δική μας πρόταση κατ’ αρχήν δεν προβλέπει τη συνέχιση της μέχρι σήμερα χρήσης του Παυσίλυπου αλλάζοντας απλώς φορέα, αντί της ΔΕΤΑΚ δηλαδή, ο Δήμος. Θεωρούμε ότι η χρήση εστιατορίου – μπαρ – καφετέριας έχει τελειώσει για το Παυσίλυπο. Υπάρχουν σήμερα στην πόλη πάρα πολλά αντίστοιχα καταστήματα που μπορούν να παίξουν πολύ καλύτερα τον ρόλο αυτό. Η δική μας πρόταση προβλέπει την λειτουργία του Παυσίλυπου κατά βάση σαν πολιτιστικό κέντρο όπου μπορούν να γίνονται πολλές εκδηλώσεις που μέχρι σήμερα γινόταν σε άλλους χώρους (π.χ. κινηματοθέατρο, αίθριο αγοράς κλπ), έτσι ώστε και η παραχώρηση του κινηματοθεάτρου να γίνεται ελάχιστες φορές χωρίς να διακόπτεται ο προγραμματισμός του και οι διάφοροι φορείς (σύλλογοι, νομικά πρόσωπα του Δήμου κλπ) να μπορούν χωρίς ιδιαίτερες δαπάνες να πραγματοποιήσουν μια εκδήλωση.
Το Παυσίλυπο θα έχει την δυνατότητα να εξυπηρετεί τις εκδηλώσεις αυτές με αναψυκτικά, καφέδες κλπ. Το προσωπικό που σήμερα απασχολείται στο Παυσίλυπο θα συνεχίσει (ίσως μειωμένο) να εργάζεται εκεί κατά κύριο λόγο για να καλύπτει τις ανάγκες αυτές. Όταν δεν υπάρχουν κάποιες εκδηλώσεις θα μπορεί να εξυπηρετεί τους όποιους επισκέπτες του πάρκου και τους περαστικούς. Το Παυσίλυπο όμως θα λειτουργεί στις περιπτώσεις αυτές μόνον σαν ένα είδος κυλικείου εντεταγμένο στο γενικότερο περιβάλλον του πάρκου, με διαφορετική παρουσία, με συγκεκριμένα προϊόντα (καφές, αναψυκτικά, παγωτά, οινοπνευματώδη τοπικής παραγωγής όπως κρασί, τσίπουρο, ούζο) χωρίς διευρυμένο ωράριο, χωρίς επεκτάσεις και δράσεις που επηρεάζουν το περιβάλλον (π.χ. ηχορύπανση).
Αυτές οι λειτουργίες είναι συμβατές με τα άρθρα του νέου κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Αυτή λοιπόν ήταν και είναι η πρότασή μας, μια πρόταση εφικτή και λειτουργική, ασχέτως ψευδολογιών και συνειδητών διαστρεβλώσεων από τις άλλες δημοτικές παρατάξεις, αλλά και από μέρος του τοπικού τύπου.
β. Το γεγονός ότι το θέμα επανέρχεται για συζήτηση αύριο στο Δημ. Συμβούλιο, μόνον δική μας ευθύνη δεν είναι. Σας έχουμε ενημερώσει κατά καιρούς για την ανεπάρκεια του Προέδρου κ. Τάτσιου. Το δηλώσαμε ξανά πρόσφατα στις διημηρεσίες όπου και τον καταψηφίσαμε, πλην όμως εκλέχτηκε με ευθύνη της παράταξης του κ. Παλαμιώτη. Ο κ. Τάτσιος δυστυχώς δεν είναι ικανός ούτε τις ψήφους 26 συμβούλων να καταμετρήσει σωστά, ούτε στοιχειώδεις για την θέση και το αξίωμά του αποφάσεις να πάρει. Το αποτέλεσμα ψηφοφορίας της δική μας πρότασης όπως εμείς τουλάχιστον τα μετρήσαμε, ήταν 11 υπέρ, 11 κατά, 4 λευκά και όχι 11-10-5 αντίστοιχα, όπως κατ’ αρχή ο κ. Τάτσιος ανακοίνωσε. Ακόμα όμως και αυτό να ήταν, πάλι η πρότασή μας δεν μπορούσε να περάσει αφού δεν συγκέντρωσε την σχετική πλειοψηφία των παρόντων συμβούλων, δηλ. τους 14. Αυτός ήταν και ο λόγος που ζήτησα να υποβάλλω νέα συγκερασμένη πρόταση. Όπως αντιλαμβάνεσθε, το λάθος είναι του προεδρείου, ασχέτως αν ο κ. Βερίλλης το εξέλαβε σαν τετελεσμένο (άλλος …άριστος γνώστης του κώδικα και του κανονισμού) και άρχισε την ίδια ώρα, τα «η πρόταση είναι ανεφάρμοστη», «θα κλείσω αμέσως το Παυσίλυπο» κλπ.
γ. Δεν είναι λοιπόν στις προθέσεις μας να ταλαιπωρούμε το Δημ. Συμβούλιο, ούτε να βάζουμε εμπόδια στην λήψη οποιασδήποτε απόφασης, ούτε να κουράζουμε κανέναν. Κάναμε μια πρόταση εφικτή, τεκμηριωμένη, ωφέλιμη για το κοινωνικό σύνολο. Πιστεύουμε ότι οι άλλες (μέχρι σήμερα) προτάσεις είναι ανεφάρμοστες ή ζημιογόνες για το μέλλον της πόλης και αυτό λέμε. Η δημοτική αρχή και το Προεδρείο είναι αρμόδιοι και υπεύθυνοι να καταθέσουν, να επιχειρηματολογήσουν, να πείσουν και να εγκρίνουν μια απόφαση. Δική τους ευθύνη είναι να διαμορφώσουν μια νέα, αν η αρχική δεν περπατά. Δική τους ευθύνη είναι να συγκεράσουν τις όποιες διαφορετικές προτάσεις προκειμένου να λύσουν το πρόβλημα προς το συμφέρον της πόλης. Σε τελική ανάλυση, σε αρκετά θέματα έχουν πάρει από κοινού αποφάσεις οι παρατάξεις των κ. Βερίλλη και Παλαμιώτη. Ας το κάνουν και τώρα. Ας μην ζητούν όμως από μας ευθύνες ή κατανόηση. Εμείς την ερχόμενη Πέμπτη θα πούμε αναλυτικά και πάλι τις απόψεις μας, πλην όμως η εφαρμογή της όποιας απόφασης για το Παυσίλυπο είναι ευθύνη της δημοτικής αρχής και μόνον».
Θησέας
- Κατ’ αρχή να θυμίσουμε κάποια γενικά που ισχύουν για το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ. Θεσπίστηκε και ξεκίνησε με την μορφή δύο παράλληλων υποπρογραμμάτων, του 35% και 45% όπως ονομάζονται, με την πρώτη θητεία της κυβέρνησης της Ν.Δ., το 2005. Προβλεπόταν αρχικά χρηματοδότηση κατά 65% από πόρους που ήταν ήδη θεσμοθετημένοι για την τοπική αυτοδιοίκηση και κατά 35% από πρόσθετους πόρους του δημοσίου.
Τα πράγματα όμως δεν εξελίχθηκαν όπως προβλεπότανε και ήδη σήμερα υπάρχει σημαντική καθυστέρηση απορρόφησης (για την οποία θα αναφερθούμε παρακάτω), με αποτέλεσμα να υπάρχουν αδιάθετοι πόροι από το 65% των πόρων της αυτοδιοίκησης ύψους περίπου 650 εκ. ευρώ, ενώ από το 35% του Δημοσίου ελάχιστα χρήματα δόθηκαν. Με άλλα λόγια, χρήματα που χωρίς την ύπαρξη του ΘΗΣΕΑ θα είχαν καταλήξει προ πολλού στους ΟΤΑ, σήμερα λιμνάζουν αναξιοποίητα.
Η σημερινή λοιπόν κυβέρνηση, με την κρίση που υπάρχει και το οικονομικό στρίμωγμα αφ’ ενός, τις πιέσεις για οικονομική εξυπηρέτηση μιας σειράς άλλων προγραμμάτων και δράσεων (βοήθεια στο σπίτι, σχολικοί φύλακες κ.λπ) που μέχρι σήμερα εξυπηρετείτο από ευρωπαϊκούς ή εθνικούς πόρους αφ’ ετέρου, καλοβλέπει αυτό το αδιάθετο και αρκετά μεγάλο ποσόν και με συζητήσεις που γίνονται σε συνεργασία με την ΚΕΔΚΕ, θέλει να δεσμεύσει για να χρηματοδοτήσει τα παραπάνω προγράμματα, τα οποία σημειωτέoν θα σταματήσουν αν άμεσα δεν εξευρεθούν πόροι. Με άλλα λόγια δηλαδή φορτώνει στους ΟΤΑ την πληρωμή μισθών για νέες αρμοδιότητες, όχι μόνον χωρίς να διαθέτει αντίστοιχα νέους πόρους, αλλά υποκλέπτοντας ουσιαστικά χρήματα που προορίζονται για έργα των ΟΤΑ.
Τώρα, για να γυρίσουμε πίσω, η χαμηλή απορροφητικότητα του προγράμματος ΘΗΣΕΑΣ οφείλεται στην ανετοιμότητα των δήμων όταν ξεκίνησε το πρόγραμμα, στην χαμηλή χρηματοδότηση έργων τα πρώτα χρόνια (η κατανομή των πόρων δεν είναι χρονικά αναλογική, αλλά τα περισσότερα χρήματα δίνονται τα τελευταία χρόνια) με αποτέλεσμα την αδυναμία σωστού προγραμματισμού και εκτέλεσης (π.χ. ένα έργο προϋπολογισμού 150.000 ευρώ ενώ προβλέπεται να τελειώσει σε 6 ή 8 ή 10 μήνες, χρηματοδοτείται με 50.000 ευρώ ανά έτος και για 3 χρόνια. Πως ένας δήμος θα μπορέσει να πιέσει τον κατασκευαστή να εκτελέσει ένα έργο σήμερα, πληρώνοντάς τον μετά 2 χρόνια;), και τέλος στην αδυναμία των μικρών δήμων που δεν διαθέτουν οργανωμένες υπηρεσίες για να ωριμάσουν, δημοπρατήσουν και εκτελέσουν έγκαιρα κάποιο έργο.
- Ας έρθουμε τώρα στον Δήμο Καρδίτσας, ο οποίος χρηματοδοτήθηκε και από τα δύο υποπρογράμματα (35% και 45%) συνολικά με 4.510.188 ευρώ προκειμένου να τα απορροφήσει από το 2005 έως και το 2009 εντάσσονται συνολικά 13 έργα. Τα δύο πρώτα χρόνια (2005 και 2006) όπου την ευθύνη του Δήμου είχαμε εμείς, σε σύνολο χρηματοδότησης 1.322.241 ευρώ, απορροφήσαμε (όχι δημοπρατήσαμε, όχι εκτελέσαμε, απορροφήσαμε) 990.166 ευρώ ήτοι το 75% των εγκεκριμένων πιστώσεων, αφ’ ενός λόγω μιας φυσιολογικής καθυστέρησης λόγω αρχής του προγράμματος, αφ’ ετέρου λόγω μιας κάμψης στο δεύτερο μισό του 2006 που ήταν προεκλογική περίοδος με αποτέλεσμα την αναστολή δημοπρασιών, γενικότερη επιφυλακτικότητα και καθυστέρηση σε διαδικασίες μήπως και θεωρηθούν πριμοδότηση των υπαρχόντων δημάρχων κλπ. Πάντως καταφέραμε έστω και στην αρχή του προγράμματος, να απορροφήσουμε το 75% των εγκεκριμένων πιστώσεων.
Σήμερα, και με στοιχεία 30-11-2008, έχουμε την παρακάτω εικόνα: Υπάρχουσα χρηματοδότηση για τα έτη 2005 έως και 2008 3.270.795 ευρώ. Εισπράχθηκαν συνολικά 2.083.379 ευρώ. Δηλαδή συνολικά για τέσσερα χρόνια έχουμε ποσοστό απορρόφησης 64%. Αν θέλετε μάλιστα να κάνουμε αναγωγή μόνον στα δύο χρόνια ευθύνης του κ. Βερίλλη τα αντίστοιχα νούμερα είναι 1.948.554, 1.093.213 και ποσοστό απορρόφησης (επαναλαμβάνω όχι δημοπράτησης κ.λπ) μόλις 56%, όταν το πρόγραμμα τρέχει από το 2005, όταν τα έργα ήταν πλέον ενταγμένα και ώριμα και κάποια συνεχιζόμενα από την δική μας θητεία. Από τα παραπάνω λοιπόν προκύπτει ότι στο τέλος του 2008 έχει απορροφηθεί μόλις το 46% με 47% του συνολικού προγράμματος ΘΗΣΕΑΣ για τον Δήμο Καρδίτσας. Να σημειώσουμε επίσης εδώ ότι με την ανάληψη της ευθύνης διοίκησης του Δήμου, ο κ. Βερίλλης μετέφερε κάποια από τα έργα του ΘΗΣΕΑ να εκτελεσθούν από την ΔΕΥΑΚ, αντί από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου. Έτσι παρά την εμπλοκή δύο υπηρεσιών, παρά την εμπειρία της ΔΕΥΑΚ και την ικανότητά της να απορροφήσει 17 εκατομμύρια ευρώ για έργα υποδομής μέσα σε τέσσερα χρόνια, ο κ. Βερίλλης και ο συνεργάτης του κ. Παλαμιώτης δεν κατάφεραν σε δύο χρόνια να απορροφήσουν χρήματα για εντεταγμένα έργα ύψους μόλις 2,00 εκ. ευρώ περίπου.
- Πώς φθάσαμε λοιπόν στην συζήτηση του θέματος στο προηγούμενο Δημ. Συμβούλιο; Το θέμα ήρθε για να τροποποιηθεί το πρόγραμμα των εντεταγμένων από τον Δήμο Καρδίτσας έργων, προκειμένου να επιτευχθεί κάποιος καλύτερος ρυθμός απορρόφησης, αφού πρέπει πλέον σε ένα χρόνο (το 2009 που το πρόγραμμα τελειώνει) να απορροφηθεί το 54% των συνολικών εγκεκριμένων πιστώσεων ή περίπου 2,4 εκ. ευρώ. Κατά την τροποποίηση λοιπόν αυτή υποστηρίξαμε την πρόταση μερικών δημοτικών συμβούλων της συμπολίτευσης, τα αδιάθετα χρήματα να μεταφερθούν σε έργα των Τοπικών Διαμερισμάτων (αναλογικά κατανεμημένα) έτσι ώστε και πιο γρήγορα να απορροφηθούν (πολλά έργα σχετικά μικρού προϋπολογισμού, πολλοί εργολάβοι, σύντομη παράλληλη απορρόφηση) και τόπο να πιάσουν αφού αποδεδειγμένα τα Τ.Δ. τα δύο τελευταία χρόνια όχι μόνον δεν παίρνουν τους πόρους που αναλογικά δικαιούνται από την ΣΑΤΑ, αλλά δεν βλέπουν και κανένα έργο από άλλα προγράμματα, πλην λίγων αμμοχαλικοστρώσεων. Δυστυχώς με την ψήφο του κ. Τάτσιου (το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας ήταν 13-13) τα Τ.Δ. έχασαν και την ευκαιρία αυτή. Τέλος δεν μπορώ να μην εξάρω τον προγραμματισμό (!!) της διοίκησης του κ. Βερίλλη που υλοποιώντας τα 137 «δεσμεύομαι» του προεκλογικού προγράμματός του – για τα οποία θα μιλήσουμε κάποια άλλη φορά – έφερε στις αρχές του τρίτου χρόνου της θητείας του και τελευταίο χρόνο εφαρμογής του ΘΗΣΕΑ για ένταξη νέα έργα, για τα οποία όπως στην δική του εισήγηση αναφέρει θα προχωρήσει – μετά την έγκριση της απόφασης βέβαια – σε σύνταξη σχετικής μελέτης. Άλλως πως «φέξε μου και γλίστρησα».
Ο κ. Τασιόπουλος
Ο Πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου Αρτεσιανού κ. Τασιόπουλος, εκπροσωπώντας τους Προέδρους και των άλλων δημοτικών διαμερισμάτων που ανήκουν στον Δήμο Καρδίτσας, εξέφρασε τη θλίψη του για το γεγονός ότι η πρόταση των «6» δημοτικών συμβούλων της πλειοψηφίας που αφορούσε στην κατανομή πόρων από τον Θησέα στα δ.δ. και που διατυπώθηκε στο προηγούμενο Δ.Σ., δεν πέρασε, ενώ στη συνέχεια ανέφερε ότι έγινε προσφυγή στην Περιφέρεια Θεσσαλίας γιατί κατά τη συζήτηση του συγκεκριμένου θέματος δεν δόθηκε δικαίωμα ψήφου στους Προέδρους των Τ.Σ. όπως προβλέπετε από τον Κώδικα, για θέματα που τους αφορούν. Κλείνοντας, ο κ. Τασιόπουλος ανέφερε ότι τρία χρόνια τώρα τα ίδια έργα αναγράφονται στο πρόγραμμα εκτελεστέων έργων του Δήμου Καρδίτσας και μάλιστα με τη σημείωση ότι θα γίνουν με έσοδα του Δήμου, που σημαίνει -όπως χαρακτηριστικά είπε- ότι δεν θα γίνουν ποτέ.