Στο κενό έπεσε ο εκβιασμός της Κυβέρνησης, με την απεργοσπαστική τροπολογία Γεροβασίλη, να κάμψει το φρόνημα των Δημοσίων Υπαλλήλων και να σπάσει την απεργία-αποχή από τις διαδικασίες της αξιολόγησης.
H συμμετοχή των υπαλλήλων στην απεργία-αποχή με πολύ μεγάλα ποσοστά (80% στους Δήμους του νομού) έχει ήδη απονομιμοποιήσει πλήρως κάθε διαδικασία «αξιολόγησης» και έχει ενταφιάσει το νόμο Βερναρδάκη, όπως και αυτόν του Μητσοτάκη.
Η απάντηση των εργαζόμενων στο Δημόσιο και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ήταν αποστομωτική.
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί σημαντική νίκη του συνδικαλιστικού μας κινήματος γιατί ακυρώσαμε στην πράξη ένα μνημονιακό προαπαιτούμενο μεταξύ της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και των δανειστών.
Αυτό για το οποίο επείγεται η Κυβέρνηση, πέραν των μακροπρόθεσμων στοχεύσεων για συρρίκνωση του Δημοσίου και τη δημιουργία ενός επιτελικού κράτους, είναι να εμφανίσει στους «θεσμούς» ότι υλοποίησε την «αξιολόγηση» του προσωπικού στο Δημόσιο, ενόψει της δικιάς της αξιολόγησης απ’ αυτούς.
Ο πανικός της μπροστά στην αποφασιστική στάση του δημοσιοϋπαλληλικού κινήματος την οδήγησε σε ανοιχτές απειλές και πρακτικές τρομοκράτησης.
Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και ΝΔ μαζί ψήφισαν χέρι – χέρι την αντιδραστική τροπολογία Γεροβασίλη για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων.
Συγκεκριμένα, με τροπολογία, νομοθετεί κατά της απεργίας, ποινικοποιεί τη συνδικαλιστική δράση, καταστρατηγώντας στην πράξη τον Ν.1264/1982 και το κατοχυρωμένο δικαίωμα στην απεργία που δεν τόλμησαν να αγγίξουν και οι πιο ακραίοι οπαδοί του νεοφιλελευθερισμού, αφού απαγορεύει τη συμμετοχή στις επόμενες κρίσεις Προϊσταμένων σε όσους εργαζόμενους συμμετέχουν στην Απεργία-Αποχή και δεν συμπληρώσουν τα φύλλα αξιολόγησης.
Η κ. Γεροβασίλη ξέχασε, μόλις πήρε την υπουργική της καρέκλα, αυτά που έλεγε για την αξιολόγηση του ν. 4250/2014 και το ότι τότε στήριζε και αυτή και το κόμμα της την απεργία – αποχή της ΑΔΕΔΥ και της ΠΟΕ-ΟΤΑ.
Από την πρώτη στιγμή επισημάναμε πως η «αξιολόγηση» του προσωπικού δεν πρέπει να συνδέεται σε καμιά περίπτωση με μισθολόγιο και απολύσεις (βλ. ν. 4354/2015 και 4369/2016) ούτε να είναι τιμωρητικού χαρακτήρα, αλλά να έχει ως στόχο την βελτίωση και την καλύτερη οργάνωση των Δημοτικών και Δημοσίων Υπηρεσιών.
Ξεκαθαρίσαμε πως «αξιολόγηση» προσωπικού χωρίς σύγχρονα οργανογράμματα αποδεσμευμένα από λογικές συρρίκνωσης υπηρεσιών-δομών και την στραγγαλιστική «απαγόρευση προσλήψεων» που οδηγεί σε αναθέσεις εργολαβιών και δημιουργεί συνθήκες πιεστικής υπερεργασίας κάτω από τις αυξανόμενες ανάγκες των δημοτών, χωρίς καθηκοντολόγιο και περιγράμματα θέσης, δεν μπορεί να υπάρξει.
Αναδείξαμε επίσης τις ιδιαιτερότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των υπηρεσιών της που στη συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν κοινωνικό πρόσωπο και κατεύθυνση που είναι μη εφικτό να προσμετρηθούν και να αξιολογηθούν ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες.
Ξεκαθαρίσαμε πως το προτεινόμενο σύστημα «αξιολόγησης» όσο και το σύστημα επιλογής Προϊσταμένων δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, τόσο λόγω της ιδιαιτερότητας του χώρου, όσο και λόγω του μεγάλου και ετερόκλητου αριθμού αρμοδιοτήτων, τις οποίες έχει στην ευθύνη της και οι οποίες είναι κοινωνικές.
Σήμερα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση λειτουργεί σε συνθήκες «έκτακτης ανάγκης» λόγω της τεράστιας έλλειψης προσωπικού, της περικοπής πόρων, της έλλειψης σύγχρονου μηχανολογικού και υλικοτεχνικού εξοπλισμού, με επακόλουθο κάτω από την επιτακτική ανάγκη ανταπόκρισης στις έκτακτες πολλές φορές ανάγκες, κάθε εργαζόμενος πολλές φορές να ασκεί πολλαπλά καθήκοντα και πολλές φορές αλλότρια, π.χ. οικοδόμος κάνει τον φύλακα, ελαιοχρωματιστής τον ηλεκτρολόγο, παιδαγωγός τον τραπεζοκόμο, καθαρίστρια την μαγείρισσα, γεωπόνος τον οδηγό, εργάτης πρασίνου τον χειριστή μηχανημάτων κ.λπ.
Είναι μόνο λίγα χαρακτηριστικά παραδείγματα που δείχνουν με ξεκάθαρο τρόπο πως δεν είναι εφικτό να εφαρμοστεί η στοχοθεσία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ειδικά στο εργατοτεχνικό προσωπικό.
Ένα παράδειγμα: Δέκα εργαζόμενοι καθαριότητας ενός Δήμου καθάριζαν μια συνοικία. Σήμερα σε συνθήκες υποστελέχωσης των υπηρεσιών και μνημονιακών δεσμεύσεων στη συγκεκριμένη υπηρεσία του Δήμου έμειναν 3 εργαζόμενοι για την ίδια δουλειά. Έχουμε λοιπόν 3 εργαζόμενους που θα βγάλουν τη δουλειά των 10 και θα αξιολογούνται κι από πάνω ως ανεπαρκείς. Ταυτόχρονα η υπηρεσία θα κρίνεται ακατάλληλη και θα περνάει σε ιδιώτες, σε επιχειρηματίες – εργολάβους με τις γνωστές συνθήκες εργασίας. Είναι ή δεν είναι εξοργιστικό;
Όπως και στην περίπτωση της «αξιολόγησης» Μητσοτάκη και σε συνδυασμό με το ξεπούλημα της Δημόσιας περιουσίας, τις τραγικές ελλείψεις προσωπικού, την υποχρηματοδότηση, τα νέα οργανογράμματα και την κινητικότητα, στόχος και της σημερινής «αξιολόγησης» είναι η υλοποίηση μνημονιακών υποσχέσεων και δεσμεύσεων για τη δημιουργία μικρού επιτελικού κράτους που θα δίνει αναθέσεις σε ιδιώτες.
Επιτελικό το κράτος, επιτελική και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, με την πλειοψηφία των εργαζομένων να είναι με ελαστικές σχέσεις εργασίας χωρίς δικαιώματα και κακοπληρωμένοι και με πλήθος εργολαβιών που θα κληθεί όμως να επωμιστεί η ήδη οικονομικά επιβαρυμένη πλάτη των δημοτών.
Επισημαίνουμε πως απαραίτητη προϋπόθεση μιας αξιολόγησης που θα έχει ως στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών είναι η επαρκής ενίσχυση και στελέχωσή τους των Ο.Τ.Α. με το αναγκαίο προσωπικό, μέσα από νέα Οργανογράμματα Δήμων, με άρση της απαγόρευσης των προσλήψεων και ξεκάθαρο καθηκοντολόγιο που θα προσδιορίζει επακριβώς τις υποχρεώσεις των εργαζομένων.
Απορρίπτουμε στο σύνολο του τον τρόπο αξιολόγησης του Ν.4369/2016 και την εκβιαστική «ντροπολογία» Γεροβασίλη που έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδα και σε «τυφλές» συγκρούσεις στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με αποτέλεσμα την ουσιαστική υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, ενώ ζητάμε συζήτηση και διάλογο τριμερή (Υπουργείο, Κ.Ε.Δ.Ε. και Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.) που θα αφορά στην απόσυρση των σχετικών διατάξεων (Ν.4369/2016 και άρθρο 84 του Ν.4484/2017) και την συζήτηση για τις ιδιαιτερότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Διεκδικούμε την θέσπιση ενός απλού, αντικειμενικού, μη γραφειοκρατικού συστήματος αξιολόγησης που θα αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητές του κάθε κλάδου εργαζομένων και δεν θα είναι καθ’ υπόδειξη και εντολή των δανειστών.
Διεκδικούμε την απεξάρτηση της Διοικητικής δομής και ιεραρχίας από τους εκάστοτε κατόχους της πολιτικής εξουσίας προς το συμφέρον των δημοτών και την αναβάθμιση των υπηρεσιών.