Ειδήσεις

Ο κρατικός προϋπολογισμός για την υγεία


      Στον κρατικό προϋπολογισμό για το 2019 που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση, εξειδικεύοντας και τη στρατηγική της ΕΕ για την υγεία «2014-2020», περιλαμβάνονται νέες περικοπές στην κρατική χρηματοδότηση για την υγεία. Μείωση κατά 65εκατ. ευρώ για τα δημόσια νοσοκομεία, που έρχεται να προστεθεί στις μειώσεις κατά 24,1% (363εκατ. ευρώ) το 2018 και κατά 28,8% (432εκατ. ευρώ) το 2015. Την ίδια ώρα που εμφανίζεται αύξηση για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) κατά 35εκατ. ευρώ, όχι μόνο δεν καλύπτεται η μείωση των προηγούμενων χρόνων, αλλά επίσης αποτελεί ένα μόνο μέρος των περικομμένων ποσών για τα δημόσια νοσοκομεία. Στον ΕΟΠΥΥ η κρατική χρηματοδότηση είναι περιορισμένη μόνο στα 100εκατ ευρώ, η οποία ουσιαστικά αφορά την κάλυψη των αναγκών για τους ανασφάλιστους αλλά και για αυτούς επαρκούν μόνο οριακά για τη φαρμακευτική τους δαπάνη. Ταυτόχρονα, αυτή η κατάσταση του ΕΟΠΥΥ και των ασφαλιστικών ταμείων έχει ως αποτέλεσμα να μην αποζημιώνουν εδώ και χρόνια τα δημόσια νοσοκομεία για τα έξοδα εξετάσεων, νοσηλείας και θεραπείας των ασθενών, με κορυφαίο παράδειγμα και προς το νοσοκομείο Καρδίτσας, που το 2012 διαγράφηκαν χρέη πάνω από 30εκατ. ευρώ.

Ο παραπάνω σχεδιασμός δεν επιβάλλεται μονομερώς στα νοσοκομεία, αλλά εξειδικεύεται και εφαρμόζεται σχεδιασμένα και από τις διοικήσεις οι οποίες, σε συνεργασία με τις ΥΠΕ, στοχεύουν στην «εξοικονόμηση» πόρων για να ενισχυθούν τα αποθεματικά και συνάμα τα κρατικά πλεονάσματα, σε βάρος πάντα των λαϊκών αναγκών σε υγεία και των συνθηκών εργασίας των εργαζόμενων στα νοσοκομεία. Έχει ιδιαίτερη αξία, εν όψει και του νέου προϋπολογισμού του ΓΝ Καρδίτσας για το 2019, να αναδειχθούν τέτοια στοιχεία, όχι μόνο για να αποδοθούν οι διαχρονικές ευθύνες σε Κυβέρνηση-Υπουργείο-ΥΠΕ-Διοίκηση, αλλά κυρίως για να σχεδιαστεί η διεκδίκηση των εργαζόμενων σε συνεργασία με τους ασθενείς και τις λαϊκές οικογένειες, ώστε αυτή να μην εγκλωβίζεται σε ψευτοαντιπαραθέσεις και να μην προσδοκά τα ψίχουλα της όποιας ανάπτυξης. Αυτή η ανάπτυξη δεν έχει στόχο την εξυπηρέτηση των αναγκών του λαού και των εργαζόμενων, αλλά αντίθετα, μέσω της κρατικής στήριξης, στοχεύει να ενισχυθεί η κερδοφορία λίγων μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στο χώρο της υγείας. Αυτό επιτυγχάνεται και στο Γ.Ν. Καρδίτσας μέσω αφενός της απαξίωσης των δημόσιων δομών υγείας και αφετέρου της συγκέντρωσης πλεονασμάτων από τη διοίκηση.

       Από τα βήματα υλοποίησης του προϋπολογισμού του Γ.Ν. Καρδίτσας το 2018, όπως αυτός αναρτάται στην ιστοσελίδα του, αποδεικνύεται ότι όλα τα παραπάνω υλοποιήθηκαν πλήρως.Τα έσοδα του νοσοκομείου από την τακτική κρατική χρηματοδότηση είναι περιορισμένα μόνο στα 3εκατ. ευρώ, την ώρα που τα προϋπολογισμένα έξοδα είναι σχεδόν 20εκατ. ευρώ! Το νοσοκομείο δεν έλαβε ποτέ τα σχεδόν 10εκατ. ευρώ από τον ΕΟΠΥΥ που αντιστοιχούσαν σε νοσήλια και φάρμακα προς τους νοσηλευόμενους. Το γεγονός αυτό, για το οποίο πρώτα και κύρια ευθύνεται η πολιτική όλων των κυβερνήσεων που απαξίωσαν τα ασφαλιστικά ταμεία και την οικονομική τους επάρκεια, ήταν προφανώς γνωστό στη διοίκηση, η οποία για το λόγο αυτό προϋπολόγισε μόνο 3εκατ. ευρώ για έσοδα από τον ΕΟΠΥΥ. Απόδειξη της σύμπνοιας με την εφαρμοζόμενη κυβερνητική πολιτική. Μάλιστα αυτά τα 3εκατ. ευρώ δεν ήρθαν ούτε από τον ΕΟΠΥΥ, αλλά από τις υπηρεσίες προς τους πρόσφυγες. Το κράτος ρεφάρει τη χασούρα με τα χρήματα που δίνονται για τους ανθρώπους που έζησαν τον πόλεμο και την προσφυγιά.Η εκμετάλλευση ακόμα και του πόνου και της καταστροφής καλά κρατά.

Το νοσοκομείο έχει λαμβάνειν, επίσης, 300χιλ. ευρώ από την ιδιωτική απογευματινή λειτουργία, που αντικαθιστά τις ελλείψεις της τακτικής δωρεάν πρωινής λειτουργίας. Ταυτόχρονα αν και προϋπολογίσθηκαν σχεδόν 600χιλ. ευρώ έσοδα με στόχο επισκευές-συντήρηση-προμήθεια μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού, στο ταμείο δεν μπήκε τίποτα. Ούτε κυβέρνηση και υπουργείο «φιλοτιμήθηκαν» να βελτιώσουν την άθλια κατάσταση, ούτε ακόμα αξιοποιήθηκαν τα προγράμματα χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ (με ένα μόνο υπάλληλο ως προσωπικό στην αντίστοιχη θέση) που επίσης προέρχονται από τα χρήματα των φορολογούμενων. Ενώ το κράτος δε «σπαταλά» τίποτα για συντήρηση και επισκευές προς το νοσοκομείο, στον Ε65 με την παράδοση ενός τμήματος και μόνο, λειτούργησαν διόδια, τα οποία εκμεταλλεύεται ιδιωτική εταιρεία για τη συντήρηση-επισκευή του δρόμου που … δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.

       Ακόμα πιο αποκαλυπτική για το ρόλο και τη συνειδητή εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής από μέρους της διοίκησης, είναι η πορεία των εξόδων για το 2018. Μία διαχείριση που, παρά τα ελάχιστα έσοδα, κατάφερε να δημιουργήσει πλεόνασμα, όπως και το 2017, βασιζόμενη στις περικοπές για τις λαϊκές ανάγκες και για τους εργαζόμενους του νοσοκομείου. Αυτό ονομάζει η κυβέρνηση ως «εξυγίανση». Το νοσοκομείο με επικεφαλής τη διοίκηση προϋπολόγισε δηλαδή τις ανάγκες, αλλά ξόδεψε μερικά εκατομμύρια λιγότερα.

  Πιο συγκεκριμένα, ανέλαβε να προσλάβει το απαραίτητο προσωπικό με συμβάσεις (επικουρικοί γιατροί, επικουρικό προσωπικό, 4ωρα) για να μπαλώσει τις τεράστιες ελλείψεις. Ακόμα κι αυτό όμως γίνεται από τα ίδια έσοδα (απογευματινά ιατρεία) προωθώντας αφενός τις χειρότερες σχέσεις εργασίας και ανασφάλειας και αφετέρου την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία του νοσοκομείου. Όσον αφορά τα υπόλοιπα έξοδα, η διοίκηση προϋπολόγισε για ύδρευση-άρδευση 240χιλ. ευρώ και ξόδεψε μόνο 73χιλ. Αντίστοιχα για φωτισμό-κίνηση από τις 560 ξόδεψε μόνο 300χιλ. ευρώ και για αποκομιδή ιατρικών αποβλήτων από 134 ξόδεψε μόνο 99χιλ. ευρώ, την ώρα που οι καθαρίστριες κουβαλούν καθημερινά βαριά φορτία απορριμμάτων, αντικαθιστώντας τους απαραίτητους εργάτες που δεν έχουν προσληφθεί. Η διοίκηση προϋπολόγισε έξοδα για συντήρηση-επισκευές και για την προμήθεια σχετικών ειδών σχεδόν 1εκατ. , αλλά ξόδεψε μόνο 230χιλ. ευρώ, ενώ αντίστοιχα για καύσιμα αντί για 460χιλ. ξόδεψε μόνο 280χιλ. ευρώ (και μάλιστα πριν την πολυαναμενόμενη ενεργειακή αναβάθμιση!) και για κλιματισμό αντί για 36 ξόδεψε μόνο 21χιλ. ευρώ, την ώρα που ειδικά στα πλυντήρια και στην κουζίνα το καλοκαίρι αναπτύσσονται αποπνικτικές συνθήκες χωρίς κατάλληλο κλιματισμό.

       Περισσότερο αποκαλυπτική είναι η κατάσταση όσων αφορά τις δαπάνες για τις ανάγκες των ασθενών.Για υγειονομικό υλικό το νοσοκομείο ξόδεψε μόνο 900χιλ. αντί για 1,5εκατ. ευρώ που προϋπολόγισε, ενώ αντίστοιχα για φαρμακευτικό υλικό ξόδεψε 2,65 αντί για 3,15εκατ. ευρώ, για ορθοπεδικό υλικό 270 αντί για 570χιλ. ευρώ και για χημικό υλικό 500 αντί για 880χιλ. ευρώ.Κορυφαίο σημείο της υλοποίησης του προϋπολογισμού ήταν ότι αντί για 630χιλ. που προϋπολογίσθηκαν με βάση τις ανάγκες για μηχανολογικό εξοπλισμό, τελικά ξοδεύτηκαν μόλις 12χιλ ευρώ! Και αυτό μάλιστα την ώρα που τα ασανσέρ βρίσκονται σε αμφίβολη κατάσταση λειτουργίας, το σύστημα θέρμανσης είναι ξεπερασμένο και σε αρκετούς χώρους δε λειτουργεί (αίθουσα χειρουργείων, κουζίνα) και τα μηχανήματα σε πλυντήρια και κουζίνα με ελάχιστες εξαιρέσεις είναι παλαιωμένα. Σαφώς και δεν πρέπει να κριθεί η αριθμητική-λογιστική ακρίβεια των παραπάνω στοιχείων λόγω και των απαραίτητων στρογγυλοποιήσεων, αλλά σε κάθε περίπτωση καταγράφονται  οι τάσεις της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής και η εξειδίκευσή τους. Αξίζουν τελικά συγχαρητήρια στη διοίκηση του νοσοκομείου, που ακολουθώντας πιστά τις αντιλαϊκές στοχεύσεις, προϋπολόγισεστις αρχές της προηγούμενης χρονιάς με βάση τις ανάγκες, τουλάχιστον για τις παραπάνω βασικές κατηγορίες, εξόδα 9,2εκατ. ευρώ  και τελικά ξόδεψε μόνο 5,3εκατ. ευρώ, «εξοικονομώντας» 3,9εκατ. Τελικά δεν είναι τυχαίο που αυτός ο αριθμός σχεδόν συμπίπτει με τα 3,4εκατ. ευρώ, που αποτελεί και την αύξηση του περιβόητου αποθεματικού του Γ.Ν. Καρδίτσας για πέρυσι.

       Όλα τα παραπάνω στοιχεία γίνονται περισσότερο αποκαλυπτικά αν παραθέσουμε τις τεράστιες ελλείψεις που εντοπίζονται στο νοσοκομείο. Δεν υπάρχει οργανωμένο σχέδιο και αντίστοιχες εγκαταστάσεις αντισεισμικής, αντιπυρικής και αντιπλημμυρικής προστασίας. Η ενεργειακή αναβάθμιση παραπέμπεται κάθε χρόνο και προς τα πίσω. Η συντήρηση και οι επισκευές των παλαιωμένων κτηριακών εγκαταστάσεων βρίσκεται πολύ πίσω από τις ανάγκες. Ο ξενοδοχειακός εξοπλισμός είναι παλιωμένος και σε ορισμένες περιπτώσεις ακατάλληλος. Η αίθουσα χειρουργείων πάσχει τακτικά όσον αφορά τον ιατρικό εξοπλισμό, τα απαραίτητα υλικά και αναλώσιμα, τις υδραυλικές εγκαταστάσεις και τη θέρμανση. Το ίδιο και για την αίθουσα τοκετών που αποτελεί τη μόνη στο νομό, αλλά δε λειτουργεί λόγω έλλειψης θέρμανσης! Το σύστημα ύδρευσης είναι επικίνδυνο με αρκετά συχνές τις προσμίξεις στο νερό. Όλες αυτές οι συνθήκες επιδεινώνουν το περιβάλλον υγιεινής και ασφάλειας στη εργασία. Για τους ασθενείς μάλιστα κατά περιόδους η κατάσταση γίνεται έκρυθμη, με τις ελλείψεις των απαραίτητων γιατρών όλων των ειδικοτήτων, με την ανεπαρκή δυσλειτουργία των ΤΕΠ, μέχρι και την έλλειψη απαραίτητων αντιδραστηρίων για βασικές εξετάσεις ζωτικής σημασίας.

Όλα τα παραπάνω δεδομένα μπορεί να είναι αποκαλυπτικά, αλλά δεν αρκεί μόνο μία περιγραφή των προβλημάτων. Σημασία έχει να κατανοηθεί ότι το δημόσιο σύστημα υγείας αναμορφώνεται, με βάση τις πολιτικές όλων των κυβερνήσεων στις επιταγές της ΕΕ, σε ένα σύστημα υγείας με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια που όχι μόνο θα έχει πληρέστερη υγειονομική φροντίδα μόνο όποιος έχει να πληρώσει, αλλά που επίσης θα αποτελεί πεδίο κερδοφορίας μεγαλοεπιχειρηματιών (ιδιωτικές κλινικές, φαρμακοβιομηχανίες, ασφαλιστικές εταιρείες) που θα εκμεταλλεύονται τα κενά τα οποία σκόπιμα αφήνει το δημόσιο σύστημα. Αποτελεί, λοιπόν, την είσοδο της «ανταγωνιστικότητας» και «επιχειρηματικότητας» στην υγεία. Ακόμη περισσότερη σημασία έχει οι υγειονομικοί μαζί με τους ασθενείς και όλο το λαό αρχικά να αντιπαλέψουμε την εφαρμογή αυτής της πολιτικής και ταυτόχρονα να βάλουμε το λιθαράκι στην προσπάθεια για μια υγεία που θα αποτελεί δημόσιο και δωρεάν αγαθό για όλους χωρίς καμία επιχειρηματική δραστηριότητα.

Της Αγωνιστικής Συσπείρωσης Υγειονομικών

Προηγούμενο άρθρο Η Γ.Σ. του Συλλόγου Υπαλλήλων Επιμελητηρίων Κεντρικής Ελλάδας
Επόμενο άρθρο Συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Καρδίτσα για την διαχείριση του νερού